33e EDITIE VAN DE TOUR AUTO VAN 22 TOT 27 APRIL 2024
•Zo’n 240 auto’s zullen van Parijs naar Biarritz reizen
•De etappesteden: Parijs -Tours – La Grange de Meslay-Limoges -Carcassonne -Pau -Biarritz
•Traditionele beursdag opnieuw in Hal 6 van Paris Expo Porte de Versailles, met een uitzonderlijke opening op zondag 21 aprilmiddag
•Viering van de BMW 3.0 CSL en prototypes uit de jaren ’50, ’60 en ’70
•De inschrijving is nu geopend op www.peterauto.fr
•Officiële start vanaf de UTAC Linas-Autodrome van Montlhéry
•In overeenstemming met de regels om in aanmerking te komen, zijn alle auto’s die hebben deelgenomen aan de Tour de France
Automobiel tussen 1951 en 1973 zullen worden toegelaten (bepaalde vrijstellingen zullen worden verleend voor latere of uitzonderlijke modellen die hun stempel hebben gedrukt op de geschiedenis van de rally).
.
De Tour Auto is een van de niet te missen evenementen op de internationale autosport kalender: sportiviteit, zeldzaamheid, legende, erfgoed en ontdekking van Frankrijk zijn het recept voor het succes. Een werkelijk openluchtmuseum, deze rally is een ode aan de autosport die de betrokken coureurs reciteren van
22 tot 27 april 2024. De 33e editie van de grootste historische rally van Frankrijk staat in het teken van de BMW 3.0 CSL en de prototypes. Klaar voor de start!
OP WEG NAAR BIARRITZ
De Tour Auto is weer op weg naar de Atlantische Oceaan en keert terug naar een van zijn favoriete bestemmingen,
Biarritz, dat al vele edities de finishplaats is, waarvan de meest recente dateert uit de tijd tot 2017.
Na de keuring en de autoshow op maandag 22 april in hal 6 van Paris Expo Porte de Versailles, de piloten en co
-piloten vertrekken op een route van 2.000 km naar de elegante badplaats op deBaskische kust.
Jong en oud kunnen voor de finale een bezoek brengen aan het Parc Fermé in de Cité de l’Océan de dag van de autoshow.
In overeenstemming met de traditie begint de 2024-editie van de Tour Auto op maandag 22 April met een tentoonstelling van de auto’s in Parijs. De volgende dag (dinsdag 23 april) zullen zede hoofdstad verlaten met het krieken van de dag gaat het naar de UTAC Linas -Montlhéry Autodrome waar de officiële start zal zijn
gegeven in het kader van het eeuwfeest van de Auto Drôme, met een speciaal evenement op het begin van de rally. Zij zullen dan op weg gaan naar de wegen van Frankrijk en concurreren in timed-evenementen (competitie of regulieriteit) op vier circuits (Le MansBugatti, Val de Vienne, Nogaro, Pau Arnos) en
Tien klassementsproeven betwist op gesloten Wegen.
. De Tour Auto-route, die elk jaar wordt vernieuwd, loopt door Tours-La Grange de Meslay , Limoges, Carcassonne, Pau en Biarritz waar men de deelnemers verwacht op zaterdagAvond.
Een prototype is t
de essentie van autoracen;
Het is een technisch werk bedacht
en ontworpen
Solel
y fo
r circuit racen.
De Tour de France Automobile heeft een aantal van dergelijke auto’s ontvangen, van
de Jaguars en Porsches van de jaren 1950 tot
de Matra MS650 en Ferrari 512M van de vroege jaren 1970, niet
en vergeet de Porsche 904, 906 en 910, ontworpen om zowel in de rallysport als op het circuit te winnen.
Ben
Aan de hand van de modellen die hebben deelgenomen, hebben we
re diverse Porsche 906
s en
910
s, Ferrari 512 en
Matra MS650s.
Deze m
achines
hebben hun stempel gedrukt dankzij de bekwaamheid van azen als Vic Elford
, een Engelse chauffeur
Wie heeft er gewonnen
de 12 uur van Sebring in 1967 aan het stuur van een Porsche 906
, en Henri Pescarolo,
de 24 uur van
Le Mans
legende
, die heeft deelgenomen aan
in een vlot van
endurance races rijden met een Matra MS650. T
De kans
Het is uiterst zeldzaam om een van deze sportwagens op een circuit te zien tijdens een historische gebeurtenis en tijdens de
Tour Auto, het zal niet één maar meerdere prototypes zijn
naar believen reizen over de Franse wegen –
onwerkelijk
!
En l
ast but not least wordt een eerbetoon gebracht aan de legendarische BMW 3.0 CSL die zijn stempel heeft gedrukt op de
Tour de France Automobile in de 1
Jaren 970. De BMW 3.0 CSL was
De eerste auto geproduceerd door
BMW
Motorsport GmbH
, de sporttak
van het Beierse merk. De
CSL (L voor Leichtbau) was 200 kg lichter
dan de
standaard
productie
3.0 CS
en was uitgerust met een geknepen
versi
een van de inmiddels beroemde
recht
-6 BMW
motor. Race-succes
Gevolgd IMM
ediately na de lancering van de auto
in
1972
als BMW
won het Europees Kampioenschap Touring
tussen 1974 en 1979
.
De BMW 3.
0 CSL’s hebben zich ook bewezen
in de Tour de France Automobile
bij
het demonstreren van hun
betrouwbaarheid in 1972. Deze auto’s zijn nu
autolegendes, symbolen van BMW’s geavanceerde motor
En dat is precies
en haar groeiende betrokkenheid bij MOT
of sport
.