Maserati bevestigt commitment ‘100% ontwikkeld en Made in Italy’ – strategisch plan gericht op elektrificatie en duurzame groei

Maserati, het eerste Italiaanse luxemerk dat volledig elektrische auto’s ontwikkelt en produceert, rolt een duurzaam winstgevend groeiplan uit voor de lange termijn, gericht op een consistente merk- en productevolutie. De line-up van Maserati is 100% ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd in Italië en bedient meer dan 70 landen over de hele wereld met een exportpercentage van 86%. Modena blijft het kloppende hart van het Huis van de Drietand, dat al meer dan 80 jaar gevestigd is in de historische fabriek aan de Viale Ciro Menotti.

 

Maserati is het enige luxemerk binnen Stellantis en zet, na het positieve financiële herstel dat in 2021 begon, een sterk nieuw bedrijfsmodel en productplan neer met focus op elektrificatie, productievolumes en winstgevendheid – en dat alles in lijn met de unieke merkpositionering.

 

Maserati gelooft meer dan ooit in elektrische mobiliteit en organiseert zich op alle vlakken om het concurrentievermogen te vergroten en de behoeften van EV-rijders in het luxe segment te overtreffen. Het in Modena gevestigde merk is zijn reis naar het nieuwe elektrische tijdperk al begonnen met de onthulling van de eerste twee elektrische modellen: de GranTurismo Folgore en Grecale Folgore, die al te koop zijn in Italië en EU-markten. De GranTurismo Folgore, een waar icoon voor het merk, is voorzien van geavanceerde technologie die is afgeleid van de Formule E. Met autosport in de genen en geworteld in de geest van pure competitie is Maserati het eerste Italiaanse merk dat uitkomt in de Formule E.

Dit jaar wordt de Maserati GranCabrio Folgore gelanceerd, kort na de versie met verbrandingsmotor. De weg naar elektrificatie gaat verder met de nieuwe MC20 Folgore in 2025, een gloednieuwe grote E-UV BEV in 2027 en de volgende generatie Quattroporte BEV in 2028.

Alle huidige en toekomstige modellen van het merk zijn en blijven 100% ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd in Italië. Maserati bevestigt zijn roots opnieuw in het historische hoofdkantoor in Modena, waar momenteel de productie van de MC20 en MC20 Cielo plaatsvindt. Ook hier start het merk binnenkort met de productie van de Folgore-versie van de meest begeerlijke supersportwagens.

 

Modena wordt ook de standplaats van het ‘Atelier van het Fuoriserie Personaliseringsprogramma’, waarmee het merk op maat gemaakte Maserati’s gaat creëren. Maserati heeft specifieke investeringen en opleidingstrajecten gepland om dit programma mogelijk te maken.

 

Het management van Maserati gaat in de historische fabriek aan de Viale Ciro Menotti nauw samenwerken met een flexibel, deskundig en gefocust Maserati Engineering Team – bestaande uit ongeveer 130 ingenieurs en technici – dat zich richt op de ontwikkeling van huidige en toekomstige modellen. Het team werkt op zijn beurt nauw samen met het Engine Lab, waar de volledig elektrische aandrijflijnen worden ontwikkeld en getest. Het sterke team gaat bouwen aan de toekomst van de Drietand, om het iconische merk daarmee nog hoger positioneren in het luxesegment.

 

Maserati maakt als een volwaardig onderdeel van de organisatiematrix deel uit van het strategische plan ‘Dare Forward 2030’ van Stellantis, dat werd gepresenteerd op 1 maart 2022. Alle nieuwe Maserati-modellen krijgen een elektrische aandrijflijn die hoge prestaties en nieuwe innovaties gaan bieden, beide typerend voor Maserati’s DNA. 2024 is een cruciaal jaar voor de evolutie en groei van het bedrijf, vooral te midden van de uitdagingen en veranderingen waarmee luxemerken binnen de wereldwijde auto-industrie worden geconfronteerd.

 

Davide Grasso, CEO van Maserati: “Vanuit Modena zetten we vol in op elektrificatie. We bieden al twee iconische modellen in een 100% elektrische versie, en een derde model staat dit jaar op stapel. We gaan onze gewaardeerde klanten de krachtigste Maserati’s ooit aanbieden, waarmee we de grenzen van rijplezier in het nieuwe tijdperk gaan verleggen. Met onze strategische langetermijnvisie en -plan willen we een stempel drukken op de luxewereld met unieke Italiaanse excellence, waarbij we voortdurend onderscheidende kwaliteit nastreven en onze toekomst opbouwen waarin we onze klanten de beste producten bieden die de waarden van de Drietand weerspiegelen.”

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait