- De Audi RS Q e-tron wint de zwaarste woestijnrally dankzij een innovatief aandrijfsysteem
- Carlos Sainz en Lucas Cruz scoren een vierde persoonlijke overwinning
- Gernot Döllner: “Audi heeft opnieuw een mijlpaal gezet”.
Audi schrijft geschiedenis: met de Audi RS Q e-tron wint voor het eerst een emissiearm prototype met elektrische aandrijving, hoogspanningsbatterij en energieomvormer de zwaarste woestijnrally ter wereld. De Spanjaarden Carlos Sainz en Lucas Cruz behaalden Audi’s eerste Dakar Rally-overwinning na ongeveer 7.900 kilometer met een voorsprong van 1u20min.
“Proficiat aan het Audi Sport team met hun overwinning in de Dakar Rally,” zei Gernot Döllner, Voorzitter van de Raad van Bestuur van Audi AG. “Audi heeft opnieuw een mijlpaal gezet in de motorsport. Het winnen van ’s werelds zwaarste woestijnrally met een geëlektrificeerde aandrijving is een zichtbare ‘Vorsprung durch Technik’ en wijst de weg naar onze elektrische toekomst.”
De Audi RS Q e-tron is uitgerust met elektrische vierwielaandrijving. De energie wordt geleverd door een hoogspanningsbatterij en een energieomvormer die werkt op reFuel op basis van restbrandstof, waardoor 60% van de CO2-uitstoot wordt bespaard in vergelijking met conventionele brandstoffen.
“Met onze revolutionaire geëlektrificeerde aandrijflijn hebben we in slechts drie jaar tijd een van de grootste uitdagingen in de autosport overwonnen. Daarmee zetten we een lange reeks baanbrekende prestaties voort die Audi in vier decennia motorsport altijd hebben gekenmerkt. Ik wil het hele team bedanken voor deze uitstekende prestatie in een bijzonder moeilijke editie van de Dakar Rally,” zei Oliver Hoffmann, lid van de Raad van Bestuur van AUDI AG en verantwoordelijk voor Technische Ontwikkeling.
Carlos Sainz en Lucas Cruz reden sinds de zesde etappe onafgebroken aan de leiding en gaven die niet meer uit handen. Voor de twee Spanjaarden, die in 2010, 2018 en 2020 als eerste eindigden, is dit hun vierde succes – telkens met een ander merk – waaronder hun tweede succes met een merk uit de Volkswagen Group.
Tot kort voor het einde konden tweevoudig wereldkampioen rally Sainz en zijn ervaren bijrijder echter niet zeker zijn van de eindzege. Met Sébastien Loeb en Fabian Lurquin van Team BRX hadden ze sterke rivalen die het gat bleven dichten totdat hun auto schade opliep op de voorlaatste dag.
“Het was een overweldigende teamprestatie,” zei Rolf Michl, Hoofd Audi Motorsport. “Iedereen heeft samengewerkt om dit historische resultaat voor Audi mogelijk te maken. Hartelijk dank aan dit geweldige team. Vandaag hebben we een nieuw hoofdstuk geschreven voor Audi, maar ook in de geschiedenis van de Dakar Rally.”
Etappes van vaak meer dan 400 kilometer, twee marathonetappes met weinig of geen service, evenals 4.600 getimede kilometers en een totaal van 7.883 kilometer kenmerkten de 2024 editie van de Dakar Rally. Scherpe steenslag en hobbelige wegen, maar ook imposante duinketens in het ‘Empty Quarter’ van het Arabisch Schiereiland en vaak moeilijke navigatie vergden het maximale van de teams.
De andere twee Audi-teams drukten eveneens hun stempel op de rally. De Zweden Mattias Ekström en Emil Bergkvist wonnen de proloog bij de start en stonden na zes etappes tweede achter Sainz en Cruz. Een defect aan de achteras in de zevende etappe kostte hen echter al hun kansen. Stéphane Peterhansel, recordhouder met 14 Dakar-overwinningen, lag kort voor de helft van de rally op de zesde plaats na zijn 50ste etappe-overwinning in een auto en zijn 83ste dagoverwinning in totaal. Een probleem met het hydraulische systeem degradeerde hem en zijn Franse collega Edouard Boulanger naar de 22e plaats in de zesde etappe.
De twee teams reden vanaf dan in dienst van het Audi Sport Team. Rolf Michl, directeur van Audi Motorsport, en Sven Quandt, directeur van het Q Motorsport team, implementeerden een perfecte strategie tijdens een veeleisende 46e editie van de rally. Of het nu ging om tactisch achteruitrijden vóór de tweede marathonetappe om te voorkomen dat de weg moest worden geopend of om het ondersteunen van de leiders Carlos Sainz en Lucas Cruz, het management kon te allen tijde vertrouwen op zijn sterke rijdersploegen. Ook het Audi-sportteam werkte onvermoeibaar en betrouwbaar tijdens deze fysiek veeleisende, lange en moeilijke rally. Ekström en Bergkvist eindigden het evenement in de top 50.
Audi Sport heeft de uiterst efficiënte Audi RS Q e-tron zo verfijnd dat hij in slechts drie jaar deze rally kan winnen. Onder de technische leiding van Dr. Leonardo Pascali heeft Audi Sport een nieuwe historische mijlpaal gezet met deze innovatieve aandrijving: nadat quattro vierwielaandrijving de rallysport voorgoed veranderde in de jaren ’80 en vervolgens overwinningen en titels in overvloed won op het circuit, toonde Audi grote innovatieve kracht op Le Mans.
Audi’s eerste volledig elektrische racewagen maakte vervolgens zijn debuut in de Formule E, voordat het merk de extreme uitdagingen van de Dakar Rally aanging en deze met succes voltooide als eerste elektrisch aangedreven fabrikant.