Kort voor de wereldpremière van de nieuwe Porsche Macan bespreekt Michael Mauer de uitdaging om het vertrouwde design van de succesvolle SUV te updaten. “De nieuwe Macan is het eerste model dat we elektrificeren vanuit een bestaande, gevestigde productidentiteit”, zegt de Vice President Style Porsche. Volgens hem “moet elke nieuwe sportwagen heel duidelijk herkenbaar zijn als onderdeel van de Porsche-productfamilie en het model in kwestie, maar ook worden gezien als ‘de nieuwe'”. Mauer is van mening dat deze visuele consistentie van cruciaal belang is voor het merk Porsche. Het vinden van de juiste balans tussen “typisch Porsche” en “innovatief” is soms een lastige propositie, geeft de ontwerper toe.
Nieuwe aandrijflijn biedt flexibiliteit en brengt uitdagingen met zich mee
De overstap van een verbrandingsmotor naar een volledig elektrische aandrijflijn in de Macan vormde een uitdaging voor het Style Porsche-team en bood nieuwe mogelijkheden.
Meneer Mauer, Porsche trapt het jaar af met een echt hoogtepunt, in de vorm van de nieuwe Macan. Hoe pakt u in uw rol de taak aan om de eerste volledig elektrische Macan te ontwerpen?
Michael Mauer: Voordat we nadenken over specifieke details, speelt de strategische aanpak een cruciale rol. Bijvoorbeeld: Wat onderscheidt het model? Hoe zagen zijn voorgangers eruit? Dit was een bijzonder spannende uitdaging met de nieuwe Macan. We presenteerden de eerste generatie in 2013 en hebben deze sindsdien consequent, maar zeer bewust, geüpdatet. In grote lijnen heeft dit de Macan een gevestigde productidentiteit gegeven op de wereldmarkten. Bij elke nieuwe generatie is het onze missie om de juiste balans te vinden tussen vertrouwde designkenmerken en nieuwe elementen. Concreet moeten we ervoor zorgen dat elke nieuwe sportwagen duidelijk en herkenbaar deel uitmaakt van de Porsche-productfamilie en van de respectievelijke modellijn. Toch moet het ook gezien worden als ‘de nieuwe’. Deze visuele consistentie is uiterst belangrijk voor ons merk. De nieuwe Macan is ook het eerste model dat we volledig elektrisch maken, maar dat al een bestaande, gevestigde productidentiteit heeft. Dit roept dus de vraag op: hoe ‘nieuw’ moet de ‘nieuwe’ zijn – wat is te veel, wat is precies goed?
Hoe vind je die balans? Wat zijn de parameters die bepalen of het model goed zal worden ontvangen door klanten?
Mauer: Dat is moeilijk in algemene termen te beantwoorden – het ontwerpproces vindt jaren voor de marktintroductie van een auto plaats. Er zijn geen strikt objectieve parameters waarmee we de aantrekkelijkheid van toekomstige modellen kunnen beoordelen. Met de ontwerpprincipes van Porsche hebben we op merkniveau een reeks richtlijnen ontwikkeld die ons helpen onze ontwerpen in overeenstemming te houden met onze strategische doelstellingen in de loop van ons dagelijks werk. Voor Porsche hebben we drie sleutelbegrippen gedefinieerd die het karakter van het merk beschrijven: Focus, Tension en Purpose. In wezen zou je kunnen zeggen dat deze kernbegrippen beschrijven wat een Porsche-product onderscheidt – wat het tot een ’typisch Porsche’-ervaring voor klanten maakt.
Hoe zijn deze concepten ontstaan? Hoe worden ze in de praktijk toegepast?
Mauer: Om het duidelijk te zeggen, zou ik zeggen dat het ontstaan van deze concepten – of beter gezegd hun definitie – bijna belangrijker was dan de termen zelf. De taak om deze drie concepten nauwkeurig te verwoorden is veel complexer dan het klinkt. Ook hier geldt: zonder teamwork is er geen sprake van. De discussie en het bevragen van de merkattributen van Porsche was – en blijft – een zeer waardevolle bezigheid voor het hele designteam. De specifieke voordelen zijn talrijk: we gebruiken deze termen bijvoorbeeld als een soort kompas om ervoor te zorgen dat we de essentie van het merk niet uit het oog verliezen als we in de toekomst kijken. We gebruiken ze ook als hulpmiddel bij het nemen van beslissingen wanneer we nadenken over de aanpak die we in een vroege conceptfase moeten volgen.
Kunt u een concreet voorbeeld geven van de implementatie van een sleutelconcept?
Mauer: Het concept van ‘Focus’ is een goed voorbeeld: wat het interieur betreft, betekent ‘Focus’ dat in een Porsche-sportwagen de bestuurder altijd centraal staat. In het bijzonder zijn alle componenten die belangrijk zijn voor de bestuurder eromheen gerangschikt voor directe toegang. En met het gebogen scherm zijn we zelfs nog een stap verder gegaan. Met het zwevende display in een licht gebogen vorm – ideaal voor de bestuurder – hebben we dit sleutelelement nog meer op de bestuurder gericht ontworpen. Ook in het combi-instrument hebben we een soort ‘minimalistische modus’ gecreëerd. Dit stelt de bestuurder in staat om, indien gewenst, alleen de elementen van het instrumentenpaneel te selecteren die cruciaal zijn voor het rijden. Alleen focussen op de dingen die als het ware absoluut noodzakelijk zijn.
Hoe belangrijk zijn verschillende internationale smaken en trends in het ontwerpproces?
Mauer: In het algemeen denk ik dat ook hier het vinden van de juiste balans absoluut essentieel is voor een gevestigd merk als Porsche. Een merk met een krachtige identiteit rekent ook op het feit dat het niet slaafs elke trend volgt. Soms is het een betere strategie om niet de first-mover te zijn over elk onderwerp. Het idee is om trends en invloeden goed onder de loep te nemen en kritisch te onderzoeken of ze bij het merk passen. Alleen zo kunnen we onze unieke identiteit op lange termijn behouden. Dat geldt evenzeer voor de verschillende markten. Een voorbeeld: in Azië spelen digitale elementen in de auto een zeer belangrijke rol – het ontwerp is over het algemeen speelser in vergelijking met een Europees perspectief. Wat betekent dat voor Porsche? Het resultaat is dat we deze eisen onder de loep nemen. Tegelijkertijd ben ik ervan overtuigd dat de reden waarom Porsche over de hele wereld zo geliefd is, het duidelijke merk-DNA en de lange traditie zijn en, zoals ik het uitdruk, een ‘consistent cv’.
Betekent dit dat het merk misschien het risico loopt om op een gegeven moment als ouderwets en niet meer up-to-date te worden ervaren?
Mauer: Ongetwijfeld! Het vinden van de juiste balans tussen ’typisch Porsche’ en ‘innovatief’ is soms een lastige propositie. Het is een uitdaging waar we ook op structureel niveau voor staan. Het ontwerp van een voertuig is nooit volledig het werk van één ontwerper. Het ontwerpproces is een teaminspanning en is sterk afhankelijk van een uitwisseling van verschillende ideeën. Bij Porsche hebben we bewust de creatieve ruimte ontwikkeld om na te denken over toekomstige benaderingen en variaties van individuele designelementen op een manier die heel los staat van het werk aan specifieke modellen. Dit zorgt ervoor dat creatieve ideeën onafhankelijk van het ontwerpproces voor specifieke serieproductiemodellen vorm kunnen krijgen, hoewel deze ideeën dan vaak hun weg vinden naar productieauto’s. Een ander belangrijk aspect van wat we doen heeft betrekking op de samenstelling van het team. We combineren zeer ervaren ontwerpers met de jonge ‘nieuwkomers’ – en deze dynamiek levert meestal echt spannende ideeën op. In totaal hebben we ongeveer 200 ontwerpmedewerkers.
Welke impact hebben nieuwe technische componenten in het ontwerpproces?
Mauer: De technische eisen van de auto’s zijn altijd absoluut fundamenteel voor het ontwerp. Dat begint al in een heel vroeg stadium met de verpakking – de rangschikking van verschillende componenten in het voertuig. Deze verpakking is van cruciaal belang voor de basisproporties – de klassieke Porsche-flyline zou niet haalbaar zijn met zomaar een opstelling. De elektrische aandrijflijn opent zowel nieuwe mogelijkheden als brengt nieuwe uitdagingen met zich mee: de afwezigheid van het massieve motorblok stelt ons in staat om een meer uitgesproken interpretatie te krijgen van de typische topografie van de motorkap. Tegelijkertijd is de batterij nog steeds vrij groot, neemt dus veel ruimte in beslag en kan de bepalende breedte-hoogteverhouding van het voertuig verstoren. En natuurlijk speelt aerodynamica een grote rol in de actieradius van een elektrische sportwagen. Maar dat is voor ons geen geheel onbekende situatie. Naast de aandrijftechnologie worden we voortdurend geconfronteerd met uitdagingen die ons ontwerp beïnvloeden. Voorbeelden hiervan zijn strengere eisen aan botsingen of voorschriften die afzonderlijke elementen definiëren, zoals het ontwerp van voor- en achterlichten.
Specifiek met betrekking tot de nieuwe, volledig elektrische Macan: hoe belangrijk is de visualisatie van de elektrische aandrijflijn in het ontwerp?
Mauer: Over het algemeen heeft Porsche besloten om zijn elektrische modellen niet volledig te onderscheiden van zijn sportwagens met verbrandingsmotor. Porsche blijft Porsche – en zelfs een elektrische Porsche is een sportwagen in zijn segment. Vanuit dit oogpunt is het niet meer dan logisch dat we ons beproefde Porsche-design-DNA niet opgeven. Zonder al te veel weg te geven, is de nieuwe Macan op het eerste gezicht heel duidelijk een Porsche – en een Macan. Ik zou zeggen dat we de proporties die voor Porsche kenmerkend zijn voor een sportwagen in het segment fundamenteel hebben behouden. Het design is zowel van binnen als van buiten aangescherpt – het nieuwe model heeft een nog sportievere en dynamischere uitstraling. En het rijplezier zie je zeker terug in het design.