- Dacia stelt de derde generatie van Duster voor en zet de saga van zijn iconische bestseller voort
- Nieuwe Duster onderscheidt zich door een robuuster en krachtiger design
- Nieuwe Duster tilt zijn prestaties naar een hoger niveau dankzij het CMF-B-platform
- Nieuwe Duster biedt nog betere terreincapaciteiten in de 4×4-versie
- Nieuwe Duster gebruikt duurzamere materialen en hybridemotoren
- Nieuwe Duster: nieuwe technologieën voor meer veiligheid en comfort
- Alles is nieuw, behalve de essentie: Duster blijft de gezins-SUV met de beste verhouding prijs/prestaties op de markt!
“Meer Duster dan ooit”: Nieuwe Duster bouwt voort op de geschiedenis van een model dat is uitgegroeid tot een marktreferentie en een waar icoon van het merk en zijn waarden: Robuust en Outdoor, Essentieel en Cool, Eco-Smart. Duster, die in 2010 het levenslicht zag en in 2017 een eerste keer werd vernieuwd, wist zich te onderscheiden door te breken met de traditionele stijlelementen van de SUV-markt.
Duster is een echt succesverhaal: in zijn dertienjarige carrière mocht hij ruim veertig prijzen in ontvangst nemen en vonden meer dan 2,2 miljoen exemplaren een eigenaar. Dankzij een gestaag groeiende verkoop werd Duster in 2022 de meest verkochte SUV in Europa, alle segmenten samen, op de particuliere markt. Elke dag rollen bijna duizend Dusters van de productielijnen in de Dacia-fabriek van Pitesti (Roemenië). Dat is ongeveer één auto per minuut!
EEN HERUITGEVONDEN DESIGN, NOG STERKER EN KRACHTIGER
Duster vindt zijn design opnieuw uit. Hij behoudt alle esthetische kwaliteiten die de vorige generaties zo succesvol hebben gemaakt, zoals zijn uitgesproken robuuste SUV-karakter, maar tilt ze naar een hoger niveau door zich de nieuwe designidentiteit van Dacia aan te meten. Nieuwe Duster bevestigt trots zijn heruitgevonden design.
David Durand, Directeur Design van Dacia: “Nog voor we de stijl van Nieuwe Duster onder handen namen, hebben we aan de proporties gewerkt om hem een krachtiger postuur te geven… Als je eerst de juiste proporties zoekt, hoef je nadien geen stilistische kunstgrepen door te voeren.”
De essentie behouden en het kunstmatige elimineren: die Dacia-filosofie werd ook toegepast op het design van Nieuwe Duster.
De ontwerpers zijn vertrokken van eenvoudige volumes: het passagierscompartiment, de motorkap, de vleugels, enz. Vervolgens hebben ze al deze elementen zuiver en scherp geassembleerd om het model een moderne en geblokte stijl te geven met bewust gestrekte en uitgesproken lijnen.
Eenvoudige vormen en volumes dragen bij tot de kracht van het design: een erg verticale voorkant, wielkasten met scherpe afgeschuinde delen, een grote achterklep achteraan, zijruiten die zich in een beweging uitstrekken van de voorsteven tot de achterzijde.
Nieuwe Duster wordt op stijlvolle wijze beschermd door een zwarte gordel die zonder enige onderbreking rond de hele auto loopt: de zijdelingse beschermstrips onderaan het koetswerk gaan over in de emblematische kenmerkende onderdelen van Nieuwe Duster en vervolgens in de wielkasten, die op hun beurt met de voor- en achterbumper zijn verbonden. Een Nieuwe Duster, robuuster en meer dan ooit gericht op het outdoorleven!
Het design van Nieuwe Duster sluit naadloos aan bij de tijdsgeest en verenigt de outdoorwereld en robuustheid met een duurzamere benadering.
- De bodemplaten voor- en achteraan zijn in de massa gekleurd. Geen verf gebruiken is niet alleen een voordeel voor het milieu, maar ook een troef voor klanten: zelfs wanneer de bodemplaten geschaafd of gekrast worden, verliezen ze nooit hun oorspronkelijke kleur.
- De zijdelingse beschermstrips onderaan het koetswerk en de wielkasten, de kenmerkende onderdelen, de driehoeken van de voorbumper, de (optionele bodemplaten voor- en achteraan en de achterbumperschort zijn gemaakt van een nieuw, robuust materiaal ontworpen door de ingenieurs van Dacia en chemicus LyondellBasell: Starkle®. Starkle® werd onthuld op de concept-car Manifesto en bevat tot 20 procent gerecycleerde materialen. De samenstelling resulteert in witte deeltjes met een gespikkeld effect, dat Dacia wilde laten zien, zonder bijkomende verf te gebruiken (meer details hieronder).
David Durand vervolgt: “We hebben gezocht naar een merkbare designcoherentie tussen exterieur en interieur. De interieurstijl is dan ook strak en robuust en geeft een echt gevoel van bescherming.”
Dat gevoel wordt nog versterkt door het nieuwe hoge, brede en verticale dashboard met brede sierlijst. De link met de koetswerkstijl uit zich ook in de vorm van de verluchtingsroosters, die zich inspireert op het design van de wielkasten.
Net als het exterieurdesign, plaatst ook het interieur de essentie – lees: het nuttige – centraal. Zo ging er heel wat aandacht naar de ergonomie, met een centraal scherm van 10,1″ dat perfect in het gezichtsveld staat en 10 graden naar de bestuurder is gedraaid. Ook de nieuwe versnellingskiezer van de automatische versnellingsbak op de hybrideversie is bijzonder ergonomisch. Het bovenaan en onderaan afgeplatte stuurwiel toont zich dan weer erg gebruiksvriendelijk en vergemakkelijkt tegelijk de instap.
“Duster zou Duster niet zijn zonder een uitgekiend en praktisch interieur dat het dagelijkse leven van de gebruikers vergemakkelijkt. Alles werd van A tot Z ontworpen opdat u zich thuis zou voelen.” David Durand.
Tot slot benadrukt de nieuwe Y-vormige signatuur de link tussen het interieur- en exterieurdesign van Nieuwe Duster:
- Binnenin vindt men ze terug op de ventilatieroosters, waarvan het oppervlak een Y vormt (koperbruin in de Extreme-uitvoering), en op de deurpanelen, waar de Y zich rond de armsteunen uitstrekt. In het midden van het stuur vervangt het Dacia-logo de merknaam.
- Aan de buitenkant krijgt Nieuwe Duster zowel vooraan als achteraan een Y-vormige lichtsignatuur. Diezelfde Y komt ook terug in het design van de lichtmetalen velgen. Het glanzende effect wordt verkregen zonder chroom door het ruwe materiaal te bewerken.
David Durand besluit: “We wilden het design van Nieuwe Duster aantrekkelijker dan ooit maken door hem een nog meer uitgesproken Duster- en Dacia-stijl te geven, kortom door onze waarden krachtig en trots te bevestigen: Robuust en Outdoor, Essentieel en Cool, Eco-Smart.”
NIEUWE DUSTER ZET EEN GROTE STAP VOORWAARTS QUA PRESTATIES DANKZIJ HET CMF-B-PLATFORM
Nieuwe Duster plukt de vruchten van het CMF-B-platform dat centraal staat in de industriële strategie van Dacia. Dit competitieve en uiterst veelzijdige platform, dat werd ingewijd door de jongste Sandero en Logan en later werd overgenomen door Jogger, biedt het merk heel wat flexibiliteit en stelt het in staat zijn ambitieuze productplan optimaal uit te rollen.
Door Nieuwe Duster op het CMF-B-platform te plaatsen, biedt hij zowel voor de passagiers als voor de bagage meer ruimte dan de vorige generatie, terwijl de totale lengte identiek blijft.
Het geavanceerde ontwerp van het platform stelt Nieuwe Duster tevens in staat om meer rijcomfort te verzekeren en lawaai en trillingen tijdens het rijden tegen te gaan. Het rijplezier ging er dan ook duidelijk op vooruit: Nieuwe Duster toont zich dynamischer, met een ongeëvenaard wegcontact.
Het CMF-B-platform zet Nieuwe Duster ook op de weg van de elektrificering door motoren met mild hybrid- en full hybrid-systemen aan te bieden.
Patrice Lévy Bencheton, Directeur Productprestaties van Dacia, legt uit: “Het nieuwe CMF-B-platform is een belangrijke troef voor de ontwikkeling van het Dacia-gamma, zowel nu als in de toekomst. Met Nieuwe Duster realiseert het zijn volledige potentieel: de wagen wordt uitgerust met nieuwe geëlektrificeerde motoren van het hoogste niveau, die op alle vlakken gevoelig beter presteren, zonder daarbij te raken aan de aantrekkingskracht en toegankelijkheid die hem zo succesvol hebben gemaakt.”
ROBUUST EN OUTDOOR: EEN NIEUWE DUSTER MET NOG MEER DURF
Om de liefhebbers van openluchtactiviteiten de nodige gemoedsrust te bieden, kan Nieuwe Duster schermen met terreinkwaliteiten die hun gelijke niet kennen op de markt van de mainstream 4×4-modellen (4×4-modellen zonder korte verhoudingen).
MEER TERREINCAPACITEITEN IN DE 4X4-VERSIE
Nieuwe Duster is verkrijgbaar met de 4×4 Terrain Control-aandrijving die vijf rijmodi biedt:
- AUTO: de transmissie verdeelt het vermogen automatisch over de voor- en achteras in functie van de grip en de snelheid.
- SNOW: optimaliseert de trajecten op gladde wegen dankzij de specifieke afstelling van het ESC-systeem en de antislipregeling.
- MUD/SAND: een modus voor losse ondergronden zoals modder- en zandwegen.
- OFF-ROAD: biedt de beste terreincapaciteiten op alle terreinen en op moeilijke wegen. Deze modus leunt qua prestaties erg dicht aan bij de 4×4 lock-modus van de huidige Duster, maar gaat nog een stap verder door het koppel automatisch en optimaal over de voor- en achterwielen te verdelen in functie van de wegligging en de snelheid van de wagen.
- ECO: optimaliseert het brandstofverbruik door in te grijpen op de airconditioning en de prestaties van de wagen. Hij optimaliseert de verdeling van het motorkoppel tussen de voor- en achteras om het brandstofverbruik te beperken en zich aan te passen aan de wegligging.
Een bodemvrijheid die zich leent voor elk terrein: 217 millimeter voor de 4×4-versie, een toonaangevende waarde in dit segment.
Nog betere op- en afrijhoeken om obstakels te overschrijden, tot 31 graden vooraan en 36 graden achteraan op de 4×4-versies.
Een snelheidsregeling voor afdalingen. Dit systeem is bijzonder nuttig bij terreinritten en steile afdalingen. Het grijpt vooral in op de remmen om te voorkomen dat de wagen versnelt en garandeert zo een aangepaste snelheid tussen 0 en 30 km/u (naargelang de input van de bestuurder). Het systeem werkt in alle verhoudingen van de versnellingsbak, inclusief de achteruitversnelling. De bestuurder hoeft zich niet meer bezig te houden met het gas- en rempedaal, enkel met het stuur.
Nieuwe All Road Info. Op het centrale 10,1″-scherm verschijnt heel wat nuttige informatie tijdens terreinritten:
- Zijdelingse hellingshoek rechts/links van het voertuig
- Kantelhoek om zowel stijgende als dalende hellingen in te schatten
- Vermogensverdeling over de voor- en achteras (op de 4×4-versie)
BESCHERMINGEN EN MATERIALEN DIE TEGEN EEN STOOTJE KUNNEN
- Voor het exterieur: de volledige omtrek van het koetswerk is voortaan beschermd tegen kleine schokken en krassen. De zijdelingse beschermstrips sluiten aan op de wielkastbeschermers en de voor- en achterbumper om een beschermende gordel te vormen. Onder de bumpers beschermen grote bodemplaten de onderkant van het koetswerk.
- Voor het interieur: een interieur dat elke uitdaging het hoofd biedt, met name op de Extreme-uitvoering, die standaard is uitgerust met een afwasbare microcloud TEP-bekleding, rubberen vloermatten op de voorste en achterste plaatsen en in de koffer. Deze matten bevatten 20 procent gerecycleerde materialen.
STEVIGERE MATERIALEN
De bodemplaten voor- en achteraan zijn in de massa gekleurd. De geïnjecteerde kunststof die de ‘body’ van het onderdeel vormt, is reeds gekleurd. Die kleur is bovendien onveranderlijk, in tegenstelling tot een klassieke verflaag. De onvermijdelijke impact en krassen op de bodemplaten kunnen weliswaar sporen nalaten, maar die zijn bijna onzichtbaar omdat de oorspronkelijke kleur behouden blijft.
De beschermlijsten rond de wagen bestaan uit Starkle®, het nieuwe materiaal dat werd uitgevonden door de ingenieurs van Dacia (zie hieronder). Het is niet gelakt en wordt dus niet zichtbaar beschadigd bij schrammen en krassen.
InNature-accessoires bedacht vanaf het ontwerp van de wagen.
Het Sleep Pack: Dit pack, dat voor het eerst werd aangeboden op Jogger, is nu ook leverbaar op Nieuwe Duster. Het eenvoudige, afneembare en betaalbare pakket omvat drie essentiële functies: een tweepersoonsbed (1,90 m lang en tot 1,30 m breed) dat in minder dan twee minuten kan worden ontplooid, een tafeltje en een opbergruimte.
Het nieuwe dakimperiaal: de ideale partner voor uw outdooractiviteiten dankzij zijn vermogen om tot 80 kilogram lading te vervoeren. Het imperiaal wordt eenvoudig bevestigd op de moduleerbare dakstangen in overdwarse positie of op de overdwarse dakstangen die als accessoire beschikbaar zijn .
ECO-SMART: EEN DUURZAMERE EN NOG STEEDS BETAALBARE NIEUWE DUSTER
Nieuwe Duster blijft trouw aan de waarden van Dacia en maakt een duurzamere benadering van de auto mogelijk met onuitgegeven hybridemotoren en een toenemend gebruik van gerecycleerde materialen.
NIEUWE HYBRIDEMOTOREN
- Duster HYBRID 140. De HYBRID 140-motor, die Dacia begin 2023 in gebruik nam op Jogger, is voortaan ook beschikbaar op Nieuwe Duster. Hij steunt op beproefde en erkende technologieën van Renault Group, waaronder een 1,6-liter viercilinder-benzinemotor met 94 pk, twee elektromotoren (een motor van 49 pk en een startmotor/generator op hoogspanning) en een geëlektrificeerde automatische versnellingsbak.
Die laatste beschikt over vier verhoudingen voor de verbrandingsmotor en twee voor de elektrische aandrijving. Deze gecombineerde technologie wordt mogelijk gemaakt door het ontbreken van een koppeling.
Dankzij het regeneratieve remsysteem, de hoge energierecuperatiecapaciteit van de batterij van 1,2 kWh (230 V) en het rendement van de automatische versnellingsbak kunnen eigenaars van Nieuwe Duster tot 80 procent van hun stadsritten zuiver elektrisch rijden. Dat vertaalt zich in een verbruikswinst van 20 procent over de gemengde cyclus en maximaal 40 procent in de stad. Bovendien start de wagen systematisch in de zuiver elektrische modus.
- Duster TCe 130. Deze motor is voor het eerst verkrijgbaar bij Dacia en biedt klanten een eerste elektrificeringsniveau. Hij combineert een 1,2-liter driecilinder-turbobenzinemotor van de nieuwste generatie op basis van de Miller-cyclus (geoptimaliseerd rendement en minder pompverliezen) met een mild-hybridsysteem van 48V. Dat laatste ondersteunt de verbrandingsmotor bij het vertrekken en accelereren, waardoor hij het gemiddelde verbruik en de CO2-uitstoot met ongeveer 10 procent* verlaagt.
Dankzij de boost van dit systeem biedt hij bovendien meer rijplezier (hernemingen, acceleraties) dan de huidige TCe 130: de wagen reageert alerter en rijdt soepeler. Dankzij het regeneratieve remsysteem kan de batterij van 0,9 kWh volledig transparant worden opgeladen.
De TCe 130 is verkrijgbaar met een handgeschakelde zesversnellingsbak voor de 4×2- en 4×4-versies.
- En ook: Duster ECO-G 100. Dacia, de onbetwiste marktleider op het gebied van lpg in Europa, is de enige constructeur die van al zijn modellen met verbrandingsmotor een ‘bi-fuel’-versie op benzine en lpg aanbiedt. Deze versies dragen het label ‘ECO-G’. Ook Nieuwe Duster plukt de vruchten van deze beproefde technologie, die de veiligheid en betrouwbaarheid ten goede komt.
Wanneer hij op lpg rijdt, stoot Nieuwe Duster ECO-G 100 gemiddeld 10 procent minder CO2 uit dan een vergelijkbare benzinemotor. Hij biedt een rijbereik tot 1.300 km** dankzij de twee reservoirs met een totaal nuttig volume van bijna 100 liter: 50 liter benzine en 50 liter lpg (geïnstalleerd onder de koffervloer, zodat het laadvolume behouden blijft). Overschakelen van de ene brandstof naar de andere doet men met een schakelaar die perfect in het dashboard is geïntegreerd en gebeurt zonder vertraging en volledig onmerkbaar.
* in vergelijking met een verbrandingsmotor met hetzelfde vermogen
** Volgens de WLTP-normen
DUURZAMERE MATERIALEN
Dacia vindt Starkle® uit. Nieuwe Duster is het eerste seriemodel dat Starkle® gebruikt, een nieuw materiaal dat werd uitgevonden door de ingenieurs van Dacia. Het bevat tot 20 procent hergebruikt polypropeen en wordt ruw gebruikt zonder lakafwerking, wat de koolstofvoetafdruk van de productie vermindert. De zijdelingse beschermstrips onderaan het koetswerk en de wielkasten, de kenmerkende onderdelen, de driehoeken van de voorbumper, de (optionele) bodemplaten voor- en achteraan en de bumperschort achteraan bestaan uit Starkle®. Door de bodemplaten voor- en achteraan te vervaardigen uit in de massa gekleurde materialen, kon Dacia het lakgebruik beperken.
- Bijna 20 procent* gerecycleerde kunststoffen. Globaal gesproken bevat Nieuwe Duster bijna 20 procent* gerecycleerde kunststoffen, een aandeel dat gevoelig hoger ligt dan het gemiddelde in dit segment, en een vooruitgang van meer dan 8 punten ten opzichte van de vorige generatie.
- Geen decoratief chroom, geen leder van dierlijke oorsprong. Met het oog op een milieuvriendelijkere benadering heeft Dacia beslist om leder en sierchroom op al zijn modellen te verbannen.
- Dankzij de kleinere gebruiksaanwijzing kon Dacia ook het papiergebruik beperken. Een volledige, digitale versie is beschikbaar via de My Dacia-app.
*op de polymeerperimeter zoals voorgesteld in het toekomstige wetsontwerp voor afgedankte voertuigen (VHU)
EEN VERHOUDING PRIJS-PRESTATIES DIE NOG STEEDS UNIEK IS OP DE MARKT
- Nieuwe Duster blijft trouw aan de ‘value for money’-filosofie van Dacia. Hij combineert de meest betaalbare prijzen in zijn segment met een steeds ruimer interieur (zie hieronder) om de beste verhouding prijs/prestaties op de markt te bieden.
- Hij verrijkt zijn technologische inhoud met een nieuw digitaal dashboard van 7″ en een nieuw centraal aanraakscherm van 10,1″ in combinatie met een nieuw multimediasysteem.
- Nieuwe Duster, die nog steeds even uitgekiend is, biedt moduleerbare dakstangen en het ingenieuze accessoiresysteem Dacia YouClip (zie hieronder).
ESSENTIEEL EN COOL: EEN NIEUWE DUSTER MET MEER EN SLIMMERE TECHNOLOGIE
Nieuwe Duster illustreert als geen ander Dacia’s streven naar een beheerste, uitgekiende en toegankelijke technologische vooruitgang die het dagelijkse leven van gebruikers vergemakkelijkt: veiligheid en comfort.
EEN MEER GEDIGITALISEERD EN GECONNECTEERD INTERIEUR
Een nieuw multimediasysteem met een centraal aanraakscherm van 10,1 duim. Dit scherm, dat standaard wordt gemonteerd vanaf het niveau Expression, is verkrijgbaar met de twee multimedia-systemen van Duster: Media Display en Media Nav Live:
- Het Media Display-systeem, dat standaard wordt aangeboden op Nieuwe Duster Expression en Extreme, biedt een audiosysteem met vier luidsprekers en een draadloze connectiviteit met Apple CarPlayTM en Android Auto TM.
- Het Media Nav Live-systeem, dat standaard is voorzien op de uitvoering Journey en als optie verkrijgbaar is op de versies Expression en Extreme, biedt bovendien een geconnecteerd navigatiesysteem met realtime verkeersinformatie en een Arkamys 3D Sound System met zes luidsprekers.
Op het afwerkingsniveau Essential is Media Control een compleet multimediasysteem dat zich laat bedienen met de toetsen aan het stuur en dat media-informatie weergeeft op het 3,5”-scherm van het dashboard met analoge tellers. Het omvat ook vier luidsprekers, een Bluetooth-verbinding, een USB-aansluiting en een in het dashboard geïntegreerde smartphonehouder. Wanneer hij is verbonden met de gratis Dacia Media Control-app, kan de bestuurder de
radio- en mediafuncties bedienen en krijgt hij toegang tot tal van andere functies via het smartphonescherm.
Een native connectiviteit die beantwoordt aan de nieuwe Europese GSR2-regelgeving en die, bij wagens uitgerust met Media Display & Media Nav Live, nog meer geconnecteerde diensten aanbiedt, zoals:
- FOTA (Firmware Over The Air), dat software-updates op afstand mogelijk maakt zonder dat de bestuurder hiervoor langs een concessiehouder moet
- Geconnecteerd onderhoud, dat kan worden geraadpleegd op de smartphone-app MyDacia.
Digitaal dashboard: Nieuwe Duster wijdt een personaliseerbaar digitaal 7″-dashboard in kleur in, dat de informatie die de bestuurder het nuttigst vindt, perfect weergeeft. Dit digitale dashboard wordt standaard gemonteerd op Nieuwe Duster vanaf de uitvoering Expression.
Standaard smartphonehouder op alle afwerkingsniveaus. De versies met Media Display en Media Nav Live beschikken over twee USB-C-poorten vooraan en twee achteraan om tot vier toestellen van stroom te kunnen voorzien. De vier aansluitingen hebben een achtergrondverlichting.
Een draadloze smartphonelader. Nieuwe Duster Journey wordt standaard uitgerust met een draadloze smartphonelader, die binnen handbereik van de twee voorpassagiers op de middenconsole wordt geplaatst. Ook als optie verkrijgbaar op de uitvoering Extreme.
NIEUWE RIJHULPSYSTEMEN
De snelheidsregelaar/-begrenzer is voortaan standaard op alle versies. De automatische omschakeling tussen dim- en grootlichten is standaard op Nieuwe Duster Extreme en Journey. Bovendien is de automatische ontsteking van de dimlichten op alle afwerkingsniveaus verkrijgbaar.
Nieuwe rijhulpsystemen verrijken de uitrusting van Nieuwe Duster om aan de recentste veiligheidsnormen te voldoen: een automatisch noodremsysteem (in en rond de stad met detectie van voertuigen, voetgangers, fietsers en motoren), verkeersbordherkenning met waarschuwing bij overdreven snelheid, parkeerhulp achteraan, noodstopsignaal, rijstrookwaarschuwing, rijstrookassistent, waakzaamheidsassistent voor de bestuurder en noodoproep (eCall). En om het zijn klanten gemakkelijker te maken, combineert Dacia deze systemen met de handige knop ‘My Safety’, die snel toegang geeft tot de configuratie van de favoriete rijhulpsystemen.
GEOPTIMALISEERD COMFORT
Een ruimer interieur. Nieuwe Duster biedt de beste verhouding prijs/prestaties in zijn segment. Dankzij het gebruik van het CMF-B-platform neemt de interieurruimte toe, met name wat de beschikbare breedte voor de voorste passagiers en de beenruimte voor de achterste plaatsen betreft.
Nieuwe Duster biedt ook een verlaagde tildrempel en een bredere en hogere kofferopening. Tot slot is de bagageruimte zelf hoger en breder, waardoor het volume met 6 procent stijgt tot 472 liter (volume onder de hoedenplank van Nieuwe Duster 4×2).
Onuitgegeven uitrusting. Omdat comfort in de eerste plaats in een volledige gemoedsrust voor de bestuurder schuilt, krijgt Nieuwe Duster uitrusting waarmee hij het dagelijkse leven gemakkelijker maakt. Zo beschikt hij vanaf de uitvoeringen Journey (standaard) en Extreme (optioneel) over een elektrische parkeerrem en krijgen de versies Extreme en Journey standaard elektrisch verstelbare en inklapbare buitenspiegels. Nieuwe Duster is ook meer dan ooit klaar om de koudste omstandigheden het hoofd te bieden, want hij kan als optie worden uitgerust met een verwarmd stuurwiel en een voorruit met ontdooiingssysteem.
YouClip, de nieuwe slimme accessoires volgens Dacia. De ingenieurs van Dacia hebben YouClip uitgevonden, een eenvoudig en uitgekiend systeem waarmee tal van specifieke accessoires op een praktische en solide manier kunnen worden bevestigd op centrale plaatsen in het interieur. Nieuwe Duster wordt af fabriek standaard uitgerust met vier of zes YouClip-bevestigingspunten: een op het dashboard, een op de zijkant van de console aan passagierszijde, een op de achterkant van de middenconsole, twee in de koffer aan de linker- en rechterzijde, en een in de kofferklep). Met de hoofdsteunhouder voor accessoires kunnen er bovendien nog eens twee punten worden toegevoegd.
Ze lenen zich voor de montage van een opbergvak, een smartphonehouder met inductielader of een handig 3-in-1-systeem dat een bekerhouder, een tassenhaak en een uitneembare lamp combineert. Dit ingenieuze 3-in-1-systeem is standaard op Duster Extreme. Er bestaat ook een tablethouder die op de hoofdsteunhouder voor accessoires kan worden bevestigd. Al deze compatibele YouClip-accessoires zijn verkrijgbaar in het Dacia-net.
EEN EENVOUDIG GAMMA DAT ZICH AAN ALLE WENSEN AANPAST
Vandaag opteert bijna 70 procent van de Duster-klanten voor een hoog afwerkingsniveau. Om aan die verwachtingen tegemoet te komen, bestaat het gamma van Nieuwe Duster uit drie niveaus: Essential, Expression en een onuitgegeven aanbod op het hogere niveau met twee uitvoeringen die een verschillende maar complementaire inhoud bieden: Duster Extreme, bestemd voor outdoorliefhebbers en aangepast aan een intensief gebruik, en Duster Journey voor wie discrete elegantie, comfort en welzijn hoog in het vaandel draagt. Deze twee werelden zullen tegen vergelijkbare prijzen worden aangeboden. De belangrijkste standaarduitrusting Duster Essential: vaste dakstangen, elektrische ruiten vooraan, centrale deurvergrendeling, manuele airconditioning, automatische ontsteking van de dimlichten, zes airbags, parkeersensoren achteraan, enz. Duster Expression: idem als Essential + 17″ lichtmetalen velgen, digitaal 7″-dashboard, centraal 10,1″-aanraakscherm met multimediasysteem Media Display en draadloze smartphone-mirroring via Apple CarPlayTM of Android AutoTM, achteruitrijcamera, elektrische ruiten achteraan, automatische ruitenwissers, enz. Duster Extreme: idem als Expression + moduleerbare dakstangen, mistkoplampen, afwasbare bekleding in microcloud TEP, rubberen vloer- en koffermatten, automatische airconditioning, handenvrije startkaart, elektrisch inklapbare buitenspiegels, YouClip 3-in-1-systeem, sierelementen in Koperbruin voor koetswerk en interieur, enz. Duster Journey: idem als Expression + 18″ lichtmetalen velgen, mistkoplampen, automatische airconditioning, handenvrije startkaart, elektrisch parkeerrem en elektrisch inklapbare buitenspiegels, draadloze smartphonelader, multimediasysteem Media Nav Live met geconnecteerd navigatiesysteem, Arkamys 3D Sound System met zes luidsprekers, enz. |