Of hoe een blitzbezoek, een overdodis had kunnen worden.
De omstandigheden lieten ons niet toe om naar “Retromobile 2024” te trekken op “traditionele wijze”, zeg maar, een tweedaagse of langer met enig ander vertier in de Lichtstad en enkele gastronomische geneugten, niet te vergeten. Wegens het tijdsgebrek opteerden we deze keer voor een dagtrip met Touringbus van “Sima Tours” . In de vroege ochtend , reden we zo op zondagmorgen in gestrekte draf naar Parijs. Moet gezegd niks mis met deze formule, voor een democratische prijs, rijdt men je in alle comfort naar Parijs. Bovendien wordt je aan de deur van “Retromobile” afgezet en opgehaald, een korte rondrit door centrum Parijs inbegrepen. Samengevat, toffe mogelijkheid.
Retromobile is zoals jullie kenners weten één van de Europese topbeurzen met reputatie, waar je niet weet waar eerst kijken. Na onze wandeling op deze editie kan ik dat alleen maar bevestigen. Verdeeld over 3 Hallen van het “Parc des Expositions”, staat er een aanbod en voorstelling waar je het einde nauwelijks van kunt vermoeden. Kleine randtekening, je kan hier ook een onnoemlijk aantal Euro’s kwijt en dat is dan weer niet voor iedereen weggelegd, maar genieten kost je enkel een toegangskaartje.
Even startten in Halle 3 en 2. Aandacht aldaar voor o.a. een tentoonstelling waar de verjaardag van “Linas Monthlery” word ingezet en de Paris-Dakar rally een podium krijgt. Wat we ook een tof item vonden: een halve Halle met oldtimers onder 25.000€ te koop. Gezien Parijs grote auto’s wil gaan “overprijzen in parkinggeld” een groot aanbod van Mini’s en fiat 500’s. Daarnaast de vele Franse merkenklubs en andere met onderdelen , miniaturen en andere “prullaria” waar elke liefhebber wel een item vind.
Het grote werk Halle 1
Dit is voor autoliefhebbers als we zijn een tijdelijk “Walhalla” en dat denk ik duidelijk niet alleen de belangstelling is zeer groot en het publiek talrijk. Bovendien hoorde ik van standhouders dat ze best tevreden waren met de “kopende belangstelling”. Goed voor hen. Dat laatste kon ook moeilijk anders, want wat hier is samengebracht is top. In alle segmenten van het aanbod weze het nu vooroorlogs, jaren 50, 60 of 70 , youngtimers of supercars en compititie alles was voorhanden. Ja zelfs voor de “toekomst” was er plaats.
Getuige deze bovenstaande beelden van enkele voorstellen die er te bewonderen vielen.
Een ander beeld die we u niet willen onthouden is dat van Rubin. Rubin was op de stand van Matra en Idec Sport volop aan het tekenen. Binnen afzienbare tijd willen ze Matra weer op de kaart zetten in de autowereld en daarvoor zijn hij en zijn collega’s al volop aan de slag. Met dank voor de kleine tekening die wij van hem kregen.
In deze halle ook enkele merkenstand waar niet aan voorbij te lopen was. Zo had Renault enkele van hun museumstukken meegebracht alsook Skoda die enkele generaties “Superb’s” had laten overkomen.
MG.
Ondertussen in Chinese handen is natuurlijk ook een merk met geschiedenis en prijkten zo zelfs op de affiche maar ook op de centrale stand in Life.
“The Belgian Connection”
Onze kleine Belgenlandje was ook behoorlijk goed aanwezig als standhouders maar ook met enkele opmerkelijke bolides uit ons rijk verleden, getuige de volgende reeks:
Alfa Romeo en Lancia zijn ook steeds populairder:
En verder een onvolledige greep uit het aanbod. Ik ben er zeker van dat die nog zullen aangevuld worden door Vincent Arpons en Wilfried Geerts, die U ook hun visie voor de lens brachtten alsof u er zelf bij zou geweest zijn.
Samengevat een Retromobile 2024 die we aanstippen als een topper.
Alain Mervilde Tekst en foto’s