Stellantis Belux, bekend om zijn uniek portfolio aan iconische en innovatieve merken, verwelkomde gisteren Pers en B2B op zijn multimerk autosalon, genaamd ‘House of Innovation’. Dit initiatief, opgezet in afwezigheid van de Brussels Motorshows, markeerde een energieke start van de traditionele salonperiode en bood een platform voor de onthulling van de nieuwste innovaties, conceptauto’s en
de toekomstige richting van de Stellantis merken.
Bezoekers werden getrakteerd op een dynamisch programma gedurende heel de dag, met een inspirerende introductie door Florian Kraft, de CEO van Stellantis Belux, gevolgd door interactieve merkpresentaties en workshops. “Dit evenement symboliseert ons voortdurend streven naar innovatie en vooruitgang in de automotive wereld. We zijn verheugd om onze nieuwste ontwikkelingen en onze toekomstvisie met pers en onze gewaardeerde klanten en partners te delen.”, aldus Florian Kraft, CEO
Stellantis Belux.
Het evenement, gehouden in Brussel, bood niet alleen de mogelijkheid om 36 tentoongestelde auto’s te bewonderen, waaronder de nieuwste modellen en concept- en droomauto’s, maar ook om internationale kaderleden van verschillende merken te ontmoeten. Onder hen waren Eric Laforge (Head of Jeep Europe), Antonella Bruno (Head of Peugeot Enlarged Europe), Eligio Catarinella (Head of Global Marketing & Communications Alfa Romeo) en Charles Henri Fuster (Head of Marketing & Communications Lancia).
Enkele hoogtepunten onder de gepresenteerde modellen waren onder andere de Citroën New ë-C3, de Peugeot New E-3008, de Fiat New 600 La Prima, de Jeep Avenger en Wrangler MY2024, de Opel Experimental (concept car), d’OKAlfa Romeo 33 Stradale (Dream car), de DS Automobiles Performance Formula E, en de Lancia Pu + Ra
HPE Concept Car.
Stellantis Key Facts & Figures
Met 9 merken en diverse diensten, waaronder Stellantis financial services, Free2Move, Leasys en Stellantis ProOne (LCV), heeft Stellantis Belux een solide basis in de automotive-industrie gelegd. Het netwerk omvat 53 investeerders en 187 verkooppunten. Met 353 aftersales locaties en een team van 2800 medewerkers, waarvan 15% verkoopmedewerkers, positioneert Stellantis Belux zich als een hoofdspeler in de markt. Daarnaast omvat de overkoepelende organisatie ongeveer 200 medewerkers die zich inzetten voor het succes van het bedrijf.
Resultaten 2023
In 2023 behaalde Stellantis Belux op de totale markt een indrukwekkende tweede positie met een marktaandeel van 17,2%, wat neerkomt op meer dan 100.000 eenheden. In de snelgroeiende LEV-markt (Low Emission Vehicles) bereikte Stellantis Belux een vierde positie met een marktaandeel van 11,6%, waarbij zowel de BEV (Battery Electric Vehicle) als de PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle) op respectievelijk de vierde positie stonden met 10,5% en 12,8%. Stellantis Belux bevestigde zijn sterke positie met een eerste plaats in het A-segment en zes Stellantis-modellen (Peugeot e-208, Peugeot e-2008, Opel Corsa Electric, Jeep Avenger, Opel Mokka Electric, DS3 E-tense) in de TOP 10 in het B-segment (BEV), goed voor 66% segmentaandeel. Bovendien is Stellantis Belux marktleider in het LCV (Light Commercial Vehicle) segment met meer dan 30% marktaandeel, waarvan meer dan 50% geëlektrificeerd is.
Ambities voor 2024
Vooruitkijkend naar 2024 heeft Stellantis Belux ambitieuze doelen gesteld op verschillende fronten. In termen van netwerk wil het bedrijf, met behulp van haar robuuste netwerk, zorgen voor een succesvolle overgang naar het New Retailer Model. Op het gebied van verkoop streeft Stellantis Belux ernaar het verloren marktaandeel in 2024 te heroveren en haar positie in de markt verder te versterken. Wat betreft productinnovatie zal Stellantis Belux de elektrificatie voortzetten, waar het momenteel leidend is in het A-B segment en LCV, en deze uitbreiden naar het C-segment met modellen als de Opel Astra, Peugeot 308 en 3008 en Citroën C4. Deze ambitieuze plannen weerspiegelen de toewijding van Stellantis Belux aan vooruitgang en duurzaamheid in de automotive sector in onze markt.
Zoals de traditie het wil in Januari, starten de merken van Stellantis het jaar met super attractieve “saloncondities” op hun gamma. Dit zowel voor de particuliere als voor de professionele klanten en op de elektrische en ‘thermische’ wagens. Gedurende de maand januari staan alle retailers van de Stellantis merken 7 dagen op 7 paraat om de klanten te adviseren in de aankoop van hun wagen. Meer informatie vinden zij op de sites van de merken.