- Wereldpremière: met de nieuwe ID. Buzz GTX1 (250 kW/340 pk) wordt het krachtigste model in het gamma en het krachtigste in serie geproduceerde VW-busje aller tijden gelanceerd
- Twee wielbasissen, twee batterijen: de ID. Buzz GTX met normale wielbasis heeft een 79kWh-batterij, de ID. Buzz GTX met lange wielbasis krijgt een 86kWh-batterij
- Standaard vierwielaandrijving: één elektromotor op de voortrein en een andere op de achteras vormen samen het slim gestuurde vierwielaandrijvingssysteem 4MOTION
- 4MOTION: de ID. Buzz GTX accelereert naar 100 km/u in circa 6,5 seconden (prognosewaarde) en biedt dankzij zijn vierwielaandrijving optimale tractie op elke ondergrond
- Hoog sleepvermogen: met een aanhangergewicht tot 1.800 kg en vierwielaandrijving is de ID. Buzz GTX ideaal als elektrisch trekvoertuig voor fiets-, boot- of paardentrailers
Volkswagen Commercial Vehicles blijft het ID. Buzz-gamma uitbreiden. De ID. Buzz Pro2 en ID. Buzz Cargo (150 kW/204 pk) krijgen nu het gezelschap van de nieuwe ID. Buzz GTX met een vermogen van 250 kW (340 pk). De ID. Buzz GTX is uitgerust met een elektromotor op zowel de voortrein als de achteras, die samen de vierwielaandrijving 4MOTION vormen. De ID. Buzz GTX wordt gelanceerd in twee versies: met een normale wielbasis en een nieuwe 79kWh-batterij (bruto: 84 kWh) en met een verlengde wielbasis in combinatie met een eveneens nieuwe 86kWh-batterij (bruto: 91 kWh). Beide GTX-modellen zijn extreem vinnig en accelereren vanuit stilstand naar 100 km/u in ongeveer 6,5 seconden (prognosewaarde). Een andere troef van de nieuwe ID. Buzz GTX-modellen is de uitstekende tractie die de elektrische vierwielaandrijving biedt. De marktlancering van beide ID. Buzz GTX-modellen vindt plaats in de tweede helft van het jaar; de voorverkoop start in de zomer.
Elektrisch trekvoertuig. Dankzij de nieuwe aandrijfprestaties is ook het maximale aanhangergewicht toegenomen: de ID. Buzz GTX met normale wielbasis haalt een maximumsleepvermogen van 1.800 kg (geremd, helling van 8 procent), terwijl de ID. Buzz GTX met lange wielbasis aanhangers tot 1.600 kg kan trekken. Zo is het maximumsleepvermogen verhoogd met respectievelijk 800 kg en 600 kg. Vooral op natte of losse ondergrond biedt het elektrische 4MOTION-systeem ook bij het trekken van een aanhanger grote tractievoordelen.
GTX-exterieur. De ID. Buzz GTX wordt gekenmerkt door een geïndividualiseerde voorkant. Een bumper in GTX-design met een zwart inlaatrooster met honingraatmotief en nieuwe zijdelingse luchtgeleidingselementen zorgen voor een dynamische, aparte look. Links en rechts in de bumper zijn nieuw ontworpen dagrijlichtelementen geïntegreerd: twee leddriehoeken die boven elkaar zijn geplaatst om een pijlpunt te vormen. Alle zwarte koetswerkelementen, zoals het nieuwe inlaatrooster, de luchtgeleidingselementen, de GTX-opschriften en de buitenspiegelkappen, zijn afgewerkt in hoogglanzend zwart. De ID. Buzz GTX is standaard uitgerust met de nieuwe lichtmetalen 19-duimsvelgen van het type Venlo. Het gamma GTX-velgen wordt aangevuld met twee eveneens nieuwe en in dit geval optionele lichtmetalen 21-duimsvelgen met de namen Caracas (zwart) en Townsville (zwart met gepolijst oppervlak). De ID. Buzz GTX is standaard uitgerust met IQ.LIGHT-ledmatrixkoplampen.
GTX-kleuren. Exclusief voor de ID. Buzz GTX wordt een nieuwe lakafwerking in de kleur Cherry Red aangeboden. Deze rode tint kan worden geconfigureerd als effen kleur en optioneel in combinatie met Mono Silver Metallic als tweekleurige lak3. Daarnaast is er keuze uit nog eens zes effen kleuren3 en vier tweekleurige lakafwerkingen3.
GTX-interieur. Volkswagen Commercial Vehicles heeft ook het interieur geïndividualiseerd. Donkere kleurtinten onderstrepen het sportieve karakter van de krachtigste ID. Buzz-modellen. Zo zijn beide ID. Buzz GTX-versies – met korte en lange wielbasis – de enige modellen in het gamma die zijn uitgerust met een zwarte dakhemel. Ook het zitmeubilair wordt gekenmerkt door het specifieke GTX-design. Voorin is gekozen voor elektrisch verstelbare comfortstoelen met geheugenfunctie. Het zitmeubilair is opgewaardeerd door een bekleding in zwart ArtVelours Eco-microfleece met een nieuw ruitpatroon evenals rode contrasterende stiksels en rode biezen. Het multifunctiestuurwiel is dan weer opgewaardeerd met rood kruissteekwerk, een rood sierelement op de naaf en het daar geïntegreerde GTX-logo in chroom.
GTX-passagiersruimte. De ID. Buzz GTX met normale wielbasis is leverbaar als vijfzitter met een in 40:60-verhouding gedeelde driezitsbank op de tweede zitrij (2/3) of als zeszitter3 met telkens twee afzonderlijke stoelen op de tweede en derde zitrij (2/2/2). De verlengde ID. Buzz GTX kan eveneens worden geconfigureerd als vijfzitter met een driezitsbank (2/3) en als zeszitter3 (2/2/2). Daarnaast wordt deze versie ook aangeboden als zevenzitter4 met een driezitsbank op de tweede zitrij en twee afzonderlijke stoelen op de derde rij (2/3/2). De stoelen op de tweede zitrij kunnen in de lengterichting worden verschoven over een afstand van 150 mm (normale wielbasis) of 200 mm (lange wielbasis). De passagiersstoel voorin, de buitenste stoelen op de tweede zitrij en de stoelen op de derde rij zijn bovendien uitgerust met ISOFIX-bevestigingspunten voor kinderzitjes.
GTX-laadruimte. Het laadvolume van de ID. Buzz GTX (normale wielbasis) bedraagt als vijfzitter 1.121 liter (belading tot aan de bovenste rand van de rugleuning van de achterbank) tot 2.123 liter (achterbank neergeklapt, belading tot aan de bovenste rand van de rugleuningen van de voorstoelen). De verlengde ID. Buzz GTX is nog ruimer: beladen tot aan de bovenste rand van de rugleuning van de achterbank van de tweede zitrij beschikt hij over een laadvolume van 1.340 liter. Als de grote ID. Buzz GTX tot tegen de eerste zitrij wordt beladen, neemt het volume toe tot 2.469 liter. Zelfs met zeven inzittenden aan boord van de ID. Buzz is er nog steeds een laadvolume van 306 liter beschikbaar achter de derde zitrij. Afhankelijk van de stoelconfiguratie kunnen beide ID. Buzz GTX-modellen worden uitgerust met een lang of kort multiflexboard4 (inclusief twee vouwboxen). Het multiflexboard creëert een tweede laadniveau en – met de achterbank neergeklapt – een vlakke laadruimte.
Nieuwe hard- en software plus ChatGPT. In de nieuwe GTX-modellen wordt een belangrijke hardware- en software-update voor het gamma geïntegreerd. Nieuw aan boord zijn een head-updisplay (optioneel) en de volgende generatie van infotainmentsystemen (standaard) met nieuwe menunavigatie en graphics en snellere rekenkracht. Het aanraakscherm van het systeem is nu 12,9 in plaats van 12,0 duim groot (33 in plaats van 30 centimeter diagonaal). Ook nieuw is de verlichte aanraakbalk voor temperatuur- en volumeregeling. De nieuwe spraakassistent IDA3 wordt bediend met natuurlijke spraakcommando’s. Daarmee kunnen niet alleen tal van voertuigfuncties worden bediend, maar ook algemene wetenswaardigheden worden opgevraagd via de online connectie met databases zoals Wikipedia. Als wereldprimeur beschikt de spraakassistent IDA ook over ChatGPT-integratie (AI/kunstmatige intelligentie). Een andere nieuwe toevoeging is een Wellness-app3, die gebruikmaakt van vooraf geconfigureerde programma’s om verschillende voertuigfuncties aan te passen om het welzijn tijdens het rijden of tijdens oplaadstops te perfectioneren. Het nieuwe aanbod aan rijhulpsystemen omvat dan weer het doorontwikkelde Park Assist Plus3 met een functie om het voertuig vanop afstand te parkeren via een smartphone. Ook nieuw: het uitstapwaarschuwingssysteem, dat waarschuwt voor motorvoertuigen en fietsen die van achteren naderen als iemand een deur probeert te openen, en kortstondig voorkomt dat de betreffende deur geopend wordt bij een dergelijk gevaar5.
Moderne versie van het Samba-busje. De ID. Buzz met lange wielbasis is voortaan leverbaar met het optionele Smart Glass-panoramadak3, waarvan het meerlagige glas is voorzien van een vloeibare kristalfilm die elektronisch kan worden omgeschakeld naar transparant of ondoorzichtig (privacymodus met bescherming tegen licht en warmte). Het grootste panoramadak ooit aangeboden in een Volkswagen tovert de ID. Buzz Pro en ID. Buzz GTX om tot moderne versies van het Samba-busje.
De nieuwe technologieën van de ID. Buzz GTX in detail
HET NIEUWE AANDRIJFSYSTEEM
250 kW systeemvermogen. De nieuwe ID. Buzz GTX is uitgerust met twee elektromotoren. De voortrein en de achteras worden elk door een aparte aandrijfmotor aangedreven. Indien nodig wordt de voorste elektromotor binnen een fractie van een seconde ingeschakeld. Beide elektromotoren vormen samen een elektrische vierwielaandrijving (4MOTION). De krachtverdeling van het 4MOTION-systeem wordt geregeld door een zogeheten vierwielaandrijvingscontroller. Het gecombineerde systeemvermogen van de twee elektromotoren bedraagt 250 kW (340 pk). Met een vermogen van 210 kW (286 pk) en een maximumkoppel van 560 Nm neemt een synchrone motor met permanente magneet (PSM) van het type APP550 de krachtige aandrijving van de achteras op zich. Het PSM-systeem biedt een hoog rendement, is uiterst efficiënt en maakt zijn volledige vermogenspotentieel beschikbaar vanaf stilstand. De voorste elektromotor is een asynchrone motor (ASM) met de typeaanduiding AKA150, die een maximumvermogen ontwikkelt van 80 kW (109 pk) en een maximumkoppel van 134 Nm. In stand-bymodus verbruikt het ASM-systeem nauwelijks energie – een speciale eigenschap van asynchrone elektromotoren, waardoor ze ideaal zijn als hulpaandrijving. Als het volledige piekvermogen wordt gevraagd, accelereert de ID. Buzz GTX naar 100 km/u in 6,5 seconden (prognosewaarde) met zowel de 79kWh- als de 86kWh-batterij. De topsnelheid van de twee GTX-modellen is elektronisch begrensd op 160 km/u.
Hoog aanhangergewicht. Dankzij de elektrische vierwielaandrijving 4MOTION is het maximale aanhangergewicht van de twee GTX-modellen aanzienlijk toegenomen: de ID. Buzz GTX met normale wielbasis haalt een maximumsleepvermogen van 1.800 kg (geremd, op een helling van 8 procent), terwijl de ID. Buzz GTX met lange wielbasis aanhangers tot 1.600 kg kan trekken. Zo is het maximumsleepvermogen verhoogd met respectievelijk 800 kg en 600 kg. Vooral op natte of losse ondergrond biedt het elektrische 4MOTION-systeem ook bij het trekken van een aanhanger grote tractievoordelen. Dat maakt van de nieuwe ID. Buzz GTX een ideaal trekvoertuig, bijvoorbeeld voor boot- of paardentrailers, die vaak op glad terrein getrokken moeten worden.
79 en 86 kWh batterijcapaciteit, 1854 en 200 kW4 oplaadvermogen: Beide elektromotoren worden in de twee ID. Buzz GTX-modellen gevoed door een batterij van respectievelijk 79 kWh en 86 kWh (netto-energie-inhoud in beide gevallen). Beide batterijen zijn nieuw in het gamma. De 79kWh-batterij is compact en ligt in de ID. Buzz GTX met normale wielbasis. De 86kWh-batterij heeft 13 in plaats van 12 celmodules en is daarom langer. Gezien haar benodigde installatieruimte is ze voorbehouden voor de ID. Buzz GTX met lange wielbasis. Beide batterijsystemen zijn geïntegreerd in de voertuigbodem. In detail bestaat de batterijstructuur uit de bodembeschermplaat, het frame van de batterijbehuizing rondom, een geïntegreerde bodemplaat met een eigen koelsysteem, de celmodules, een batterijmanagementsysteem, een celmanagementcontroller, het bovenste gedeelte van de behuizing en een netwerk van kabels en aansluitingen. De 79kWh-batterij kan aan DC-snellaadstations worden opgeladen met vermogens tot 185 kW4. Bij dat maximale oplaadvermogen kan ze in ongeveer 25 minuten worden bijgeladen van 10 tot 80 procent. De 86kWh-batterij kan aan DC-snellaadstations met oplaadvermogens tot 200 kW4 van nieuwe energie worden voorzien. Die grotere batterij kan met 200 kW4 eveneens in minder dan een half uur van 10 tot 80 procent worden bijgeladen.
Geperfectioneerd opladen op lange afstanden: Tijdens het reizen zorgt een innovatieve functie voor opladen en thermisch beheer ervoor dat de batterij vooraf wordt gepreconditioneerd voor de volgende oplaadstop. Dankzij deze preconditionering worden beide versies van de ID. Buzz GTX zo snel mogelijk van nieuwe energie voorzien, met name tijdens lange verplaatsingen met één of meer oplaadstops. De batterij wordt daarbij voor de oplaadstop opgewarmd tot een optimale temperatuur, zodat ze met maximaal vermogen kan worden opgeladen. Hierdoor kan de oplaadtijd met meerdere minuten worden ingekort, vooral in de winter. Als de routegeleiding van het navigatiesysteem met e-routeplanner actief is, wordt de preconditionering automatisch gestart op weg naar het volgende snellaadstation. Zonder actieve routegeleiding kan de functie ook handmatig worden geactiveerd via het oplaadmenu in het infotainmentsysteem. Routes met maximaal tien oplaadstops en tien tussenstops kunnen worden gepland op een smartphone of in het webportaal en vervolgens worden overgebracht naar het infotainmentsysteem van de ID. Buzz GTX.
DE NIEUWE RIJHULPSYSTEMEN
Gemakkelijker parkeren. Het aanbod aan nieuwe rijhulpsystemen van de ID. Buzz GTX omvat Park Assist Plus3/5 met een nieuwe functie voor parkeren vanop afstand met een smartphoneapp. Tot de functies van de parkeerhulp behoort ook een geheugenfunctie3/5. Park Assist Plus is een systeem dat al bekend is van andere Volkswagen-modellen. Het maakt geassisteerd inparkeren in parallelle of dwarse parkeervakken mogelijk, evenals geassisteerd uitparkeren uit parallelle parkeervakken. Het neemt daarbij het accelereren, het remmen en het sturen over5. Dankzij de nieuwste soft- en hardware is dit nu ook mogelijk zonder dat de bestuurder aan boord is, bijvoorbeeld in geval van een bijzonder smalle parkeerruimte. De bestuurder regelt het parkeerproces van buiten het voertuig met behulp van een smartphoneapp. Bovendien is nu ook de geheugenfunctie beschikbaar voor de parkeerhulp. Die functie is niet bedoeld voor gebruik in het verkeer op openbare wegen, maar wel om te parkeren op privéterrein. Dankzij de geheugenfunctie registreert het systeem altijd de laatste 50 meter van een rit en dus ook de parkeersituatie. Zodra de auto tot stilstand is gekomen, kan de bestuurder het parkeermanoeuvre opslaan. Wanneer de ID. Buzz later opnieuw aankomt op deze locatie, biedt het systeem automatisch aan om het parkeermanoeuvre over te nemen5. Ook autonoom uitparkeren is mogelijk met de geheugenfunctie5.
Veiliger uitstappen, comfortabeler reizen. Een nieuwe ontwikkeling is het uitstapwaarschuwingssysteem. Als uitbreiding op de rijstrookwisselassistent Side Assist kan dat binnen de systeemgrenzen5 voorkomen dat een van de deuren wordt geopend als een motorvoertuig of fiets van achteren nadert. Het systeem geeft een akoestische en visuele waarschuwing en verhindert bij acuut gevaar kortstondig het openen van de betreffende deur(en). Travel Assist5 (inclusief Lane Assist, de automatische afstandsregeling ACC en Emergency Assist) met geassisteerde longitudinale en laterale geleiding5 is eveneens doorontwikkeld. De nieuwste versie reageert nog harmonieuzer en ondersteunt geassisteerde rijstrookwissels op de snelweg.
DE NIEUWE INFO- EN ENTERTAINMENTSYSTEMEN
Infotainment van de volgende generatie. De huidige ID. Buzz-modellen worden gelanceerd met een nieuw ontworpen grafische interface en menunavigatie voor het infotainmentsysteem. De bediening is eenvoudiger, intuïtiever en meer aanpasbaar geworden. Daartoe heeft Volkswagen het 12,9 duim grote display verdeeld in twee permanent zichtbare aanraakbalken met daartussen het startscherm. Links van de bovenste balk (Top Bar) op het display bevindt zich een nieuwe sneltoets, waarmee je met één klik het hoofdmenu met een overzicht van alle apps kunt oproepen. Daarnaast is er een knop voor het nieuwe Car Control Centre, dat directe toegang biedt tot de belangrijkste voertuigfuncties – ze kunnen afzonderlijk worden geconfigureerd. Het hoofdmenu en het Car Control Centre kunnen op elk moment worden opgeroepen zonder de actieve app te hoeven sluiten. Dat vereenvoudigt de bediening aanzienlijk. Het nieuwe startscherm in het midden combineert de content van de belangrijkste apps op tegels van verschillende grootte. Naast klassieke content zoals navigatie en radio/media bieden de tegels ook nieuwe functies zoals suggesties van de spraakassistent IDA3. Het startscherm kan ook individueel geconfigureerd worden. De onderste aanraakbalk (Bottom Bar) bevat de airconditioning- en stoelfuncties en de homeknop, waarmee de bestuurder op elk moment naar het startscherm kan terugkeren.
Spraakassistent IDA3. Talrijke functies van de ID. Buzz kunnen worden aangestuurd met behulp van de spraakassistent IDA4. Denk daarbij aan functies als de sfeerverlichting, de rijprofielselectie, de navigatie en het nieuwe Smart Glass-panoramadak. De spraakassistent kan ook instructies interpreteren: als de bestuurder “Ik heb het koud” zegt, reageert de ID. Buzz door de verwarming een graadje hoger te zetten. IDA is echter niet alleen bruikbaar om voertuigfuncties te bedienen via natuurlijke taal, maar ook om online feiten op te vragen, van de weersvoorspelling tot algemene wetenswaardigheden. Als wereldprimeur maakt de spraakassistent ook gebruik van ChatGPT (kunstmatige intelligentie/AI).
ChatGPT. In de toekomst zullen bestuurders en passagiers van alle nieuwe ID. Buzz-modellen via de spraakassistent toegang hebben tot de voortdurend groeiende database met kunstmatige intelligentie die wordt aangeboden door ChatGPT, zodat ze tijdens het rijden opgevraagde content kunnen laten voorlezen. De integratie van ChatGPT biedt tal van nieuwe mogelijkheden die veel verder gaan dan de vorige spraakbesturing. Voor de persoon achter het stuur verandert er niets bij het gebruik: het is niet nodig om een nieuwe account aan te maken of een nieuwe app te installeren. De spraakassistent wordt geactiveerd met “Hey IDA” en alleen als de vorige systemen niet in staat zijn om een antwoord te geven, wordt het verzoek in geanonimiseerde vorm doorgestuurd naar de AI. ChatGPT krijgt geen toegang tot de voertuiggegevens. Vragen en antwoorden worden ook onmiddellijk verwijderd met het oog op de best mogelijke gegevensbescherming.
Nieuw head-updisplay3. Voor het eerst zal een head-updisplay3 beschikbaar zijn in de ID. Buzz. Daarmee wordt belangrijke informatie, zoals snelheid of navigatie-instructies, op de voorruit en dus in het gezichtsveld van de bestuurder geprojecteerd, zodat hij zich nog beter kan concentreren op de verkeerssituatie.
Nieuwe Wellness-app3. Nieuw in het ID. Buzz-gamma is de optionele Wellness-app3, waarmee verschillende voertuigfuncties via vooraf geconfigureerde programma’s kunnen worden aangepast om de sfeer aan boord tijdens het rijden of tijdens pauzes te veranderen. Afhankelijk van de voertuiguitrusting maakt de app daarvoor gebruik van functies zoals sfeerverlichting, het geluid, de airconditioning, het Smart Glass-panoramadak en de klimaatregelings- en -massagefunctie van de stoelen. Geluidscomponisten hebben speciaal akoestische soundscapes ontwikkeld voor de Wellness-app. De nieuwe geïntegreerde app wordt opgestart via het infotainmentsysteem. In de lanceringsfase van de app zullen de volgende drie wellnessmodi beschikbaar zijn: Fresh Up (verfrissing), Calm Down (ontspanning) en Power Break (pauze). Een voorbeeld van hoe het werkt: Fresh Up activeert met slechts één klik een stimulerend geluid, verfrissende airconditioning, een verkwikkende rugmassage en blauwe, fris ogende sfeerverlichting. Wanneer de ID. Buzz stilstaat, verschijnen op het infotainmentscherm ook passende animaties. Fresh Up en Calm Down worden automatisch uitgeschakeld na 10 minuten, Power Break na 20 minuten.
HET NIEUWE PANORAMADAK
Smart Glass. Het Smart Glass-panoramadak3 is een nieuw ontwerp. Met een glasoppervlak van 1,5 m2 (1,54 x 0,93 m) is dit het grootste in het hele Volkswagen-gamma en overspant het volledig de eerste en tweede zitrij. Het ‘slimme glas’ kan elektrisch worden omgeschakeld van transparant naar ondoorzichtig en vice versa met behulp van een aanraakschuifregelaar of de spraakassistent. De omschakeling gebeurt via een PDLC-laag (polymer dispersed liquid crystal) die in het glas is geïntegreerd. In transparante toestand staan de kristallen van deze laag onder spanning, maar als de PDLC-laag spanningvrij wordt geschakeld, rangschikken de kristallen zich zodanig dat er een ondoorzichtig oppervlak ontstaat. Extra coatings in het glas reflecteren de hoogenergetische infraroodstraling van het zonlicht en beperken zo de warmte die binnendringt. Bij koud weer daarentegen reflecteert het glas de warmtestraling binnen in de ID. Buzz om energie te besparen en de temperatuur in het hoofdgedeelte op een comfortabel niveau te houden. Als de ID. Buzz is uitgerust met het nieuwe Smart Glass, is er ook 30 mm extra interieurhoogte ter hoogte van het panoramadak.