+++ Innovatieve aandrijving en chassiscontrole voor een nauwkeuriger rijgedrag, dynamischere prestaties, meer efficiëntie en meer rijplezier +++ Gepersonaliseerde favoriete sound met het nieuwe BMW iDrive +++ Grondstofbesparende plantaardige interieurmaterialen +++ Ruim, open, vooruitstrevend design +++
//
München. Het nieuwe Vision-model van BMW Group geeft een eerste blik op hoe de Neue Klasse er zou uitzien als SAV: De BMW Vision Neue Klasse X brengt de esthetiek, technologie, duurzaamheid en filosofie van de Neue Klasse naar het segment van de Sports Activity Vehicles. De eerste zuiver elektrische versie van de nieuwe architectuur zal in 2025 in productie gaan in de fabriek van Debrecen (Hongarije).
“Samen met de BMW Vision Neue Klasse toont de BMW Vision Neue Klasse X het uitgebreide karakter van ons toekomstige BMW-gamma. De Neue Klasse weerspiegelt de verscheidenheid van alle modellen die klanten vandaag en in de toekomst willen – van een sportieve berline met al zijn afgeleiden tot een moderne SAV-familie,” zegt Oliver Zipse, voorzitter van de Raad van Bestuur van BMW AG. “Zo benadrukken we dat de Neue Klasse veel meer is dan een auto of een specifiek concept; hij herdefinieert het merk BMW – en zal tegelijk meer BMW zijn dan ooit.”
Op de IAA 2023 presenteerde BMW de BMW Vision Neue Klasse, een duidelijke visie op de richting die de berlines van het merk in de toekomst zullen uitgaan. Met het nieuwste Vision-model illustreert BMW nu hoe de toekomst van zijn X-modellen er zal uitzien. De BMW Vision Neue Klasse X staat voor een actieve levensstijl, efficiënte dynamiek en zelfverzekerde uitstraling. Zijn lijnenspel verenigt een zuivere designtaal voor het koetswerk met een helder en ruim interieur. Speciale licht- en geluidseffecten, mogelijk gemaakt door de volgende BMW iDrive-generatie, verbeteren de intuïtieve digitale gebruikerservaring. De drie hoofdkenmerken van de Neue Klasse – elektrisch, digitaal en circulair – worden hier uitgebreid met een vierde dimensie. Het rijplezier dat centraal staat in het merk-DNA, gaat nog een stap verder met een aandrijving en chassiscontrole die speciaal voor de Neue Klasse en de zesde generatie van de BMW eDrive-technologie werden ontwikkeld. Het duurzaamheidsconcept garandeert ook een verantwoorde productie, werking, demontage en recyclage.
Innovatieve aandrijving en chassiscontrole: dynamischere prestaties, een nauwkeuriger rijgedrag en meer efficiëntie.
De nieuwe aandrijvings- en chassiscontrole levert een superieure rijervaring op maat van individuele behoeften. Ze is gebaseerd op een nieuw softwarepakket dat BMW Group in eigen beheer heeft ontwikkeld en dat de wagens van de Neue Klasse op elk moment zal helpen om een soepele rijervaring te garanderen. Twee van de vier nieuwe superbreinen zullen de rijervaring in de Neue Klasse naar ongekende hoogten tillen.
“Neue Klasse betekent BMW-rijplezier van een nog hoger niveau,” aldus Frank Weber, lid van de Raad van Bestuur van BMW AG verantwoordelijk voor Ontwikkeling. “De BMW van de toekomst zal in totaal vier nieuwe superbreinen hebben: uiterst performante computers die slim samenwerken aan wat tot nu toe apart werd verwerkt. We ontwikkelden het eerste superbrein volledig intern. Het integreert de volledige aandrijving en rijdynamiek met tot tien keer meer rekenkracht. Het tweede superbrein zal de volgende kwantumsprong in geautomatiseerd rijden mogelijk maken,” vervolgt Weber. “In de toekomst zullen we vier belangrijke regeleenheden combineren in één krachtige computer. Dat vertaalt zich in dynamischere prestaties, een nauwkeuriger rijgedrag, meer efficiëntie en nog meer rijplezier.”
Design: de BMW X-modellen heruitgevonden met sterke karakters.
In combinatie met het tweevolumedesign van een BMW X-model resulteert de uitgepuurde designtaal die voor de Neue Klasse werd ontwikkeld ook in een grote sprong voorwaarts voor het exterieur- en interieurdesign. Met zijn grotere bodemvrijheid biedt de zuiver elektrische voertuigarchitectuur nieuwe mogelijkheden voor een nog ruimer interieur. Hij staat garant voor een lange wielbasis, korte overhangen en klassieke BMW-proporties. Grote raampartijen en het glazen panoramadak laten het interieur baden in natuurlijk licht en creëren zo een luchtige ruimte die wordt aangevuld met textiel in warme kleuren.
“De BMW Vision Neue Klasse X blikt vooruit op de X-modellen van de Neue Klasse. Dezelfde principes gelden voor onze Sport Activity Vehicles: elektrisch, digitaal en circulair,” vertelt Adrian van Hooydonk, hoofd van BMW Group Design. “De X-modellen zullen altijd hun sterke karakter behouden: monolithisch, zuiver en met een erg opvallende verticale interpretatie van BMW’s lichtsignatuur.”
Ook draagt het nieuwe merkdesign van de BMW X-modellen bij tot de sterke uitstraling van het Vision-model. De verticaal uitgelijnde led-lichten geven een frisse interpretatie aan de typische lichtsignatuur van BMW. Vooraan en in het midden bevinden zich de BMW-nieren, heruitgevonden als een driedimensionale sculptuur met verticaal uitgelijnde, langs achteren verlichte contouren. Samen creëren de koplampen en de nieren een lichteffect dat wordt geactiveerd wanneer de bestuurder de wagen nadert en dat zich voortzet in het interieur.
De achterkant oogt krachtig en atletisch. Achterlichten die tot ver in het midden reiken, geven de vertrouwde BMW L-vorm een horizontale interpretatie. De 3D-geprinte elementen worden individueel aangestuurd met een variabele lichtintensiteit om een bijzonder expressief diepte-effect uit te stralen.
De vlakke glasoppervlakken en het heldere koetswerk in “Coral Silver” geven de BMW Vision Neue Klasse X een zekere lichtheid. In het achterste deel van de zijruiten wordt de typische Hofmeister-knik van het merk niet gerealiseerd door middel van chroomranden, maar met een ‘reflecterende print’ die naargelang de kijkhoek een transparant of reflecterend oppervlak krijgt.
Gepersonaliseerde gebruikerservaring met BMW Panoramic Vision en gepersonaliseerde klankervaring met het HYPERSONX WHEEL.
De licht verhoogde zitpositie staat garant voor een geruststellende rijervaring. Het hertekende stuurwiel met multifunctionele toetsen, het Central Display met intuïtieve aanraakbediening en BMW Panoramic Vision vormen samen met de geavanceerde spraakbediening van de BMW Intelligent Personal Assistant de moeiteloze en intuïtieve interfaces voor interactie tussen mens en wagen. BMW Panoramic Vision projecteert belangrijke informatie over de volledige breedte van de voorruit. Dit systeem zal in productiemodellen van de Neue Klasse worden aangevuld met het verbeterde BMW 3D Head-Up Display.
In de BMW Vision Neue Klasse X werd het centrale scherm elegant geïntegreerd in het instrumentenbord, waardoor beide inzittenden voorin optimaal toegang hebben tot alle infotainmentfuncties. De weergavekleuren worden niet alleen overgenomen in de sfeerverlichting, maar ook in de textieloppervlakken met achtergrondverlichting van het instrumentenbord.
De Personal Sound Experience, die voor het eerst wordt voorgesteld met het nieuwe HYPERSONX WHEEL, opent nog meer mogelijkheden. Met deze digitale functie kunnen de inzittenden tijdens elke rit genieten van hun favoriete klank. Het geluid, dat in realtime wordt gegenereerd en met een tik op het HYPERSONX WHEEL wordt aangepast, is een innovatieve bijdrage tot de immersieve en holistische gebruikservaring die het interieur van de BMW Vision Neue Klasse X omvormt tot een persoonlijke belevingsruimte.
BMW eDrive-technologie: zesde generatie, efficiënter dan ooit.
In de Neue Klasse bereikt de globale efficiëntie een ongekend niveau. De nieuwste, zesde generatie van BMW’s eDrive-technologie staat daarbij centraal. Naast verbeterde e-drive-units beschikt hij ook over een nieuwe lithium-ionbatterij met ronde cellen, met een volumetrische energiedichtheid die meer dan 20 procent hoger ligt dan die van de eerder gebruikte prismatische cellen. In combinatie met de overgang naar een 800V-systeem kan dat de laadsnelheid met maar liefst 30 procent verbeteren. Zo kunnen deze wagens hun rijbereik in nauwelijks tien minuten met 300 kilometer uitbreiden. Ook levert de zesde BMW eDrive-generatie tot 30 procent meer rijbereik. Op aerodynamisch vlak kan de BMW Vision Neue Klasse X prat gaan op een indrukwekkend nieuw topcijfer: de luchtweerstand daalde met 20 procent ten opzichte van een vergelijkbaar model uit het huidige gamma. Nieuwe banden en een speciaal remsysteem voor volledig elektrische voertuigen helpen de globale efficiëntie met 25 procent te verhogen.
Minder CO2-uitstoot dankzij een productie- en toeleveringsketen die efficiënter met grondstoffen omgaat.
Voor het interieur werd een volledig plantaardig, mineraal en petroleumvrij oppervlaktemateriaal ontwikkeld. Dat wordt in de BMW Vision Neue Klasse X gebruikt in het onderste deel van de deurpanelen en in de middenconsole. Ook werden er voor het eerst maritieme kunststoffen gebruikt voor spuitgietonderdelen. In geselecteerde componenten is deze secundaire grondstof, die bijvoorbeeld wordt gewonnen uit afgedankte visnetten, al goed voor 30 procent.
De materiaalkeuze en de constructiemethode maken het mogelijk om onderdelen gemakkelijker te demonteren en de recycleerbaarheid te verbeteren. Ook de zijschorten en de bevestigingen van de voor- en achterschort zijn vervaardigd uit gerecycleerde monomaterialen. Het nieuwe designconcept volgt daarbij het principe van de in 2021 gepresenteerde BMW i Vision Circular, die sterk steunde op monomaterialen voor een optimale recycleerbaarheid.
De Neue Klasse luidt ook een nieuw hoofdstuk in de productiegeschiedenis in. De BMW Group-fabriek in Hongarije werd gepland en ontwikkeld als een iFACTORY. Wanneer de productie van de Neue Klasse in 2025 van start gaat, wordt het ’s werelds eerste productievestiging van BMW Group die volledig zonder fossiele energie draait.
Facebook: http://www.facebook.com/BMWGroup
Twitter: http://twitter.com/BMWGroup
YouTube: http://www.youtube.com/BMWGroupView
Instagram: https://www.instagram.com/bmwgroup
LinkedIn: https://www.linkedin.com/company/bmw-group/