Topaffiche met 20 Rally2’s en 4 GT’s
De Rally van Haspengouw opent op zaterdag 24 februari het Kroon-Oil Belgian Rally Championship Divisie 1 2024. In totaal hebben 66 teams zich ingeschreven voor de wedstrijd in en om Sint-Truiden. De affiche oogt veelbelovend met 20 Rally2’s en 4 GT’s aan de start. Het is duidelijk dat de titelstrijd meteen los zal barsten vanaf de openingswedstrijd.
In Divisie 1 scoren de wagens van klasse RC2, RC3, RC4, RC5 en RGT punten. Er staan 7 wedstrijden op het programma. De deelnemers kunnen daarnaast nog punten scoren in een vooraf bepaalde Divisie 2-wedstrijd, waarna de beste 6 scores mee zullen tellen in de eindstand. Elke Divisie 1-manche wordt bovendien afgesloten met een Powerstage. In Haspengouw, een D1-wedstrijd op één dag, zijn 3-2-1 punt te verdienen voor de drie snelste rijders. Nog een nieuwigheid is dat er naast gratis Michelin-banden dit jaar ook premies te verdienen zijn, dat laatste in elke klasse.
Potty voert het veld aan
Na de shakedown donderdag 22 februari in de namiddag vanaf 13h en een fotosessie op de Markt van Sint-Truiden vrijdag om 16h, gaat de wedstrijd zaterdag 24 februari om 8h van start op het podium in Hangar 66 in Brustem. De deelnemers werken 12 klassementsproeven af, verdeeld in drie lussen van vier proeven, goed voor 137,34 km tegen de chrono. De wedstrijd opent in Boekhout (9,22 km), gevolgd door Gelmen (13,19 km), Halle-Booienhoven (12,41 km) en Gingelom (10,96 km), op het einde van de wedstrijd ook de powerstage.
Op de snelle proeven in Haspengouw, die er traditioneel modderig en verraderlijk bij liggen, zal er vooraan niet getwijfeld worden. De tenoren zullen meteen ten aanval trekken, te beginnen met titelverdediger Maxime Potty in zijn Citroën C3 Rally2. Cédric Cherain, die aangekondigd heeft dit jaar voluit voor de titel te gaan, gaat als tweede van start met de Hyundai i20 N Rally2, gevolgd door de Citroën C3 van Niels Reynvoet. Bastien Rouard wil zijn sterk seizoen van vorig jaar bevestigen met de tweede Hyundai van BMA, terwijl Jos Verstappen zeker tot de outsiders voor de overwinning gerekend moet worden met zijn Fabia RS. Het lijstje kanshebbers is nog heel wat langer, want laten we de twee voormalige Belgische kampioenen Vincent Verschueren en Adrian Fernémont, beiden met een Citroën, niet uit het oog verliezen. We zijn ook benieuwd hoe snel Gino Büx zich kan aanpassen aan de Hyundai i20 N Rally2 van Steve Fernandes.
Princen in een Porsche
John Wartique (VW Polo) en Bjorn Syx (Citroën), mikken op een dichte ereplaats, net als Kurt Boone met zijn snelle Ford Fiesta Rally2. Tom Boonen, Richard Pex, Thibaud Mazuin en Fred Miclotte verdedigen verder de kleuren van Skoda. Citroën heeft met Jimmy D’hondt, Sébastien Incardona en Emile Breittmayer nog een aantal ervaren BRC-piloten aan de start. De Deen Jan Petersen komt zich meten met de Belgische top in zijn Skoda Fabia, terwijl Enrico Windisch een originele Audi A1 Rally2-kit presenteert.
Na het Rally2-geweld, volgen een reeks snelle GT’s, aangevoerd door lokale specialist en tweevoudig Belgisch kampioen Kris Princen. Hij neemt het in een Porsche 991 GT3 op tegen de Porsches van Glenn Janssens en Henri Schmelcher en de Alpine A110 RGT van Christophe Kerckhove.
Jonas Langenakens, die zich met zijn Mitsubishi tussen het Rally2-veld wil mengen, wordt in de startorde gevolgd door Pieter Tsjoen in zijn Renault Clio Rally3. De 8-voudige Belgische recordkampioen wordt voor de gelegenheid genavigeerd door dochter Juliette.
Met verder nog de snelle voortrekkers, een imposant peloton BMW’s van de M-Cup en een aantal Historic-deelnemers, zal er op alle niveaus fel gestreden worden voor de eerste punten en premies van het seizoen. Afspraak zaterdag 24 februari in Sint-Truiden!
Quotes van de persvoorstelling
Met een sfeervolle persvoorstelling bij Droneport, waar dit weekend het zenuwcentrum van de wedstrijd gevestigd is, werd maandagavond de Rally van Haspengouw gepresenteerd aan pers en genodigden. Enkele toppers en streekpiloten voorspelden alvast een boeiende en moeilijke 26ste editie aanstaande zaterdag.
Cédric Cherain – vice-kampioen van België
“De Rally van Haspengouw heeft me in het verleden niet veel geluk gebracht, maar vorig jaar ben ik hier wel goed aan het seizoen begonnen. Het is een kwestie van mee te zijn, zonder te veel risico’s te nemen, want ik wil zeker punten scoren om niet meteen te moeten achtervolgen. Het parcours is heel mooi, maar de omstandigheden, de vele regen van de voorbije weken, zullen de proeven bijzonder verraderlijk maken. Het voordeel is dat ik deze keer mijn Hyundai i20 N Rally2 al goed ken. Ik wil hier scoren. Binnenkort komt er een evolutie van de motor, hopelijk al tegen de TAC Rally of ten laatste voor de Rally van Wallonië. Dat zal een stap vooruit zijn. Mijn programma? Alle Divisie 1-wedstrijden, aangevuld met de TAC Rally en de Hellendoorn Rally in Nederland.”
Tom Boonen (Skoda Fabia RS)
Vorig jaar maakte ik hier mijn debuut. Ik wilde het rallyvak leren met een historic Lancia, maar eens ik geproefd had van een Rally2, was ik verkocht. Dit jaar stap ik van de Fabia R5 van de eerste generatie over naar de nieuwste Fabia RS Rally2 geprepareerd door PTR, het team van Pieter Tsjoen. Ik heb onder andere met Jos Verstappen en Richard Pex gesproken en ze zijn er allemaal van overtuigd dat de Skoda de beste Rally2 is. Ik zal het dinsdag weten, want ik heb er nog geen meter mee gereden. Dinsdag ga ik voor de eerste keer testen.
Jimmy D’hondt (Citroën C3 Rally2)
Het is altijd plezant om in eigen streek aan de start te staan. Ik wil dit seizoen opnieuw een gooi doen naar de titel in de Master Cup. Met kleppers als Jos Verstappen en Kris Princen bij de Masters, zal dat niet gemakkelijk zijn, maar ik zal toch mijn best toen. Ik hoop op heel veel regen, want dat speelt niet in de kaart van de Porsche van Kris (lachend). We gaan het volledige Divisie 1-kampioenschap rijden met de Citroën.
Kris Princen (Porsche 991 GT3)
Ik heb in mijn carrière veel met voortrekkers en met 4×4’s gereden, maar een Porsche, dat stond al lang op mijn verlanglijstje. Vorig jaar hebben Peter Kaspers en ik er eens van geproefd in Zuid-Limburg en we hebben ons geweldig geamuseerd, ook al lagen de proeven er toen heel modderig bij. Voor dit seizoen heeft Peter een Porsche gekocht bij Johan Dekens, dus het zal niet bij deze ene wedstrijd blijven. We zien wel waar we nog gaan rijden. Misschien Hannuit, misschien Bocholt… Alles hangt af van de tijd die we hebben. Dit weekend zal het zeker niet makkelijk worden, want er zal veel modder liggen, maar we gaan ons amuseren.
Christiaan Spelmans (Renault Clio RS)
We gaan opnieuw op titeljacht in de 2WD Trophy. Daarvoor mogen we 7 wedstrijden kiezen. Haspengouw doen we zeker, want dat is onze thuisrally. Ik verwacht een spannende wedstrijd, maar ik heb er wel vertrouwen in. Aan onze Clio RS is niet veel veranderd. In de loop van het seizoen zullen we nog een paar kleine dingen verbeteren.
Thomas Martens
Thomas “The Ginger One” Martens was ook van de partij, maar hij kan pas na 11 juni, zijn 18de verjaardag, zijn rallydebuut maken op Belgische wegen. De Limburger, genavigeerd door Eddy Smeets, kijkt alvast uit naar zijn debuut op Belgisch asfalt in de Rally van Ieper. Dit weekend staat hij als aandachtig toeschouwer langs de proeven in Haspengouw.
Organisator Topspeed Rallyclub Haspengouw is in elk geval klaar voor de 26ste editie van zijn topwedstrijd, die opnieuw trots kan zijn op een affiche met maar liefst 20 Rally2’s. Alle titelkandidaten komen aan de start en zij zullen er een geweldig spektakel van maken op zaterdag 24 februari in Haspengouw.
West-Vlaams duel tussen Jonas Dewilde en Maxim Decock
Het Junior Belgian Rally Championship 2024 gaat dit weekend van start in de Rally van Haspengouw, de eerste manche van het Kroon-Oil BRC 2024. Omdat de Stellantis Motorsport Rally Cup en de Clio Trophy Belgium pas later in het seizoen van start gaan, zodat alle deelnemers hun wagen tijdig geleverd zouden krijgen, is het startveld in Sint-Truiden beperkt tot twee snelle jongeren, die het in hun klasse opnemen tegen een jonge Deen.
Regerend Junior-kampioen Jonas Dewilde is opnieuw van de partij. De 25-jarige piloot uit Staden kiest dit seizoen voor een Opel Corsa Rally4 van het Orfys-team. In Haspengouw wil hij in het ritme komen om klaar te zijn voor de start van de sterk bezette promotieformule van Stellantis.
“De Opel Corsa zal dus in de wedstrijden van de Stellantis Cup de kleuren krijgen van Orfys en Fleet Assistance en ik krijg in die wedstrijden Jens Desplenter naast me als copiloot,” vertelt Jonas Dewilde. “Verder rijden we een aantal andere wedstrijden, zoals deze Rally van Haspengouw. Dan zal Jeffrey de nota’s lezen. Ons programma omvat verder TAC Rally in Tielt, de Rally van Wervik, de Rally van Staden, de A&D Omloop van Vlaanderen en de Hemicuda Rally. Een druk programma. Toch blijft de rallysport een hobby. Samen met mijn vader bouwen we ondertussen de zaak (dewildehoutconstructies.be) verder uit, dus veel vrije tijd is er niet meer,” besluit Jonas.
Maxime Decock is ook van de partij met zijn vertrouwde Opel Corsa Rally4, een wagen waarmee hij al twee jaar actief is in de Stellantis Cup. Vorig jaar eindigde Maxim, die elk jaar ook een paar buitenlandse wedstrijden op zijn kalender heeft staan om ervaring op te doen, op de derde plaats in het Junior BRC.
De twee Opel-rijders krijgen in hun klasse weerwerk van de 19-jarige Deen Lasse Karlshöj, die met de Haspengouwse proeven zal ontdekken met een Peugeot 208 Rally4. Voorlopig heeft de Deen zich nog niet ingeschreven in het Junior BRC, maar dat kan hij nog doen deze week.
Het Junior BRC volgt dit seizoen de kalender van Divisie 1. De deelnemers kunnen punten scoren in de 7 manches van Divisie 1 en een bijkomende, vooraf genomineerde D2-wedstrijd, waarna de beste 6 resultaten mee zullen tellen in de eindstand van het Junior BRC. Naast de premie van 500 euro die elke wedstrijd te verdienen is, wint de Junior-kampioen ook 30 Michelin-banden. Hetzelfde geldt voor de best geplaatste Junior-piloot in een wagen van klasse RC5.