- Wereldpremière van de Macan 4 en Macan Turbo
- PSM-aandrijflijnen met maximaal 470 kW (639 pk) en 1.130 Nm
- Batterij van 100 kWh voor een actieradius tot 613 kilometer
- Porsche Driver Experience met nieuw besturingssysteem en AR-technologie
- Hoog niveau van dagelijkse bruikbaarheid en een maximaal trekvermogen tot 2.000 kilogram
Stuttgart/Singapore. Tien jaar na zijn lancering gaat de Porsche Macan zijn tweede modelgeneratie in, nu in volledig elektrische vorm. Met zijn vooruitstrevende, tijdloze design, karakteristieke Porsche-prestaties, langeafstandsbereik en hoge dagelijkse bruikbaarheid willen de nieuwe Macan 4 en de nieuwe Macan Turbo volledig voldoen aan de eisen van Porsche-klanten die voor een SUV kiezen. “We tillen de Macan naar een compleet nieuw niveau – met uitzonderlijke E-Performance, de nieuwe Driver Experience en een zeer indrukwekkend design”, zei Oliver Blume, voorzitter van de Raad van Bestuur van Porsche AG, ter gelegenheid van de wereldpremière in Singapore.
“Ons doel is om met de volledig elektrische Macan het sportiefste model in zijn segment aan te bieden”, zegt Jörg Kerner, Vice President Product Line Macan. Porsche maakt uitsluitend gebruik van de nieuwste generatie permanent bekrachtigde PSM-elektromotoren op de voor- en achteras om een uitstekende efficiëntie te bereiken en een optimale reproduceerbaarheid van het vermogen mogelijk te maken. Alleen al de cijfers duiden op E-Performance van topklasse: in combinatie met Launch Control levert de Macan 4 tot 300 kW (408 pk) overboostvermogen, terwijl de Macan Turbo tot 470 kW (639 pk) levert. Het maximumkoppel bedraagt respectievelijk 650 en 1.130 Nm. Dit garandeert uitstekende rijprestaties. De Macan 4 accelereert vanuit stilstand naar 100 km/u in 5,2 seconden, terwijl de Macan Turbo er slechts 3,3 seconden over doet. De twee modellen halen topsnelheden van respectievelijk 220 en 260 km/u.
Nieuw Premium Platform Electric met 800 volt architectuur
De elektromotoren halen hun energie uit een lithium-ionbatterij in de bodemplaat, met een bruto capaciteit van 100 kWh, waarvan tot 95 kWh actief kan worden gebruikt. De HV-batterij is een centraal onderdeel van het nieuw ontwikkelde Premium Platform Electric (PPE) met 800-volt architectuur, dat Porsche voor het eerst gebruikt in de nieuwe Macan. Het DC-laadvermogen bedraagt maximaal 270 kW. De batterij kan binnen ongeveer 21 minuten van 10 tot 80 procent worden opgeladen bij een geschikt snellaadstation. Bij laadstations van 400 volt maakt een hoogspanningsschakelaar in de accu het opladen van banken mogelijk door de 800 volt accu effectief te splitsen in twee accu’s met elk een nominale spanning van 400 volt. Dit maakt bijzonder efficiënt laden, zonder extra HV-booster, mogelijk met maximaal 135 kW. AC-laden tot 11 kW is mogelijk bij huishoudelijke wallboxen.
Tijdens het rijden kan tot 240 kW aan energie worden gerecupereerd via de elektromotoren. De Integrated Power Box (IPB) draagt ook bij aan de efficiëntie van de nieuwe Macan-modellen en bespaart tegelijkertijd gewicht en ruimte. De innovatieve en compacte IPB combineert drie componenten: de ingebouwde AC-lader, de hoogspanningsverwarming en de DC/DC-omvormer. De gecombineerde WLTP-actieradius bedraagt tot 613 km in de Macan 4 en tot 591 km in de Macan Turbo.
Sportieve proporties en coupé-achtige lijnen
Dankzij de scherpere proporties en het Porsche Design-DNA zien de nieuwe Macan-modellen er dynamisch en dominant uit. “Met de volledig elektrische Macan presenteren we de eerste Porsche die we elektrisch nemen vanuit een gevestigde productidentiteit”, zegt Michael Mauer, Vice President Style Porsche. “De nieuwe Macan is duidelijk herkenbaar aan zijn merkidentiteit als onderdeel van de Porsche-productfamilie. De klassieke Porsche-proporties zijn doorontwikkeld en optimaal aangepast aan deDe uitdagingen van een elektrisch voertuig. Dit heeft de sportieve, moderne en dynamische uitstraling van de Macan verder versterkt. Het design maakt het duidelijk: de Macan blijft de sportwagen in zijn segment, ook in elektrische vorm.”
De geringe helling van de motorkap en de sterk geprononceerde vleugels geven de instap-SUV, die 4.784 mm lang, 1.938 mm breed en 1.622 mm hoog is, een dynamische uitstraling, zelfs bij stilstand. De nieuwe Macan is uitgerust met maximaal 22-inch wielen met verspringende banden. De wielbasis, die 86 mm langer is dan het vorige model (2.893 mm), wordt gecompenseerd door korte overhangen aan de voor- en achterzijde. De koplampen zijn verdeeld in twee delen: de vlakke bovenlichtunit met vierpunts dagrijverlichting is in de vleugels ingebed en benadrukt de breedte van de auto. De hoofdkoplampmodule met optionele matrix-LED-technologie is iets lager aan de voorkant geplaatst. De kenmerkende Porsche flyline vormt een eenheid met de vlakke achterruit. In combinatie met de frameloze deuren met karakteristieke zijlamellen is het resultaat een strak, sportief design. Sterk geprononceerde schouders geven de achterkant een gespierde uitstraling. Het Porsche-logo staat nu in het midden van de sculpturale 3D-lichtstrip.
Actieve en passieve aerodynamica voor een grotere actieradius Porsche combineert zijn design-DNA met een aerodynamica die is geoptimaliseerd voor de actieradius
. Dankzij de Porsche Active Aerodynamics (PAA) met actieve en passieve elementen en een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,25 is de nieuwe Macan een van de meest gestroomlijnde SUV’s op de markt – met positieve effecten op de actieradius en het stroomverbruik. Het PAA-systeem omvat de adaptieve achterspoiler, actieve koelkleppen op de luchtinlaten aan de voorkant en flexibele afdekkingen op de volledig afgedichte bodemplaat. Luchtgordijnen onder de koplampmodule en de lage voorkant optimaliseren de luchtstroom. Aan de achterzijde zorgen zijdelingse afscheurranden en de lamellendiffusor voor aerodynamische efficiëntie.
Twee bagagecompartimenten en meer binnenruimte
De nieuwe Macan is een prestatiegerichte SUV met een hoge mate van bruikbaarheid voor dagelijks gebruik, hoogwaardige uitrusting en een ruime configuratie. Elektrificatie heeft geleid tot meer bagageruimte in de Macan. Afhankelijk van het model en de uitrusting bedraagt de inhoud achter de achterbank maximaal 540 liter (laadmodus). Daarnaast is er de ‘frunk’, een tweede bagageruimte onder de motorkap met een inhoud van 84 liter. Dit komt neer op 136 liter meer dan het vorige model. Als de rugleuning van de achterbank volledig wordt neergeklapt, neemt de inhoud van de bagageruimte achterin toe tot maximaal 1.348 liter. Het maximale trekvermogen van 2.000 kg rondt de zeer praktische kwaliteiten van de nieuwe Macan af.
Afhankelijk van het model en de uitrusting zitten de bestuurder en voorpassagier nu tot 28 mm lager dan voorheen, terwijl de achterpassagiers tot 15 mm lager zitten met meer beenruimte. Het interieur is onmiskenbaar Porsche: de breedte van de cockpit wordt benadrukt door een geïntegreerd zwart paneel. Het oplopende design van de middenconsole versterkt de indruk van een lage en prestatiegerichte positie in de auto. Tegelijkertijd geven grote ramen een licht en luchtig gevoel aan de binnenruimte. Naast de moderne digitale gebruikersinterfaces zijn er ook geselecteerde analoge bedieningselementen – bijvoorbeeld op de ventilatieroosters en de airconditioning Besturingselementen. Een LED-lichtstrip is geïntegreerd in de doordacht ontworpen sierstrip van de cockpit en deuren. Het fungeert zowel als sfeerverlichting als als communicatielamp. Afhankelijk van de situatie geeft het informatie of waarschuwingen – bijvoorbeeld bij begroetingen, laadprocessen of in combinatie met de rijhulpsystemen. De uitrusting van de nieuwe Macan maakt een hoge mate van maatwerk mogelijk.
Porsche streeft er ook naar om meer ecologische materialen in zijn auto’s te gebruiken. Een deel van dergelijke materialen wordt gebruikt in geselecteerde onderdelen in het interieur van de volledig elektrische Macan.
Bestuurderservaring: hoge rekenkracht en connectiviteit
De Macan is uitgerust met het display en bedieningsconcept van de nieuwste generatie met maximaal drie schermen, waaronder het vrijstaande 12,6-inch instrumentenpaneel met gebogen ontwerp en het 10,9-inch centrale display. Voor het eerst kan de passagier ook informatie bekijken, instellingen op het infotainmentsysteem aanpassen of video-inhoud streamen terwijl hij met de auto rijdt via zijn eigen optionele 10,9-inch scherm. Voor het eerst omvat de Porsche Driver Experience ook een head-up display met augmented reality-technologie. Virtuele elementen zoals navigatiepijlen worden visueel naadloos geïntegreerd in de echte wereld. Het beeld verschijnt voor de bestuurder op een afstand van 10 meter en komt overeen met de grootte van een 87-inch display.
Het infotainmentsysteem van de nieuwe generatie is gebaseerd op Android Automotive OS. Het standaard Porsche Communication Management (PCM) in de nieuwe Macan tilt de computerprestaties naar een nieuw niveau. Zo stelt de spraakassistent “Hey Porsche” razendsnel routes, inclusief laadstops, voor. In het nieuwe Porsche App Center hebben passagiers direct toegang tot populaire apps van derden en kunnen ze deze direct in de nieuwe Macan installeren.
Eerste Macan met achterasbesturing en dempers met twee kleppen
Porsche ontwikkelde de Macan met een scherpe focus op typische Porsche-rijdynamiek en een karakteristiek stuurgevoel. “Dankzij zijn bijzonder sportieve zitpositie en lage zwaartepunt, evenals zijn indrukwekkende rijdynamiek en stuurprecisie, levert de nieuwe Macan een echt sportwagengevoel”, legt Product Line Vice President Jörg Kerner uit.
Zowel de Macan 4 als de Macan Turbo hebben vierwielaandrijving. De twee elektromotoren worden bijna in realtime aangestuurd via de vermogenselektronica. Het elektronisch geregelde Porsche Traction Management (ePTM) werkt ongeveer vijf keer sneller dan een conventioneel vierwielaandrijvingssysteem en kan binnen 10 milliseconden reageren op slippen. Bovendien wordt de verdeling van de vierwielaandrijving bepaald door het gekozen rijprogramma. Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus), een elektronisch geregeld sperdifferentieel op de achteras, draagt ook bij aan de tractie, de rijstabiliteit en de zijdelingse dynamiek van de Macan Turbo.
Macan-modellen met luchtvering – ook standaard op de Turbo – zijn uitgerust met de elektronische dempingsregeling van Porsche Active Suspension Management (PASM). Dit kan optioneel ook worden gecombineerd met de stalen vering. PASM beschikt nu ook over dempers met tweeklepstechnologie. Dankzij de uitgebreidere demperkaart resulteert dit in een breder spectrum tussen comfort en prestaties. Dit maakt het verschiltussen de rijprogramma’s nog tastbaarder.
Voor het eerst heeft de Macan optionele achterasbesturing, met een maximale stuurhoek van vijf graden. Het maakt een compacte draaicirkel van 11,1 meter mogelijk in stadsverkeer en bij het manoeuvreren, terwijl het tegelijkertijd een uitzonderlijke rijstabiliteit bij hogere snelheden mogelijk maakt, vakkundig ondersteund door de consistente en nauwkeurige voorasbesturing waar het merk bekend om staat.