Derde langeafstandsrit van meer dan 1.000 km op één acculading in het Midden-Oosten vestigt opnieuw een record
· De bevindingen worden meegenomen in de voortdurende ontwikkeling van de nieuwe elektrische platforms van Mercedes-Benz om wereldwijd aan de behoeften van klanten te voldoen
· Demonstratie van maximale elektrische energie-efficiëntie
De technologiedrager VISION EQXX heeft met zijn derde langeafstandsrit van meer dan 1.000 km aangetoond dat zelfs de Arabische woestijn geen obstakel vormt voor energie-efficiëntie. Op een uitdagende route door drukke steden en de open woestijn behaalde het baanbrekende elektrische testvoertuig een energieverbruik van 7,4 kWh/100 km1. Dit komt overeen met circa 0,9 l/100 km voor een benzineauto. Bij buitentemperaturen tot 34 °C (93 °F) versloeg de VISION EQXX zijn eigen record aanzienlijk.
“Met een uitzonderlijk laag verbruik van slechts 7,4 kWh/100 km1 blijft de VISION EQXX waardevolle gegevens leveren voor de voortdurende ontwikkeling van geavanceerde elektrische efficiëntietechnologieën. Zoals verwacht presteerden alle systemen perfect onder woestijnomstandigheden en konden ze met gemak omgaan met uitdagingen zoals de kwaliteit van het wegdek, de temperatuur en stof. Opnieuw een bewijs dat de elektrische aandrijving klaar is voor de wereldmarkt.”
Markus Schäfer, lid van de raad van bestuur van Mercedes-Benz Group AG, Chief Technology Officer
Derde roadtrip van de VISION EQXX demonstreert efficiëntie in het Midden-Oosten
Het startpunt van de langeafstandsrit op het Arabische Schiereiland was het Mercedes-Benz Center in Riyadh, Saoedi-Arabië. De eindbestemming was het onlangs geopende Mercedes-Benz Brand Center in Dubai, VAE. De totale reistijd van de 1.010 km lange route werd bedroeg 14 uur en 42 minuten. De VISION EQXX had bij vertrek vanuit Riyadh om 04.15 uur een volle accu en bij aankomst in Dubai om 19.57 uur had hij nog een resterende actieradius van 309 km. De route omvatte zowel stedelijke als voorstedelijke gedeelten in Riyadh en Dubai alsook langere snelweggedeelten dwars door de open woestijn.
Nieuwe kans om technologieën als thermomanagement en zonnedak te testen
De VISION EQXX heeft al twee keer bewezen dat hij ruim 1.000 km kan afleggen op één acculading (Sindelfingen – Cassis en Untertürkheim – Silverstone). Het doel van deze derde roadtrip was om de efficiëntie op alle gebieden verder te verbeteren en de systeemprestaties onder extreme woestijnomstandigheden te onderzoeken. Van bijzonder belang in de droge woestijnhitte tot 34 °C was het geavanceerde thermomanagement van het voertuig. Het intelligente on-demand-systeem hield de elektrische aandrijflijn en de cabine koel. De airconditioning werkte tijdens de rit met minimaal negatieve effecten op de efficiëntie, mede dankzij de multi-source warmtepomp. Een doorontwikkelde versie van deze warmtepomp is geïntegreerd in de Concept CLA Class die werd gepresenteerd tijdens IAA Mobility 2023. Het bijna-productierijpae concept geeft een voorproefje van de toekomstige modelfamilie op basis van de Mercedes-Benz Modular Architecture (MMA) en profiteert van de uitgebreide technologieoverdracht van de VISION EQXX.
De meedogenloze woestijnzon gaf de engineers ook de gelegenheid om de prestaties van het zonnedak van de VISION EQXX nauwkeurig te onderzoeken. De 117 zonnecellen voorzien diverse nevenaggregaten van stroom, waardoor de energiebehoefte van het HV-systeem afneemt en de algehele efficiëntie verder toeneemt. Tijdens de rit naar Dubai kon 1,8 kWh aan zonne-energie worden opgewekt, wat resulteerde in circa 24 km extra actieradius. Het onderzoek naar de voordelen van deze technologie voor serieproductie wordt voortgezet. Ook relevant voor de vergelijkende analyse met eerdere testritten waren de verzamelde gegevens over de invloed van wind en zon op de efficiëntie. Naast de temperatuur werden ook de hoek en richting van de zonnestraling gemeten.
Teamwerk tussen bestuurder en intelligente assistent verhoogt efficiëntie
Het rijgedrag van de bestuurder is en blijft een van de belangrijkste factoren voor de efficiëntie van een voortuig. Het team voor de efficiëntierit bestond uit ervaren experts met specifieke testtaken. Om efficiënter te rijden, maakten ze optimaal gebruik van de intelligente efficiëntie-assistent van het voertuig. Deze verzamelt een breed scala aan informatie en genereert in realtime aanbevelingen voor energiezuinig rijden. Dit omvat gegevens zoals de richting en intensiteit van de zon en de wind. Bij een lastige zijwind langs de kust in de Verenigde Arabische Emiraten hielp het systeem de bestuurders bijvoorbeeld hun snelheid dienovereenkomstig aan te passen. Voor een maximale zonne-opbrengst tijdens stops parkeerde het team de VISION EQXX in lijn met de zon met behulp van het zonne-informatiedisplay (Tech View).
Belangrijke mondiale ambassadeur voor elektromobiliteit combineert efficiëntie met luxe
De VISION EQXX blijft ook ruim twee jaar na zijn introductie een echte publiekstrekker. Gedurende deze tijd heeft hij al 23.340 km afgelegd om zijn baanbrekende elektrische technologie te testen in uiteenlopende veeleisende praktijkomstandigheden. In een regio die vaak wordt geassocieerd met supersportwagens en grote SUV’s, trok de VISION EQXX met zijn compacte afmetingen en slanke proporties veel belangstelling. Met zijn lage luchtweerstandscoëfficiënt van slechts 0,17 en het geavanceerde fastback-design is hij een gewilde ambassadeur voor elektromobiliteit. Omdat de laadinfrastructuur in veel delen van de wereld nog steeds onvoldoende is, was dit een waardevolle kans om de efficiëntie van elektroauto’s met een grote actieradius onder reële omstandigheden te demonstreren – nog een belangrijk aspect van de elektrificatiestrategie van Mercedes-Benz.
Naast de twee eerdere roadtrips in Europa heeft Mercedes-Benz de VISION EQXX ook in de VS en China gepresenteerd. Dit gaf een belangrijke mondiale doelgroep de kans om zelf een realistisch, praktijkgericht voorbeeld van luxe en duurzame elektrische efficiëntie te ervaren.
VISION EQXX: de roadtrip in cijfers
Vertrek | Mercedes-Benz Center, Riyad, 8 maart 2024, 04.15 uur (AST) |
Aankomst | Mercedes-Benz Brand Center, Dubai, 8 maart 2024, 19.57 uur (GST) |
Route | Riyadh, Haradh, Al Batha, Abu Dhabi, Dubai |
Afgelegde afstand | 1.010 km |
Totale reistijd / rijdend | 14,42 uur en 42 minuten / 12 uur en 45 minuten |
Gemiddelde snelheid | 68,7 km/h inclusief stilstaan (1,57 uur als gevolg van een grensovergang en bestuurderswissels)
79,4 km/h in beweging |
Topsnelheid | 140 km/h |
Gemiddeld verbruik | 7,4 kWh/100 km1, wat overeenkomt met circa 0,9 l/100 km voor een benzineauto |
VISION EQXX: de belangrijkste technische gegevens van de technologiedrager
Energie-inhoud van de accu | kWh | <100 |
Nominale spanning | volt | >900 |
Cd -waarde | 0,17 | |
Voorzijde | m2 | 2,12 |
Vermogen | kW | 180 |
Wielbasis | mm | 2.800 |
Lengte/breedte/hoogte | mm | 4.975/1.870/1.348 |
Leeggewicht | kg | 1.755 |