Drievoudige triomf voor de Porsche 963, Manthey PureRxcing wint GT3-klasse

  • Estre/Lotterer/Vanthoor behalen eerste zege voor Porsche Penske Motorsport
  • Podium voor zusterauto van Campbell/Christensen/Makowiecki
  • Hertz Team Jota klantenteam viert eerste podiumsucces
  • Manthey PureRxcing wint de nieuwe LMGT3-klasse met de 911 GT3 R
  • Porsche voert alle klassementen aan na de seizoensopener in Qatar
Porsche Penske Motorsport stormde met de Porsche 963 naar een eerste overwinning in het FIA World Endurance Championship WEC. Bij de seizoensopener in Qatar kwamen fabrieksrijders Kévin Estre (Frankrijk), André Lotterer (Duitsland) en Laurens Vanthoor (België) als eerste over de finish aan het stuur van de auto met nummer 6. De zusterauto met nummer 5 sloot het 1.812 kilometer lange evenement af op de derde plaats. Het klantenteam Hertz Team Jota rondde de triomf van Porsche af met een tweede plaats algemeen. In de nieuwe LMGT3-klasse pakte de 911 GT3 R van Manthey PureRxcing de eerste plaats.

Stuttgart. De Porsche 963 bleek al vroeg in de tienuursrace de te kloppen auto. Hoewel de Deen Michael Christensen in de eerste ronde van het nr. 5 hybride prototype de leiding vanaf pole position verloor, werkte Laurens Vanthoor (België) zich in de beginfase snel naar de leiding aan het stuur van de zusterauto. Na ongeveer 90 minuten pakte de 505 kW (687 pk) sterke raceauto uit Weissach de eerste plaats en gaf deze in de volgende acht uur slechts kort af vanwege verschillende pitstopritmes. Aan het einde van een zenuwslopende race op het Lusail International Circuit scoorden Estre/Lotterer/Vanthoor met een voorsprong van meer dan 30 seconden de eerste wereldkampioenschapsoverwinning voor het fabrieksteam van Porsche Penske Motorsport.

In zonnige en warme omstandigheden overdag en aanzienlijk koelere temperaturen in de laatste uren, paste de Porsche 963 met nummer 5 consequent het tempo aan met de leidende auto. Campbell/Christensen/Makowiecki werden echter geplaagd door pech, waarbij de auto onverwachts twee keer de pits in moest vanwege bandenschade. In een laatste wanhopige poging maakte Daytona-winnaar Matt Campbell een indrukwekkende comeback en stuwde het team naar de laatste podiumplek. Toegegeven, het team profiteerde ook van de pech van Peugeot. De rivaliserende auto reed lange tijd op de tweede plaats, maar werd in de laatste ronden gehinderd door een technisch mankement.

“We hebben keihard gewerkt en zijn op de best mogelijke manier beloond. Dit succes is moeilijk in woorden uit te drukken”, legt Thomas Laudenbach, Vice President Porsche Motorsport, uit. “Alle betrokkenen hebben hun werk onberispelijk gedaan. Het team en de coureurs leverden een indrukwekkende prestatie. Felicitaties ook aan het hele team thuis in Weissach. Niemand had een drievoudig succes voor Porsche kunnen verwachten. Maar mijn respect gaat ook uit naar Peugeot. Het is bitter om zo dicht bij de finish gedwarsboomd te worden. Ze verdienden het om bij ons op het podium te staan. De Porsche 911 GT3 R van Manthey PureRxcing won in de nieuwe LMGT3-klasse. De start van het seizoen had niet beter kunnen verlopen.”

“Vandaag hebben we met ons Porsche Penske Motorsport-team een nieuwe mijlpaal bereikt”, zegt Roger Penske, oprichter van het team en voorzitter van Penske Corporation. “Dit is een langetermijnproject, dat lang geleden is gestart. Het is een buitengewoon fijn gevoel om aan het begin van het seizoen 2024 onze eerste algemene overwinning in het FIA WEC te beleven. Het is het resultaat van de onvermoeibare inspanningen van iedereen in het team.”

“Ons Porsche Penske Motorsport-team heeft nu aan beide zijden van de Atlantische Oceaan de perfecte start van het nieuwe seizoen achter de rug”, aldus Jonathan Diuguid. De Managing Director Porsche Penske Motorsport voegde toe: “Na onze overwinning in Daytona waren we vandaag extreem snel met beide auto’s in Qatar en werden we beloond met een overwinning en een podiumplaats. Dit succes was het resultaat van hard werken. We hebben alles gegeven wat we hadden over de hele afstand. Het was zwaar tot de laatste ronde. Nu kijken we allemaal uit naar de rest van het seizoen.”

Het klantenteam van Hertz Team Jota demonstreerde de kracht van de Porsche 963 in Qatar. De twee Britse racers Callum Ilott en Will Stevens, evenals de Fransman Norman Nato, leverden een vlekkeloze rit aan het stuur van de auto met nummer 12 en kwamen als tweede over de finish. De zusterauto van ex-Formule 1-wereldkampioen Jenson Button uit Groot-Brittannië, zijn landgenoot Phil Hanson en Oliver Rasmussen uit Denemarken behielden een plek in deP 8 over lange stukken, maar trok zich terug met nog ongeveer 30 minuten op de klok. De identieke Hypercar van Proton Competition met Julien Andlauer uit Frankrijk, Neel Jani uit Zwitserland en Harry Tincknell uit Groot-Brittannië eindigde de seizoensopener op de elfde plaats.

In de nieuwe LMGT3-categorie zette Manthey PureRxcing de maatstaf. De Porsche 911 GT3 R, ingezet door het doorgewinterde klantenteam uit de Duitse Eifel, domineerde bijna de hele afstand aan de kop van het 18-koppige LMGT3-veld. Na het behalen van de titel in de Asian Le Mans Series volgden de coureurs Klaus Bachler uit Oostenrijk, Joel Sturm uit Duitsland en Alex Malykhin uit Groot-Brittannië nu met een seizoensopeningsoverwinning in het FIA WEC in Qatar. Manthey EMA’s 911 pakte de vlag op de 15e plaats.

“Dit weekend wonnen we de eerste race van het wereldkampioenschap op basis van FIA GT3-voertuigen. Dit is een nieuw hoofdstuk in de racegeschiedenis”, zegt Sebastian Golz, Project Manager Porsche 911 GT3 R. “Van de ontwikkelingsinspanningen van het hele projectteam tot de test- en racevoorbereiding door het Manthey-team en hun coureurs – dit teamwerk heeft zijn vruchten afgeworpen en het maakt me bijzonder trots. We nemen wat inzichten en huiswerk mee uit Qatar, want het is nog maar het begin van een uitdagend seizoen.”

Dankzij de successen in de hoogste Hypercar-klasse leiden Porsche en het fabrieksteam van Porsche Penske Motorsport nu alle categorieën in het kampioenschap. Hertz Team Jota staat op de eerste plaats voor privéteams in het FIA WEC, Manthey PureRxcing voert het klassement aan in de LMGT3-klasse. De tweede ronde van het FIA World Endurance Championship WEC is de zes uur durende race in Imola op 21 april. Dit markeert een WEC-debuut op het Formule 1-circuit aldaar, na eerdere races in Monza, Italië.

Kévin Estre (Porsche 963 #6): “Ik ben ongelooflijk trots dat we dit allemaal samen hebben bereikt.
Onze auto was extreem sterk vandaag en het team werkte feilloos. Toch was het lang niet zo eenvoudig als het er van buitenaf misschien uitzag – zeker niet! We kwamen veel lastige situaties tegen en we hadden ook wat contact met andere auto’s. Twee uur voor de vlag veroorzaakte een aanvaring aanzienlijke schade. Maar zelfs met een minder dan ideale auto hebben we het gedaan. Dank aan iedereen in het team en mijn teamgenoten.”

André Lotterer (Porsche 963 #6): “Ik heb hier lang op gewacht. Eindelijk mijn eerste overwinning voor Porsche! Vandaag hadden we drie coureurs met nummer 6 op het podium. Deze triomf is te danken aan iedereen in het team. Iedereen heeft ongelooflijk hard gewerkt en zoveel dingen verbeterd voor het nieuwe seizoen. Het werkt perfect. We beleefden ook enkele nagelbijtende momenten in de race, maar we hielden het hoofd koel en namen de overwinning mee naar huis. We gaan graag zo door.”

Laurens Vanthoor (Porsche 963 #6): “Ik ben absoluut in mijn nopjes. Ik heb lang van deze dag gedroomd! Het is gewoon ongelooflijk om te zien hoeveel vooruitgang we hebben geboekt in vergelijking met het begin van het vorige seizoen. We zijn op alle gebieden aanzienlijk verbeterd. Het is geweldig om daar deel van uit te maken. Ik ben trots op wat we hebben bereikt en ik zal me dit moment nog vele jaren herinneren.”

Frédéric Makowiecki (Porsche 963 #5): “Wat een geweldige start van het nieuwe WEC-jaar met een overwinning voor de zusterauto en de derde plaats voor onze Porsche 963. Na een paar tegenslagen hebben we alles uit de kast gehaald om weer boven te komen. Oké, het was niet helemaal gelukt, maar we stonden in ieder geval allemaal samen op het podium. Nu gaan we als team de overwinning van vandaag vieren. Het is fantastisch om het jaar zo af te trappen na het moeilijke seizoen 2023.”

Norman Nato (Porsche 963 #12): “Voor de start van het raceweekend was het moeilijk om in te schatten hoe we het zouden doen ten opzichte van de anderen in de Hypercar-klasse. Hadden we verwacht dat we op het podium zouden eindigen? Waarschijnlijk niet, maar we hebben het gedaan. Hoe geweldig is dat! Ik kan niet wachten op de volgende race.”

Harry Tincknell (Porsche 963 #99): “Het was een soort leerweek voor ons. De laatste keer dat ik met de auto reed was in Bahrein in 2023. Veel dingen waren nieuw en onbekend. Het is geweldig om Julien aan boord te hebben. Het teamwork verloopt soepel. Ons racetempo was bij vlagen geweldig, maar we moeten dit nog constanter volhouden. Ik ben heel blij dat een Porsche heeft gewonnen.”

Klaus Bachler (Porsche 911 GT3 R #92): “Wat een waanzinnig resultaat. Het was mijn eerste race in een FIA-wereldkampioenschap, dus winnen is gewoon een droom. Enorm bedankt aan mijn team en collega-coureurs. We hebben zoveel energie in dit project gestoken en alles minutieus voorbereid. De eerste overwinning zit in de tas. Nog zeven races te gaan, waaronder de 24 uur van Le Mans. Er ligt nog veel voor ons.”

Raceresultaat
Hypercar-klasse:
1. Estre/Lotterer/Vanthoor (F/D/B), Porsche 963 #6, 335 ronden
2. Stevens/Ilott/Nato (UK/UK/F), Porsche 963 #12, 335 ronden
3. Campbell/Christensen/Makowiecki (AUS/DK/F), Porsche 963 #5, 335 ronden
11. Andlauer/Jani/Tincknell (F/CH/UK), Porsche 963 #99, 333 ronden
18. Button/Hanson/Rasmussen (UK/UK/DK), Porsche 963 #38, 309 ronden

LMGT3-klasse:
1. Malykhin/Sturm/Bachler (UK/D/A), Porsche 911 GT3 R #92, 299 ronden
2. James/Mancinelli/Riberas (VS/I/E), Aston Martin #27, 299 ronden
3. Mateu/Bastard/Sorensen (F/F/DK), Aston Martin #777, 298 ronden
15. Shahin/Schuring/Lietz (AUS/NL/A), Porsche 911 GT3 R #91, 284 ronden

Volledige resultaten op fiawec.alkamelsystems.com.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait