- Vandaag begint het gloednieuwe tijdperk van Lancia met de voorstelling van de nieuwe Lancia Ypsilon
- De nieuwe Lancia Ypsilon maakt zijn debuut via de nieuwe LANCIA YPSILON EDIZIONE LIMITATA CASSINA, een 100% elektrische versie die in 1906 in Italië verkrijgbaar was in genummerde en gecertificeerde exemplaren.
- De nieuwe LANCIA YPSILON EDIZIONE LIMITATA CASSINA versterkt de band tussen Lancia en Cassina, twee uitstekende Italiaanse merken: auto- en interieurdesign. Het model vertegenwoordigt de volgende stap op een reis die begon met de conceptauto Lancia Pu+Ra HPE: de twee merken zijn verbonden door gedeelde waarden, zoals de toewijding aan onderzoek en innovatie, het respect voor het eigen verleden en traditie, en aandacht voor het milieu.
- De nieuwe LANCIA YPSILON EDIZIONE LIMITATA CASSINA vertegenwoordigt de ultieme uitdrukking van design, comfort en welzijn aan boord. Deze wordt gekenmerkt door de typische blauwe kleur van de Lancia-traditie, zowel binnen als buiten de auto, met gerecyclede ‘panno’ Lancia op de stoelen met ‘cannelloni’-patroon en de nieuwe multifunctionele Cassina ‘tavolino’, voor het eerst in een auto gebruikt, waardoor een gastvrije en aangename ruimte ontstaat.
- De auto heeft een actieradius tot 403 km in de gecombineerde WLTP-cyclus, hij is de beste in zijn klasse in het premium hatchback B-segment, goed om 100 km te rijden na minder dan 10 minuten laden. Het model is technologisch geavanceerd maar gebruiksvriendelijk en wordt voor het eerst met de S.A.L.A. virtuele interface in een productievoertuig van Stellantis geleverd.
- De nieuwe Lancia Ypsilon is de beste in zijn klasse in het premium hatchback B-segment en beschikt over de meest uitgebreide uitrusting in zijn categorie: een groot display van 10,25 inch, het beste standaard parkeerhulpsysteem en het beste buitenverlichtingssysteem op het gebied van technologie en omvang. Het is ook het enige model in dit segment dat standaard is uitgerust met autonoom rijden op niveau 2.
- De nieuwe Lancia Ypsilon wordt ondersteund door Free2move Charge, een volledig en geïntegreerd 360° ecosysteem voor laden en energiebeheer op maat, toegankelijk voor alle klanten van Lancia met eenvoudige en concurrentiële oplossingen.
- In overeenstemming met de gloednieuwe taal is de aankoopervaring ook doordrenkt met een ’thuisgevoel’-sfeer om klanten te verwelkomen in een comfortabele omgeving waar ze zich ’thuis kunnen voelen’.
- De nieuwe Lancia Ypsilon is de eerste premium hatchback van Stellantis voor het B-segment, en de eerste van drie modellen in het strategische plan van het merk. Het omvat een ambitieuze strategie voor elektrificatie, een nieuw distributiemodel en een nieuwe bedrijfsidentiteit.
- De nieuwe communicatiecampagne gewijd aan de nieuwe LANCIA YPSILON EDIZIONE LIMITATA CASSINA is nu live en beschikbaar in digitale, geprinte en verschillende weergaveformaten.
“Lancia neemt als vertrekpunt wat wij als geen ander kennen: Italië, het land waar het merk ruim 117 jaar geleden werd geboren en waaraan het veel van zijn succes te danken heeft. We beginnen met de Ypsilon, de recordbrekende stadsauto die geschiedenis heeft geschreven in het B-segment van ons land.
De nieuwe Lancia Ypsilon is de eerste auto van een gloednieuw tijdperk, met een tijdloos design, pure en radicale vormen, hightech en toch gebruiksvriendelijk. Het is een volledig nieuwe auto die het comfort aan boord van Lancia belichaamt, dankzij de aandacht voor de stilistische details en de selectie van materialen en kleuren, allemaal mogelijk gemaakt door de samenwerking met Cassina.
De nieuwe Lancia Ypsilon is de auto die het merk het tijdperk van duurzame mobiliteit binnenleidt. Het is de eerste Stellantis premium hatchback uit het B-segment, de beste in zijn klasse binnen zijn segment vanwege zijn actieradius tot 403 km in de gecombineerde WLTP-cyclus, die een afstand van 100 km kan afleggen met een oplaadtijd van minder dan 10 minuten. Hij wordt voor het eerst ook geleverd met de S.A.L.A. virtuele interface in een productieauto van Stellantis en autonoom rijden op niveau 2.” Aldus Luca Napolitano, CEO van Lancia.
NIEUWE LANCIA YPSILON EDIZIONE LIMITATA CASSINA – IN HET KORT
De nieuwe LANCIA YPSILON EDIZIONE LIMITATA CASSINA verkrijgbaar in Italië in een beperkte editie van 1906 gecertificeerde en genummerde exemplaren – als eerbetoon aan het jaar waarin Lancia werd gesticht – versterkt de band tussen twee uitstekende merken in hun branche voor auto- en interieurdesign. Het model is de volgende stap op een reis die begon met de interieurs van de conceptauto Lancia Pu+Ra HPE. De twee merken zijn verbonden door gedeelde waarden, zoals de toewijding aan onderzoek en innovatie, het respect voor het eigen verleden en traditie, en aandacht voor het milieu.
Door traditie en innovatie te combineren in lijn met de pure en radicale designtaal van het merk, is de nieuwe LANCIA YPSILON EDIZIONE LIMITATA CASSINA de eerste auto geïnspireerd door de wereld van Italiaanse woninginrichting. Hij belichaamt design, comfort en welzijn aan boord.
Het model weerspiegelt de uiterste aandacht aan elk stilistisch detail, van de keuze van de materialen tot de selectie van de kleuren. Blauw is gebruikt als de iconische tint van de traditie van Lancia, zowel voor het exterieur als het interieur.
Een zacht gerecycled blauw fluweel omhult de stoelen met een ‘cannelloni’-patroon en dubbele stiksels, waarbij dezelfde kleur terugkomt in de accenten op de deurpanelen en het dashboard. Hierdoor ontstaat een elegant en gecoördineerd interieur.
Lancia-blauw verschijnt ook op de unieke, elegante en eigentijdse carrosserie. Het mengt met het zwart van de lichtmetalen velgen en hun donkere afwerking, wat leidt tot een verfijnde en uniforme visuele indruk zonder chroom.
Een ander groots waarmerk van de nieuwe LANCIA YPSILON EDIZIONE LIMITATA CASSINA is het multifunctionele “tavolino” van Cassina, een innovatief biogebaseerd kunststof designelement dat de productie-ervaring van het merk benadrukt. Het is de eerste “tavolino” in een auto, gebruikt door Lancia om een aangename en gastvrije ruimte te creëren in lijn met de historische waarden van het merk. De passagiersruimte wordt daardoor een authentieke “woonkamer” om het comfort te garanderen dat typisch is voor Italiaanse huizen: een harmonieuze en elegante leefruimte.
De geest en het comfort van Italië behoren samen met de herinterpretatie van de traditie tot de waarden die voor de twee merken het richtsnoer waren voor hun samenwerking tijdens deze reis. Herinterpretatie van de traditie betekende het opnieuw ontwerpen van het erfgoed van Lancia met innovatieve gerecyclede en recycleerbare materialen, zoals het scheppen van een “woonruimte”. Een voorbeeld is het nieuwe gebruik van historisch en iconisch materiaal, zoals “Panno” van Lancia, dat nu een nieuwe identiteit krijgt door eigentijds materiaal: fluweel, gebruikt voor de zetels en de rugleuningen met een “cannelloni” patroon. De rest van de structuur is van gerecycled PVC. Elektrische, masserende en verwarmde zetels maken er echte fauteuils van om het welzijn in de auto te maximaliseren, wat ook wordt gegarandeerd door het geweldig akoestische comfort.
Aangedreven door een 100% elektrische motor biedt het model een actieradius tot 403 km aan in de gecombineerde WLTP-cyclus, met snelladen om het accupeil van de auto in maar 24 minuten van 20 tot 80% te brengen, of om in 10 minuten genoeg te laden voor 100 km. De nieuwe Lancia Ypsilon wordt ondersteund door Free2move Charge, een volledig en geïntegreerd 360° ecosysteem, gericht op ononderbroken laden en energiebeheer van de auto om aan alle eisen van de klant te voldoen, zowel thuis en op het werk als onderweg.
Door drie lichtstralen herinterpreteert de nieuwe Lancia Ypsilon met een modern trekje de historische voorgrille. Hij beklemtoont ook de Lancia-letters op alle toekomstige modellen, de iconische ronde LED-achterlichten, geïnspireerd door de legendarische Lancia Stratos, het innovatieve S.A.L.A.-infotainmentsysteem (Sound Air Light Augmentation). Dat is een pijler van de probleemloze technologie van Lancia, die samen met autonoom rijden van niveau 2 een veiliger en eenvoudiger ervaring geeft als de klant buiten de stad rijdt.
De nieuwe Lancia Ypsilon is een slimme stadsauto. Door de parkeerhulp is het gemakkelijker om in de stad met de auto te rijden en te manoeuvreren, dankzij camera’s en sensoren vooraan en achteraan om soepel te parkeren. De twee 10,25”-schermen (instrumentencluster en digitale radio) tonen duidelijke informatie aan de bestuurder en zowel de lay-out als de kleuren kunnen op maat worden afgesteld. De technische specificaties worden voltooid door het sleutelloze toegangs- en startsysteem. Voor wie zijn persoonlijk toestel niet kan missen, zijn er een draadloze lader voor de telefoon en Bluetooth Android Auto/Apple CarPlay.
De nieuwe Lancia Ypsilon is de eerste stap in de renaissance van het merk, waarvan de duidelijke en ambitieuze strategie voor elektrificatie verder gaat in lijn met het strategische plan van Stellantis: “Dare Forward”.
Samenwerking met Cassina
De nieuwe Lancia Ypsilon is de eerste auto van het nieuwe tijdperk van het merk, en hij belichaamt perfect de nieuwe benadering en modus operandi van Lancia.
De samenwerking tussen Lancia en Cassina verschijnt als de nieuwe LANCIA YPSILON EDIZIONE LIMITATA CASSINA, waarbij de twee merken – die allebei excelleren in hun branche – de reis waarvoor ze inscheepten verderzetten met de interieurs van de conceptauto Lancia Pu+Ra HPE.
De twee merken zijn met elkaar verbonden door gedeelde waarden zoals de toewijding aan onderzoek en innovatie, het respect voor het eigen verleden en traditie, en aandacht voor het milieu.
Door traditie en innovatie te combineren in lijn met de pure en radicale designtaal van het merk, belichaamt de nieuwe LANCIA YPSILON EDIZIONE LIMITATA CASSINA design, comfort, en welzijn aan boord. Dat is mogelijk door de samenwerking met Cassina, een vooraanstaand Italiaans merk voor meubelen van het hoogste niveau, wat wordt weerspiegeld in de aandacht voor stilistische details en de keuze van materialen en kleuren.
De gedeelde reis van Lancia en Cassina is geïnspireerd door “het Cassina-perspectief”. Dat is de visie van de firma om de innovatiefste producten te combineren met iconen van de moderniteit om gastvrije omgevingen te scheppen volgens een unieke code van uitmuntend design.
Het symbool van deze samenwerking en het waarmerk van de NIEUWE LANCIA YPSILON EDIZIONE LIMITATA CASSINA is het multifunctionele “tavolino” van Cassina, een nieuw designelement dat de productie-ervaring van het merk onderstreept. Het is het eerste salontafeltje in een auto, gebruikt door Lancia om een aangename en gastvrije ruimte te creëren in lijn met de historische waarden van het merk. Het salontafeltje, van biogebaseerde kunststof met lederen bekleding, is handgemaakt en een toonbeeld van vakmanschap.
In lijn met de pijlers van de renaissance van het merk liet de nieuwe Lancia Ypsilon de wereld van het design zoeken naar duurzaamheid. Het principe daarvoor was Sustylenability, een combinatie van “sustainability” voor “duurzaamheid” en “style” voor stijl, volgens de waarden van het strategisch tienjarenplan van Lancia.
Het multifunctionele salontafeltje maakt van de passagiersruimte van de auto een authentieke “woonkamer” om het typische comfort van Italiaanse huizen te garanderen: een ruimte om te ervaren als een harmonieuze en elegante synthese.
De waarden die voor de twee merken op deze reis het richtsnoer waren, zijn niet alleen de Italiaanse geest, innovatie, onderzoek, gevoel voor iconische waarden en respect voor traditie, maar ook aandacht voor het milieu. Respect voor traditie betekent een nieuw design voor het erfgoed van Lancia met innovatieve gerecyclede en recycleerbare materialen, zoals het scheppen van een “woonruimte”, geproduceerd met het oog op meer duurzaamheid. Een voorbeeld is het nieuwe gebruik van historisch en iconisch materiaal, zoals textiel van Lancia, dat nu een nieuwe identiteit krijgt door eigentijds materiaal: de zetels en rugleuningen met een geribbeld patroon en dubbel stiksel in gerecycled blauw fluweel, een historische en iconische kleur voor zowel Lancia als Cassina, en de rest van de zetelstructuur is van gerecycled PVC. Hetzelfde blauw komt ook terug in het dashboard en in accenten op de deurpanelen en het dashboard, waardoor een elegant en op elkaar afgestemd interieur ontstaat.
Het exterieur en de nieuwe designtaal die traditie opnieuw interpreteert.
De nieuwe Lancia Ypsilon is de eerste productieauto die het Lancia Pu+Ra toepast (de naam combineert ‘puur’ en ‘radicaal’), de unieke designtaal van Lancia ontworpen om duurzaam te zijn. Door de combinatie van traditie en innovatie te beklemtonen, brengt het model het merk een nieuw tijdperk binnen, met woordenschat ongewoon voor de automobielsector: de volumes zijn gecreëerd door opeenvolgende lagen boven elkaar te leggen, waarbij basis- en iconische vormen worden toegevoegd en elkaar doorsnijden, zoals cirkels, rechthoeken en driehoeken. Een unieke merkidentiteit die opvalt door de herinterpretatie van traditie, in lijn met de voorlopers van de conceptauto Lancia Pu+Ra HPE. De carrosserie beschikt over de zachte, elegant pure en sensuele vormen van de Aurelia en Flaminia, gecombineerd met de modernste uitdrukking van radicalisme geïnspireerd door het sportverleden van het merk, belichaamd door de befaamde Stratos en Delta, en door de taal van architectuur, meubilair en mode.
De gedurfdheid van het merk wordt overduidelijk in de achterkant van de auto, die qua technologie en omvang beschikt over het indrukwekkendste verlichtingssysteem binnen het segment. De nieuwe Lancia Ypsilon is voorzien van iconische ronde volledige LED-koplampen, die doen denken aan de onvergetelijke Lancia Stratos, een legendarisch model binnen de rallywereld. De twee koplampen bevatten nu een nieuw designelement, de letter Y, een extreem symbolische synthese horizontaal geplaatst binnen de omtreklijnen, die de nieuwe Lancia-letters omlijsten. De Y is van geborsteld roestvrij staal, opvallend door het originele font geïnspireerd door een van de uitmuntende Italiaanse branches met de nauwste band met de geschiedenis van het merk, de mode. Het is het waarmerk van de toekomst van het merk om de aantrekkelijkheid en continue eigentijdsheid te verhogen.
Een ideale conversatie tussen puurheid en radicalisme, ook benadrukt door de Ypsilon-letters op de achterkant. Het “handschrift” symboliseert puurheid en is geïnspireerd door iconische en historische auto’s van Lancia, zoals de Fulvia, Flavia en Flaminia.
De nieuwe letters verschijnen ook op de glanzend zwarte voorkant, geïnspireerd door de Lancia Beta Montecarlo. De Lancia-inscriptie verheft zich boven een moderne herinterpretatie van de historische grille, de “kelk”, die door de futuristische drie stralen van de LED-lichten naar de toekomst kijkt. Zowel overdag als ‘s nachts wordt het een iconische, memorabele en van ver herkenbare auto. De dubbele handtekening van de “letters van de kelk” zal op de voorkant van de drie nieuwe modellen van het merk verschijnen: een “kelk van licht” die de merknaam virtueel omhelst en de nieuwe identiteit van Lancia duidelijk markeert als ze het elektrische tijdperk binnenrijden.
Een ander kenmerk is de verfijning van het nieuwe logo, een Progressive Classic element dat de toetreding van het merk tot de elektrische mobiliteit markeert. Het bouwt alle waarmerken van het historische merk om: het stuurwiel, de vlag, het schild, de lans en de inscriptie. Het is een herinterpretatie met een modern trekje om met voorsprong naar de toekomst te rijden. Al die elementen van het merk symboliseren met eenvoudiger lijnen en vormen de adel en het erfgoed van Lancia. Ze brengen innovatie, premium kwaliteit en de Italiaanse geest in een nieuw evenwicht met wat eclecticisme door de asymmetrische lans.
Moeiteloze technologie voor een stadsauto die de beste in zijn klasse is
De nieuwe Lancia Ypsilon is een slimme stadsauto die opvalt in een stedelijke omgeving door het rijgemak, het rijgedrag en de beste kenmerken in zijn klasse. De nieuwe New Lancia Ypsilon belichaamt de visie van het merk voor technologie en infotainment. De technologie van Lancia is gebruikersvriendelijk, moeiteloos en intuïtief, om de klant een gemakkelijke ervaring in de auto te geven en om zich “thuis te voelen”, overal waar hij is.
De pijler van dat concept is S.A.L.A., een virtuele en intelligente interface die de essentiële parameters bevat om een comfortabele rijervaring mogelijk te maken in perfecte Lancia-stijl. In het Italiaans betekent SALA “woonkamer”, maar in dit geval betekent het Sound Air Light Augmentation, een infotainmentsysteem dat audio, klimaatregeling en verlichtingsfuncties samenbrengt. Daardoor kunnen de bestuurder en de passagiers het interieur afstellen door alleen maar op een knop te drukken.
Het audiosysteem van de auto werd speciaal gecreëerd door een geluidsontwerper van Lancia. Het airconditioningssysteem is uitgerust met een zeer efficiënt filter dat tot 99% van de schadelijke partikels kan verwijderen, zodat de passagiersruimte gezonder en comfortabeler wordt. De verlichting in de auto kan volledig op maat worden afgesteld louter door een tik op het display, om samen met de sfeerverlichting een exclusieve sfeer te vormen.
Door het S.A.L.A.-systeem kan de “woonkamer” van de nieuwe Lancia Ypsilon op elk moment aan de stemming worden aangepast, door direct de muziek, lucht en verlichting in de passagiersruimte te wijzigen.
En ook andere componenten in de auto drukken “woonkamer” uit, zoals de afstelbare, masserende en verwarmde elektrische zetels, die in echte fauteuils veranderen door een geribbeld patroon, en met de zetels en rugleuningen in gerecycled blauw fluweel. Dat wordt allemaal nog aantrekkelijker door het geweldige akoestische comfort in de passagiersruimte om het welzijn in de auto te maximaliseren.
De ervaring aan boord van de nieuwe Lancia Ypsilon wordt nog ontspannender gemaakt door het brede scala aan uitrustingen. De opvallende kenmerken zijn het starten, vergrendelen en ontgrendelen zonder sleutel en de parkeerhulp, de beste standaardspecificaties binnen het segment, bestaande uit camera’s met een zicht van 180° en sensoren voor en achter om manoeuvres te vergemakkelijken, alsmede een dubbel scherm, het grootste display binnen de categorie met een totale diagonaal van 20,5 inch en een digitaal instrumentenpaneel/radio van 10,25 inch dat kan worden aangepast qua lay-out en kleuren.
S.A.L.A. is standaard uitgerust met Bluetooth Apple CarPlay en Android Auto, een draadloze telefoonlader en drie USB-C-poorten voor wie zijn persoonlijk toestel niet kan missen. Het infotainmentsysteem wordt afgewerkt door S.A.L.A.- HUB, de virtuele assistent die de verbinding tussen de auto en de bestuurder verbetert, wat het hightech karakter van de auto benadrukt. Ten slotte is de nieuwe Lancia Ypsilon het enige model binnen zijn segment met standaard autonoom rijden op niveau 2. Het zorgt voor een complete rijervaring. De klanten van Lancia rijden veiliger de stad uit en het rijden wordt eenvoudiger, zodat ze volledig kunnen genieten van de omgeving in de auto. Autonoom rijden van niveau 2 stelt automatisch de kruissnelheid en het traject af met behulp van Adaptive Cruise Control en Lane Centering. Niveau 2 autonoom rijden, dat kan worden geactiveerd tussen 30 en 150 km/u, omvat Traffic Jam Assist met Stop&Go-functie, om de auto automatisch opnieuw te starten wanneer hij in de file staat, wat een comfortabelere rit oplevert.
De nieuwe Lancia Ypsilon markeert de intrede van het merk in het tijdperk van de elektrificatie
De volledig elektrische versie van de nieuwe Lancia Ypsilon is de eerste 100% elektrische auto van het merk. Het model vormt de intrede in het tijdperk van de elektrische mobiliteit. Het belichaamt de visie op normatieve prestaties voor actieradius, laadtijd en efficiëntie.
Door een krachtbron van 156 pk/115 kW en een accu van 51 kWh, wat hem tot beste in zijn klasse in het premium hatchback B-segment maakt, kan de nieuwe Ypsilon een bereik tot 403 km in de gecombineerde WLTP-cyclus halen. Hij kan snelladen van 20% tot 80% in slechts 24 minuten, of om in 10 minuten genoeg te laden voor 100 km. Het verbruik van de auto is tussen 14,3 en 14,6 kWh per 100 km.
Voor de duidelijke en ambitieuze strategie voor elektrificatie lanceert Lancia drie nieuwe modellen, een om de twee jaar. De nieuwe Lancia Ypsilon wordt gelanceerd in de BEV-versie, aangedreven door een volledig elektrische aandrijflijn. In lijn met het strategische plan “Dare Forward” van Stellantis lanceert Lancia vanaf 2026 alleen nog maar 100% elektrische modellen.
Free2move Charge vervult de belofte om “gemakkelijk altijd geladen te zijn”
De nieuwe Lancia Ypsilon wordt ondersteund door Free2move Charge, een volledig en geïntegreerd 360° ecosysteem voor laden en energiebeheer op maat, toegankelijk voor alle klanten van Lancia.
De concurrentiële oplossingen van Lancia vereenvoudigen het laden thuis en onderweg, om de beste ervaring aan boord van een elektrische auto te krijgen.
Free2move Charge Home levert aan privéklanten ondersteuning voor de installatie, financiering en garantie voor thuislaadsystemen, en andere uitrusting en services in verband met energie.
Free2move Charge Go garandeert overal en op elk moment toegang tot het meest uitgestrekte en best onderhouden netwerk van openbare laadpunten.
Door de modulaire structuur krijgt de e-ABC-belofte van Free2move Charge gestalte: “easy to Always Be Charged” (Gemakkelijk om altijd geladen te zijn). Op elk moment volledig geladen zijn is gemakkelijk dankzij een geïntegreerd systeem van uitrusting, software en laaddiensten dat voldoet aan alle behoeften van EV-klanten, overal en altijd.
Het systeem heeft ook de structuur om de behoeften van de gebruikers te begrijpen en het algemene energiebeheer te optimaliseren, wat leidt tot lagere totale gebruikskosten en maximale milieuvoordelen.
Daarom draagt Free2move Charge bij aan het halen van de doelen uiteengezet in het strategische plan “Dare Forward” van Stellantis, waaronder 100% elektrische voertuigen met accu’s in Europa tegen 2030.
Nieuwe Lancia Ypsilon: stijl en innovatie voor een nieuw publiek
De nieuwe Lancia Ypsilon, de eerste hatchback van de hele Stellantis Group voor het premium B-segment, bewijst dat het comfort van de klant centraal staat door de nog royaler passagiersruimte: de auto is langer en breder, en uitgerust met lichtmetalen 17”-velgen, groter dan op de vorige Ypsilon. Al die specificaties geven de auto een elegante en futuristische ook.
Het huidige model is revolutionair in vergelijking met het vorige, en weerspiegelt de karaktertrekken van het doelpubliek waarvoor het is ontworpen: de beoogde klanten van de nieuwe Lancia Ypsilon zijn jonger, van 40 tot 45 jaar. Hun profiel is ook gericht op stijl en technologische innovatie, met aandacht voor het milieu, en gevoelig voor de jongste trends. Deze auto wordt een zelfexpressie van de beoogde klanten, een behendige projectie van hun stedelijke en actieve levensstijl.
Italiaans dealernetwerk en nieuwe bedrijfsidentiteit
Italië is altijd de natuurlijke speeltuin van Lancia geweest en het merk wil hier een herstart maken, met een nieuw en toegewijd distributienetwerk. Het aantal dealers is teruggebracht van 230 naar 160, waarvan er al 100 volledig gerenoveerd zijn. De rest wordt in de eerste maanden van dit jaar afgerond voor de lancering van de nieuwe Lancia Ypsilon.
De nieuwe Lancia-showrooms zijn voorzien van de nieuwe huisstijl, die de vier pijlers weerspiegelt die ten grondslag liggen aan het strategische plan van Lancia: kwaliteit, elektrificatie, duurzaamheid en een innovatief verkoopmodel.
De nieuwe winkels worden echte boutiques, met een duidelijke en harmonieuze architecturale taal en een elegante wegwijzer uit Italiaans marmer als belangrijkste identificatiemiddelen.
Dezelfde verfijnde stijl is ook terug te vinden in de showrooms, waar al het meubilair het resultaat is van een nauwgezet selectieproces. Het bewijst Lancia’s aandacht voor detail en biedt een authentiek gevoel van uitgesproken elegantie en een warm welkom, typisch voor de woonkamer in een Italiaans huis. Het gebruik van prestigieuze materialen en de afwisseling van licht en schaduw worden versterkt door de aanwezigheid van Cassina-meubels.
Elke Lancia-dealer die is voorbereid op de nieuwe huisstijl wordt nu aangeduid met ‘Casa Lancia’: zoals in elk Italiaans huis is alles klaar om klanten te verwelkomen en hen een ervaring van schoonheid, design en de Italiaanse geest te bieden. Deze nieuwe speciale Lancia-ruimtes zullen het mogelijk maken om te genieten van een nieuwe, nog exclusievere en premium klantervaring. Het doel is om klanten te verwelkomen, met de warmte en gastvrijheid van een Italiaans premiummerk.
Net als in een elegant Italiaans huis worden gebruikers verwelkomd in een speciale ontvangstruimte die bekend staat als SALA, het hart van de Lancia-showroom, waar een van de experts van het merk voor hen klaar staat. Omringd door zorgvuldig geselecteerd Cassina-meubilair kunnen klanten de wereld van Lancia ontdekken en de auto van hun keuze configureren, met de hulp van een toegewijde Lancia-expert.
Het onderscheidende onthaal en de zorg die wordt geboden door het vernieuwde Lancia-verkoopteam is het resultaat van een proces van progressieve verbondenheid en loyaliteit van de Lancia-gemeenschap. Deze is gebaseerd op vier principes: aandacht voor detail, het vermogen om te anticiperen op de behoeften van de klant, premium service die de klant gedurende het complete klantentraject wordt geboden alsmede een constante aandacht voor feedback van klanten.
Casa Lancia
Een essentiële factor binnen de renaissance die het merk doormaakt is Casa Lancia, een gemeenschap gewijd aan de 240 toegewijde en gecertificeerde Italiaanse Lancia-retailers, geopend in juli 2023 en direct aangestuurd door de CEO van het merk, Luca Napolitano.
Casa Lancia is opgericht met als duidelijk doel om een directe en authentieke link binnen de gemeenschap te creëren. Hier kan iedere retailer vragen stellen, commentaar geven op nieuws, zijn mening geven, discussies met het hele team aangaan en verschillende onderwerpen verkennen, waarbij hij gegarandeerd binnen 72 uur een reactie ontvangt!
Het kanaal maakt deel uit van een breder vernieuwingsproces van het verkoopteam, dat bestaat uit toegewijde en gecertificeerde Lancia-verkopers. De verschillende niveaus van trainingsactiviteiten beginnen met een cursus van drie niveaus die 15 maanden duurt en bestaat uit 50 modules met een totaal van 13.000 trainingsuren, die eindigt in september 2024. Het doel is om de rol van de dealerverkoper nog verder te centraliseren tot een eerste interface met de eindklant, en om een premium en intensieve winkelervaring te garanderen, zowel online als offline: een cruciale stap op weg naar de premium positionering van het merk.
Lancia keert terug naar Europa met een nieuwe huisstijl
De nieuwe Lancia Ypsilon markeert de terugkeer van het merk naar Europa, door vorm te geven aan het internationaliseringsproces en verder te werken aan de ontwikkeling van zijn robuuste, ambitieuze routekaart, in lijn met Stellantis’ strategische ‘Dare Forward’-plan. Dat heeft tot doel om van Lancia een aantrekkelijk, gerespecteerd en geloofwaardig merk te maken.
Vanaf de eerste helft van 2024 zal Lancia Europa betreden met een netwerk van ruim 70 nieuwe dealers in hetzelfde aantal grote steden, waar de toekomstige klanten van het merk gevestigd zijn. De eerste markten die medio 2024 mee zullen doen, zijn België en Nederland, gevolgd door Frankrijk en Spanje, en vervolgens Duitsland in 2025.
Drie criteria zijn bepalend geweest bij de selectie van landen.
De eerste is liefde en passie voor ‘Made in Italy’-producten, met Spanje, België en Frankrijk bovenaan de ranglijst. Het tweede criterium is het volume van de online verkopen, met Nederland voorop. Het derde criterium is de omvang van het premium B-segment, waarbij Spanje, Frankrijk en België de top vijf vormen.
Al deze landen zijn historisch verbonden met de aantrekkingskracht van de Italiaanse geest en het merk Lancia, dat altijd erg populair is geweest. Dit is deels te danken aan de iconische modellen waar acteurs, toegewijde volgers van mode en Italiaanse elegantie, en autosportliefhebbers altijd voor zijn gevallen.
De eerste twee landen waar Lancia terugkeert zijn België, met 10 dealers en 13 after-sales servicepunten, en Nederland, met zes dealers en evenveel after-sales servicecentra.
Spanje en Frankrijk zullen later volgen. Spanje, de op twee na grootste Europese markt binnen het premium A- en B-segment, is een land waar veel aandacht wordt besteed aan Italiaanse elegantie op het gebied van design en stijl, waarden die nauw aansluiten op de cultuur van het land. De terugkeer van Lancia naar Spanje is dan ook een gebeurtenis waar lang naar is uitgekeken. Tussen 2024 en 2025 zullen er 16 dealers worden aangewezen in de grote Spaanse steden.
Dezelfde passie voor schoonheid en smaak voor het iconische dat het merk Lancia omringt, is te vinden in Frankrijk, waar zeven officiële Lancia Clubs zijn en twintig dealers en tachtig after-sales servicepunten zullen zijn, klaar om de komst van de nieuwe Lancia Ypsilon te verwelkomen.
Tot slot is er Duitsland, met zijn sterke band met de rallywereld, dat jarenlang werd gedomineerd door Lancia. Duitse coureurs, aan boord van iconische auto’s als de Delta, 037 en Stratos, droegen bij aan de onverslaanbare prestaties van het merk. Allereerst was daar de legendarische Walter Röhrl, die zijn carrière aan het Italiaanse merk verbond. Een hoogtepunt vormde het winnen in 1983 van het Wereldkampioenschap Rally aan het stuur van de iconische achterwielaangedreven Lancia Rally 037, waarmee hij zijn rivalen overtrof op het gebied van vierwielaandrijving auto’s. Duitsland beschikt ook over een van Europa’s historische Lancia Clubs, die al 40 jaar bestaat en 250 actieve leden heeft. Het zal de eerste auto in het nieuwe tijdperk van Lancia verwelkomen, met 25 dealers en 100 after-sales servicepunten.
Een sleutelrol in de internationale expansie van het Italiaanse merk wordt gespeeld door het nieuwe, efficiënte en innovatieve distributiemodel. Hierbij vindt 50% van de verkopen online plaats met een geselecteerd aantal retailers met een duidelijke missie: compromisloze kwaliteit. De nieuwe showrooms zijn ontworpen voor een Europese klantenbasis, de ‘progressieve klassieke influencers’, die op zoek zijn naar tijdloze elegantie, Italiaanse geest en innovatie, in combinatie met een comfortabele en aangename ervaring aan boord.
De nieuwe communicatiecampagne
De communicatiecampagne vertelt het verhaal van de nieuwe LANCIA YPSILON EDIZIONE LIMITATA CASSINA in termen van Italiaanse stijl, comfort aan boord, eenvoudige en intuïtieve technologie en designkenmerken, vergelijkbaar met die in een prachtig Italiaans huis. Het verhaal speelt zich af volgens een creatieve plot: een telefoongesprek over lange afstand tussen Milaan, waar de hoofdrolspeler zich in de stille elektrische auto door de straten van het stadscentrum voortbeweegt, en het huis van de hoofdrolspeelster aan de oevers van een prachtig Italiaans meer.
De man beschrijft een elegante, lichte omgeving met Italiaans designmeubilair met een zeer hoog technologisch gehalte, wat suggereert dat hij doelt op zijn eigen huis. Ondertussen beweegt de vrouw zich in een verfijnde, door Cassina ingerichte omgeving, met uitzicht op een prachtig Italiaans landschap.
Visueel worden de twee hoofdrollen begeleid door een afwisseling van iconische beelden van typisch Italiaanse landschappen, waarbij geleidelijk wordt ingezoomd op de details van de auto, die stukje bij beetje worden onthuld.
De dubbelzinnigheid wordt pas opgehelderd in de slotscène, wanneer de hoofdrolspeler bij het huis van de vrouw aankomt en ontdekt dat ze naar buiten is gegaan. Ze heeft de villa in de nieuwe Ypsilon verlaten en vertelt hem dat ze ‘bij hem thuis’ is.
De communicatiecampagne is beschikbaar in digitale, print- en displayformaten en werd bedacht door het creatieve bureau 777, onder leiding van regisseur Martin Werner, voor het productiehuis Movie Magic.
De mediaplanning wordt verzorgd door Starcom, de sociale media door Publicis Sapient.
NIEUWE LANCIA YPSILON | |
Lengte | 4,08 m |
Breedte | 1,76 m |
Hoogte | 1,44 m |
Gewicht | 1584 kg |
Technologie | BEV |
Segment | Premium B-segment hatchback |
Krachtbron | Volledig elektrisch 115 kW/156 pk |
Oplaadtijd | DC: 24 minuten (20% tot 80%) |
Energieverbruik | 14,3 tot 14,6 kWh per 100 km |
Actieradius | Max 403 km |
Koppel elektrische motor | 260 Nm |
Lancia
Al 117 jaar vertegenwoordigt Lancia tijdloze Italiaanse elegantie. Het is een merknaam die mensen over de hele wereld doet wegdromen dankzij iconische voertuigen: de elegante Flaminia en Aurelia B24 Spider, de krachtige Delta, Stratos en 037, de veelzijdige Fulvia, de Beta HPE en vele andere.
Lancia staat nu aan de vooravond van zijn renaissance met een tienjarig strategisch plan dat met grote sprongen grenzen zal verleggen.
Innovatie en tijdloos design zijn altijd de grondbeginselen van het merk geweest. En nu zijn duurzaamheid, klantgerichtheid en sociale verantwoordelijkheid ook essentieel geworden, want Lancia kijkt vastberaden en met grote betrokkenheid en ambitie naar de toekomst
LinkedIn Lancia Instagram Lancia Facebook Lancia X Lancia YouTube Lancia
Cassina
Opgericht in 1927 in Meda lanceerde Cassina industrieel design in Italië in de jaren 1950, op basis van een volledig innovatieve benadering die de overgang vormde van ambachtelijke productie naar massaproductie.
Het bedrijf heeft altijd een pioniersmentaliteit gehad door zijn uitgesproken drang tot research en innovatie, waarbij geavanceerde technologische expertise hand in hand gaat met traditioneel vakmanschap. Door de jaren heen heeft Cassina samengewerkt met de belangrijkste architecten, ontwerpers en creatieve mensen om nieuwe vormen te bedenken en deze om te zetten in projecten.
Vandaag belichaamt “het Cassina-perspectief” de visie en waarden van het bedrijf door middel van een veelzijdige collectie waarin producten met de meest innovatieve geest en iconen van de modernistische beweging samen gastvrije ambiances creëren. Deze dialogeren met elkaar volgens een unieke ontwerpcode gebaseerd op uitmuntendheid.
Website Cassina Facebook Cassina YouTube Cassina Instagram Cassina LinkedIn Cassina