- Nieuwe Toyota GR Yaris ontworpen voor hoge prestaties op alle oppervlakken en onder alle omstandigheden
- Ontwikkeling ondersteund door het TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team, gevestigd in Finland – de spirituele thuisbasis van de wereldrallysport
- Het maximumvermogen van de driecilinder-in-lijn 1,6-liter turbomotor steeg tot 280 DIN-pk/206 kW, met een maximumkoppel van 390 Nm
- Gloednieuwe achttraps GAZOO Racing Direct Automatic Transmission-optie met snel schakelen volgens wedstrijdstandaard
- Opnieuw ontworpen cockpit voor de bestuurder met digitaal instrumentarium in raceautostijl en verbeterde locatie van belangrijke bedieningselementen en gegevensbronnen
- Verhoogde carrosseriestijfheid, versterkte ophanging, fulltime vierwielaandrijving en nieuwe selecteerbare rijmodi
- Versie met enkele “Circuit”-specificatie aangeboden in Europa, met standaard koelpakket voor de aandrijflijn
- Exclusieve speciale edities van Ogier en Rovanperä, ontwikkeld door de wereldkampioenen van TOYOTA GAZOO Racing
Een rallyauto van wereldklasse moet uitblinken op alle ondergronden en onder alle omstandigheden, van verschroeid asfalt en modderige grindpaden tot verraderlijk ijs en besneeuwde wegen. Het is een kwaliteit die Toyota’s nieuwe generatie deelnemers aan het World Rally Championship (WRC) met groot succes heeft laten zien en heeft bijgedragen aan het veiligstellen van een indrukwekkende reeks wereldtitels voor coureurs en constructeurs.
De winnende combinatie van vermogen, evenwicht en nauwkeurige controle van de GR YARIS Rally1 HYBRID-wedstrijdauto is rechtstreeks overgewaaid van de belangrijkste competitie van de sport naar de nieuwe GR Yaris, een auto die echt “geboren is uit het WRC”.
Deze high-performance hatchback is een perfecte uitdrukking van Toyota’s focus op het gebruik van betrokkenheid bij autosport op het hoogste niveau om de ontwikkeling van steeds betere auto’s te stimuleren – zowel voor de racerij als voor de weg.
Toyota biedt u graag de mogelijkheid om met de nieuwe GR Yaris te rijden en de mogelijkheden ervan te ervaren in zijn natuurlijke omgeving, Finse sneeuw en ijs.
MAAK KENNIS MET DE NIEUWE GR YARIS
De nieuwe Toyota GR Yaris maakte eerder dit jaar zijn werelddebuut op de Tokyo Auto Salon. Hij profiteert van technische, ontwerp- en constructieverbeteringen die beloven een nog betere rijervaring te bieden.
De GR Yaris werd bij zijn lancering zo geprezen en enthousiast dat Toyota misschien dacht dat zijn werk erop zat. Hier was een auto die in één klap naar de top van het hot-hatch-segment stormde, een rally-geboren, volbloed machine die alle concurrenten in zijn kielzog achterliet.
Think again: dit was in feite nog maar het begin van het verhaal. In de drie jaar sinds de eerste auto van de band rolde, zijn er intensieve inspanningen geleverd om hem nog beter te maken: krachtiger, responsiever, boeiender en – geloof het – meer lonend om mee te rijden.
De ingenieurs van TOYOTA GAZOO Racing hebben samengewerkt met race- en rallyprofessionals in de geest van constante verbetering om het essentiële karakter van de GR Yaris te verrijken als een ‘driver-first’-auto – een auto die draait om de speciale ervaring die je geniet vanaf het moment dat je achter het stuur kruipt en de motor start.
De checklist met wijzigingen is uitgebreid en rechtvaardigt de beschrijving “nieuwe GR Yaris”. Belangrijke elementen zijn onder meer de evolutie van de toonaangevende driecilinder turbomotor om nog meer vermogen en koppel te leveren en de introductie van een gloednieuwe achttraps GAZOO Racing Direct Automatic Transmission, ontworpen voor snel schakelen in competitieverband.
Het op maat gemaakte GR Yaris-chassis is verder versterkt en in de cabine zijn de cockpitlay-out en de rijpositie opnieuw getekend voor een meer authentiek sportwagengevoel, of het nu op de weg is of in de autosport. De ophanging is ook aangepast voor meer controle over het rijgedrag en robuuste prestaties onder hoge belasting, met herziene veerconstanten en een versterkte voorschokdemper.
De nieuwe GR Yaris biedt alles wat het origineel zo’n succes maakte, maar dan meer. Daardoor belooft het zich nog verder voor te blijven op de concurrentie.
Een meer gericht assortiment bestaat uit een enkele versie in “Circuit”-specificatie met een koelprestatiepakket. Hierdoor is de auto voorzien van een extra subradiateur, intercoolerspray en aangepaste luchtinlaat.
De nieuwe GR Yaris zal vanaf de zomer van 2024 in heel Europa te koop zijn.
GR YARIS: HET VERHAAL TOT NU TOE
De GR Yaris is de perfecte demonstratie van hoe Toyota en zijn prestatietak TOYOTA GAZOO Racing zich inzetten voor het ontwikkelen van steeds betere auto’s door middel van autosport. Vanaf het begin zou dit niet zomaar een hot hatch worden: dit was een auto die qua techniek en design direct de vruchten plukte van de kampioenschapswinnende ervaring van TOYOTA GAZOO Racing in het WRC.
Een nieuwe motor, een nieuwe elektronische vierwielaandrijving en een op maat gemaakt chassis maakten allemaal deel uit van het plan. Toen de productieauto in handen kwam van de pers en klanten, overtrof de respons de verwachtingen van Toyota ruimschoots. Sinds de lancering van het model in 2020 zijn er in Europa meer dan 20.000 auto’s verkocht, met een klanttevredenheidsscore van 99%. De meeste verkochte exemplaren waren de Circuit-versie, vandaar de beslissing om zich voor het nieuwe model op deze specificatie te concentreren. Onder de klanten bevinden zich veel liefhebbers van prestatiegerichte auto’s, die de GR Yaris een plaats waard vinden naast aanzienlijk krachtigere prestigemodellen in hun collecties. De GR Yaris is dus niet in een hokje te plaatsen; Het is een klasse apart en een instant sportwagenklassieker.
Het ontwikkelingsprogramma dat de nieuwe GR Yaris heeft opgeleverd, volgt het concept van “ontwikkelen, racen, remmen, repareren”. Dit beschrijft hoe de auto bij het zoeken naar verbeteringen tot het uiterste wordt gedreven – letterlijk tot het breekpunt van zijn componenten. Hoofdingenieur Naohiko Saito zei: “Elk aspect van de nieuwe GR Yaris bevat de knowhow en expertise die wordt teruggekoppeld uit echte autosportsituaties en van onze Master Driver Akio Toyoda en race- en rallyrijders.”
ONTWIKKELD IN HET SPIRITUELE HUIS VAN WORLD RALLYING
Toen Toyota in 2017 terugkeerde naar het WRC na 18 jaar weg te zijn geweest van het hoogste niveau van de rallysport, werd de ambitie om de beste te zijn ondersteund door de beslissing om het nieuwe team in Finland te stationeren. De stad Jyväskylä wordt algemeen beschouwd als de spirituele thuisbasis van de rallysport en de locatie biedt uitstekende toegang tot uitdagende wegen waarop de prestaties van voertuigen kunnen worden getest en afgesteld.
Dit ondersteunt de overtuiging van TOYOTA GAZOO Racing dat ontwikkeling het best kan worden bereikt in extreme omstandigheden en zijn filosofie dat “de weg zowel de bestuurder als de auto vormt”. Over de hele wereld rijden mensen elke dag met hun auto in alle omstandigheden en op alle soorten oppervlakken. Om te leren hoe ze steeds betere auto’s kunnen maken, moet Toyota een duidelijk inzicht krijgen in hoe gewone mensen omgaan met hun dagelijkse rijbehoeften.
Rallysport is een motorsport die gaat over hoe ver auto’s kunnen gaan in een breed scala aan rijomstandigheden, waardoor het de perfecte arena op hoog niveau is voor het opdoen van kennis en ervaring en het ontwikkelen van technologieën, vaardigheden en oplossingen die kunnen worden toegepast op nieuwe productievoertuigen. Daarom neemt Toyota deel aan het WRC.
MEER VERMOGEN, MEER KOPPEL, MEER CONTROLE
Bij de lancering onderscheidde de turbomotor van de GR Yaris zich als ’s werelds krachtigste driecilinder productie-eenheid. Nu biedt hij nog meer: het vermogen is met 19 DIN-pk verhoogd en de bestuurder kan een beroep doen op een extra koppel van 30 Nm, waarbij de maximumcijfers stijgen van 261 DIN-pk en 360 Nm naar 280 DIN-pk en 390 Nm.
Deze nieuwe maatstaf op het gebied van prestaties bevestigt opnieuw de suprematie van de auto in zijn klasse, vergroot het voordeel ten opzichte van de concurrentie en levert een authentiek raceautogevoel dat opnieuw bevestigt hoe Toyota zijn ambitie heeft waargemaakt om een rallyauto voor de weg te bouwen.
Tegelijk met de verhoging van het motorvermogen zijn er maatregelen genomen om ervoor te zorgen dat de duurzaamheid behouden blijft. Opnieuw waren het circuit en de rallyetappe het testterrein, waarbij de motor tot het uiterste werd getest in het Japan Rally Championship en de Japanese Endurance Race-serie. Details zijn onder meer een versterkte kleppentrein, een nieuw uitlaatklepmateriaal en een verhoging van de D-4ST-brandstofinjectiedruk. Er zijn nieuwe lichtgewicht zuigers met slijtvaste ringen gemonteerd en er is een nieuwe inlaatdruksensor toegevoegd.
In Europa wordt het nieuwe model aangeboden in een enkele “Circuit”-specificatie die een koelprestatiepakket omvat. Hierdoor is de auto uitgerust met een nieuwe subradiator om de betrouwbaarheid bij volgas rijden te verbeteren, aanpassingen aan de luchtinlaat en een intercoolerspray.
SUPERSNEL SCHAKELEN MET DE NIEUWE GAZOO RACING DIRECT AUTOMATISCHE TRANSMISSIE
Waar conventioneel schakelen afhankelijk is van het detecteren van het gedrag van de auto, zoals vertraging, g-kracht en snelheid, is de geoptimaliseerde software van de nieuwe transmissie ook nauwkeurig afgesteld om te detecteren hoe de bestuurder de remmen en het gaspedaal gebruikt. Door dit te doen, anticipeert het systeem op het moment dat schakelen nodig is, zelfs voordat er veranderingen in het gedrag van het voertuig optreden, zodat de versnellingskeuze de bedoelingen van de bestuurder weerspiegelt en vergelijkbaar is met hoe professionele chauffeurs werken.
Tijdens tests op het circuit bewees het nieuwe systeem zijn waarde en hielp het snellere rondetijden te behalen dan de handgeschakelde versnellingsbak. Het rijgedrag wordt ondersteund door de standaardvoorziening van Torsen-sperdifferentiëlen voor en achter.
Om problemen aan te pakken, zoals de kwetsbaarheid van automatische systemen voor hitteschade en de noodzaak om een hoge schakelsnelheid in evenwicht te brengen met rijeigenschappen, voerden GR-ingenieurs herhaalde materiaal- en softwarerevisies uit. Het testprogramma omvatte TGR World Rally Team-coureurs die het op verschillende ondergronden op de proef stelden, waaronder besneeuwde wegen in Finland. Het toestel werd ook gebruikt in het Japan Rally Championship, de TOYOTA GAZOO Racing Rally Challenge en de Super Taikyu Series.
Door het aantal versnellingen te verhogen van zes naar acht, kan de transmissie nauwere verhoudingen hebben. Het profiteert ook van een nieuw koppelregelsysteem en een compacte, zeer responsieve lineaire solenoïde. Het gebruik van zeer hittebestendig materiaal in de schakelkoppeling en de afstelling van de besturingssoftware hebben schakelsnelheden van wereldklasse opgeleverd. Schakelen in de D-reeks is van wedstrijdniveau en de voorspellende versnellingskeuzefunctie sluit perfect aan bij de intenties van de bestuurder. Aan de koelingsvereisten wordt voldaan door de installatie van een vloeistofkoeler met automatische transmissie als standaard.
Er is een nieuwe functie voor het selecteren van de rijmodus beschikbaar om de auto aan te passen aan zowel sportief rijden als dagelijks gebruik, waarbij de modi Sport, Normal en Eco verschillende instellingen inschakelen voor de elektrische stuurbekrachtiging, de werking van de airconditioning, de gasrespons en het instrumentendisplay van de bestuurder. Op modellen die zijn uitgerust met de GAZOO Racing Direct Automatic Transmission worden ook het schakelgevoel en de keuze aangepast. Het schakelgevoel is responsgericht in de Sport-modus en heeft een balans tussen schok en respons in de modi Normal en Eco. In de Sport-modus krijgt de respons prioriteit in de D-reeks, terwijl het gebruik van de M-reeks zorgt voor het snelste schakelen. De bestuurder zal merken dat hij binnen de toerenband van 4.900 tpm tot de rode lijn van 7.200 tpm in het hart van de actie staat.
GR-VIERWIELAANDRIJVING
Net als bij de huidige GR Yaris worden optimale grip en tractie bereikt met de GR-FOUR elektronisch geregelde, permanente vierwielaandrijving. De verdeling van het koppel tussen de voor- en achteras wordt geregeld door een koppeling met hoge respons, terwijl twee Torsen-sperdifferentiëlen de splitsing tussen de linker- en rechterwielen beheren om de auto op een natuurlijke en directe manier te controleren.
Het ingenieuze systeem maakt gebruik van iets andere overbrengingsverhoudingen voor de voor- en achteras en maakt een theoretisch bereik van de koppelbalans tussen voor- en achteras mogelijk van 100:0 (volledige voorwielaandrijving) tot 0:100 (volledige achterwielaandrijving). Deze flexibiliteit geeft een prestatievoordeel ten opzichte van AWD-systemen op aanvraag die gebruikmaken van dubbele koppeling of permanente AWD-systemen met een middendifferentieel. Het GR-FOUR-systeem is ook aanzienlijk lichter in gewicht.
De bestuurder kan de prestaties van de vierwielaandrijving aanpassen aan zijn voorkeur of de rijsituatie met behulp van een 4WD-modusknop. In de normale modus is de standaard koppelverdeling voor/achter 60:40; in de Track-modus verschuift de balans naar achteren, met een variabele koppelverdeling tussen 60:40 en 30:70 om een rijplezier te bereiken op bochtige wegen en circuits; en in de Gravel-modus is de basisinstelling 53:47 voor snel, competitief rijden op circuits of speciale etappes. In elke modus wordt de koppelbalans automatisch aangepast aan de input van de bestuurder, het rijgedrag van de auto en de weg- of baanomstandigheden.
De ECU van de vierwielaandrijving zorgt voor een lineaire regeling van de verdeling van het aandrijfkoppel, in overeenstemming met de rijsituatie, en reageert op voertuiginformatie, waaronder voertuigsnelheid, acceleratie en remdruk. Het systeem maakt ook gebruik van een elektronisch geregelde lamellenkoppeling, die werkt volgens gegevens van sensoren die de wielsnelheid, G-krachten en koppelingstemperatuur meten.
VERHOOGDE STIJFHEID VAN DE CARROSSERIE ZORGT VOOR EEN NOG BETERE RESPONS VAN HET CHASSIS EN DE STUURINRICHTING
De lichtgewicht behuizing van de GR Yaris is nog stijver gemaakt met een toename van ongeveer 13% in puntlassen en de toepassing van ongeveer 24% meer structurele lijm. Als gevolg hiervan zijn de gierrespons, de stuurfeedback en het gripgevoel van de auto verbeterd, waardoor het toch al een strak en zeer lonend chassis is opgebouwd.
Het platform is speciaal ontworpen voor de auto en combineert het voorste gedeelte van de GA-B-structuur van de Yaris met een nieuwe achterkant die is gemaakt van Toyota’s grotere GA-C-platform.
De lichte maar stijve ophangingssystemen zijn behouden gebleven – MacPherson-veerpoten voor en dubbele draagarmen achter met draagarmen – maar er zijn aanpassingen gedaan naar aanleiding van feedback van wedstrijdcoureurs. Door extra bouten toe te voegen om de voorste schokdempers aan de carrosserie te bevestigen, worden veranderingen in de uitlijning onderdrukt die kunnen optreden wanneer de bovenste bus vervormt bij rijden onder hoge belasting. De voor- en achterveren zijn ook aangepast voor optimale prestaties en verbeterde controle over het rijgedrag.
OP DE COMPETITIE GEÏNSPIREERDE NIEUWE BESTUURDERSCOCKPIT
In de GR Yaris zijn belangrijke wijzigingen aangebracht om de cockpit van de bestuurder een authentiek sportief gevoel te geven met een ontwerp dat trouw is aan de ‘driver first’-principes die de auto definiëren.
Het GR-team nam de input van race- en rallyrijders als inspiratie voor het herpositioneren van de bedieningselementen en het geven van snellere, duidelijkere toegang aan de bestuurder. Race- en rallyrijders hadden ook directe inbreng in de veranderingen.
Bedieningselementen die vaak moeten worden gebruikt bij wedstrijdrijden, zoals intercoolerspray, VSC-OFF en alarmlichten, zijn dichter bij de bestuurder geplaatst, zodat ze snel en gemakkelijk kunnen worden bereikt bij gebruik van een raceharnas. Aan de passagierszijde is de bak in het instrumentenpaneel groter gemaakt zodat er ruimte is voor extra meters of een bijrijdersmonitor.
Het gezichtsveld van de bestuurder vanaf het stuur is verbeterd door de bovenrand van het instrumentenpaneel 50 mm te laten zakken, de positie van de achteruitkijkspiegel te veranderen en het bedieningspaneel 15 graden verder naar de bestuurder toe te kantelen.
Het instrumentarium omvat een nieuwe 12,3-inch volledig digitale combimeter met twee lay-outmodi – normaal en sport, waarbij de laatste een op sportprestaties gerichte gegevensweergave biedt. Het ontwerp is vrij van overbodige versieringen, zodat afbeeldingen duidelijk zijn en informatie direct kan worden bekeken en begrepen. Bij het automatische model omvat de uitlezing de temperatuur van de transmissieolie en een visuele waarschuwing, naast een geluidsalarm om de bestuurder te waarschuwen wanneer het motortoerental te hoog is om terug te schakelen.
Er zijn nauwkeurige wijzigingen aangebracht om de bestuurder de beste houding te geven. De stoel is 25 mm verlaagd en het stuur is dienovereenkomstig aangepast. De schakelrichting is aangepast aan het wedstrijdrijden, zodat de bestuurder de hendel naar voren duwt om terug te schakelen en terug te schakelen om op te schakelen – een detail dat wordt gepromoot door Master Driver en Toyota Motor Corporation-voorzitter Akio Toyoda (alias “Morizo”).
DETAILS VAN HET EXTERIEURONTWERP
Zoals te verwachten is bij zo’n volbloed machine, zijn de veranderingen aan het exterieur van de GR Yaris verre van eenvoudige cosmetische aanpassingen. Nogmaals, de feedback van professionele en meestercoureurs en de ervaring die is opgedaan in het heetst van de strijd zijn een integraal onderdeel geweest van de herzieningen.
Het essentiële pakket blijft hetzelfde: de GR Yaris is een driedeurs auto die echt een model op zich is: alleen de achterlichtclusters, antenne en buitenspiegels zijn overgenomen van de standaard hatchback. Elk element is herzien om optimale downforce, aerodynamica en grip te bereiken.
Aan de voorkant van de auto bevindt zich een nieuw stalen gaas voor de onderste grille, geoptimaliseerd voor de beste balans tussen dikte, sterkte en gewichtsvermindering. De grille aan de zijkant heeft een grotere opening en de onderste bumper heeft een nieuwe split-constructie die het gemakkelijker en goedkoper maakt om te repareren of te vervangen.
Aan de achterkant zorgt een opening in de onderrand van de onderste garnering ervoor dat lucht van onder de vloer kan ontsnappen, waardoor de luchtweerstand wordt verminderd, de wendbaarheid en stabiliteit van de auto worden verbeterd en de warmte van het uitlaatsysteem wordt afgevoerd.
De mist- en achteruitrijlichten zijn verplaatst van de onderste bumper naar de achterlichten, waardoor het risico op schade wordt verkleind. Ook het hoog gemonteerde remlicht is verplaatst van de achterspoiler naar beneden op de achterdeur, zodat alle achterlichten zijn uitgelijnd en in een duidelijke zichtlijn staan voor de volgende bestuurders. Het verplaatsen van het remlicht maakt het ook gemakkelijker om de spoiler te vervangen of aan te passen.
De nieuwe GR Yaris introduceert een nieuwe exterieurkleuroptie, Precious Metal, naast de gevestigde kenmerkende tinten Emotional Red, Precious Black en Super White/Platinum White Pearlescent, die de kleuren van de TOYOTA GAZOO Racing-kleurstelling vertegenwoordigen.
Nieuwe uitrustingskenmerken* zijn onder meer de nieuwste generatie Toyota Safety Sense-systemen, navigatie en een digitale sleutel. Het automatische model biedt een hogere specificatie met gesmede wielen, achter- en zijmonitoren en een premium JBL-geluidssysteem.
*Specificaties kunnen variëren afhankelijk van de lokale markt; Details zullen worden bevestigd tegen het moment van de lancering van het model.
SPECIALE EDITIES GEÏNSPIREERD OP RALLYKAMPIOENEN
Twee speciale edities van de nieuwe GR Yaris voegen een extra aantrekkingskracht toe aan het modellengamma, ontwikkeld met persoonlijke input van TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team (TGR-WRT) kampioenen Sébastien Ogier en Kalle Rovanperä. Deze zeer exclusieve auto’s, gericht op echte autoliefhebbers, werden voor het eerst onthuld tijdens de Rallye-Monte Carlo, het openingsevenement van het FIA World Rally Championship (WRC) 2024.
De speciale edities zijn geïnspireerd op conceptversies die werden getoond op de Tokyo Auto Salon 2023 en zijn gemaakt onder toezicht van Ogier, die in 2020 en 2021 twee van zijn acht WRC-coureurstitels won met TGR-WRT, en Rovanperä, de winnaar in 2022 en 2023.
Hun productie weerspiegelt de wens van Master Driver Akio Toyoda – alias “Morizo” – om zijn respect en dankbaarheid te betuigen aan de coureurs “die onze auto’s aanscherpen en laten groeien in rally’s” en aan de teams, de rally-organisatoren en de fans van de sport.
In elke auto zijn de modi ‘Gravel’ en ‘Track’ van de standaard GR Yaris vervangen door instellingen die opnieuw zijn geprogrammeerd om de persoonlijke voorkeuren van elke bestuurder op het gebied van rijgedrag en prestaties weer te geven. De “special edition”-kwaliteit omvat ook onderscheidende nieuwe stylingkenmerken voor het exterieur en interieur.
Beide auto’s worden aangedreven door de nieuwste ontwikkeling van de 1,6-liter driecilinder turbomotor van de GR Yaris, die 280 DIN-pk en 390 Nm koppel produceert, gekoppeld aan een intelligente handgeschakelde zesversnellingsbak (6iMT).
De Ogier Edition GR Yaris heeft twee nieuwe AWD-besturingsmodi: Morizo en Seb. De Morizo-modus is ontwikkeld door Morizo (Akio Toyoda) door zijn rallyrij-ervaringen. Het is gekalibreerd om consistente racetijden te leveren bij acceleratie, gedeeltelijke acceleratie en remmen. De Seb-modus, ontwikkeld door Ogier, maakt gebruik van de Torsen-sperdifferentiëlen voor en achter en vierwielaandrijving om het koppel over de achteras te verdelen, zodat de achterkant van de auto relatief gemakkelijk naar buiten kan worden gezwenkt. Dit geeft de bestuurder het gevoel volledig verbonden te zijn met de auto en zal hem helpen snellere tijden te behalen met snelle rijstijl.
De carrosserie van de Ogier Edition heeft een speciale matte Stealth Grey-lakafwerking en is voorzien van de Franse nationale vlag (het thuisland van Ogier) op de radiatorgrille en de 18x8J BBS lichtmetalen velgen. Op de voorspatborden zijn WRC-herdenkingsstickers aangebracht.
De opvallende details zijn ook een nieuw ontworpen koolstofvezel CFRP-achterspoiler en blauw gelakte remklauwen. TOYOTA GAZOO Racing-emblemen zijn toegevoegd aan de linker- en rechterportieren en een Ogier Edition-logo aan de achterdeur.
Binnenin bevindt zich een WRC-overwinningsgedenkplaat aan de passagierszijde van het instrumentenpaneel en contrasterende blauwe, grijze en rode stiksels (ter ere van de Franse nationale kleuren) op het stuurwiel. Grijze stiksels worden gebruikt voor de versnellingspook- en parkeerremkappen en de stoelbekleding.
Bij beide speciale edities is het digitale instrumentarium van de nieuwe GR Yaris herzien om de nieuwe modi op te nemen, samen met de reguliere Normal AWD-bedieningsmodus.
De Rovanperä Edition heeft een unieke Donut Mode, speciaal gemaakt voor de jongste kampioen van het WRC die zeer bedreven is in driften en het uitvoeren van bandenrokende donuts. Hier maakt de nieuwe modus het mogelijk om gemakkelijk te rijden en “deurbochten” te maken met een constante, sterke koppelstroom naar de achterwielen.
Deze GR Yaris-versie biedt ook Kalle Mode. Dit maakt gebruik van een achterdifferentieel met constante snelheid en Torsen-sperdifferentiëlen voor en achter om lineaire rijeigenschappen te produceren, zodat de achterkant van de auto krachtig naar buiten kan worden gezwaaid bij het ingaan van een bocht en de voorkant naar voren kan worden getrokken op het gaspedaal bij het uitkomen.
De auto heeft een exclusieve driekleurige lakafwerking, aangebracht als een reeks geschilderde motieven door de ontwerper van Rovanperä’s driftauto-kleurstelling, Henri Liupakka. Op de voorspatborden zijn WRC-overwinningsstickers aangebracht en er zijn TOYOTA GAZOO Racing-emblemen op de deuren en achterbumper en een Rovanperä Edition-badge op de achterdeur. Naast BBS 18x8J-lichtmetalen velgen is de auto uitgerust met een CFRP-achterspoiler met variabele vleugel, die wordt gedeeld met de GRMN Yaris, en differentieelversnellingen met constante snelheid, ontworpen om te presteren bij aanhoudend hoge aandrijfbelastingen.
In het interieur komen de sier- en bekledingsstiksels weer overeen met de nationale kleuren van de bestuurder, in dit geval blauw en grijs voor Finland. Net als in de Ogier-editie herdenkt een speciale plaquette de WRC-overwinning van TGR.
De edities Ogier en Rovanperä worden in strikt beperkte aantallen gebouwd. Details over bestellingen en verkopen op Europese markten zullen op een later tijdstip door nationale distributeurs worden aangekondigd.
Overzicht van de functies van Special Editions
Ogier-editie | Rovanperä Edition | |
Buitenkant | Mat Stealth Grey lakwerk | Exclusieve driekleurige lak |
WRC-overwinningsstickers op voorspatborden | WRC-overwinningsstickers op voorspatborden | |
Franse nationale vlagdecoratie op grille aan de voorkant | 18x8J BBS lichtmetalen velgen | |
Blauw gelakte remklauwen | TOYOTA GAZOO Racing-logo op wielen | |
18x8J BBS lichtmetalen velgen | TOYOTA GAZOO Racing-stickers op voorportieren en achterbumper | |
Franse vlag en TOYOTA GAZOO Racing-logo op wielen | Rovanperä Edition-badge op de achterdeur | |
TOYOTA GAZOO Racing stickers op voorportieren | Variabele vleugel CFRP achterspoiler | |
Ogier Edition-badge op achterdeur | ||
Nieuw ontworpen CFRP-achterspoiler | ||
Binnenste | WRC overwinningsgedenkplaat op instrumentenpaneel | WRC overwinningsgedenkplaat op instrumentenpaneel |
GR volledig digitaal instrumentendisplay, inclusief nieuwe rijmodi Morizo en Seb | GR volledig digitaal instrumentendisplay, inclusief nieuwe rijmodi Donut en Kalle | |
Stiksels op het stuurwiel – Franse nationale kleuren (rood/grijs/blauw) | Stiksels op het stuurwiel – Finse nationale kleuren (blauw/grijs) | |
Grijze stiksels voor stoelbekleding en schakel- en parkeerremkappen | Blauwe en grijze stiksels voor stoelbekleding en schakel- en parkeerremkappen | |
Werktuiglijk | Vierwielaandrijvingsmodi: Morizo, Seb en Normal | Vierwielaandrijvingsmodi: Donut, Kalle en Normal |
1,6-liter 3-cilinder turbomotor met 280 DIN-pk en 390 Nm | 1,6-liter 3-cilinder turbomotor met 280 DIN-pk en 390 Nm | |
Intelligente handgeschakelde versnellingsbak met 6 versnellingen | Intelligente handgeschakelde versnellingsbak met 6 versnellingen | |
Differentieelversnellingen met constante snelheid achter |
Nieuwe technische specificaties GR Yaris*
Lengte (mm) | 3,995 |
Breedte (mm) | 1,805 |
Hoogte (mm) | 1,455 |
Wielbasis (mm) | 2,560 |
Spoorbreedte – voor (mm) | 1,535 |
Spoorbreedte – achter (mm) | 1,565 |
Zitplaatsen | 4 |
Leeggewicht (kg) | 1,280
1.300 (GAZOO Racing Direct automatische transmissie) |
Motor | 3-cilinder-in-lijn met turbocompressor en intercooler |
Type | G16E-GTS |
Boring x slag (mm) | 87,5 x 89,7 cm |
Waterverplaatsing (cc) | 1,618 |
Max. vermogen (DIN pk/kW @ rpm)) | 280/206 @ 6,500 |
Max. koppel (Nm @ tpm) | 390 @ 3,250 – 4,600 |
Overdracht | 6-traps iMT of 8-traps GAZOO Racing Direct automatische transmissie |
Aandrijflijn | GR-FOUR AWD-systeem, elektronische lamellenkoppeling AWD met drie selecteerbare modi |
Differentiëlen – voor en achter | Torsen LSD© |
Ophanging – voor | MacPherson veerpoot |
Ophanging – achter | Dubbele draagarm |
Remmen – voor | 14 inch (356 mm) geventileerde schijven met tegenoverliggende 4-pots remklauwen |
Remmen – achter | 11,7 inch (297 mm) geventileerde schijven met tegenoverliggende 2-pots remklauwen |
Wielen | BBS 8J gesmeed aluminium |
Banden | 225/40ZR18 Michelin Pilot Sport 4V |
Inhoud brandstoftank (l) | 50 |
* Europese specificaties kunnen variëren in afwachting van definitieve homologatie