De nieuwe Ford Mustang

De nieuwe Ford Mustang is een herboren icoon
• De Ford Mustang coupé en cabrio steken in een opwindend nieuw jasje, geïnspireerd op het rijke verleden van het merk. Ze pakken uit met een revolutionaire digitale beleving en kunnen voortaan nog beter uit de voeten op het racecircuit.
• In de volledig digitale cockpit is alles op de bestuurder afgestemd, met een aanpasbaar dubbel scherm en SYNC 4-connectiviteit. De grafische elementen zijn ontwikkeld met de gamingsoftware van Unreal Engine.
• De Mustang Dark Horse is de meest circuitwaardige Mustang met natuurlijke aanzuiging ooit. Met een verbeterde ophanging en aerodynamica en een 5-liter V8-motor zorgt dit pakket voor prestaties die doen denken aan een raceauto.

 

– Ford kondigde vandaag aan dat de nieuwe Mustang nu te bestellen is in Europa.

De nieuwste editie van deze iconische krachtpatser en ‘s werelds best verkochte sportauto2 biedt een revolutionaire digitale cockpit, een geavanceerde nieuwe V8-motor en een frisse, scherpere styling, die een nieuwe generatie fans van de Mustang zal betoveren. In 2024 rolt de Mustang al zestig jaar lang onafgebroken van de band bij Ford. Gedurende die periode zijn er meer dan 10 miljoen Mustangs verkocht. Het model is duizenden keren te zien geweest in films, op televisie, in muziekclips en in videogames. Bovendien heeft het zich ontpopt tot de auto met de meeste likes ter wereld op Facebook.
“De nieuwe Mustang is alles wat onze klanten verwachten van een iconische auto en gaat zelfs nog een stap verder. De verrassende, geavanceerde technologie versterkt de prestatieverbeteringen en tilt ze naar een hoger niveau. Dit nieuwe model zal zonder twijfel de harten van een nieuwe generatie bestuurders veroveren”, aldus Jon Williams, algemeen directeur van Ford Blue in Europa.
Spectaculaire sportieve prestaties
Dankzij de opgewaardeerde hardware, software en afstelling tilt dit nieuwe model de legendarische prestaties van de Ford Mustang naar nieuwe hoogten. De coupé en cabrio hebben bovendien een nieuwe Gen IV 5-liter V8-motor die 446 pk en 540 Nm koppel levert. De nieuwe Mustang GT is uitgerust met een vernieuwd luchtinductiesysteem met een dubbele luchtinlaat en een dubbel gasklephuis. Dat ontwerp minimaliseert inductieverliezen en zorgt voor een hogere luchtstroomsnelheid, waardoor de motor over meer vermogen beschikt. Bij lage motortoerentallen wordt één gasklephuis geopend voor een efficiëntere werking, terwijl het tweede gasklephuis opengaat bij hogere toerentallen om het motorvermogen te maximaliseren.

Directe injectie onder hoge druk en poortinjectie onder lage druk werken samen om zowel koppel bij lage toeren als vermogen bij hoge toeren te leveren.
De Gen IV 5-liter V8 is voorzien van een krukas in gesmeed staal met polymeercoating, voor minder wrijving en een langere levensduur. De gesinterde drijfstangen zorgen voor een betrouwbare werking bij hoge toerentallen. De kleppen met grote diameter worden bediend door nieuwe nokkenassen voor inlaat en uitlaat, terwijl de variabele Ti-VCT-nokkenastiming zorgt voor een brede spreiding van het vermogen over alle toerentallen.
Er zijn tot zes interactieve Drive Modes beschikbaar om de prestaties te optimaliseren in verschillende rijomstandigheden: Normal, Sport, Slippery, Drag, Track4 en een aanpasbare modus die volledig op de individuele voorkeuren van de bestuurder kan worden afgestemd. Bij het selecteren van elke modus worden de unieke functies ervan met geavanceerde graphics weergegeven op het digitale dashboard. De rijdynamiek is verbeterd door de geometrie van de ophanging te optimaliseren. Dat
vermindert het compliance-effect, dat kan leiden tot onderstuur. Een snellere stuuroverbrenging verbetert bovendien de wendbaarheid in bochten.
Door de toerentalafstemming blijft het motortoerental stabiel tijdens handmatig terugschakelen, wat zorgt voor een vlotte overgang naar de volgende versnelling. Deze standaardfunctie op de Mustang GT biedt de bestuurder extra precisie en nog meer rijplezier.
De Mustang GT wordt naar keuze geleverd met de Ford tientrapsautomaat of met een handgeschakelde zesversnellingsbak. Het standaard Performance Pack bestaat uit lichtmetalen velgen van 19 inch, een limited-slip sportdifferentieel voor een betere tractie, remklauwen van 19 inch van Brembo en een Active Valve Exhaust die voor elk rijscenario een passend motorgeluid biedt. Het optionele actieve MagneRide®-onderstel berekent duizend keer per seconde de rijcondities. Vervolgens stemt het systeem de schokdemping af op de actuele omstandigheden, met de hulp van een elektronisch aangestuurde vloeistof.
Met de elektronische driftrem14 maakt nieuwe technologie haar intrede op het circuit. De technologie combineert de achterwieldriftcapaciteiten van de Mustang met de visuele aantrekkingskracht en functionaliteit van een traditionele, mechanische handrem. De Performance Electronic Parking Brake is ontwikkeld voor zowel beginnende bestuurders die hun drifttalenten willen verbeteren, als voor experts die een systeem willen voor gebruik op wedstrijden.

Een meeslepende digitale ervaring met aanpasbare cockpitclusters De Mustang van de zevende generatie is vanbinnen uitgerust met een technologisch geavanceerde cockpit die helemaal op de bestuurder is afgestemd. In de cockpit vloeit het rijke verleden van de Mustang naadloos samen met moderne technologie.
Het traditionele dashboard met dubbele bovenrand heeft plaatsgemaakt voor een gestroomlijnde open middenconsole die van glas is voorzien. Overzichtelijker én boeiender voorde bestuurder.

Achter het nieuwe, aan de onderzijde afgevlakte en dikkere stuur, wat meer controle biedt, is  een digitaal instrumentenpaneel van 12,4 inch geplaatst. Dit paneel is volledig aanpasbaar in diverse ontwerpen en toont nieuwe, aanpasbare grafieken die veranderen naargelang de gekozen Drive Mode.
Achter het glazen paneel gaat het digitale instrumentenpaneel naadloos over in het centrale SYNC 4-scherm van 13,2 inch.6 Dat is in de richting van de bestuurder gedraaid. Door de ergonomische positie bieden de schermen overzichtelijke informatie en zijn alle knoppen gemakkelijk te bedienen, wat een meeslepende digitale beleving creëert.
De volledig aanpasbare cockpitclusters en binnenverlichting van de Mustang zijn uitgevoerd in donkere en kopertinten. Het thema is vergelijkbaar met dat van de Mustang Mach-E, de elektrische SUV van Ford. Bij het naderen van de auto wordt de klant verwelkomd met geanimeerde verlichting en unieke Mustang-startschermen. De clusterdisplays en de sfeerverlichting binnenin kunnen naar wens worden aangepast, terwijl de instrumentenclusters worden afgestemd op de geselecteerde Drive Mode.
Wanneer de bestuurder de Drive Mode naar wens instelt, worden de auto en de instellingen visueel weergegeven op de middenconsole. Hierbij wordt gebruikgemaakt van de 3D-software van Unreal Engine, een gamingengine die realtime renderingen genereert. De bestuurder past de instellingen makkelijk aan via het touchscreen. Wanneer je over de afbeelding swipet, draait de auto helemaal rond op het scherm.
Voor de nieuwe Mustang is een speciaal interieurpatroon ontwikkeld, met lederen stoelen en zacht aanvoelende kunststoffen op het instrumentenpaneel en de deurpanelen. Het stuurwiel is volledig in leder.
De nieuwe Mustang beschikt over verschillende kleuren contrasterend stiksel voor het stuurwiel en een uniek perforatiepatroon in de bekleding van de middenconsole. Dit wordt aangevuld met asymmetrische accentstrepen in een bijpassende kleur op de veiligheidsgordels.
Door fysieke knoppen voor functies zoals de klimaatregeling te vervangen door soft-touch knoppen op het touchscreen, is er extra ruimte in de middenconsole voor persoonlijke spullen en een draadloos oplaadstation voor smartphones.
Het nieuwste SYNC 4-systeem6 werkt ook draadloos met smartphones met Apple CarPlay en Android Auto.7 Voor wie graag over het circuit scheurt, zijn er boven de cockpit USB-poorten voor trackcamera’s of dataloggers geplaatst. Zo lopen er geen kabels door de cockpit.
Het standaard geluidssysteem van B&O zorgt voor kristalhelder geluid dankzij twaalf luidsprekers en een subwoofer. De opstelling en kalibratie van de luidsprekers zijn speciaal voor de Mustang bedacht en het SYNC 4-systeem6 is voorzien van een apart bedieningsmenu.
De nieuwe Mustang is ook compatibel met de Ford Software Updates, zodat de auto draadloze updates krijgt met continue verbeteringen.

Opwindend en opvallend ontwerp met tijdloze Mustang-elementen

De nieuwe Mustang combineert moderne, strakke looks met designelementen die een knipoog vormen naar het rijke verleden van dit topmodel. Het resultaat: een onmiskenbare uitstraling die meer sportwagenliefhebbers dan ooit aanspreekt.
De lage, horizontale lijn aan de voorzijde van de karakteristieke driedelige motorkap volgt dezelfde lijn als de nieuwe ledkoplampen, waardoor de voorkant nog meer indruk maakt. Dit design is geïnspireerd door het originele model uit de jaren 1960 en werd geoptimaliseerd om voetgangers nog beter beschermen.
Voor het eerst heeft elk model in de nieuwe Mustang-reeks zijn eigen unieke voorkant. Op de Mustang GT prijkt een grille met grotere openingen om meer lucht de motorruimte binnen te laten stromen. De perfecte match met het extra vermogen en de verbeterde prestaties van dit model. De aerodynamica van de auto is verder geoptimaliseerd met extra ventilatiesleuven in de motorkap en een nieuw ontworpen splitter aan de voorkant.
De strakke daklijn, de brede, sportieve houding – als een sprinter die uit de startblokken schiet – en de ingekorte achteroverhang blijven trouw aan de oorspronkelijke proporties van de eerste generatie. De verbrede heuppartij legt de nadruk op de kracht boven de wielen, in ware Mustang-stijl.
Aan de achterkant zien we een verlengde achterzijde met opvallende, kenmerkende driestreepverlichting en een nieuw ontworpen diffuser voor een betere aerodynamische balans.
De Mustang Convertible doet wat hij altijd al heeft gedaan: de bestuurder zich vrij laten voelen, in de openlucht. Het volledig gevoerde, dubbellaagse stoffen dak opent en sluit met een enkele beweging van de vinger over de centrale schakelaar. Dankzij het compacte ontwerp van het dak en de onafhankelijke achterwielophanging is er aardig wat bagageruimte. Zo passen er twee golftassen in de koffer.
Een nieuwe motorafdekking, een zwarte veerpootbrug van toren naar toren, vernieuwde emblemen en nettere kabels en brandstof- en remleidingen zorgen voor een indrukwekkend aanzicht zodra de motorkap opengaat.
De nieuwe Mustang is leverbaar in twaalf verschillende kleuren, waarvan drie nieuwe opvallende lakken: Blue Ember, Vapor Blue en Yellow Splash. Kopers kunnen kiezen uit zwarte en rode Brembo-remklauwen met het Mustang-logo erop. Ook bij de velgen van 19 inch is er keuze uit twee nieuwe uitvoeringen.
Meer veiligheidsfuncties, meer technologie
Net als de elektrische Mustang Mach-E zijn de zevende generatie coupé en cabrio uitgerust met de modernste rijhulpsystemen van Ford. Het pakket bestaat uit Speed Sign Recognition, Intelligent Adaptive Cruise Control met Stop & Go8 , Lane Centring Assist9 , Evasive Steer Assist10 en Reverse Break Assist.

Eigenaren kunnen via de FordPass-app12 in verbinding blijven met hun Mustang en bijvoorbeel op afstand de motor starten en uitschakelen13 , de portieren vergrendelen en ontgrendelen, een starttijd inplannen, de auto terugvinden en de onderhouds- en gezondheidstoestand van de wagen controleren.14 De FordPass-app biedt belangrijke informatie over het voertuig, zoals het benzine- en oliepeil en de onderhoudshistoriek.
De nieuwe Mustang Dark Horse biedt de ultieme rijervaring
De Mustang Dark Horse is de meest circuitwaardige Mustang in serieproductie en de ster in de motorsportcampagnes van het merk Mustang.
Het hart van deze Mustang Dark Horse wordt gevormd door een nog krachtigere versie van de geheel nieuwe Gen IV V8-motor, die is voorzien van nieuwe nokkenassen en een unieke Dark Horse-afstelling. Het inlaatontwerp met dubbel gasklephuis maakt het mogelijk om dubbel zoveel lucht in de motor te laten. Dat resulteert in topprestaties van 453 pk en 540 Nm koppel.3
De Mustang Dark Horse is standaard uitgerust met een unieke zesversnellingsbak van TREMEC met een 3D-geprinte titanium schakelknop, of met de tientrapsautomaat van Ford met schakelflippers. Met de flat-shiftfunctie kan de bestuurder schakelen zonder het gaspedaal los te laten, waardoor de krachtoverbrenging naar de wielen zo snel mogelijk wordt hersteld.
Het Performance Pack is ook standaard op dit model, wat de circuitcapaciteiten van deze uitvoering benadrukt. Belangrijke onderdelen van dit Pack zijn de extra oliekoeler, de transmissiekoeler op de optionele automaat en de unieke lichtgewicht radiateur, die meer hitte afvoert en is voorzien van twee krachtige koelventilatoren. Ook op de achteras zit een koeler.
Een standaard Torsen-sperdifferentieel maximaliseert de beschikbare tractie voor een nog snellere acceleratie en een betere balans in bochten, terwijl de standaard Performance Electronic Parking Brake 5 de bestuurder in staat stelt om de driftmogelijkheden van de Mustang Dark Horse te benutten.
Het Performance Pack omvat verder een unieke afstelling van het onderstel, dikkere stabilisatorstangen achteraan en verzwaarde schokdempers vooraan, Brembo voorremklauwen met zes zuigers en schijven van 390 mm vooraan, een veerpootbrug, een K-brace tussen de veerpoten achteraan, wielen met verschillende breedtematen (19 bij 9 inch vooraan en 19 bij 9,5 inch achteraan), en P Zero PZ4-banden van Pirelli. Deze uitvoering is standaard uitgerust met de uniek afgestelde MagneRide® actieve vering, voor optimale prestaties op de weg en op het circuit.
Met de elektronische driftrem14 maakt nieuwe technologie haar intrede op het circuit. De technologie combineert de achterwieldriftcapaciteiten van de Mustang met de visuele aantrekkingskracht en functionaliteit van een traditionele, mechanische handrem. De Performance Electronic Parking Brake is ontwikkeld voor zowel beginnende bestuurders die hun drifttalenten willen verbeteren, als voor experts die een systeem willen voor gebruik op wedstrijden.

De Mustang Dark Horse is voorzien van nieuwe visuele elementen die niet alleen zijn status als het meest doelgerichte seriemodel van de zevende generatie onderstrepen, maar ook zijn circuitcapaciteiten verder verbeteren.

Aan de voorzijde past het stoere schaduweffect rond de donkere ledkoplampen perfect bij de unieke matzwarte grille met trapezevormige ‘neusgaten’ en speciaal ontworpen voorbumper met ‘hoektanden’ in hoogglans. De circuiteigenschappen van dit model worden benadrukt dankzij de lagere zijskirts en de vaste achtervleugel, de unieke diffuser die is geïnspireerd op racewagens en de dubbele, donkere uitlaatsierstukken met vier uitgangen.
De traditionele Mustang-emblemen zijn vervangen door een nieuw Mustang Dark Horse-logo op de voorste wielkasten, de achterklep en de instaplijsten. Het bekende ponylogo blijft behouden aan de voorkant, met een versie die in Dark Tarnish geanodiseerd is. Vanbinnen vervangt het unieke Dark Horse-embleem het standaard Mustang-logo in het instrumentenpaneel en op de digitale schermen. Elke auto heeft een plaatje waarop het unieke productienummer te zien is.
De metallic lakkleur Blue Ember is alleen op de Mustang Dark Horse verkrijgbaar. Het is een coole, donkere tint die een warme gloed krijgt wanneer het licht erop valt. Er is keuze uit diverse opgeplakte of gelakte afbeeldingen voor op het dak en de motorkap, verkrijgbaar in verschillende kleuren en stijlen. Het optionele Appearance Pack bestaat uit Bremboremklauwen in de kleur Notorious Blue, met een lichter logo in Grabber Blue erop.
Vanbinnen is een aan de onderzijde afgevlakt stuurwiel te vinden. De versies met automaat zijn ook voorzien van schakelflippers in geanodiseerd zilver. Op het stuur zit een knop waarmee de diverse Drive Modes gemakkelijk kunnen worden geactiveerd. Het stuurwiel is afgewerkt met uniek contrasterend stiksel in Indigo Blue en een bekleding in suède. Achter het stuur is een digitaal instrumentenpaneel van 12,4 inch geplaatst, met configureerbare schermen en clusters
waarvan de lay-out in elke Drive Mode verandert. Net zoals in de Mustang GT dus.

De contrasterende blauwe stiksels in de bekleding van de deurpanelen en stoelen, de hoes van de versnellingspook en de middenconsole versterken samen met de blauwe veiligheidsgordels de sportieve uitstraling van het interieur. Het Mustang Dark Horse Appearance Pack voegt ook stoelen toe in de kleur Deep Indigo Blue, met een uniek geperforeerd oppervlak waardoor nog meer toetsen van blauw doorschemeren.
De afwerking van het interieur, zoals de omlijstingen en de ventilatieroosters, is uitgevoerd in Black Alley. Deze donkere, metallic glanslak vervangt de gebruikelijke heldere zilvertinten die we bij andere Mustang-modellen zien. In de Mustang Dark Horse met de handgeschakelde transmissie met zes versnellingen van TREMEC vind je centraal in de cockpit een opvallende geanodiseerde blauwe titanium versnellingspook. Die is slim ontworpen om de warmte beter af te voeren.
De Mustang Dark Horse is ook uitgerust met een geluidssysteem van B&O, dat helder geluid levert via twaalf luidsprekers en een subwoofer.
De nieuwe Mustang en Mustang Dark Horse zijn vanaf nu te bestellen.

www.ford.be

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait