- Formule 1-kampioen met eerste circuitkilometers in de Le Mans hypercar
- Vettel rijdt vier stints met in totaal 118 ronden over 581 kilometer
- Porsche Penske Motorsport met acht coureurs aan de 36-uurstest
Stuttgart. Sebastian Vettel heeft zich minutieus voorbereid op zijn stint met het hybride prototype. Op 14 maart bracht de 53-voudig Formule 1-racewinnaar een bezoek aan het FIA WEC-team in de Porsche Penske Motorsport-faciliteit in Mannheim. Een dag later voltooide de inwoner van Heppenheim een uitgebreide simulatorsessie in het Porsche Motorsport Centre in Flacht en maakte hij kennis met de bijzonderheden en complexe besturing van de Le Mans-raceauto. Op 21 maart volgden de eerste kennismakingskilometers met de Porsche 963 op het eigen testcircuit van het ontwikkelingscentrum in Weissach. Bij droog weer met asfalttemperaturen tussen de 20 en 25 graden Celsius en 10 tot 13 graden koele lucht legde de F1-kampioen zonder problemen bijna twee Grand Prix-afstanden af in Aragón.
“Natuurlijk houd ik ook andere autosportdisciplines in de gaten en ken ik veel coureurs die actief zijn in het WEC en Le Mans. Op een gegeven moment was mijn nieuwsgierigheid zo groot dat ik het idee had om het zelf uit te proberen. Porsche gaf me de kans om een huidige hypercar te testen met de 963”, zegt Sebastian Vettel. “Na de stoelverstelling, de simulatorsessie en de roll-out in Weissach had ik al een goed gevoel. Rijden met de Porsche 963 op het circuit hier in Aragon – dat was zeker leuk. Ik moest eerst aan alles wennen en mijn ritme vinden. De rijervaring is anders, simpelweg vanwege het dak boven je hoofd, maar ook vanwege het hogere gewicht en de banden. De Porsche-fabriekschauffeurs waren erg behulpzaam en legden me uit wat speciaal was en waar ik aan moest wennen. Dat maakte het voor mij makkelijk.”
Het fabrieksteam van Porsche Penske Motorsport heeft zowel de seizoensopener van het Noord-Amerikaanse IMSA WeatherTech SportsCar Championship, de 24 uur van Daytona, als de eerste race van het FIA World Endurance Championship (WEC) van dit jaar in Qatar gewonnen met de ongeveer 500 kW (680 pk) sterke Porsche 963. Op het WEC-hoogtepunt, de 24 uur van Le Mans, mikt recordhouder Porsche op zijn 20e algemene overwinning. Daar vertrouwt het hele startveld, net als bij de andere rondes van het WEC, sinds maart 2022 op een biobrandstof.
“Aragon is een van de weinige plaatsen in Europa waar we de klok rond kunnen rijden en geeft ons de mogelijkheid om 36 uur achter elkaar te rijden ter voorbereiding op Le Mans. Het vrij lange rechte stuk dat ons de topsnelheid van meer dan 300 km/u oplevert die we op het Circuit des 24 Heures zien”, legt Jonathan Diuguid, Managing Director Porsche Penske Motorsport, uit. “Het hebben van Sebastian Vettel hier is een unieke kans voor het team. Hij is viervoudig wereldkampioen Formule 1. Hij heeft veel ervaring met hybride systemen en high-performance raceauto’s. Het is een unieke kans om zijn frisse, unieke kijk te hebben op waar de auto zich bevindt en feedback te geven over onze systemen en prestaties. We zijn blij dat hij hier is. Hij kwam uit de auto met een glimlach die allemaal goed is.”
Naast Vettel zullen in totaal zeven Porsche-fabriekscoureurs deelnemen aan de duurtest. Matt Campbell (Australië), Michael Christensen (Denemarken) en Frédéric Makowiecki (Frankrijk) delen de Porsche 963 met startnummer 5 in het WEC, terwijl Kévin Estre (Frankrijk), André Lotterer (Duitsland) en Laurens Vanthoor de zusterauto met het nummer 6 zullen besturen. Ze krijgen in Aragon gezelschap van regerend DTM-kampioen Thomas Preining uit Oostenrijk.
Het “X”-kanaal @PorscheRaces en Instagram @porsche.motorsport bieden live updates van Porsche Motorsport met de laatste informatie van circuits over de hele wereld.