Nieuwe boeken voor de autofan. 03/24 Vincent Arpons

Met de lente in aantocht koos ik voor deze rubriek een merk als onderwerp dat vele fans nauw aan het hart ligt: BMW.
 
Met deze presentatie laat ik je even meekijken in drie mooie actuele boeken maar ook in een antiquarisch werk dat een thema aansnijdt, dat voor de BMW fan van bijzonder belang is en in het naam-anagram zelfs centraal staat, inderdaad: ’Der Motor’! 
En net als voor het merk zelf, had ik voor deze boeken vele superlatieven van doen…

 

 

 

 

 

BMW der Traum vom Fahren. 503/507/3200 CS/Z8.

 

Naast de talloze snelle berlines staat BMW natuurlijk ook bekend voor zijn sportwagens en coupé’s.

Dat was al voor de oorlog zo, denken we maar aan de fabuleuze 328, dus werd deze draad in de jaren vijftig terug opgenomen. Het enige probleem was dat BMW na de oorlog financieel aan de grond zat en door zijn onvolledig modelprogramma evolueerde tot een prooi als overnamekandidaat door andere merken. 

Tussen de kleine Isetta en de grote ‘Barokengel’ -de 501/502- was er een gapend gat en zo balanceerde de constructeur voortdurend tussen twee uitersten. Het was de familie Quandt die eind de jaren ‘50 in extremis kon voorkomen dat BMW werd opgeslokt door concurrent Mercedes-Benz. Het lot zou later minder gunstig zijn voor andere Duitse merken als Borgward en Glas…

Maar terug naar de jaren vijftig. Voor de meeste Europese merken lonkte de rijke Amerikaanse markt, waar bovendien enkele importeurs actief waren die waardevolle, sportieve alternatieven wilden brengen voor de doorsnee grote Amerikaanse ‘slee’.  De meest behendige onder hen was de ingeweken Oostenrijker Maximilian ‘Max’ Hoffman. Hij was het die de designer Albrecht Graf Goertz, een Duitser van adelijke familie die in 1936 naar de USA uitweek, aan BMW voorstelde. Dat leidde tot de vormgeving van modellen als de 503 en de wondermooie 507. Uiteindelijk brachten deze beide types ook niet veel geld in het laatje maar qua uitstraling waren ze wel belangrijk. Een groot deel van het boek gaat dan ook over de BMW 507 en zijn ontwerper, Graf Goertz. De figuur van Goertz wordt uitvoerig belicht en dat is bijzonder interessant.

Tevens komen ook andere creaties op 503/507 basis aan bod, zoals die van Michelotti of Raymond Loewy. Nog even vermelden dat in de eerste hoofdstukken van het boek info gegeven wordt over de aanloop naar de 503/507, met name de proefstukken van Ernst Loof en Willi Martini in de BMW-ateliers aan de Nürburgring. 

Na de 503 en 507 kwam de 3200 CS, een van de eerste designcreaties van Giorgetto Giugiaro, die toen in dienst was van Nuccio Bertone. 

De recentere BMW geschiedenis is ons beter bekend en zo is het helemaal niet erg dat de E9, E24, de Turbo/M1, E31, E63/64, F12/13, G14/15 en de i8 in een drafje doorgenomen worden. De Z8 krijgt, als iconisch model, dan weer meer pagina’s toegewezen. Kortom, het is een grandioos boek dat in een autobibliotheek niet mag ontbreken, zeker niet in een BMW-bibliotheek.

‘Aus Freude am Lesen’ zou ik zo zeggen…

 

Auteur: E. Kittler. Taal: Duits.

ISBN: 978-3-613-04620-7. 24 x 28 cm. 415 blz.

Uitgever: Motorbuch Verlag Stuttgart. motorbuch.de

 

BMW Motorsport.

 

BMW bouwde in de jaren zestig aan een stevig sportief imago, maar het zou de Motorsport of ‘M’-afdeling zijn die uiteindelijk de definitieve reputatie kon vestigen. Dat is dan ook het thema van dit nieuwe boek.

Het hoeft ons bijgevolg niet te verwonderen dat het voorwoord geschreven is door niemand minder dan Jochen Neerpasch.

Na een korte historische inleiding omtrent het merk, komen de verschillende mijlpalen in de M-geschiedenis aan bod.

Met Jochen Neerpasch en Bob Lutz aan de wieg was het al duidelijk dat baby M tot een serieuze knaap zou uitgroeien.

De M1, geboren uit het prachtige Turbo concept, wordt in een van de eerste hoofdstukken gepresenteerd. Vervolgens springen we naar het F1 project waar de rol van motorist Paul Rosche van groot belang is. Met de M535i komen we in het domein van de vele opeenvolgende M-berlines. De V12 als motor voor de Mc Laren F1 is het onderwerp van een ander hoofdstuk.

Als motorleverancier voor de Formule 1 wordt het onderwerp van een speciaal kapittel aangevat, terwijl de DTM ook aan bod komt. Daarna worden alle recente M modellen behandeld. Een mooie afsluiter is het gedeelte ‘Annexes’ waarin de verschillende M-modellen en hun technische data opgelijst worden.

Aanvullend krijg je de productievolumes van de Motorsport modellen en een historisch overzicht van de M directie, van Jochen Neerpasch (1972) tot en met Franciscus van Meel (vanaf 2021). 

Knap werk!

We kunnen dit boek dan ook het best parafraserend omschrijven als …

’Beau comme un modèle M’.

 

Auteur: S. Reisser. Taal: Frans.

ISBN: 978-2-38514-046-5. 25 x 30 cm. 240 blz.

Uitgever: Sophia Editions Paris. sophia-editions.com

 

 

BMW 328. Vom Roadster zum Mythos.

 

Deze versie is een heruitgave van het oorspronkelijke boek, dat enkele jaren geleden in een foedraal gepresenteerd was. Met als gevolg dat hetzelfde boek nu gunstiger geprijsd is en dat is natuurlijk mooi meegenomen.

We gaan terug tot in de woelige jaren dertig van vorige eeuw en krijgen een beeld van de tijdsgeest die toen heerste. BMW is als constructeur met eigen modellen nog heel jong maar heeft al een sterk imago opgebouwd. De zescilinder motor onder impuls van ingenieur Fritz Fiedler is daar uiteraard de grote… motor van. De afbeeldingen, tekeningen, presentatie en foto’s in het boek over die periode zijn werkelijk grandioos. In deze context van de drang naar een steeds beter product, bereikt BMW met de 328 voor WO II zijn hoogtepunt. De rencarrière van de 328 is legendarisch, denk maar aan de Mille Miglia, wat bijdraagt tot de iconische uitstraling die het model nu nog steeds uitoefent. De motor van de 328 zou uiteindelijk nog vele toepassingen krijgen, ook over het Kanaal bij merken als Bristol of Frazer-Nash bijvoorbeeld.

Dit boek is werkelijk een pareltje dat de historie vertelt van die andere parel, de BMW 328.

Aan het eind van het boek volgt nog het kapittel ‘Daten’ met een overzicht van de modellen met zes cilinder motor vanaf de 303 tot en met de Bristol-Tojero-HRG en nog veel andere varianten en zelfs de Oost-Duitse EMW’s.

Daarna volgt een lijst met de race-successen, de verschillende BMW types, de technische kenmerken, de koetswerken, de kleuren, de productiecijfers en ga zo maar door.

In één woord: adembenemend, ja, ‘atemberaubend’. 

Werkelijk een excellent, 328 (!) bladzijden tellend boek dat je in je bibliotheek “moet” hebben.

 

Auteurs: R. Simons/ H. Schrader. Taal: Duits.

ISBN: 978-3-613-04619-1. 24 x 27 cm. 328 blz.

Uitgever: Motorbuch Verlag Stuttgart. motorbuch.de

 

 

Op de antiquarische boekenplank:

BMW Engines: 1916-1945 & 1945-2000.

 

Dit twee volumes tellend werk is gepresenteerd in een foedraal en heeft een belangrijke auteur: Dr. Ing. Karlheinz Lange.

Uitgegeven door BMW Mobile Tradition is dit boek een referentiewerk voor alle BMW motoren van vorige eeuw. En dat zijn er heel wat, ook van diverse categorieën. Dat kunnen zowel vliegtuigmotoren, motorfiets-motoren of automotoren zijn. Het kunnen lijnmotoren, V-motoren, boxermotoren, stermotoren of jetmotoren zijn…

De geschiedenis start met de Rapp-Motorenwerke. Van alle motoren worden er foto’s, afbeeldingen of tekeningen getoond. Het eerste volume gaat tot 1945 en achteraan in het boek staan tabellen met technische gegevens. Er is ook een ‘glossary’ waarin alle gebruikte termen verduidelijkt worden. Tevens is er een Engine Register met de typebenamingen.

Deel II beschrijft de motoren van 1945 tot 2000. Het bevat naast de info zoals op het eind van Deel I eveneens tabellen met de gegevens van de geproduceerde motoren. Alles geïllustreerd met mooie foto’s, tekeningen en sfeerbeelden. Het is een fameus naslagwerk met een luxueuze presentatie.

Als je het antiquarisch kan vinden moet je zeker toehappen.

Het is de must voor iedere BMW-bibliotheek…

 

Auteur: K. Lange. Taal: Engels.

ISBN: 978-3-932169-05-0. 26 x 28 cm. 856 blz.

Uitgever: BMW Mobile Tradition.

 

 

 

Tekst en foto’s: Vincent Arpons.

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait