Christophe Leclercq amuseert zich
Rallye des Ardennes BHRC.
In Historic telde de Rallye des Ardennes, de openingsmanche van het Kroon-Oil BRC Divisie 2, slechts twee deelnemers. Er werd vooral uitgekeken naar de tijden van Frank Jorissen met zijn Opel Ascona 400, die zijn wagen voor dit seizoen in een prachtige zwarte kleur heeft gezet, met gouden letters. De Limburger nam meteen de leiding in de wedstrijd, maar na de vierde proef, Fonds de Leffe, moest hij zijn wagen aan de kant zetten met motorstoringen.
“Omdat we de Haspengouw misten, kwamen we hier aan de start om nog een extra resultaat te scoren voor het Historic-kampioenschap, want ik wil dit jaar een gooi doen naar de titel. Het ging prima en we hadden na 4 proeven al 1’20” voorsprong op onze enige concurrent, maar bij de finish van de vierde proef hoorden we een vreemd geluid in de motor. Na contact met motorbouwer Gerent werd beslist de auto aan de kant te zetten om de motor niet helemaal stuk te rijden,” aldus Frank Jorissen.
Op dat moment had ook Christophe Leclercq al kopzorgen. Zijn BMW 323i kampte met koppelingsproblemen. “Ik weet niet of we het einde van de wedstrijd zullen halen. De koppeling ontkoppelt niet helemaal, zodat de wagen altijd vooruit kruipt wanneer ik de koppeling in trap. Vervelend, maar we hopen toch de finish te halen.”
Dat zou uiteindelijk wel lukken. Bovendien gaf de 50-jarige Christophe Leclercq met zijn 2,3 zescilinder nog heel wat spektakel om zijn fans te vermaken. De winnaar in Historic werd 24ste algemeen.
Jos Verstappen pakt de dubbel
Rallye des Ardennes Masters
In de Rallye des Ardennes scoorde Jos Verstappen een prachtige dubbel. Hij won niet alleen de strijd in de Master Cup, de competitie tussen rijders die de 50 al gepasseerd zijn, maar hij hield ook alle jongere piloten achter zich om de algemene overwinning te veroveren. In de Master Cup was het zijn tweede zege op rij, want ook in Haspengouw scoorde hij het maximum.
“Natuurlijk wil ik winnen. Dat zit gewoon in mijn natuur. Ik zoek altijd de competitie op. Winnen, daarvoor doen we mee,” vertelde Jos Verstappen eerder op de dag. Samen met zijn kameraden neemt hij trouwens het volledige podium in. Richard Pex werd immers vierde in Dinant, waardoor hij oprukt naar de tweede plaats bij de Masters, voor Roger Hodenius en Fred Miclotte, die beiden 18 punten op hun naam hebben.
Roger Hodenius was tevreden met zijn eerste punten van het seizoen. “Dit snelle parcours was niet eenvoudig. In de eerste ronde had ik twee keer geluk toen we van de baan gingen. Daarna liep het beter en stelselmatig kwam het ritme terug. In het donker kwam Sébastien Bedoret nog opzetten, maar we hielden 8″ over.”
Richard Pex amuseerde zich met zijn Skoda Fabia RS. Hij eindigde in het spoor van Jourdan Serderidis, tweevoudig winnaar van de Rallye des Ardennes, die met de VW Polo GTI op de derde plaats eindigde bij de Masters.
Steven Spittaels, in Haspengouw nog navigator van Gino Bux, eindigde op de vijfde plaats met zijn nieuwe Peugeot 208 Rally4, één plaatsje voor de Peugeot… 205 GTi van Olivier Saucez. Christophe Leclercq, Eddy Buntinx en Patrick Gaethofs, die opnieuw moest starten na een opgave wegens een cardanbreuk, sloten de stand bij de Masters af. |
|
|
David Delvigne verrast met zijn kleine Nissan Micra
In de 2WD Trophy waren de streekpiloten aan het feest. Na een foutloze en probleemloze wedstrijd ging de zege naar David Delvigne met zijn bescheiden Nissan Micra.
“Ik heb deze ex-Laurent Molle Nissan Micra Gr.A al sinds meer dan 20 jaar in mijn bezit en elk jaar tracht ik aan de start te staan van mijn thuisrally. De Nissan heeft maar 130 pk onder de motorkap, maar dat is voldoende om me te amuseren,” lachte David.
Nicolas Marichal was heel tevreden met zijn tweede plaats, ook al verloor hij door normtijden een halve minuut met zijn Citroën C2. Nicolas Colyns was, zo mogelijk, nog blijer, want hij haalde voor de eerste keer sinds 10 jaar de finish van de Rallye des Ardennes en zijn navigator bekroonde zijn debuut in het BRC met een derde plaats in de 2WD Trophy. Met hun Citroën Saxo gingen ze op de laatste proef nog voorbij Nicolas Kielbasa in de Ford Fiesta R2J.
Eddy Buntinx stuurde zijn Citroën Saxo ook naar de finish, terwijl Patrick Gaethofs de rangen sloot met zijn vertrouwde Honda Civic, nadat hij moest herstarten omdat in de eerste ronde een aandrijfas brak. |
|
|