- Nieuwe hardware en software: de Golf zal worden uitgerust met een infotainmentsysteem van de volgende generatie, met snelle processor, intuïtieve bediening, intelligente IDA-spraakassistent en ChatGPT-integratie
- Nieuwe plug-in hybride: volledig elektrische actieradius van ongeveer 100 km en totale actieradius van 1.000 km, plus DC-snellaadfunctie met 50 kW laadvermogen
- Designupdate: de nieuwe Golf heeft een scherpere voorkant, 3D-lichtgraphics op de achterlichtclusters en, voor het eerst, een verlicht Volkswagen-embleem02 aan de voorkant
- De eerste Golf rolde 50 jaar geleden van de band in Wolfsburg en er zijn wereldwijd in totaal meer dan 37 miljoen exemplaren van verkocht
De Golf viert dit jaar zijn 50e verjaardag – en Volkswagen lanceert ter gelegenheid van het jubileum een verbeterde versie van zijn bestseller. Klanten kunnen het nieuwe model binnen enkele weken bestellen. De nieuwe Golf maakt indruk met een infotainmentsysteem van de volgende generatie, een intuïtiever bedieningsconcept, een scherper design voor en achter en efficiënte aandrijfsystemen. Het gaat onder meer om plug-in hybride aandrijvingen met een grotere volledig elektrische actieradius van ongeveer 100 kilometer. Bovendien siert een verlicht Volkswagen-logo de voorkant02 voor het eerst op een Golf.
Thomas Schäfer, CEO van Volkswagen Personenauto’s: “De Golf vormt al een halve eeuw het hart van het merk Volkswagen en biedt betaalbare mobiliteit voor iedereen op het hoogste technische niveau. Dit is precies waar we nu op voortbouwen met de nieuwe evolutiefase – met een nog hogere efficiëntie, comfort en kwaliteit en een nieuw bedieningsconcept. Beter dan dit wordt de Golf niet.”
Imelda Labbé, lid van de Raad van Bestuur van Volkswagen voor Sales, Marketing en Aftersales: “Met Golf hebben we een uniek succesverhaal geschreven. De Golf staat als geen ander model voor het merk Volkswagen. Een auto voor alle generaties. En dat al 50 jaar. Met de voortdurende technische ontwikkeling van de nieuwe Golf voegen we nu een nieuw hoofdstuk toe aan dit succesverhaal.”
Vernieuwde voor- en achterkant en nieuw lichtontwerp. De nieuwe Golf en de nieuwe Golf Variant01 zijn te herkennen aan hun nieuwe front-end. Visueel bepalende kenmerken zijn onder meer het Volkswagen-logo02, die voor het eerst wordt verlicht op de Golf, en de nieuw ontworpen LED-koplampen. Het top-of-the-range IQ. LIGHT LED-matrixkoplampen02 voorzien van een nieuw krachtig grootlicht met een bereik tot 500 m. LIGHT 3D LED-achterlichtclusters02 In beide carrosserieversies hebben ook een nieuw ontwerp gekregen.
Nieuw infotainmentlandschap en ChatGPT-integratie. Binnenin beschikt de modelserie over een nieuw ontwikkeld, intuïtief infotainmentsysteem met een vrijstaand touchscreen (schermdiagonaal tot 32,8 cm)02. Deze heeft ergonomisch geoptimaliseerde en verlichte aanraakschuifregelaars voor temperatuur- en volumeregeling aan de basis.
Ook nieuw zijn het verbeterde multifunctionele stuurwiel en de nieuwe IDA02 Spraak assistent. Met behulp van natuurlijke taal kan de IDA niet alleen worden gebruikt om functies zoals de airconditioning, telefoon of navigatiesysteem te bedienen, maar ook om online informatie uit alle denkbare gebieden te benaderen – van weersvoorspellingen tot algemene kennisvragen. De Golf zal in de toekomst de nieuwste generatie infotainmentsystemen aan boord hebben. Deze integreert de op kunstmatige intelligentie gebaseerde chatbot ChatGPT in de IDA-spraakassistent. De functie, die begin januari werd gepresenteerd op de CES (Consumer Electronics Show) in Las Vegas, heeft naadloos toegang tot de steeds groter wordende database met kunstmatige intelligentie. Inzittenden kunnen met de auto communiceren in natuurlijke taal en tijdens het reizen inhoud laten voorlezen.
Parkeren gemakkelijk gemaakt dankzij nieuwe assistentiesystemen. Het manoeuvreren van de Golf en Golf Variant wordt vergemakkelijkt door nieuwe assistentiesystemen zoals de verbeterde Park Assist Plus-functie. Bij het passeren van een parkeerplaats kan het detecteren of het veld (parallel of baai) groot genoeg is en start het de parkeerprocedure03 dienovereenkomstig. Het neemt zowel het sturen als het accelereren en remmen over03. Het enige wat de bestuurder hoeft te doen is het parkeerproces in de gaten te houden. Daarnaast is Park Assist Pro02 zal voor het eerst beschikbaar zijn voor de Golf, zodat bestuurders het voertuig met hun smartphone in en uit parkeerplaatsen kunnen begeleiden03. Het voertuig kan op afstand uit de parkeerplaats worden gereden als de parkeerplaats bijvoorbeeld erg smal is. Een andere nieuwe functie is de gebiedsweergave02 Systeem – Hier wordt een 360-graden zicht rondom gecreëerd door vier camera’s samen te voegen, en het bijbehorende beeld wordt overgebracht naar het touchscreen van het infotainmentsysteem. Dit maakt het gemakkelijk om stoepranden en markeringen van parkeerplaatsen te zien.
Nieuwe reeks aandrijflijnen. De nieuwe plug-in hybride aandrijvingen in de Golf bieden meer vermogen en een elektrische actieradius van ongeveer 100 km, en zijn bovendien uitgerust met een DC-snellaadfunctie. De zeer efficiënte 48V-mild-hybrideaandrijvingen zijn vooral aantrekkelijk voor bestuurders die thuis geen oplaadlader hebben. In totaal negen verschillende opties: mild hybride (eTSI), plug-in hybride (eHybrid)01 en GTE01), turbobenzine (TSI) en turbodiesel (TDI) – zullen in de lanceringsfase beschikbaar zijn voor de productlijn. De Golf GTI01 is met meer vermogen nog sportiever geworden ten opzichte van zijn voorganger. In de loop van 2024 zullen achtereenvolgens verdere Golf-derivaten worden geïntroduceerd.
50 jaar Golf – de geschiedenis van de bestseller
De eerste in serie geproduceerde Golf werd eind maart 1974 gebouwd in de Volkswagen-fabriek in Wolfsburg. De officiële lancering begon in mei. Daarvoor had de Kever en dus de combinatie van een achterin geplaatste motor en achterwielaandrijving decennialang het merk Volkswagen gevormd. Aan het begin van de jaren 1970 markeerde de eerste Golf – net als de Passat, de Scirocco en de Polo – het begin van een nieuw tijdperk: dat van de voorin geplaatste motor en voorwielaandrijving. Het moderne en veilige aandrijfsysteemconcept, de grote flexibiliteit met een achterklep en neerklapbare rugleuning van de achterbank en het ontwerp waren zo overtuigend dat de miljoenste Golf in oktober 1976 van de band rolde.
Maar dat was nog maar het begin: in de zeven generaties die volgden, was het altijd de Golf die betaalbare mobiliteit met de hoogste standaard van technologie voor iedereen toegankelijk maakte. Hij werd geleverd met technologie zoals de geregelde katalysator en efficiënte aandrijfsystemen, en bood bovendien veiligheidsvoorzieningen zoals het antiblokkeersysteem, airbags of het eerste vierwielaandrijvingssysteem in de productlijn. Het geheim achter het succes van de Golf is ook te danken aan het feit dat de ontwerpers het DNA van de eerste generatie hebben overgedragen aan zijn opvolgers, waardoor het klassieke Golf-design is gecultiveerd.
Comfort, kwaliteit en innovatieve assistentiesystemen werden met elke generatie belangrijker en zijn vandaag de dag nog steeds maatstaven. In de afgelopen 50 jaar is de Golf uitgegroeid tot een hightech compacte klasse op zich – dit werd al na een paar jaar bekend als de ‘Golfklasse’. Het model heeft talloze prijzen en vergelijkende tests gewonnen in binnen- en buitenland. Diverse afgeleiden zoals de Variant, Cabriolet en Sportsvan volgden; de volledig elektrische e-Golf en sportieve modellen, met de afkorting GTI04GTD05GTE06, en het vlaggenschip Golf R07 vestigden zich snel. De Golf was een van de eerste auto’s in het segment met rijhulp03 via Travel Assist. Een andere innovatie in de Golf was het debuut van de Car2X-technologie03, die vooraf kan waarschuwen voor gevaren.
Tot op heden zijn er meer dan 37 miljoen Golfs verkocht in acht generaties. De Golf is een stevige pijler voor het merk Volkswagen en is altijd in staat om zich aan te passen als aanjager van innovatie. Met de nieuwe evolutionaire fase bouwt het merk precies daarop voort – met verbeterde efficiëntie, comfort en kwaliteit en een slim bedieningsconcept.