- Geoptimaliseerde offroadcapaciteiten: bodemvrijheid vergroot met 65 millimeter
- Een unieke designtaal: opvallend exterieur en optionele stickers geïnspireerd op de RS Q e-tron van de Dakar Rally
- Meer grip: General Grabber AT3-allroadbanden verbeteren acceleratie- en remprestaties op losse ondergrond
Hij is geïnspireerd op ‘s werelds belangrijkste woestijnrally: de Audi Q8 e-tron edition Dakar. Aan de buitenkant doen het verhoogde onderstel en de optionele stickers van het speciale model denken aan de RS Q e-tron, die werd ontworpen voor de Dakar Rally en voorzien is van een elektrische aandrijflijn en een energieomzetter. De offroadcapaciteiten van deze exclusieve SUV, in combinatie met zijn hoge en direct beschikbare koppel, zijn perfect voor avontuurlijke mensen die ook buiten de gebaande paden elektrisch willen rijden. De Q8 e-tron edition Dakar kan in het eerste kwartaal van 2024 worden besteld. In Duitsland beginnen de prijzen rond de 120.000 euro*.
De Audi Q8 e-tron edition Dakar is gebaseerd op een Q8 advanced 55 e-tron quattro. De nettocapaciteit van de batterij bedraagt 106 kWh (bruto: 114 kWh) en de quattro-aandrijflijn met zijn twee motoren levert 300 kW in boostmodus met een koppel van 664 Nm. Dat betekent dat het voertuig in 5,9 seconden van 0 naar 100 km/u accelereert. Het rijbereik volgens de WLTP bedraagt 487 kilometer. De topsnelheid is begrensd op 200 km/u.
In vergelijking met het basismodel heeft de elektrische SUV met General Grabber AT3-allroadbanden een 65 millimeter grotere bodemvrijheid en is hij ontworpen voor betere rijprestaties op losse oppervlakken, zoals grind of sneeuw. In de basisstand heeft het voertuig een bodemvrijheid van 206 millimeter. Bij hogere snelheden zakt het koetswerk geleidelijk, met 15 millimeter bij 85 km/u, 17 millimeter bij 100 km/u en 13 millimeter bij 120 km/u. Dat optimaliseert de rijstabiliteit bij hoge snelheden en verbetert de stroomlijn en het rijbereik. In combinatie met de aanrijhoek van 20 graden en de afrijhoek van 26 graden is de elektrische SUV goed gewapend om zich op licht offroadterrein te wagen. Het voertuig heeft een zijdelingse hellingshoek van 19 graden. Ook de regelstrategie voor de luchtvering werd herzien om te voldoen aan de eisen die typisch zijn voor terreinrijden. De waaddiepte bedraagt 300 mm.
Colour: Mythos black metallic, specific edition Dakar wrapping
Opvallend exterieur accentueert sportieve offroadlook
De Q8 e-tron edition Dakar is beschikbaar in Siam Beige metallic, Mythos Black metallic en Magnetic Gray. De Singleframe-grille is altijd uitgevoerd in koetswerkkleur. De optionele projectielamp in het Singleframe creëert met zijn lichtstrip een visueel consistente verbinding tussen de koplampen.
De verbrede en doorlopende wielkastranden voor en achter verlenen de Q8 e-tron edition Dakar een zelfverzekerde présence op de weg. Wanneer de bestuurdersdeur wordt geopend, projecteren ledlampjes de woorden ‘edition Dakar’ op de grond.
De individuele klasse van de edition Dakar komt ook tot uiting in de exclusieve sleutelcover met een speciale branding. Als optie is een comfortsleutel (met antidiefstalalarmsysteem) beschikbaar, waarmee de deuren en de kofferklep kunnen worden geopend via draadloze communicatie tussen de sleutel en het voertuig. De sleutel kan het voertuig ook vergrendelen via sensoren op de deurgrepen.
De Q8 e-tron edition Dakar kan worden voorzien van een uniek stickerpakket dat is geïnspireerd op de legendarische RS Q e-tron. Vertrekkend van de koetswerkkleur Mythos Black metallic krijgt de auto een gedeeltelijke opsmuk. Dat betekent dat de wrap is voorzien van doelgerichte transparante delen om niet het hele oppervlak te maskeren, hoewel alle koetswerkonderdelen behandeld worden. De gewrapte modellen zijn beperkt tot 99 stuks. Op de D-stijl is het serienummer van het speciale model te zien in een mat opschrift.
De edition Dakar heeft een uitgebreide standaarduitrusting*
Het speciale model rolt van de productielijn met standaard ledmatrixkoplampen en -achterlichten voor een nauwkeurige wegverlichting met hoge resolutie. Tot de standaarduitrusting behoren ook getinte ruiten voor de achterklep, de achterdeur en de zijruiten. Binnenin is het S line-interieur nu standaard: dat pakket omvat sportzetels met uitgesproken contouren, bekleed met Dinamica-microvezel en kunstleder.
Het voertuig beschikt ook over een multifunctioneel lederen sportstuur, een elegante zwarte dakhemel, roestvrijstalen pedalen en een comfort-middenarmsteun. De decoratieve inzetstukken zijn uitgevoerd in geborsteld mat aluminium, terwijl de deurdrempels zijn voorzien van aluminium beschermelementen. Het bovenste deel van het instrumentenpaneel en de lagere interieurelementen zijn afgewerkt met zwart kunstleder. Het Audi Sport-pack met rode stiksels is als optie verkrijgbaar. Het voegt contrasterende accenten toe met gekleurde stiksels op de sportzetels, het stuurwiel, de kniekussens en de armsteunen in de deuren. Ook de veiligheidsgordels zijn in rood uitgevoerd om perfect aan te sluiten bij het sportieve gevoel van het interieur.
Een head-updisplay vult de beeldschermen aan. Het projecteert belangrijke informatie rechtstreeks op de voorruit, waarbij de projecties voor de bestuurder lijken te zweven. Een andere nieuwe functie is een display in het MMI-bedieningssysteem dat informatie weergeeft over de zijdelingse hellingshoek van het voertuig. Bovendien biedt Audi op het MMI-display achtergrondbeelden die speciaal voor de edition Dakar zijn gecreëerd. De geest van de auto wordt hier weergegeven in drie scènes: van woestijnstormen en bandensporen tot een duinlandschap.
De Audi phone box maakt telefoneren heel gemakkelijk. Hij verbindt de smartphone van de bestuurder, die inductief wordt opgeladen, met de antenne van de auto. De edition Dakar is ook standaard uitgerust met de rijhulppacks City en Tour.
De robuuste uitrusting van de Q8 e-tron Dakar toont verder aan hoe praktisch hij is. Het opberg- en bagageruimtepack is ook standaard. De duurzame bagageruimtebekleding en de robuuste vloermatten zijn voorzien van edition-opschriften.
De speciale editie is ook standaard uitgerust met een imperiaal. Met een draagvermogen van 40 kilogram kan die bagagedrager worden gebruikt om tal van voorwerpen op te bergen. Een tas voor de dakdrager en riemen om accessoires te bevestigen zijn inbegrepen.
Een tweede oplaadcontrastekker kan worden gebruikt om de hoogspanningsbatterij op te laden met het Combined Charging System Type 2 (CCS2). Bovendien biedt het e-tron-oplaadsysteem alles wat avonturiers nodig hebben om hun voertuig op te laden, zowel thuis als bij vrienden of op vakantie.
De Q8 e-tron edition Dakar wordt geleverd met acht banden. De auto is standaard geschoeid met General Grabber AT3-allroadbanden voor uitstekende offroadmogelijkheden. De banden staan ook garant voor een betere grip op verschillende ondergronden, zoals onder meer grind, steenachtig terrein, berg- en bospaden en sneeuw. Het speciale loopvlakprofiel optimaliseert zowel de acceleratie- en remprestaties als de controle van zijwaartse bewegingen, terwijl het de banden ook een efficiënt zelfreinigend effect verleent, vooral bij het rijden op modderige oppervlakken. De Grabber AT3-banden vertonen ook uitstekende rijeigenschappen en een lage geluidsemissie op asfaltwegen voor aanzienlijk meer rijcomfort. De allroadbanden hebben een M+S-markering, wat betekent dat ze het hele jaar door gebruikt kunnen worden. Een set zomerbanden op 20-duimvelgen met een aantrekkelijk 5-V-spaaks S-design wordt ook meegeleverd met de Q8 e-tron edition Dakar.
Meer licht, zicht en sound: speciale functies
Het optionele sfeerverlichtingspack plus met zes vooraf gedefinieerde kleurprofielen creëert een geweldig effect in het interieur. Met uitgebreide contourlichten in wel 30 kleuren volgt de sfeerverlichting nauwkeurig de elementaire lijnen van het interieur. Als alternatief voor de standaard automatische airco met twee zones biedt Audi ook een automatische airco met vier zones aan. Het systeem kan gebruikmaken van een optionele tweede hoogspanningsverwarming om het verwarmingsvermogen merkbaar te verhogen. Dat betekent dat het interieur sneller opwarmt in zeer koude omstandigheden, terwijl de extra batterijverwarming ervoor zorgt dat de batterij klaar is om te worden opgeladen bij zeer lage temperaturen.
Het optionele Bang & Olufsen Premium Sound System met 3D-geluid verzekert een nog betere high-end geluidservaring in de elektrische SUV. Het stuurt 16 luidsprekers aan met een vermogen van 705 watt.
De optioneel beschikbare virtuele zijspiegels met camera’s perken de totale breedte van het voertuig met 15 centimeter in, wat de luchtweerstandscoëfficiënt verbetert. De virtuele spiegels bieden in stoffige of natte offroadomstandigheden een beter zicht dan gewone spiegels.
*De catalogusprijs en standaarduitrusting zijn nog niet bevestigd voor de Belgische markt. De vermelde standaarduitrusting en catalogusprijs gelden voor de Duitse markt.
Rally-icoon Carlos Sainz: “Het is een geweldige ervaring om deel uit te maken van het edition Dakar-project”
Carlos Sainz: Allereerst is het voor mij een groot voorrecht om deelgenoot te zijn aan de evolutie van de autosport. Gedurende zijn hele engagement in de sport heeft Audi consequent grenzen verlegd met zijn nieuwe technologieën. Een paar jaar geleden zou ik niet geloofd hebben dat een elektrisch aangedreven voertuig kon concurreren in de rallysport. Ik ben gefascineerd dat ik in de Dakar nu klassementsproeven kan winnen met de RS Q e-tron en hopelijk vooraan in het pak kan finishen. Ik ben onder de indruk van de algemene voordelen van elektrische aandrijfsystemen, zoals de mogelijkheid om in elke rijsituatie de juiste aandrijving te gebruiken zonder te hoeven schakelen. Natuurlijk heeft ook de duurzaamheid van het elektrische aandrijvingssysteem bij offroadgebruik me overtuigd. Het is een geweldige ervaring om deel uit te maken van dit project en om de technologie vooruit te helpen.
Fermín Soneira Santos: Voor mij is het fascinerend om met een elektrische auto te rijden. Het gaat niet alleen om de prettige eigenschappen, maar ook om de emoties die een auto als ons elektrische topmodel, de Audi e-tron GT quattro*, elke dag weer oproept. Als het gaat over de terreincapaciteiten van een elektrische auto, dan hebben we het over het koppel, het speciaal aangepaste onderstel en het aandrijvingssysteem. In de Q8 e-tron edition Dakar* zullen onze klanten kunnen ervaren waartoe een elektrische aandrijflijn in staat is in offroadomstandigheden. Dat model biedt de beste combinatie van betrouwbaarheid en prestaties buiten de gebaande paden.
Welke extra functies moet een model hebben om de naam Dakar te verdienen?
Fermín Soneira Santos: Dit project is natuurlijk geïnspireerd door de RS Q e-tron en onze deelname aan de Dakar Rally samen met Carlos. Beide voertuigen staan voor duurzaam offroad rijden. We wilden een aantal van de capaciteiten van de RS Q e-tron overbrengen naar een productiemodel. Eerst en vooral hebben we het dan over bodemvrijheid.Vergeleken met de Q8 e-tron* hebben we het onderstel 65 millimeter hoger gezet. De edition Dakar wordt ook geleverd met speciale allroadbanden. De auto heeft een vermogen van 300 kW en levert een koppel van 664 Nm. Naast de uitgebreide standaarduitrusting is er ook een optionele speciale wrap. Zo is het van bij de eerste aanblik duidelijk dat de edition Dakar is geïnspireerd op de styling van de RS Q e-tron.
Hoe stoer is de Q8 e-tron edition Dakar* in vergelijking met het standaardmodel?
Fermín Soneira Santos: Dankzij zijn grotere bodemvrijheid kan de Q8 e-tron edition Dakar* gaan waar gewone productievoertuigen dat niet kunnen. Die extra 65 millimeter kan worden gebruikt tot een snelheid van 80 km/u. Op snelwegen laat het koetswerk zich automatisch weer zakken. Natuurlijk draagt het loopvlakprofiel van de banden ook bij tot de offroadcapaciteiten van de auto. Het zorgt niet alleen voor een betere grip op losse oppervlakken, zoals grind en sneeuw, maar absorbeert ook een deel van de krachten die op het onderstel inwerken. We hebben ook de ophangingselementen versterkt.
Carlos, over welke vaardigheden moet een rallyrijder beschikken om een topresultaat in de Dakar te verzekeren?
Carlos Sainz: De Dakar is een van de zwaarste wedstrijden in waarschijnlijk het moeilijkste terrein dat een rallyrijder zich kan voorstellen. Bovendien duurt de rally twee weken, wat uniek is in de sport, met lange klassementsproeven. Daarom moet je heel goed voorbereid zijn, zowel fysiek als technisch. Naast uithoudingsvermogen draait de rally vooral om teamwork. Alle ervaring die we hebben opgedaan in de Dakar, was cruciaal voor de ontwikkeling van de Q8 e-tron edition Dakar*. Het speciale model is perfect voor mensen die ook buiten de gebaande paden elektrisch willen rijden.
Welke extra voordelen kunnen Audi-klanten verwachten als ze met de Q8 e-tron edition Dakar rijden*?
Fermín Soneira Santos: De Q8 e-tron edition Dakar* belichaamt het typische Audi-DNA, gekenmerkt door een harmonie van degelijkheid, controle en connectiviteit. Hij steunt volledig op het samenspel van verschillende componenten zoals het onderstel, de stuurinrichting en de aandrijflijn evenals de rem- en bedieningssystemen. De Q8 e-tron edition Dakar* is een premiummodel uit het C-segment. Bestuurders voelen de kwaliteit van de materialen in het interieur, net zoals ze het rijcomfort en de akoestiek gewaarworden. En het is een quattro, wat bijzonder belangrijk is voor een offroadvoertuig.
Welke synergieën zijn er tussen Audi’s engagement in de rallysport en zijn productievoertuigen?
Fermín Soneira Santos: Onze samenwerking met Audi Sport maakt integraal deel uit van de ontwikkeling van productiewagens, waarbij we gebruikmaken van de opgedane expertise. Bovendien testen onze collega’s de technologie die we voor productiewagens ontwikkelen in extreme weersomstandigheden. Onze onvoorwaardelijke, nauwe samenwerking is dus een win-winsituatie voor alle betrokken partijen. Beide afdelingen genieten een open samenwerking, die zowel Audi Sport als de productieontwikkeling ten goede komt.
Carlos, wat zijn de offroadeigenschappen van de RS Q e-tron?
Carlos Sainz: Eerst en vooral had ik nog nooit zo’n aandrijvingssysteem gebruikt zien worden in de rallysport. Deze baanbrekende ervaring was ongelooflijk opwindend. Het elektrische aandrijfconcept boezemt een gevoel van betrouwbaarheid in, van een responsief rijgevoel en – als allerbelangrijkste – van vertrouwen: stuk voor stuk essentiële kenmerken voor rallyrijders. De auto reageert zoals ik dat verwacht. Na twee jaar met de RS Q e-tron zijn we zeer goed voorbereid en kijken we vol vertrouwen uit naar de volgende Dakar.
Wat is het belangrijkste bij offroadrijden?
Carlos Sainz: Het is belangrijk om de ondergrond goed in te schatten. Vertrouwdheid met je voertuig en de beschikbare offroadfuncties, maar ook inzicht in je persoonlijke vaardigheden en beperkingen zijn essentieel.
Wat hebben de RS Q e-tron en de Q8 e-tron edition Dakar* gemeen?
Fermín Soneira Santos: Als het om de RS Q e-tron gaat, hebben we het over een auto die is ontworpen voor extreem gebruik en die wordt bestuurd door autosportprofessionals. De Q8 e-tron edition Dakar* daarentegen is een speciale editie die geschikt is voor de openbare weg en doorgaans niet wordt bestuurd door professionele coureurs. Toch delen beide Audi’s een avontuurlijke geest en een wil om grenzen te verkennen en te verleggen. De elektrische aandrijvingssystemen van beide modellen maken ze ideaal voor offroad rijden.
Welke rol spelen de banden van de Q8 e-tron edition Dakar*?
Carlos Sainz: Op de Q8 e-tron edition Dakar* moeten de banden zowel offroad als op gebaande paden werken. Naar mijn mening vullen de allroadbanden, die door Audi worden aangeboden naast de standaardbanden, het potentieel van dit speciale model perfect aan.
Terug naar de rally: is er volgens u een nieuw tijdperk van elektrische aandrijving aangebroken of zullen verbrandingsmotoren blijven domineren?
Carlos Sainz: We kunnen nu al concurreren met de verbrandingsmotoren. Ik heb goede hoop dat de nieuwe Dakar-reglementen onze concurrentiekracht nog zullen verbeteren en meer mogelijkheden zullen bieden om een algemene overwinning te behalen. Zo worden wij bijvoorbeeld bestraft voor kortstondige stroomoverschotten, bijvoorbeeld wanneer de wielen weinig of geen contact hebben met de ondergrond. Amper vier jaar geleden twijfelden de meeste experts – onder wie ikzelf – nog aan de levensvatbaarheid van elektrische aandrijvingssystemen in uithoudingsrally’s. Ons succes met de RS Q e-tron toont aan dat een constructeur die zich richt op duurzame aandrijftechnologieën, ook succesvol kan zijn in de autosport.
Hoe belangrijk zijn de successen die u in de rallysport hebt geboekt met de RS Q e-tron, voor het imago van het merk en de verkoop van elektrische productieauto’s?
Fermín Soneira Santos: Succes in de autosport is altijd belangrijk geweest voor Audi en dat zal ook zo blijven. De RS Q e-tron is het beste platform om zowel ons verleden als de toekomst van het merk te vertegenwoordigen. Met dezelfde pioniersgeest die we in de jaren 80 aan de dag legden met de introductie van de quattro in de rallysport, onderstreept de RS Q e-tron in de Dakar Audi’s engagement voor innovatie. Ongeacht het resultaat in 2024 hebben we nu alweer autogeschiedenis geschreven.
Is de Q8 e-tron edition Dakar* de eerste in een reeks speciale elektrische offroadedities?
Fermín Soneira Santos: Onze dealers zijn enorm enthousiast over dit model. Ik hoop van harte dat de Q8 e-tron edition Dakar* een succes wordt. Als dat zo is, zal het waarschijnlijk niet de laatste in zijn soort zijn.
*onder voorbehoud van wijzigingen. Definitieve waarden zullen beschikbaar zijn bij de officiële start van de communicatie op 3 januari 2024.
Korte biografieën
Carlos Sainz werd in 1962 geboren in Madrid, Spanje. Hij is tweevoudig wereldkampioen rally (1990 en 1992) en eindigde 97 keer op het podium in het wereldkampioenschap rally (WRC). Sainz heeft de Dakar Rally drie keer gewonnen: in 2010, 2018 en 2020. Sainz reed de Dakar Rally van 2022 en 2023 voor Audi in the RS Q e-tron. In 2022 eindigde de Spanjaard op de twaalfde plaats in de autoklasse. In 2023 viel hij uit na een ongeluk tijdens de negende van 14 etappes. In 2024 maakt de vader van Formule 1-rijder Carlos Sainz Junior opnieuw zijn opwachting in de Dakar in de verder ontwikkelde RS Q e- tron.
Fermín Soneira Santos werd in 1972 geboren in Gijón, Spanje. Hij studeerde aan de Universiteit van Oviedo, Spanje, en de Universiteit voor Toegepaste Wetenschappen in Osnabrück, Duitsland, waar hij in 1998 afstudeerde met een master in Mechanical & Automotive Engineering. Daarna begon hij zijn carrière bij Audi AG in de onderstelontwikkeling. In 2002 stapte hij over naar SEAT, waar hij de volgende twaalf jaar verschillende technische ontwikkelingsfuncties bekleedde. In 2014 keerde hij terug naar Audi AG, waar hij de productstrategie en merkpositionering voor de modellen van de luxeklasse onder zijn hoede nam. Sinds september 2020 is hij verantwoordelijk voor de elektrische modellenreeksen van het A- tot C-segment.