ROLLS-ROYCE ‘MAKERS VAN HET MERK’: HENRY ROYCE

ROLLS-ROYCE ‘MAKERS VAN HET MERK’: HENRY EDMUNDS

Dit jaar viert Rolls-Royce Motor Cars de 120e verjaardag van de eerste ontmoeting tussen Henry Royce en Charles Rolls. Hoewel hun twee namen wereldberoemd werden, had Rolls-Royce misschien nooit bestaan zonder de tussenkomst, invloed en bijdragen van anderen. In deze serie worden, evenals de oprichters zelf, deze cruciale acteurs herdacht.

HENRY EDMUNDS: 20 MAART 1853 – 18 NOVEMBER 1927

  • Een kort overzicht van het leven en de carrière van Henry Edmunds, geboren 20 Maart 1853
  • Verdiende zijn plaats in de geschiedenis als de man die de historische eerste ontmoeting tussen zijn vrienden Henry Royce en Charles Rolls op 4 Mei 1904
  • Eerste in een serie waarin de hoofdpersonen in de Het verhaal van de Rolls-Royce Motor Cars Foundation, elk uitgebracht om dit te vieren de geboortedatum van het onderwerp, terwijl het merk zijn 120jarig jubileum
  • Inzicht in de mensen, persoonlijkheden en verwevenheid relaties die de creatie van het merk onuitwisbaar hebben gevormd, Ontwikkeling en blijvende erfenis
  • Persoonlijke geschiedenissen onderstrepen en vieren de essentiële menselijke dimensie van “de beste auto ter wereld”, zoals geïllustreerd in de moderne tijd door middel van Maatwerk en Coachbuild opdrachten


“Dit jaar vieren we de 120e verjaardag van de eerste ontmoeting tussen Henry Royce en Charles Rolls. Maar terwijl het is hun twee namen die wereldberoemd werden, Rolls-Royce zoals we die kennen nooit had kunnen bestaan zonder de interventie, de invloed en de bijdragen van anderen. In deze serie, evenals de oprichters herinneren we ons die cruciale actoren, misschien minder erkend door het nageslacht, maar absoluut essentieel voor de Rolls-Royce verhaal – toepasselijk te beginnen met de man die dat regelde eerste historische ontmoeting.”
Andrew Ball, Hoofd Corporate Relations en Erfgoed, Rolls-Royce Motor Cars

Henry Edmunds werd geboren op 20 maart 1853 in Halifax, West-Yorkshire. Zijn vader, een ingenieur en ijzerhandelaar, gaf hem een informele leertijd, waaruit de jonge Henry een blijvende passie voor de toen nieuwe wereld van elektriciteit. Het hebben van bevriend raakte met Joseph Swan (de uitvinder van de gloeilamp) werd verkoper voor het bedrijf Swan Lampen. Tot zijn klanten behoorden de Royal Navy: in 1881 werd HMS Inflexible de eerste Brits oorlogsschip wordt verlicht met elektrische lampen. Hij was ook bevriend met Thomas Edison (de uitvinder van bijna al het andere) en was aanwezig bij zowel de eerste succesvolle geluidsopname als het telefoongesprek.

In 1886 werd Edmunds partner in de fabrikanten van elektrische kabels WT Glover & Co, gevestigd in Manchester. Het fortuin van het bedrijf was getransformeerd met de opening van het Manchester Ship Canal in 1894 – en, meer specifiek, de dokken en ’s werelds eerste industrieterrein, Trafford Park, ernaast. Glover’s won de contract voor de levering van de bekabeling voor het grote boogverlichtingssysteem, dat werd ontworpen en vervaardigd door een ander bedrijf uit Manchester, F H Royce & Co, eigendom van ene Henry Royce.

Om de werken te voltooien, hadden zowel Royce als Glover kapitaal nodig. Door een complexe reeks van reorganisaties, naamswijzigingen, deelnemingen en overlappingen in het beheer tussen hun respectieve ondernemingen; Henry Royce en Henry Edmunds werden gevestigde zakenpartners en goede vrienden.

In 1899 werd Edmunds lid van de Automobile Club of Great Britain en Ierland (later de Royal Automobile Club, of RAC). Edmunds was gefascineerd door het autorijden en gretig zijn behendige, inventieve geest aan de talloze uitdagingen en mogelijkheden van de jonge technologie. De het jaar daarop nam hij deel aan de 1.000 Mile Trial van Londen naar Edinburgh en terug, georganiseerd door de imposante en uitbundige club secretaris, Claude Johnson. Een van zijn mede-inzenders was The Hon Charles Stewart Rolls, en de drie werden goede vrienden.

In 1904 had Edmunds een zakelijk belang in de Parsons Non-slip Co Ltd, die “kettingen” maakte die op autobanden pasten om het zogenaamde ‘slide-slipping’ te voorkomen. Ze betraden een competitie, de Slide Slip Trials, eind april van dat jaar, maar Op het laatste moment zaten ze zonder een geschikte auto. Edmunds vroeg Royce of ze zijn eerste 10 pk auto konden gebruiken. Royce stemde toe en de auto werd haastig per trein naar Londen gestuurd, waar Edmunds ermee reed met succes in het 1.000-mijlsevenement. Charles Rolls nam ook deel, maar er is geen bewijs dat hij iets te maken heeft met de Royce-auto.

Edmunds was enorm onder de indruk van de 10 pk. Hij kende ook Rolls was wanhopig op zoek naar een auto van Britse makelij van hoge kwaliteit om in te verkopen zijn bloeiende Londense dealerschap. Hij was vastbesloten om de twee mannen mee te nemen en verdiende zijn plaats in de geschiedenis toen hij op 4 mei 1904 in de Midland Hotel in Manchester, kondigde hij aan: “Henry, mag ik voorstellen Charles Rolls”.

Terwijl het merk zijn 120-jarig jubileum viert, portretteert de serie ‘Makers of the Marque’ de hoofdpersonen in het verhaal van de Rolls-Royce-stichting. De tweede in de serie gaat over Henry Royce, een van de medeoprichters van het merk wiens leven een werkelijk buitengewone boog volgde – van verarmde afkomst en met minimale formele opleiding werd hij een reus van 20e-eeuwse techniek en innovatie.

HENRY ROYCE: 27 MAART 1863 – 22 APRIL 1933

  • Tweede in een reeks waarin de hoofdpersonen in de Het verhaal van de Rolls-Royce Foundation terwijl het merk zijn 120jaar dit jaar
  • Elk verhaal wordt uitgebracht op de geboortedatum van het onderwerp, met een Verdere verjaardag van de eigen herdenkingen van het merk
  • Hun leven, carrières, persoonlijkheden en met elkaar verweven relaties hadden allemaal een diepgaande invloed op de totstandkoming, ontwikkeling en blijvende erfenis van Rolls-Royce Motor Cars
  • onderstreept de essentiële menselijke dimensie achter “de beste auto in de wereld’


“Het leven van Henry Royce volgde een werkelijk buitengewone boog. Van verarmde afkomst en met een minimale formele opleiding, werd hij een reus van de 20e eeuw techniek en innovatie, Verantwoordelijk voor ontwerpen en technologie die de wereld hebben helpen vormgeven waar we nu in leven. Maar dit klassieke verhaal van vodden tot rijkdom logenstraft de complexiteit van de man, en onderschat de vele uitdagingen waarmee hij werd geconfronteerd tijdens zijn opmerkelijke leven. Na 120 jaar is zijn invloed op de Het merk dat hij mede oprichtte, blijft krachtig en alomtegenwoordig; Hij heeft letterlijk heeft ons gemaakt tot wie we nu zijn.”
Andrew Ball, Hoofd Corporate Communicatie en Erfgoed, Rolls-Royce Motor Cars

Frederick Henry Royce werd geboren op 27 maart 1863 in Alwalton, in de buurt van Peterborough. Hij was de jongste van vijf kinderen in een gezin met ernstige financiële problemen: Henry’s vader was eindelijk failliet verklaard en, volgens de toenmalige wet, gevangengezet. Dit vroege armoede en ontberingen zouden Royce’s karakter beïnvloeden, en zijn gezondheid, voor de rest van zijn leven.

Op 10-jarige leeftijd begon Royce in Londen te werken, eerst als krantenverkoper en later als telegrambezorger. Toen, in 1877, Met financiële steun van zijn tante kreeg hij een felbegeerde stage bij de werkplaatsen van de Great Northern Railway (GNR) in Peterborough. Zijn natuurlijke aanleg voor ontwerpen en het werken met zijn handen waren meteen duidelijk. Een set van drie miniatuur kruiwagens Hij maakte in messing demonstreerde de hoge normen die hij zou stellen zichzelf en anderen gedurende zijn hele carrière.

Maar twee jaar later verlieten de eigen geldproblemen van zijn tante haar niet in staat om zijn jaarlijkse leergeld te betalen. Onverschrokken keerde Royce terug naar Londen en begon in 1881 te werken bij de jonge Electric Lighting & Power Generating Company (EL&PG). Elektriciteit was toen zo Het had geen professionele instellingen en dus ook geen formele examens of toelatingskwalificaties. Voor Royce, die alleen de meeste Rudimentair onderwijs, dit was een onbetaalbaar voordeel.

Zijn fascinatie voor het onderwerp, formidabele werkethiek en om zichzelf te verbeteren (hij volgde avondlessen in Engels en wiskunde na het werk) betekende dat in 1882 de EL&PG, inmiddels omgedoopt tot de Maxim-Weston Electric Company, stuurde hem om te managen de installatie van straat- en theaterverlichting in Liverpool. Maar toen het bedrijf ging abrupt failliet, Royce, nog maar 19, vond opnieuw zelf werkloos.

Maar niet voor lang. Eind 1884 richtte hij F.H. Royce & Co op in Manchester. In eerste instantie kleine artikelen produceren, zoals op batterijen deurbellen, ging het bedrijf verder met het maken van bovenloopkranen, spoorwegkranen rangeren van kaapstanders en ander zwaar industrieel materieel.

Tegen 1901 namen jaren van overwerk en een gespannen gezinsleven in beslag een zware tol van zijn gezondheid, die waarschijnlijk permanent verzwakt door de ontberingen van zijn jeugd. De zaken verslechterden de jaar daarop, toen het bedrijf zijn financiën onder druk zag staan, als gevolg van een toestroom van goedkopere geïmporteerde elektrische machines die de Prijzen. Royce was altijd een perfectionist en was niet bereid compromissen te sluiten de kwaliteit van zijn producten, maar de daaruit voortvloeiende spanning betekende dat in In 1902 stortte zijn gezondheid volledig in.

Royce’s artsen schreven volledige rust voor en haalden hem over om 10 weken op vakantie gaan met de familie van zijn vrouw in Zuid-Zuid Afrika. Op de lange reis, las hij een pas gepubliceerd boek, ‘The Automobile – Its Bouw en beheer”. Wat hij leerde, zou zijn het leven – en uiteindelijk de wereld.

Bij zijn terugkeer naar Engeland, volledig gerevitaliseerd, verwierf Royce zijn eerste auto, een in Frankrijk gebouwde 10 pk Decauville. Het verhaal meestal gaat dat deze eerste auto zo slecht gemaakt en onbetrouwbaar was dat Royce besloot dat hij het beter kon. Sterker nog, zijn vakantielectuur was al concentreerde zich op het produceren van zijn eigen auto. Hij koos voor de Decauville Juist omdat het een van de mooiste auto’s was die hij tot zijn beschikking had, om het te ontmantelen en vervolgens, in zijn beroemdste zin, “de het beste wat er bestaat en het beter maken’.

Hij begon met het bouwen van drie tweecilinder auto’s van 10 pk, gebaseerd op de lay-out van Decauville. Met deze fundamentele machines demonstreerde de analytische aanpak, aandacht voor detail en achtervolging van uitmuntendheid in ontwerp en fabricage die de kenmerken van zijn leven waren.

Zijn vriend en zakenpartner, Henry Edmunds, leende er een van deze originele Royce 10HP-auto’s om te voltooien in de 1.000 mijl Slide Slip Trials georganiseerd door de Automobile Club of Great Britain & Ierland (later de Royal Automobile Club, of RAC) in april 1904. Edmunds was enorm onder de indruk, en besefte dat dit precies de hoogwaardig, Brits model dat een vriend en mede-clublid was op zoek naar een voorraad in zijn nieuwe autodealer in Londen. Die vriend was natuurlijk The Hon Charles Stewart Rolls.

Als technisch brein achter de nieuwe samenwerking heeft Royce’s De output was verbazingwekkend en meedogenloos productief. Van de oprichting in 1904 tot aan zijn dood in 1933, richtte hij persoonlijk de eerste concept voor elk mechanisch onderdeel in elke Rolls-Royce-motor auto. Hij was een instinctieve, intuïtieve ingenieur en had een griezelig vermogen om Beoordeel componenten puur op het oog. Hij was er vast van overtuigd dat als er iets zag er goed uit, dat was het waarschijnlijk ook – en hij kreeg bijna altijd gelijk.

Naarmate de vraag groeide, werden de auto’s zelf steeds complexer werd, richtte hij een ontwerpteam op, bestuurd door zijn stelregel: ‘Wrijf uit, verander, verbeter, verfijn’. Alles wat het team produceerde zou dan ofwel worden afgewezen en teruggestuurd voor meer werk, of uiteindelijk afgetekend, alleen door Royce. In tegenstelling tot de moderne autobouw, waar modellen worden ingevoerd, geactualiseerd en vervangen op bracht Royce voortdurend verbeteringen aan in zijn producten, zonder elke aankondiging of kennisgeving. Sommige van deze verbeteringen waren miniem – een wasmachine hier, een slangklem daar – maar het netto-effect was dat er bijna geen twee Rolls-Royce auto’s waren precies gelijk in elk detail. Dit systeem, verbonden met Royce’s meedogenloze streven naar uitmuntendheid in alles wat hij deed en begeleidde, maakte Rolls-Royce-auto’s het dichtst bij mechanische perfectie mogelijk te maken, gezien de kennis en technologie van de dag.

Het is de moeite waard om te herhalen dat Royce nooit een complete auto heeft ontworpen: tot 1949 produceerde Rolls-Royce alleen ‘rollende chassis’, uitgerust met motor en aandrijflijn, waarop vervolgens een gespecialiseerde carrosseriebouwer bouwde carrosserie volgens de specificaties van de klant. Het rollende chassis deed dat wel, Neem echter het schot (het paneel dat de motor scheidt) mee passagierscabine) en de radiateur, die BepalenDe totale verhoudingen van de voltooide auto, althans gedeeltelijk.

Een zeer gedreven – sommigen zouden kunnen zeggen obsessieve – man, bracht Royce zijn nauwgezette, onderzoekende geest en onverzadigbare honger naar hard werken op elk aspect van zijn leven. Dat is de kracht van zijn ethos, het is nog steeds informeert en inspireert het bedrijf dat 120 jaar later zijn naam draagt.

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait