Grégoire Munster neemt zijn Puma ST in ontvangst in Lommel

De nieuwe Belgisch-Luxemburgse WRC-piloot, actief onder de vlag van M-Sport, ontdekt de testbanen van Lommel.
• De 25-jarige neemt zijn Ford Puma ST in ontvangst

Lommel, 06 maart 2024 – Sinds de start van het seizoen 2024 vormt Grégoire Munster met Louis Louka een van de twee vaste duos bij M-Sport, de structuur van Malcolm Wilson die de kleuren van Ford laat schitteren in het WRC. Hun teamgenoten in het Britse team zijn de Fransen Adrien Fourmaux en Alexandre Coria.

Grégoire werd geboren in de rallysport wereld door de carrière van zijn vader Bernard Munster als piloot en tuner, en heeft zich opgewerkt tot het hoogste niveau van de WRC, vooral dankzij enkele schitterende prestaties tijdens Rally Chile en Rally Central Europe 2023.
“Het is een enorme uitdaging voor ons. Het is een kans van onschatbare waarde om één van de slechts zes teams ter wereld te zijn die officieel zijn gecontracteerd voor het hele seizoen 2024. Het is altijd ons doel geweest om het hoogste niveau te bereiken, ook al is dat iets sneller dan verwacht na slechts één jaar in het WRC2. We moeten rationeel zijn en de tijd nemen om te leren,” vertrouwt Grégoire ons sereen toe.

Ontdekking van Ford Lommel Proving Ground

De piloot uit Thimister-Clermont ontving de sleutels van zijn nieuwe bedrijfswagen, een Ford Puma ST, in het hart van het Europese testcentrum van Ford, Lommel Proving Ground. “Deze plek is erg indrukwekkend. Ik wist niet dat Ford zo’n grote site op Belgische bodem had. Ik heb in het verleden wel eens een vergelijkbaar terrein bezocht, maar dit is drie of vier keer zo groot en gevarieerder. De infrastructuur lijkt meer dan compleet en de testmogelijkheden zijn eindeloos. Ik ben vooral dol op de beroemde baan 7”.
De bewuste baan 7 kon Grégoire ontdekken onder begeleiding van één van de instructeurs van het Driver Training Centre in Lommel, tijdens een bondige coaching sessie. “Helaas heb ik niet alles kunnen uitproberen, maar als het op coachen aankomt, lijken de mogelijkheden eindeloos.
Ik vond de Skid Car erg leuk, want die kan gebruikt worden om de grip van de assen van een voertuig te verminderen, samen of afzonderlijk. Het is echt een geweldig hulpmiddel om allerlei grip-omstandigheden te simuleren en dus interessanter dan wat we elders zien.
Dankzij de beschikbare ruimte kan je op de testbanen ook allerlei manoeuvres uitvoeren, waaronder remmen bij hoge snelheiden. Bovendien voel je de ervaring van de coach, die even vlot is in verschillende talen en die zich heel gemakkelijk aanpast aan het niveau van zijn leerlingen.”

De sleutels van de andere Puma
Het doel van Grégoire’s bezoek aan Lommel was het in ontvangst nemen van zijn Puma ST, in Baby Blue en uitgerust met de 7-traps Powershift automatische versnellingsbak. Na een paar dagen in de auto was Grégoire’s eerste oordeel: “Het interieur is mooi. De stoelen zijn ergonomisch en dynamisch. Het zit echt lekker. Ik hou ook van de kleine sportpedalen, de paddles aan het stuur, de sportmodus, het geluid… Deze Puma heeft een perfect formaat. Met zijn 160 pk is hij ideaal om plezier mee te beleven, zonder dat hij beperkend is in het dagelijks gebruik. Het chassis is ook fijn. De vering is een beetje stug op ruwe wegen, maar biedt zeer
goede ondersteuning in de bochten op de mooie wegen in mijn regio.”
Grégoire en Louis hebben nu twee kampioenschapsrondes achter de rug, Monte Carlo en Zweden. De wiskundige resultaten weerspiegelen echter nauwelijks de ervaring die ze hebben opgedaan. In beide gevallen maakten ze kleine foutjes die ernstige gevolgen hadden. “We weten dat onze missie dit jaar is om ervaring op te doen. Het team is zich daar van bewust en legt ons geen resultaatdoelen op. Vanaf eind maart in Kenia gaan we verder met ons leerproces.”
# # #

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait