Mercedes-Benz personenwagenregistraties in België stijgen met 20% tot 35.263 eenheden
· Marktaandeel van 7,4%
· Opnieuw solide groei in x-EV: 69% (2022: 55%), waarvan 26% BEV (2022: 14%)
Brussel. Mercedes-Benz blikt in België tevreden terug op de resultaten 2023 voor zijn divisie personenwagens. Met een groei van 20% in registraties – goed voor een totaal van 35.263 eenheden en een marktaandeel van 7,4% – zit het merk nagenoeg op pre-COVID-niveau (2019: 37.938 eenheden) en de gebruikelijke levertijden. Bovendien vertoont e-mobiliteit een solide groei: 52 x-EV’s in het portfolio zijn goed voor 69% van de geëlektrificeerde registraties in 2023, waarvan 26% op het conto van de volledig elektrische modellen komt. Een verdubbeling ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder.
De afgelopen twaalf maanden stonden in het teken van de verdere elektrificatie van de mobiliteit waarbij de fleetmarkt, de KMO’s en de zogeheten ‘early adopters’ de trekkers waren. Dit is ingegeven door een groeiend klimaatbewustzijn dat zich vertaalt in groenere car policies en tegelijkertijd is er de impact van de fiscale wijzigingen op bedrijfswagens in 2023. Deze impuls verhult evenwel niet dat Mercedes-Benz met zijn Electric Only-strategie een compleet productaanbod heeft; van ICE over 43 PHEV modelvarianten tot 9 BEV’s. In elk segment is er een antwoord op de behoeften van klanten. Bovendien wordt met elke facelift de accutechnologie meer matuur. Mooie voorbeelden daarvan zijn de recente facelifts van de EQA en EQB, die met hun WLTP-gecertificeerde elektrische actieradius van meer dan 500 km rangekampioenen kunnen worden genoemd.
Dat is ook terug te zien in de registraties in 2023. Met 30% is bijna 1 op de 3 entry modellen volledig elektrisch; een aanzienlijke groei ten opzichte van 2022 (BEV: 13%). Nog eens 37% komt op het conto van de compacte PHEV’s. De inschrijvingen in het entry segment zijn goed voor 54% en naast de EQA en EQB zijn ook de A-Klasse en CLA toppers.
De groeiende belangstelling voor BEV’s is ook terug te zien in het core segment waar de EQC en vooral de EQE/EQE SUV goed zijn voor 21%. De unieke elektrische actieradius van de EQE/EQE SUV van meer dan 600 km, de DC-laadsnelheid van 300 km in 15 minuten en het vooruitstrevende MBUX zijn daarbij belangrijke onderscheidende factoren. Tevens is er ook het grote aandeel van PHEV’s – goed voor 57%. Het succesmodel daarbij is de GLC Coupé/SUV die 28% van het core segment voor zijn rekening neemt. 77% hiervan is goed voor een plug-in hybride aandrijflijn, waarvan 43% in combinatie met een dieselmotor. Dit is toe te schrijven aan de voorbeeldige elektrische actieradius van 130 km WLTP. De populariteit van de GLC Coupé/SUV wordt ondersteund door zijn aantrekkelijke design en de ver doorgevoerde MBUX-digitalisering. Dit model onderschrijft het blijvende overall succes van de SUV’s – nog steeds goed voor 50% van alle Mercedes-Benz registraties in 2023.
In het top- end segment blijven de S-Klasse, GLS, G-Klasse en AMG-modellen met de exclusieve Mercedes-AMG GT tal van klanten aanspreken. Dit leidt tot een marktaandeel van 3,2% (2022: 3,6%).
Mercedes-Benz Belgium Luxembourg kijkt met vertrouwen uit naar het nieuwe jaar. Het BEV-aanbod is nagenoeg compleet: met de Mercedes-AMG GT staat er een nieuw topmodel klaar, de CLE Coupé krijgt gezelschap van de CLE Cabrio en de E-Klasse familie, die op grote interesse kan rekenen, komt op vol toerental. Tevens wordt 2024 het jaar van de vernieuwing van de G-Klasse – inclusief een elektrische versie – en van de Concept CLA Class als wegbereider van de nieuwe generatie elektrische modellen met een ongekende actieradius van 750 km, een verbruik van 12 kWh en een laadsnelheid van 400 km (snelladen) in minder dan 15 minuten. Met dit aanbod kunnen zowel fleet- als particuliere klanten worden bekoord.
Mercedes-Benz Star Days
De traditie schrijft in België voor dat de periode januari/februari in het teken staat van de auto. Dat is dit jaar niet anders. Mercedes-Benz organiseert daarom van 10 tot en met 26 januari 2024 zijn Star Days. Voor de B2B-klanten vinden deze Star Days centraal plaats op het hoofdkantoor van Mercedes-Benz Belgium Luxembourg in Brussel; voor particuliere klanten bij de dealervestigingen.
Enkele honderden B2B-klanten worden in Brussel verwacht om kennis te maken met het volledige portfolio van Mercedes-Benz, Mercedes-AMG, Mercedes G-Klasse en Mercedes-Maybach. Blikvangers daarbij zijn de Belgische premières van de Mercedes-AMG GT en de Mercedes-Benz CLE Coupé. De iconische SL Roadster uit 1955 maakt het plaatje compleet en onderstreept de Iconic Luxury-strategie van het merk.
Bezoekers krijgen volop de gelegenheid om zich te laten informeren over passieve veiligheid – vooral bij de volledig elektrische voertuigen. Dit naar aanleiding van de recent uitgevoerde crashtest tussen een EQS en een EQA waaruit is gebleken dat Mercedes-Benz geen enkel compromis sluit op het vlak van veiligheid. Ook een Dolby Atmos-ervaring staat op het programma. In de E-Klasse staat de ultieme geluidservaring centraal, terwijl avonturiers kennis kunnen maken met de 4×4-capaciteiten van het SUV-gamma op het eigen testterrein. Tot slot is er een demo ‘remote parking’ waarbij klanten hun auto via een app kunnen parkeren; een klein voorproefje van waar geautomatiseerd rijden en parkeren uiteindelijk toe zullen leiden.
Mercedes-Benz EQA 250+ (WLTP: Stromverbrauch kombiniert: xx,x-xx,x kWh/100 km; CO2-Emissionen kombiniert: 0 g/km); Exterieur: MANUFAKTUR mountaingrau magno. Interieur: sagegrey schwarz // Mercedes-Benz EQA 250+ (WLTP: Combined electric energy consumption: xx.x-xx.x kWh/100 km; combined CO2 emissions: 0 g/km); Exterior: MANUFAKTUR mountain grey magno; Interior: sage grey black