- Betere E-Performance: meer vermogen en kortere oplaadtijd
- Tot 96 kilometer volledig elektrische actieradius
- Optioneel met Porsche Active Ride-ophanging
Stuttgart. Porsche breidt zijn aanbod van aandrijflijnen voor de sportberline Panamera verder uit. Als onderdeel van de E-Performance-strategie zijn de Panamera 4 E-Hybrid en de Panamera 4S E-Hybrid met onmiddellijke ingang aan het portfolio toegevoegd. Dit is het antwoord van Porsche op de bijzonder grote belangstelling voor efficiënte en dynamische e-hybride aandrijflijnen in veel markten. De Panamera zal verkrijgbaar zijn in in totaal vier prestatievarianten van deze geavanceerde aandrijflijntechnologie.
Aandrijflijn: geoptimaliseerde hybride-prestaties
De Panamera 4 E-Hybrid is bijzonder efficiënt en veelzijdig. Om een krachtige acceleratie te genereren, heeft Porsche een nieuw e-hybridesysteem gecombineerd met een aanzienlijk vernieuwde 2,9-liter V6-biturbobenzinemotor (224 kW/304 pk). Het systeemvermogen van 346 kW (470 pk) en het maximumkoppel van 650 Nm maken een acceleratie van nul naar 100 km/u in 4,1 seconden en een topsnelheid van 280 km/u mogelijk. De puur elektrische actieradius van de Panamera 4 E-Hybrid neemt toe tot 96 kilometer in de WLTP-cyclus (EAER city).
De Panamera 4S E-Hybrid legt een sterkere focus op rijdynamiek en duurzame vermogensafgifte in het hogere toerenbereik. Zijn 2,9-liter zescilinder biturbomotor levert 260 kW (353 pk). Het systeemvermogen bedraagt 400 kW (544 pk) en het maximumkoppel bedraagt 750 Nm. Hierdoor accelereert de Panamera 4S E-Hybrid in 3,7 seconden van nul naar 100 km/u en bereikt hij een topsnelheid van 290 km/u. In vergelijking met de vorige generatie bieden alle Panamera E-Hybrid-modellen een grotere elektrische actieradius, een hogere laadsnelheid, een betere gasrespons en betere rijprestaties in bijna alle disciplines.
Met 25,9 kWh (bruto) biedt de nieuwe hoogspanningsbatterij ongeveer 45 procent meer capaciteit in een vergelijkbare ruimte. Tegelijkertijd verkort de nieuwe 11 kW On-Board-AC-lader de laadtijd tot twee uur en 39 minuten. Met 140 kW (190 pk) en 450 Nm koppel biedt de volledig nieuwe elektromotor aanzienlijk meer vermogen dan zijn voorganger. Het is ook op een efficiënte en gewichtsgeoptimaliseerde manier geïntegreerd in de behuizing en in de oliekoelcirculatie van de PDK-transmissie. Het ontwerp van de interne rotor (de rotor draait in de stator) vermindert de massatraagheid met 50 procent, wat de gasrespons verbetert. Met een recuperatie tot 88 kW draagt de elektromotor ook bij aan de aanzienlijk grotere elektrische actieradius van de Panamera E-Hybrid-modellen.
E-Hybrid-rijmodi met geoptimaliseerde strategie
De vier geoptimaliseerde E-Hybrid-specifieke rijmodi en de verbeterde Sport- en Sport Plus-modi optimaliseren de efficiëntie van de E-Hybrid-modellen nog verder. De voertuigen starten altijd in de puur elektrische E-Power-modus. Zodra de laadtoestand van de accu onder een bepaalde minimumwaarde ligt, schakelt het systeem automatisch over naar de Hybrid Auto-modus, die de bedrijfsstrategie aanpast aan de actuele rijsituatie. Bovendien wordt met actieve routebegeleiding in Hybrid Auto de bedrijfsstrategie verder geoptimaliseerd door de route die voor u ligt te kennen. Op deze manier kan het aandeel elektrisch aangedreven afstanden in het stadsverkeer worden gemaximaliseerd en de efficiëntie worden verhoogd. Het systeem gebruikt hiervoor zowel auto- als navigatiegegevens.
In de E-Hold-modus blijft de huidige laadtoestand van de batterij behouden. In de E-Charge-modus daarentegen is de verbranding engine laadt de batterij tot 80 procent buiten de bebouwde kom en boven de 55 km/u op, terwijl de Panamera de efficiëntievoordelen van de hybride aandrijving in het stadsverkeer benut. In de modi Sport en Sport Plus verlaagt Porsche de beoogde laadtoestand van de accu tot respectievelijk 20 en 30 procent (voorheen 30 en 80 procent). Dit verhoogt de efficiëntie zonder dat dit ten koste gaat van de prestaties.
E-Hybrides met innovatieve actieve ophanging
Porsche rust alle varianten van de nieuwe Panamera uit met een adaptieve tweekamerluchtvering inclusief Porsche Active Suspension Management (PASM) met tweekleppendempers als standaard. Het innovatieve Porsche Active Ride actieve onderstel is ook beschikbaar voor de E-Hybrid-modellen. Het combineert de mogelijkheid om geoptimaliseerde tractie en bochtenprestaties te bieden met een hoge mate van comfort. Elke afzonderlijke demper – ook uitgerust met tweeklepstechnologie – heeft een elektrisch bediende hydraulische pomp, die wordt aangedreven door het 400-volt-systeem en die kan worden gebruikt om actief krachten op te bouwen in de rebound- en compressierichting. Hierdoor absorbeert de ophanging de carrosseriebewegingen die worden veroorzaakt door oneffenheden in de weg bijna volledig en houdt het voertuig te allen tijde horizontaal tijdens dynamische rijmanoeuvres. De dempers werken tot 13 Hz, wat betekent dat ze de instelling tot 13 keer per seconde kunnen aanpassen en zo razendsnel reageren op de betreffende rijsituatie en het wegdek. De technologie maakt ook innovatieve functies mogelijk, zoals de overcompensatie van stamp- en rolbewegingen, evenals het optillen van de carrosserie bij het in- en uitstappen.
Sportieve details en uitgebreide standaarduitrusting
Alle varianten van de nieuwe Panamera hebben een atletisch, fris design. Aan de voorzijde wordt de look gekenmerkt door nieuw gevormde, standaard matrix LED-koplampen en een extra horizontale luchtinlaat. Aan de achterzijde van de sportsedan onderscheiden een doorlopend achterlicht en een frameloze achterruit de nieuwe Panamera. Raambekleding in zilver accentueert de zijlijn.
De standaarduitrusting van de Panamera 4 E-Hybrid omvat 19-inch wielen, zwarte remklauwen en matrix LED-koplampen. Het innovatieve HD-matrix LED-verlichtingssysteem met hoge resolutie is als optie verkrijgbaar. De Panamera 4S E-Hybrid onderscheidt zich door 20-inch wielen in Panamera AeroDesign, zilveren Sport-uitlaatpijpen en rode remklauwen. Remklauwen in Acid Green en Black zijn optioneel verkrijgbaar.
De Panamera 4S E-Hybrid remmen met remklauwen met zes zuigers op de vooras zijn standaard en remklauwen met tien zuigers als optie leverbaar. Als alternatief is de PCCB (Porsche Ceramic Composite Brake) beschikbaar voor dit model in combinatie met 21-inch wielen. De keramische composietschijven meten 440 millimeter op de vooras en 410 millimeter op de achteras.
Marktintroductie en prijsstelling
De Porsche Panamera 4 E-Hybrid en de Panamera 4S E-Hybrid zijn nu te bestellen als sportsedan. De uitgebreide standaarduitrusting van de Panamera omvat ParkAssist en een gekoelde smartphonelade voor draadloos opladen met maximaal 15 watt. Opties zoals achterasbesturing, Remote ParkAssist, Porsche InnoDrive inclusief Active Lane Keeping, Passenger Display en luchtkwaliteitssysteem zijn ook beschikbaar. De Executive carrosserievorm met een langere wHeelbase wordt marktspecifiek aangeboden; Opties zoals de automatische klimaatregeling met vier zones of de grote middenconsole zijn standaard inbegrepen.
In Duitsland beginnen de prijzen voor de Panamera 4 E-Hybrid bij € 123.400 en € 134.400 voor de Panamera 4 E-Hybrid Executive, in beide gevallen inclusief btw en landspecifieke uitrusting. De Panamera 4S E-Hybrid is verkrijgbaar vanaf € 138.200. De leveringen in Europa starten in het tweede kwartaal van 2024.