Zuurverdiende punten voor TOYOTA GAZOO Racing
TOYOTA GAZOO Racing ging een zware uitdaging aan in de seizoensopening van Qatar 1812 KM en verdiende waardevolle FIA World Endurance Championship (WEC)-punten na een vastberaden teamprestatie.
Coureurs, ingenieurs en monteurs werkten onvermoeibaar door de moeilijke proloogtest en vrije trainingen om de GR010 HYBRIDs te optimaliseren op het gebied van banden, gewicht en autobalans rond het Lusail International Circuit in de zoektocht naar raceprestaties.
Dankzij dat werk en een slimme racestrategie maximaliseerde de #7 GR010 HYBRID van Mike Conway, Kamui Kobayashi en Nyck de Vries het potentieel van de auto en scoorde hij belangrijke WK-punten voor een zuurverdiende zesde plaats.
Wereldkampioenen Sébastien Buemi, Brendon Hartley en Ryo Hirakawa, in de #8 GR010 HYBRID, vochten even hard na een moeilijke start en eindigden als 10e in een 19-koppig Hypercar-veld met Alpine, BMW, Cadillac, Ferrari, Isotta Fraschini, Lamborghini, Peugeot en Porsche.
De race begon onder de middagzon en de actie was al even heet in de openingsronde. Mike startte op de eerste startrij, maar kreeg last van overstuur bij het ingaan van de eerste bocht, waardoor hij wijd ging en de #7 terugviel naar de zevende plaats. De #8 verloor ook posities vanaf de 11e plaats op de grid en Sébastien eindigde de eerste ronde als 14e.
Met 37 auto’s in het veld was het verkeer een factor rond het relatief smalle Lusail International Circuit van 5,418 km. Mike en Sébastien gebruikten hun ervaring om uit de problemen te blijven, in tegenstelling tot verschillende rivalen, en begonnen op te schuiven in de volgorde.
Kort voor de twee uur gaf Mike de #7 over aan Nyck, terwijl Brendon Sébastien verving. Beide auto’s waren uitgerust met nieuwe Michelin-banden aan de linkerkant om hun strijd voort te zetten om posities te winnen, met nieuw rubber aan de rechterkant bij de volgende stop terwijl het team verschillende strategieën verkende.
Een strijdlustige prestatie van Nyck bracht de #7 naar de top zes en hij gaf het stokje na bijna vier uur over aan Kamui. Maar een moeilijke stint voor Brendon betekende dat Ryo een strijd moest leveren om de #8 terug te brengen naar de top 10, en zijn taak werd moeilijker toen een probleem met het linker achterwiel tijd en posities kostte bij zijn volgende pitstop.
Toen de race de laatste vijf uur inging, zaten de startende coureurs weer achter het stuur, waarbij Mike vocht voor de zesde plaats en Sébastien dichter bij de punten kwam. Met nog iets meer dan twee uur te gaan, zorgde een laatste rijderswissel ervoor dat Nyck en Ryo de strijd hervatten onder lichten in de Qatarese nacht.
Terwijl de klok aftelde, speelden de verschillende brandstofstrategieën zich af en Nyck lag als zevende bij het ingaan van de laatste ronde. Dat werd zesde toen hij in de laatste meters van de race de geplaagde #93 Peugeot passeerde. Ryo eindigde de race als 10e en maakte er een dubbele puntenfinish van voor het team, ondanks de uitdagende omstandigheden.
Na voor het eerst sinds Silverstone in 2018 een algemeen podium te hebben gemist, is TOYOTA GAZOO Racing vastbesloten om een onmiddellijke terugkeer te behalen tijdens de volgende ronde van het seizoen 2024, de 6 uur van Imola, in Italië op 21 april.
Kamui Kobayashi (teambaas en coureur, auto #7):
“Helaas hebben we voor deze eerste race van het seizoen de hele race geworsteld om sterke prestaties te vinden. Zesde eindigen was het beste wat we vandaag realistisch gezien konden bereiken, en dit is niet waar we op hoopten om hier te komen. Het was duidelijk dat onze auto niet goed geschikt was voor dit circuit; Het is zeer verrassend hoe uitdagend dit evenement voor ons is geweest. Maar ondanks de moeilijkheden hebben alle teamleden heel hard gewerkt om punten te scoren met beide auto’s. De coureurs maakten geen fouten en ook de ingenieurs en monteurs presteerden geweldig. We zullen alles van deze race bekijken en hard werken om sterker terug te komen in Imola.”
Mike Conway (Bestuurder, auto #7):
“Dat was best een zware wedstrijd. We hadden niet het tempo om vooraan te vechten, maar ons tempo was aan het ebben en vloeien, afhankelijk van de fase van de race waarin we ons bevonden. Op sommige punten waren we competitiever, en op andere minder momenten. Aan het begin van de race wisten we niet zeker wat we mee naar huis zouden nemen uit Qatar, maar het was redelijk goed in termen van punten. We hadden op het einde een beetje geluk dat we zesde werden, wat al met al een behoorlijk resultaat is. We zullen blijven pushen en streven naar beter in Imola.”
Nyck de Vries (Coureur, auto #7):
“Na 10 uur vechten was het een zwaarbevochten resultaat. We misten snelheid in vergelijking met de leidende auto’s, dus we moeten blij zijn met de zesde plaats, hoewel we zeker een beetje geluk nodig hadden om daar te eindigen, want op verdienste was de top zes waarschijnlijk net buiten bereik. We hebben goede punten gescoord en ik denk dat dat het beste was wat we vandaag konden doen. We moesten het maximale uit het weekend halen en dat hebben we gedaan.”
Sébastien Buemi (Bestuurder, auto #8):
“Het was een moeilijke race voor ons, maar we hebben toch twee punten gered. We hadden niet de prestaties, dus we deden gewoon ons best en brachten beide auto’s naar de zwart-wit geblokte vlag. Zelfs als we niet kunnen winnen, proberen we in ieder geval nog steeds punten te scoren. Het is een zware week geweest, maar we zullen hard werken en sterker terugkomen voor Imola, een nieuw circuit voor WEC. We zijn er nog nooit geweest, maar ik weet zeker dat het beter bij onze auto zal passen dan hier en we verwachten natuurlijk een beter resultaat.”
Brendon Hartley (Bestuurder, auto #8):
“Het was een uitdagende dag, aan het einde van een uitdagende week, vooral aan onze kant van de garage. Geen van beide auto’s had de snelheid om voor het podium te vechten. Desalniettemin hebben we punten gered op beide auto’s, en we hebben er allemaal heel hard voor gevochten. Ik ben trots op het hele team voor de manier waarop we hebben gereageerd en zijn blijven vechten. We hebben zo hard geracet als we konden en nu zullen we ons concentreren op het terugvechten in de volgende race.”
Ryo Hirakawa (Bestuurder, auto #8):
“Het is duidelijk dat dit een heel zware week voor ons is geweest, zwaarder dan we hadden verwacht. Ik ben echt teleurgesteld dat we niet konden strijden voor een beter resultaat, maar iedereen pushte zo hard mogelijk, en dit was het maximale dat we konden bereiken. We denken dat Imola qua lay-out meer bij ons zou moeten passen, dus ik hoop dat we in de volgende race sterker terugkomen. We hebben veel dingen om aan te werken.”
|
Voor al het nieuws en meer like, deel, volg of abonneer je op onze social media kanalen.
Facebook @TOYOTAGAZOORacingGlobal:
https://www.facebook.com/TOYOTAGAZOORacingGlobal
X @en_toyota: https://twitter.com/en_toyota
Instagram @TOYOTA_GAZOO_Racing:
https://www.instagram.com/TOYOTA_GAZOO_Racing
YouTube @TOYOTAGAZOORacingJPchannel:
https://www.youtube.com/@TOYOTAGAZOORacingJPchannel