- Aston Martin Vantage GT3 onthuld aan de wereld naast nieuwe Vantage straatauto
- Vantage GT3 neemt deel aan ’s werelds grootste GT-series, waaronder het FIA World Endurance Championship, IMSA WeatherTech SportsCar Championship en de Fanatec GT World Challenge
- Eerste product van samenwerking tussen Aston Martin Racing en Aston Martin Performance Technologies
- Herwerkte aerodynamica en herziene ophanging ontwikkeld om het prestatiepotentieel in de handen van zowel Pro- als Am-coureurs te maximaliseren
- Vantage LMGT3 FIA World Endurance Championship-mededinger volgt op de uiterst succesvolle Vantage GTE, die tussen 2012 en 2023 maar liefst 52 klasseoverwinningen en 11 wereldtitels behaalde
- Er zijn al drie nieuwe Vantage GT3’s aan de strijd, en er zullen er de komende maand nog een aantal debuteren in handen van een indrukwekkende wereldwijde selectie van partnerteams, met 30 verwachte tegen het einde van het seizoen 2024
Maandag 12 februari 2024, Gaydon: De spectaculaire nieuwe Vantage GT3, die samenvalt met het internationale debuut van de nieuwe Vantage-straatauto, weerspiegelt de geïntensiveerde prestaties, aangescherpte dynamiek en opvallende stijl van het nieuwste showroommodel, vertaalt die kwaliteiten in een formidabele nieuwe GT-racer en begint aan het volgende hoofdstuk in de illustere autosportgeschiedenis van Aston Martin.
Marco Mattiacci, Global Chief Brand and Commercial Officer van Aston Martin, zei over de opwindende nieuwe GT-racer: “De gelijktijdige onthulling van de nieuwe Vantage- en Vantage GT3-raceauto onderstreept de toewijding van Aston Martin om ’s werelds beste sportwagen te bouwen en vervolgens zijn capaciteiten op het circuit te bewijzen.
“Het duidt ook op een nauwere relatie tussen onze weg- en raceprogramma’s, waarbij Aston Martin Racing profiteert van de uitzonderlijke pool van talent, ervaring en kennis die in de Formule 1 is gesmeed en die overal in Aston Martin Performance Technologies te vinden is. ®
“Het resultaat is een echte state-of-the-art GT-racer; een auto die duidelijk zijn DNA deelt met de nieuwste Vantage-straatauto, maar toch perfect is geëvolueerd om te voldoen aan de nieuwste GT3-reglementen.
“De nieuwe Vantage GT3 stamt af van een opeenvolging van meerdere voorgangers die wereldkampioenschappen hebben gewonnen en is onweerstaanbaar gebleken voor een indrukwekkende internationale selectie van toonaangevende GT-raceteams. Hongerig naar de overwinning en klaar om voort te bouwen op de buitengewone staat van dienst van Aston Martin, zijn ’s werelds grootste enduranceraces stevig in het vizier van de Vantage GT3.”
De Vantage GT3 is een uitgebreide evolutie van de uiterst succesvolle en onlangs gepensioneerde Vantage GTE- en GT3-auto’s, die in 2018 hun debuut maakten. De Vantage GT3 deelt hun mechanische architectuur – en die van de nieuwe Vantage-straatauto – en is gebouwd rond de beproefde gelijmde aluminium chassisstructuur van Aston Martin en wordt aangedreven door zijn angstaanjagende twin-turbo 4,0-liter V8-motor. Met een dramatisch, geheel nieuw aerodynamisch pakket van neus tot staart, een volledig herziene ophanging en ultramoderne elektronica, geven ze deze nieuwste generatie Aston Martin GT-racer samen een potentieel van wereldklasse.
De nieuwe Vantage GT3 is gebouwd om te voldoen aan alle FIA GT3-klassereglementen, inclusief de LMGT3-categorie die nieuw is voor 2024, en is een echte wereldwijde concurrent. Een die zal strijden om de eer in ’s werelds meest competitieve GT-serie, waaronder het FIA World Endurance Championship (WEC), IMSA WeatherTech Sportscar Championship (IMSA), Fanatec GT World Challenge, European Le Mans Series (ELMS) en de Nürburgring Langstrecken Serie (NLS).
De Vantage GT3 is het eerste product van de baanbrekende samenwerking tussen Aston Martin Racing (AMR) en Aston Martin Performance Technologies (AMPT), zoals Adam Carter, Head of Endurance Motorsport van Aston Martin, uitlegt: “De nieuwe GT3 is onze eerste kans om AMPT te gebruiken om een rol te spelen bij het benutten van de capaciteiten, houding en methodologieën van alle verschillende zenuwcentra van Aston Martin. die we vervolgens hebben gecombineerd met de ongeëvenaarde expertise op het gebied van GT-programmamanagement van AMR. Het GT-raceprogramma zal dienen als een ontwikkelingslaboratorium dat zal leiden tot een toenemende overdracht van kennis en aanpak naar toekomstige Aston Martin-straatauto’s”.
De nieuwe Vantage GT3-upgrades, ontwikkeld volgens een strikte reeks doelstellingen die door AMPT zijn vastgesteld en geïmplementeerd door AMR, waren gericht op het aanpakken van enkele van de meer uitdagende rijeigenschappen van de oude auto met als doel de nieuwe GT3 zo rijdbaar mogelijk te maken voor zowel professionele als amateurcoureurs.
Eind vorig jaar werd een uitgebreid ontwikkelingsprogramma afgerond – inclusief een slopende test van 30 uur – met een combinatie van Aston Martin’s gecontracteerde professionele coureurs, plus geselecteerde amateurracers. Allen meldden dat de nieuwe Vantage GT3 een supersnelle maar vergevingsgezinde machine is zonder ondeugden en een nuttig breed instelvenster dat perfect geschikt is voor de unieke eisen en het ultracompetitieve karakter van GT-racen op het hoogste niveau.
Gustavo Betelli, Head of Performance van Aston Martin Racing, was als hoofdingenieur van het GT3-programma verantwoordelijk om ervoor te zorgen dat de Vantage GT3 de gewenste combinatie van ultiem tempo en toegankelijkheid leverde. Het vinden van die sweet spot en tegelijkertijd binnen de streng voorgeschreven en streng gecontroleerde Balance of Performance (BoP)-reglementen van de FIA blijven, was de sleutel tot het bereiken van de transformatieve doelstellingen van AMPT: “De focus op de nieuwe Vantage GT3 was om hun prestatievenster te vergroten en iets te maken dat zou werken op elk circuit, op elke band en met elke coureur. We moesten ook werken aan de nieuwe regelgeving, dus dit vereiste extra aanpassingen.
“Deze nieuwe generatie GT3-auto’s zijn meer dan ooit afhankelijk van aerodynamische downforce, dus we wilden de auto stabieler maken tijdens het remmen. De oude auto dook veel tijdens het remmen, dus we moesten proberen de hellingshoek onder controle te houden met de achterwielophanging. Maar dit betekende dat hij stijf was, waardoor hij behoorlijk pittig was en ook de banden overbelastte. We hebben hard gewerkt aan de afstelling van de dempers en hebben een veel betere balans gevonden met de nieuwe auto, zodat we de downforce kunnen genereren zonder afbreuk te doen aan de afstelling van de ophanging. Het resultaat is een sterk verbeterde progressie en meer stabiliteit onder alle omstandigheden. Het werkt ook veel gelijkmatiger met zijn banden, zodat teams meer opties hebben op het gebied van strategie. De feedback van chauffeurs die het hebben getest, is overweldigend positief. Vooral de amateurracers, die rondetijden hebben weten te behalen die veel dichter bij de profs liggen. Nu moeten we gaan racen!”.
Visueel combineert de Vantage GT3 het opvallende design van de nieuwe Vantage-straatauto met de extreme downforce-genererende aerodynamica die GT3-racen zo populair maakt bij zowel racers als fans. Uitgebreid gebruik van Computational Fluid Dynamics (CFD) bereikte de gewenste doelstellingen voor aerodynamische prestaties en efficiëntie – terwijl het binnen de downforce-limieten van de FIA bleef – en input van de ontwerpafdeling van Aston Martin zorgde ervoor dat deze pure functie werd geëvenaard door een perfecte vorm.
Het resultaat is een werkelijk adembenemende machine. Een die de gespierde en onmiskenbare designtaal van de Vantage-straatauto combineert met de geweldige agressie en het evenwicht van een rasechte racer. Een van de meest opvallende aspecten van de Vantage GT3 is de nieuwe neus. Niet alleen ziet de nieuwe, bredere grille-opening van de straatauto er fantastisch uit, maar het bood AMR ook de mogelijkheid om het volume van de gekanaliseerde koellucht naar de remmen te vergroten, waardoor bestuurders nu consistentere prestaties leveren.
De neus zelf is een grote clamshell uit één stuk, gemaakt van koolstofvezel. Een ontwerp met snelsluiting om snelle verwijdering en vervanging te vergemakkelijken in het geval van schade door een ongeval halverwege de race, het bevat een laserlicht over de volledige breedte en een kortere splitter; het effect hiervan verplaatst het drukpunt naar achteren om de toonhoogtegevoeligheid te verminderen en de stabiliteit te bevorderen. Grote lamellen in de bovenkant van de voorste wielkasten voeren lucht onder hoge druk af om de lift te verminderen, met een nog grotere stapel lamellen in de achterste bogen waardoor hoge druk van de achterkant kan ontsnappen om de luchtweerstand te verminderen.
Dankzij zijn brede inzetbaarheid is de nieuwe Vantage GT3 het favoriete wapen van een indrukwekkende en steeds groter wordende wereldwijde selectie van Aston Martin Racing-partnerteams. Hierbij krijgen de jarenlange AMR-partners Heart of Racing en D’station Racing gezelschap van nieuwkomers zoals het Duitse Walkenhorst Motorsport en het Belgische team ComToYou Racing. Flying Lizard Motorsports, al een Vantage GT4-partnerteam, stapt nu over naar de Vantage GT3 in de VS. Naar verwachting zullen tegen het einde van het seizoen 2024 maar liefst 30 Vantage GT3’s actief racen.
Deze onmiddellijke populariteit is de best mogelijke bevestiging voor de door AMR gebouwde machine, die al in actie is gezien tijdens de Rolex 24 uur van Daytona, en zal strijden om de overwinning in de 24 uur van de Nürburgring, de 24 uur van Spa-Francorchamps en – het meest iconische van allemaal – de 24 uur van Le Mans later dit jaar. De Vantage GT3 zal ook in actie komen in een groot aantal nationale GT-kampioenschappen over de hele wereld, waaronder het Japanse Super GT-kampioenschap en het Britse GT-kampioenschap, wat de leidende rol van Aston Martin in de wereldautosport onderstreept.
Sinds zijn komst op het wereldtoneel in 2012 is de Aston Martin Vantage door zijn verschillende generaties heen altijd een kracht geweest om rekening mee te houden op het allerhoogste niveau van de GT-racerij. Met maar liefst 52 overwinningen in de klasse – waarvan de eerste bij zijn WEC-debuut – en 11 wereldkampioenschapstitels, plus een overvloed aan overwinningen in tal van andere nationale en internationale series, is de naam Vantage synoniem met GT-racesucces. Een traditie die de nieuwe Vantage GT3 zal voortzetten.
NIEUWE VANTAGE GT3 TECHNISCHE SPECIFICATIE
MOTOR
4 liter V8 Twin-Turbo
Op maat gemaakte Borg Warner-turbo’s met geïntegreerde elektrische wastegates
Akrapovič uitlaatsysteem met katalysatoren
Dry-sump smeersysteem
Motor verplaatst om de massaverdeling
te optimaliseren Vermogen >400 kW*Koppel >700 Nm* *
Variabel door boost
BRANDSTOFSYSTEEM
120 liter brandstofcel volgens FIA-veiligheidsnormen
Krontec-brandstofkoppeling met één punt
AANDRIJFLIJN / TRANSMISSIE
Achterwielaandrijving met tractiecontrole
Xtrac sequentiële zesversnellingsbak
Alcon motorsport lamellenkoppeling
Mechanisch sperdifferentieel met extern instelbare veerspanning
Semi-automatische schakelflippers
Direct werkende elektrische schakelaandrijving
Koolstofvezel cardanas
REMMEN
Alcon monobloc zespots remklauwen
voor Alcon geventileerde brede ring remschijven voor Alcon monobloc 4-pots remklauwen achter
Alcon geventileerde remschijven achter
Geïntegreerde remklauwtemperatuur- en remblokslijtagesensoren voor en achter Op de vloer gemonteerde verstelbare pedaalkast
voor bestuurder Instelbare rembias
voor/achter
Bosch Motorsport antiblokkeersysteem (ABS)
CHASSIS
Lichtgewicht aluminium chassis op basis van de nieuwste Vantage-productieauto
Stalen rolkooi volgens FIA-veiligheidsnormen
Pneumatisch kriksysteem met hoge snelheid
STUURINRICHTING
Stuurbekrachtiging Stuurwiel
van koolstofvezel met snelsluiting
SUSPENSIE
Geoptimaliseerde geometrie Dubbele wishbone-ophanging voor en achter
5-voudig verstelbare dempers
Verstelbare stabilisatorstangen
WIELEN
Gesmeed aluminium 12,5″ x 18″ voor
Gesmeed aluminium 13,0″ x 18″ achter
Onverliesbaar wielmoerontwerp
BANDEN
Michelin 30/68 – 18 voor
Michelin 31/71 – 18 achter
COCKPIT
Geoptimaliseerd voor toegang en zichtbaarheid
van de bestuurder FIA 8862 veiligheidszitje
Zespunts veiligheidsgordel
Dashboard van koolstofvezel
FIA 8865 brandblussysteem Display voor de bestuurder en schakellichten
Optionele achteruitrijcamera met Bosch radarsysteem voor het vermijden van botsingen Airconditioning
Optioneel elektrisch bedienbaar drinksysteem
voor de bestuurder
AERODYNAMICA / CARROSSERIE
Verwijderbare koolstofvezelpanelen geoptimaliseerd volgens de GT3 / LMGTE-voorschriften
Snel verwisselbaar front-end carrosseriesysteem
Koolstofvezel dak met regelbaar veiligheidstoegangsluik Vlakke vloer
over de volledige lengte Koolstofvezel splitter en diffusor
Verstelbare koolstofvezel achtervleugel
GEWICHT
Droog gewicht – 1265kg *gehomologeerd basisgewicht