Cédric Cherain blijft overeind na een spannende slotfase
Rally van Haspengouw
Met de Rally van Haspengouw werd zaterdag de openingswedstrijd van het Kroon-Oil Belgian Rally Championship verreden. Op het uitermate verraderlijke parcours, werden tal van kleine foutjes gemaakt, waardoor de finale razend spannend was met drie rijders binnen de 5″5 voor de laatste klassementsproef. Leider Cédric Cherain hield het hoofd koel en schreef zo de Rally van Haspengouw voor de eerste keer op zijn naam.
Voor de vice-kampioen van België de ideale start van zijn campagne waarin hij mikt op een eerste Belgische titel met de Hyundai i20 N Rally2. “Tot de laatste ronde liep alles naar wens. We profiteerden van het foutje van Maxime Potty om afstand te nemen en met een halve minuut marge kon ik de slechtste. koorden vermijden om niet lek te rijden. Maar, dan maakte ik een foutje bij het aanremmen van een linkse en verloor ik 17″5. Op de voorlaatste proef reden we nog lek, kort voor de finish. Gelukkig kon ik de schade beperken tot 5″. Uiteindelijk hielden we op de laatste proef nog 3″ over. Ach, dat maakt niet uit, enkel de overwinning telt. Dit is een heel goede start van het seizoen.”
Maxime Potty, leider in het begin van de wedstrijd, kon enkel zijn foutje op de derde proef betreuren. Door sneller over te schakelen op banden voor droog weer in de namiddag, kwam de titelverdediger nog erg dicht bij winst. “We hebben een sterke wedstrijd gereden, maar in Halle-Booienhoven werd ik in een remzone verrast door een grote plas water. We schoven rechtdoor… Zoals verwacht, was het weer een spannend duel tussen Cédric en mij,” lachte Maxime, niet al te zwaar ontgoocheld.
Ook Niels Reynvoet, derde en voor de laatste proef op 5″5 van de leidersplaats, was erg tevreden na zijn eerste BRC-wedstrijd met Kris D’Alleine als navigator: “De Rally van Haspengouw is een wedstrijd waar ik het minste van verwachtte, want ik had hier nog niet veel ervaring en gaf al een paar keer heel vroeg op. Dit jaar waren we meteen mee in de kopgroep. Dit geeft veel vertrouwen voor het vervolg,” aldus de Citroën-piloot.
Gino Bux kreeg vorige week het aanbod om te starten met een Hyundai i20 N Rally2 en hij bedankte voor het vertrouwen met een knappe vierde plaats: “Ik vond de Hyundai heel efficiënt en makkelijk onder de knie te krijgen, zelfs op dit modderige parcours. We stonden binnen de 10″ van Cédric Cherain bij het ingaan van de laatste proef, ook al maakte ik vandaag wel een paar kleine foutjes. Hopelijk komt er nog een vervolg met deze Hyundai…”
De vijfde plaats ging na een schitterende slotronde met drie snelste tijden naar Jos Verstappen. Na een lange zoektocht naar het vertrouwen op een nat of deels nat parcours, kon hij in de laatste ronde nog sterk terugkomen. “We gingen in de allereerste remzone rechtdoor en later gingen we in een grote plas water nog eens rond. We hadden ook alleen in droge omstandigheden getest. Nee, ik vond mijn draai niet tot het droger werd…,” bekende Jos Verstappen.
Bastien Rouard werd zesde, 2″6 voor tweevoudig kampioen Adrian Fernémont, die blij was over zijn comeback met de Citroën C3. Fred Miclotte, Vincent Verschueren en Bjorn Syx, die tijd verloor door een lekke band en een defecte sensor, vervolledigden de top 10.
Bij de GT’s stond er geen maat op Kris Princen met zijn Porsche. Jonas Dewilde was de beste Junior, Olivier Breittmayer stuurde zijn BMW M3 E30 naar winst in Historic, in de M-Cup was Mats van den Brand nutstanding en de 2WD Trophy werd gewonnen door Bruno de Wilde.
Jonas Dewilde wint na een spannend duel van Maxim Decock Junior BRC.
In de openingswedstrijd van het Junior Belgian Rally Championship, de Rally van Haspengouw, kwamen maar twee jongeren aan de start. Toch moest regerend kampioen Jonas Dewilde het beste van zichzelf geven, want Maxim Decock hield lang gelijke tred met de kampioen, tot hij in de slotfase op moest geven na een olielek.
Na 8 van de 12 klassementsproeven was het duel tussen de twee jongeren met hun Opel Corsa’s Rally4 nog onbeslist. Titelverdediger Jonas Dewilde had 3″5 voorsprong op Maxim Decock, hoewel die 6 van de 8 snelste tijden op zijn naam had gezet. Alleen op de proef van Gingelom was Dewilde telkens een stuk sneller.
“Het gaat heel goed, al liggen de proeven er heel glad bij,” vertelde Maxim Decock. “In tegenstelling tot Jonas, gebruik ik de tractiecontrole zo min mogelijk. Ik zoek liever tractie door te doseren met de rechtervoet. Misschien lukt dat me minder goed op die proef in Gingelom.”
Uiteindelijk moest Decock opgeven op de voorlaatste proef, na een olielek. “We verloren het duel toen ik op KP 10 lek reed en 15″ verloor. Tijdens de volgende service, merkten we een olielek op. We hebben dat proberen te herstellen, maar op de voorlaatste proef kwam er olie op de voorruit en heb ik de auto aan de kant gezet om verdere schade te vermijden.”
Jonas Dewilde pakte, net zoals vorig jaar, meteen de volle buit in het Junior BRC. “Dit is een heel mooi begin van het seizoen, al had ik Maxim ook graag aan de finish gezien,” vertelde Jonas Dewilde. “We hebben er hard voor moeten knokken. De aanpassing aan de Opel Corsa Rally4 is goed verlopen, al moet ik nog wat werken aan mijn rijstijl. Uit de data blijkt immers dat ik in haakse bochten wat tijd laat liggen omdat ik te snel in de bocht duik, waardoor mijn exit niet efficiënt is. Dit was zeker een goede voorbereiding voor het begin van de Stellantis Rally Cup.”
Tussenstand Junior BRC: 1. J. Dewilde 25
Olivier Breittmayer domineert met zijn BMW M3 E30
Rally van Haspengouw HBRC
De uitslag van de Rally van Haspengouw in de categorie Historic is opgeschort tot er uitsluitsel is over de technische conformiteit van een van de wagens.
De naam van de winnaar staat wel vast. Olivier Breittmayer stuurde zijn nieuwe BMW M3 E30 naar een overtuigende overwinning. Een jaar na zijn opgemerkt optreden met de bloedmooie Ferrari 308, heeft de vader van Emile zijn eerste overwinning in het Historic BRC op zak.
“Ik ben heel blij met deze BMW M3 E30, een full FIA-spec exemplaar gebouwd door Mats Van den Brand. De auto functioneerde perfect het ganse weekend. We gaan ons nog amuseren dit seizoen, want ik wil het volledige Historic BRC rijden met de M3,” vertelde Breittmayer.
Zijn belangrijkste concurrent, Dirk Deveux, moest zijn Ford Sierra 4×4 Cosworth in de eerste ronde al aan de kant zetten met een technisch probleem.
Jos Verstappen de snelste Master
Rally van Haspengouw
Jos Verstappen kwam in de Rally van Haspengouw aan de start met podiumambities in het algemene klassement. Hij moest tevreden zijn met de 5de plaats, maar met de zege in de BRC Master Cup was er toch een reden om tevreden te zijn. Frederic Miclotte werd tweede, voor GT-winnaar Kris Princen.
Jos Verstappen beleefde een moeilijk begin van de wedstrijd. Regen vlak voor de start maakte het parcours extra modderig en glad. Bovendien hadden de ouvreurs de laatste correcties doorgegeven voor de proeven die plensbui te verteren kregen. Verstappen ging in de allereerste remzone rechtdoor en verloor daar het vertrouwen.
“We rekenden op droog weer in Haspengouw en hadden ook enkel getest in droge omstandigheden. Toen het regende op de shakedown, zijn we gestopt met rijden omdat we dachten dat het droog zou blijven. Een verkeerde inschatting,” vertelde Verstappen. “Toen de proeven in de eerste ronde heel nat lagen, ging het nog, al was er veel aquaplaning in de sporen. In de namiddag, toen het droger werd, bleef de modder in de bochten erg glad. Wellicht miste ik wat ervaring op dit parcours, want vorig jaar reed ik hier niet. Ach, met drie snelste tijden in de laatste ronde heb ik wel getoond dat we bij droog weer mee hadden kunnen doen voor de overwinning.”
Frederic Miclotte werd op 34″ tweede bij de Masters, samen met Robbie Plevoets uit Sint-Truiden. De patron van SXM reed een sterke wedstrijd. “Ik ga dit seizoen 6 wedstrijden rijden in Divisie 1, dus ik kijk uit naar een mooi programma met deze Skoda. Mijn sterkste tijden reed ik toen het heel nat was. Ik hou van dat soort moeilijke omstandigheden, waarin je moet zoeken naar tractie. Ik heb destijds als copiloot veel gestolen met mijn ogen van Freddy Loix, die ook altijd sterk was in dat soort omstandigheden.”
Kris Princen, voor de eerste keer aan de start met een machtige Porsche 991 GT3, werd derde bij de Masters. “Ik heb me geamuseerd met deze geweldige bolide. Wat een power! De motor van de 991 blijft echt duwen tot 215 km/h. Het parcours lag er niet ideaal bij om zoveel power aan de grond te krijgen. In bochten met modder moest ik lang wachten voor ik op het gas kon, maar het blijft een genot om met deze Porsche te rijden,” aldus Kris, die in zijn eigen Gingelom een hachelijk momentje kende toen zijn Porsche aan hoge snelheid plots dwars ging…
Pieter Tsjoen, samen met zijn 19-jarige dochter Juliette, werd vierde Master. Het duo won de klasse RC3 met de Clio Rally3. “Juliette had deze week haar lesvrije week op school en ze wilde graag deze wedstrijd rijden. Ze heeft het heel goed gedaan en ik ben onder de indruk van onze Clio Rally3, een auto met veel potentieel. Alleen had ik wat problemen bij het terugschakelen,” vertelde Pieter.
Richard Pex, die voor de eerste keer met een Skoda Fabia RS aan de start stond en die voor de gelegenheid genavigeerd werd door Robin Buysmans, werd vijfde. De zesde plaats ging naar Patrick Diels, die zijn BMW naar de tweede plaats stuurde in de M-Cup, achter het fenomeen uit Nederland, Mats Van den Brand. Door schakelproblemen kwam Henri Schmelcher niet verder dan de 7de plaats, voor Erik Vanwinckelen en Olivier Breittmayer, winnaar in Historic.
Bruno de Wilde wint op verplaatsing 2WD
De Rally van Haspengouw is de thuisbasis van titelverdediger Christiaan Spelmans, die dan ook als uitgesproken favoriet aan de start kwam in de 2WD Trophy. Maar, het bleek niet het weekend van de Clio-piloot, ook dit jaar weer genavigeerd door Thyrsa Eertmans. De overwinning ging in Haspengouw naar Bruno de Wilde, de kampioen van 2022 die zijn titelambities nog eens in de verf zette.
De snelste starter was Faustin Lahy, die vorig jaar ook al verrassend sterk was in Haspengouw. Helaas brak de motor van zijn Clio nog in de eerste ronde. Christiaan Spelmans was ook goed gestart, maar net toen Lahy uit de wedstrijd verdween, kende ook hij problemen. Door een kapotte leiding van de koppeling, verloor de blauwe Clio een kleine 40″. Bruno de Wilde nam de leiding over, terwijl Spelmans naderde, maar door een lekke band opnieuw terug werd geslagen. Zo won de kampioen van 2022 uiteindelijk met 34″2 op de lokale favoriet.
“We hebben met verstand gereden. We namen niet te veel risico’s en toen we een mooie voorsprong hadden, heb ik die beheerst gecontroleerd. De mecaniciens hebben de auto ook perfect geprepareerd, met een nieuwe sequentiële versnellingsbak. Deze overwinning, de eerste met de Clio RS, doet deugd,” aldus Bruno de Wilde.
Christiaan Spelmans kon zich wel neerleggen bij de tweede plaats. “Weet je, soms heb je weekends dat het niet wil lukken. Ik was duidelijk de snelste na de opgave van Faustin Lahy, maar we hebben ruim anderhalve minuut verloren door het koppelingsprobleem en een lekke band. Dat was te veel om goed te maken op Bruno.”
Stefaan T’joens werd derde, ook met een Clio. “Na twee proeven was ons klassement al verkeken,” vertelde Stefaan. “Onze motor draaide slechts op drie cilinders. Bij de eerste service kregen we 4 nieuwe bougies van Bart Vandevelde en vanaf dat moment konden we weer normaal rijden, maar meer dan de derde plaats zat er niet meer in.”
Patrick Gaethofs werd nog vierde, voor Jordy Delvaux.
De winnaars van de premies
Rally van Haspengouw
Vanaf dit seizoen zijn er na elke manche van het kampioenschap premies te verdelen in het Kroon-Oil Belgian Rally Championship. Dit zijn de winnaars van de premies in de Rally van Haspengouw. De premies zijn een korting op het inschrijvingsgeld, binnen de zes maanden te gebruiken voor een andere manche van het BRC.
RC4: Jonas Dewilde
RGT: Kris Princen
NAT1: Mats Van den Brand
NAT2: Bruno de Wilde
NAT3: Patrick Gaethofs
Historic: Olivier Breittmayer
Lottrekking: Frederik Vandeloock.