Hoe Jan Bajtlik de stad opnieuw uitvindt met de Mazda2 Hybrid

Iedereen heeft zo zijn eigen idee over de stad, naargelang aan wie je het vraagt, waar je heen gaat en hoe je er geraakt: het kan een open ruimte zijn, een speeltuin om te verkennen of een canvas om je penseel op los te laten.
In Mazda’s nieuwste campagne, ‘Reimagine the City’ put de Poolse kunstenaar Jan Bajtlik inspiratie uit Japans vakmanschap om handgetekende stadszichten te ontwerpen, die de nieuwe Mazda2 Hybrid kan verkennen. Een zacht gezoem is het enige wat je hoort wanneer de compacte wagen door de bocht gaat. Witte, abstracte
gebouwen groeien tot aan de hemel rond hem: het ideale doek voor nieuwe ervaringen in de stad. Avontuur of rustig plekje – waar gaat de rit vandaag heen?

https://nlbe.mazda-press.com/globalassets/assets/stories/2024/02-mazda2-hybrid-story/03-videos/2024-mazda2-hybrid-jan-bajtlik-bts-video-16×9-guide.mp4?token=9u2AM051stTJ98zfIQsJWKTuomRGWi0mCgvV7DgyHxc1

 

Met de stad als speeltuin zijn de mogelijkheden eindeloos …
De kunst van Jan Bajtlik is de ideale voedingsbodem voor de creatieve samenwerking met Mazda, om de nieuwe Mazda2 Hybrid te presenteren in zijn natuurlijke habitat: de stad. Van klein papiertje tot groot doek en van speelse illustraties tot kunstwerken met impact: de ontwerpen, tekeningen en schilderijen van Jan Bajtlik zijn erg uiteenlopend, maar steeds gericht op de basis: vaak minimalistisch, vol handgetekende symbolen en gecreëerd met borstel en doek. Zijn werken trekken parallellen tussen heden en verleden en trachten mensen bewust te maken van hedendaagse maatschappelijke en culturele kwesties door ze in hun historische context te plaatsen.
Zijn kunst concentreert zich op de Europese visuele cultuur en wordt zowel beïnvloed door zijn Poolse erfgoed als door zijn woning in de Franse Alpen. Bovendien is hij ook gefascineerd door de Japanse kunst en cultuur en het aanzienlijke belang van vakmanschap daarin.
“Mijn bezoek aan Mazda in Hiroshima was cruciaal voor mijn inzicht in deze samenwerking en heeft mijn perceptie van Mazda als merk ingrijpend veranderd.”
Zijn fascinatie werd nog groter toen Jan het hoofdkantoor van Mazda in Hiroshima bezocht. “Mijn bezoek aan Mazda in Hiroshima was cruciaal voor mijn inzicht in deze samenwerking en heeft mijn perceptie van Mazda als merk ingrijpend gewijzigd”, vertelt hij. “Het was fantastisch om de merkgeschiedenis op te snuiven in het museum,
maar het hoogtepunt van mijn verblijf was mijn ontmoeting met het designteam.” Tijdens zijn bezoek ervoer Jan uit eerste hand hoe Mazda nieuwe modellen creëert. En dat mag je gerust letterlijk nemen, want hij kreeg de kans om de kleimodellen te boetseren die de eerste fase in het ontwerpproces voor een nieuw Mazda-model
uitmaken.
“Ik was erg onder de indruk van de nauwgezette filosofie en de aandacht voor details”, herinnert Jan zich. “Ik weet nog hoe de creatief directeur me een achterlicht toonde dat aan het begin van het ontwerpproces werd voorgesteld. Maar voor de ontwerpers miste het menselijkheid: als je er je hand op legde, voelde het niet natuurlijk en goed aan. En hoewel het definitieve design slechts enkele millimeters afwijkt hier en daar, leek dit voor hen even cruciaal als een werkende motor. Toen begreep ik wat ‘Crafted in Japan’ voor hen betekent.”

“Japanse vaklui begrijpen dat een ambachtelijke meester niet de meest complexe, doorwrochte en pretentieuze dingen maakt, maar dingen die puur en mooi zijn, zo perfect als de menselijke hand toestaat. Dat is ook mijn credo.”
Jan was oorspronkelijk verbaasd dat Mazda naar hem toekwam: ondanks zijn interesse in de Japanse cultuur, bevatten zijn kunstwerken er weinig of geen verwijzingen naar. Maar toen ik Mazda beter leerde kennen, werd de link tussen hem en het merk duidelijker. “Het weerspiegelt hoe we allebei werken, ik als kunstenaar en Mazda als autobouwer”, legt Jan uit. “Een handgemaakte benadering, gebaseerd op een levenslang streven naar perfectie, waarbij je steeds opnieuw dezelfde handelingen uitvoert tot ze een tweede natuur worden. Japanse vaklui begrijpen dat een ambachtelijke meester niet de meest complexe, doorwrochte en pretentieuze dingen maakt,
maar dingen die puur en mooi zijn, even perfect als de menselijke hand het toestaat. Dat is ook mijn credo.”
In het kader van de samenwerking gaan Jans moderne, abstracte monochrome stadszichten vloeiend bewegen dankzij CGI-software (computer-generated imagery). “In het begin vond ik het allemaal een beetje mysterieus”, herinnert Jan zich nog. “Maar in de goede zin van het woord: ik had bijna carte blanche om te doen wat ik wou.
Het was de eerste keer dat ik samenwerkte met een autoconstructeur, maar mijn praktische manier van werken in zwart-wit en mijn focus op eenvoudige vormen zit de Japanse constructeur als gegoten, vooral gezien de mate waarin onze respectieve visies op vakmanschap samenvielen.”
Ook de campagnetitel ‘Reimagine your City’ inspireerde hem: “Ik hou ervan om stadsgebieden te analyseren en ben vaak onderweg. Je kunt in elke stad heel wat leren en frisse nieuwe perspectieven ontdekken. Elke stad heeft haar eigen karakter. Ik nam de essentie van de vele steden die ik heb bezocht, en goot die in beelden die hun
eigen opvallende karakter hebben, maar die ook een neutrale achtergrond vormen, waartegen de auto echt kan uitblinken.”
“De auto’s van Mazda hebben iets dat andere auto’s niet hebben: een zekere dynamiek die de auto een levendigere uitstraling en persoonlijkheid geeft, waardoor hij zijn eigen karakter heeft zonder pretentieus te worden. De Mazda2 Hybrid is de perfecte belichaming van dat concept.”
En de stad vormt de perfecte achtergrond voor de nieuwe Mazda2 Hybrid, die speciaal voor de stad werd ontwikkeld: gestroomlijnd, pittig, wendbaar en leuk om mee te rijden, zowel op de brede hoofdwegen als in de smalle zijstraatjes. Met zijn hybrideaandrijving kan de auto lokaal zuiver elektrisch (en dus emissievrij) rijden.
Tegelijkertijd voelen de inzittenden zich thuis in de auto, zelfs wanneer ze de stadsjungle doorkruisen, met dank aan zijn uitmuntende weggedrag, zijn complete veiligheidsuitrusting en zijn hoogwaardige interieur, dat minutieus werd ontworpen door de Takumi, de ambachtelijke meesters van Mazda.
Jans verdict over de Mazda2 Hybrid? “De auto’s van Mazda hebben iets dat andere auto’s niet hebben: een zekere dynamiek die de auto een levendigere uitstraling en persoonlijkheid geeft, waardoor hij zijn eigen karakter heeft zonder pretentieus te worden. De Mazda2 Hybrid is de perfecte belichaming van dat concept.”

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait