Lamborghini SC63 bereikt finish van historisch eerste FIA WEC-uitje in Qatar

Sterke betrouwbaarheid levert #63 een top 15-resultaat op als Iron Dames de eerste punten pakt in LMGT3

Sant’Agata Bolognese/Lusail, 2 maart 2024 – Lamborghini Iron Lynx leverde een mijlpaal voor het SC63 LMDh-prototype door de finish te bereiken van zijn allereerste optreden in de topklasse van het FIA World Endurance Championship in Qatar.

De #63-bemanning van Mirko Bortolotti, Daniil Kvyat en Edoardo Mortara bracht de auto naar huis op de 15e plaats aan het einde van de 10 uur racen op het Lusail International Circuit, wat een sterke betrouwbaarheid en een solide platform aantoont waarop we ons kunnen verbeteren voor toekomstige races.

Nadat hij de auto op vrijdag had gekwalificeerd, begon Kvyat aan de race met een gelijkmatig verdeelde rijtaak over het trio. De #63 hield de hele tijd zijn neus schoon en vermeed straffen en vocht ook tegen verschillende meer ervaren rivaliserende teams, waarbij hij met elke stint kennis en intelligentie van de auto en het kampioenschap opdeed.

Lamborghini Iron Lynx verlegt nu zijn aandacht naar een andere nieuwe uitdaging: de tweede ronde van het IMSA WeatherTech SportsCar Championship – en zijn eerste competitieve optreden op Amerikaanse bodem – in Sebring over twee weken.

Vrije training en kwalificatie

Na de voltooiing van de officiële proloog van het voorseizoen eerder in de week, begon de competitieve getimede actie met twee vrije trainingen op donderdag. De #63-machine reed 40 ronden in een stop-start ochtendsessie, waar de baantemperaturen het hoogst waren, en zette de 16e tijd neer. FP2 vond plaats onder de avondschijnwerpers en met Mortara aan het stuur eindigde de auto als 12e snelste op de tijdenlijsten. Helaas dwong een probleem met de versnellingsbak Bortolotti om te stoppen in bocht zeven met nog 10 minuten te gaan, waardoor de rode vlag tevoorschijn kwam en de sessie voortijdig werd beëindigd.

Vrijdagochtend gaf het team de kans om zich tijdens de laatste training voor te bereiden op de kwalificatie, waarbij Kvyat al vroeg de snelste tijd van de drie coureurs (1m42.653) neerzette. De temperatuur in de banden was een groot probleem voor de meeste teams in de 12 minuten durende kwalificatiesessie, maar Kvyat slaagde er nog steeds in om de beste rondetijd voor de SC63 neer te zetten met een 1’41.699, waardoor de #63-auto 18e op de grid bleef, zij het met veel ruimte voor verbetering.

Ras

De race begon om 11.00 uur lokale tijd en met Kvyat aan het stuur navigeerde de #63 met succes het openingssalvo, behield zijn positie en schoof vervolgens de top 15 binnen voordat hij zijn eerste geplande pitstop maakte. In de beginfase was het tempo van de SC63 vergelijkbaar met dat van de auto’s eromheen en Kvyat slaagde erin om te vechten met de #35 Alpine en de twee BMW’s die het einde van zijn dubbele stint naderden. Mortara was ook verwikkeld in een vermakelijk gevecht met de herstellende #51 Ferrari in het derde uur voordat hij teruggleed na nog een ronde van stops.

Vanaf dat moment hield de Lamborghini SC63 zich aan zijn programma van ronden rijden, met bijzondere aandacht voor betrouwbaarheid en operationele efficiëntie in de pits. Bortolotti nam het over en leidde de auto naar de helft van de etappe voordat hij teruggaf aan Kvyat, waarbij elke coureur gemiddeld 30 ronden in de auto reed.

Helaas kreeg de #63 te maken met een probleem met de voorwielophanging, waardoor Kvyat zijn snelheid moest verminderen en vier ronden moest verliezen op de leiders met nog iets meer dan drie uur van de race te gaan. Ondanks deze hapering bleef het team gefocust en hield de auto draaiende, waarbij het tempo verbeterde bij het ingaan van de slotfase. Mortara voltooide relatief gemakkelijk een drievoudige stint en profiteerde van mechanische problemen voor zowel de #15 BMW als de #38 Jota Porsche om de zwart-wit geblokte vlag te pakken op een verdienstelijke 15e positie.

LMGT3

Vrije training en kwalificatie

Zowel de #60 Iron Lynx als de #85 Iron Dames gingen het weekend in na een productieve proloog en legden kilometers af tijdens de vrije training. In de kwalificatie nam Sarah Bovy de #85 Huracán die ze deelde met Michelle Gatting en Doriane Pin mee naar Hyperpole en verzekerde zich van de zesde plaats op de grid voor de race. De #60 van Claudio Schiavoni, Matteo Cressoni en Franck Perera kwalificeerde zich als 17e.

Ras

Vanaf het begin was er drama toen Bovy contact maakte met de #59 McLaren, een ongelukkig gevolg van het krappe knelpunt in bocht één. De stewards beschouwden het als een race-incident en de #85 nestelde zich in een goed ritme in de top 10 en was betrokken bij close battles. Met Gatting aan het stuur in haar eerste paar stints, gleed de #85 terug in de volgorde omdat het team ervoor koos om banden te sparen bij de vierde pitstop. Het maakte echter een opmars in de tweede helft van de race en pakte Lamborghini’s eerste wereldkampioenschapspunten op de achtste plaats. Voor de #60 bleef Schiavoni uit de problemen om zijn minimale rijtijd van twee uur en 55 minuten te voltooien en, ondanks een late drivethrough-penalty voor overtredingen van de baanlimieten, sleepten Cressoni en Perera de auto naar de 12e plaats aan de finish.

Aanhalingstekens

Mirko Bortolotti: “Ik denk dat we naar de positieve punten moeten kijken en we kunnen dit zeker beschouwen als een geweldige start van de reis, we zijn erin geslaagd om de race te finishen, wat het doel voor ons was. Het was een uitgebreide test omdat we dit weekend bij elke sessie hebben geleerd en ik denk dat het een goed startpunt voor ons is. Er is veel werk voor de boeg dat we graag voortzetten. Maar voor Qatar is het een goed begin geweest door de race uit te rijden en veel nuttige gegevens voor de toekomst te verzamelen.”

Daniil Kvyat: “Het was belangrijk om vandaag de race uit te rijden en de zwart-wit geblokte vlag te halen, want we hebben veel informatie nodig voor de coureurs, de ingenieurs en de monteurs, en we hebben precies gedaan wat we van plan waren. Het is een goed begin, we hebben een sterke basis, er is nog veel werk te doen om de top te bereiken, maar persoonlijk wil ik ooit met dit team de top bereiken en die klus begint vandaag.”

Edoardo Mortara: “Dit is het einde van onze week in Qatar, het is een lange week geweest met een aantal zeer lange uren van hard werken en uiteindelijk zijn we eigenlijk heel blij dat we de race hebben kunnen uitrijden. Onze eerste race in het WEC was niet gemakkelijk voor ons, maar we zijn blij om te zien dat we konden concurreren met de anderen, natuurlijk zijn er veel dingen te verbeteren, maar in termen van betrouwbaarheid hebben we in ieder geval bewezen dat we de race zonder grote problemen konden uitrijden. Nu moeten we gewoon begrijpen hoe we meer prestaties uit ons pakket kunnen halen, we zullen zeker een aantal lange dagen voor de boeg hebben, maar het is een fantastisch project en persoonlijk heb ik erg genoten van mijn eerste raceweekend met Lamborghini en ik kijk nu al uit naar de tweede race.”

Rouven Mohr, Chief Technical Officer van Lamborghini: “Ik ben superblij dat we de finish van ons LMDh-debuut hebben gehaald. Dit is een heel spannend moment voor ons, want het was een grote uitdaging en aan het eind van de dag heeft het resultaat laten zien dat het team heel goed heeft samengewerkt en dat de basisprestaties van de auto aanwezig zijn. We moeten zeker veel verbeteren om consistenter te zijn en over het algemeen ben ik erg blij.”

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait