Tien jaar fabrieksracen met de 911 RSR in het FIA World Endurance Championship WEC
- Fabrieksteam viert 18 overwinningen met de Porsche 911 RSR
- Onvergetelijke successen in de GTE-Pro-klasse op Le Mans
- Sterke score met vijf wereldkampioenstitels in tien jaar
- Porsche Penske Motorsport concurreert met de nieuwe 963 in 2023
Stuttgart. Alvorens een nieuw hoofdstuk te schrijven met het 500 kW (680 pk) sterke hybride prototype, kan Porsche met de 911 RSR een positief beeld schetsen van zijn tienjarige campagne. In het afgelopen decennium heeft de krachtigste raceboxer uit het ontwikkelingscentrum in Weissach een onuitwisbare stempel gedrukt op de notoir competitieve GTE-Pro-klasse. In het seizoen 2013 verwierf Porsche AG 51 procent van het operationele team van Manthey. Het ervaren team uit de Duitse Eifel kreeg vervolgens de leiding over het fabrieksgevecht in het FIA World Endurance Championship WEC. Deze nieuwe constellatie zorgde meteen voor succes, met klassezeges in de 24 uur van Le Mans in 2013.
2013 – 2016: Le Mans-klassewinst in het eerste jaar, veel internationale successen Ter gelegenheid van de 50e verjaardag van de Porsche 911 zegevierden
Marc Lieb (Duitsland), Richard Lietz (Oostenrijk) en Romain Dumas (Frankrijk) in de nieuwe GTE-Pro-categorie. De zusterauto eindigde op de tweede plaats. “Dit resultaat maakte me sprakeloos”, grijnsde Olaf Manthey, die het team op dat moment leidde. Voor de zegevierende coureur Marc Lieb kwam ook een droom uit: “Ons team was nieuw, en de auto ook. In de eerste twee races van het jaar ontbrak het ons nog aan tempo”, herinnert de WEC-kampioen van 2016 zich. “Toen kwam ons Le Mans-pakket. Het voelde meteen geweldig. In de race vochten we ons een weg door het peloton in lastige wisselvallige omstandigheden. De sleutel tot ons succes was dat we, in tegenstelling tot onze rivalen, in staat waren om drie stints op één set banden te rijden.” Na 24 uur kwam de Porsche 911 RSR met startnummer 92 als eerste over de finish, meer dan twee minuten voor de zusterauto.
“We hadden niet verwacht dat we zouden winnen en dat maakte het zo geweldig voor Porsche, het team en ons coureurs”, zegt Lieb. “Toch was het de meest trieste overwinning uit mijn carrière.” De reden: een tragisch ongeval overschaduwde de 24 uur van Le Mans in 2013. Aston Martin-coureur Allan Simonsen verloor al vroeg in de race het leven na een botsing met de vangrail in de Tertre Rouge-bocht. In 2007 had de aimabele en zeer populaire Deen Le Mans betwist in een Porsche 911 GT3 RSR.
De 911 RSR uit 2013 was gebaseerd op de 991-generatie en was de laatste in zijn soort met de klassieke zescilindermotor achterin. In 2014 behaalde de negen-elf klasseoverwinningen op Silverstone en Shanghai. Een jaar later werd er weer een grote stap gezet: vier overwinningen in de GTE-Pro-klasse op de Nürburgring, in Austin, Shanghai en Bahrein, evenals de constructeurs-, coureurs- en teamkampioenschapstitels. In 2016 namen de twee fabrieksauto’s alleen deel aan Le Mans. Het volgende seizoen arriveerde de nieuwe GTE-Pro-racer uit Weissach – dit keer op basis van de 991-generatie met de krachtbron voor het eerst voor de achteras. Het nieuwe concept werd bewonderd door fans over de hele wereld vanwege zijn onvergelijkbaar gespierde geluid en bleek uiterst succesvol op vele racecircuits aan beide zijden van de Atlantische Oceaan.
2017 – 2019: Nieuw voertuigconcept en een onvergetelijke Le Mans-prestatie
Gezien de veranderde gewichtsverdeling – die het team een schat aan nieuwe inzichten opleverde, vooral op het gebied van bandengebruik – werd 2017 beschouwd als een ontwikkelingsjaar. Het leerproces ging snel. In slechts het tweede jaar van de competitie maakte het FIA WEC-fabrieksteam een spectaculaire verschijning op Le Mans – in termen van prestaties en design. Ter gelegenheid van de 70e verjaardag, de twee 911 RSR hadden een historische uitstraling. De auto met nummer 91, uitgedost in de stijl van de legendarische Rothmans-kleurstelling, domineerde de kwalificatie. De Italiaanse fabriekscoureur Gianmaria Bruni vestigde een nieuw record voor GTE-voertuigen op Le Mans met een rondetijd van 3:47.504 minuten.
De auto met nummer 92 in de Pink Pig-kleurstelling domineerde de race. Kévin Estre (Frankrijk), Michael Christensen (Denemarken) en Laurens Vanthoor (België) reden een onverbiddelijk tempo en hadden het geluk aan hun zijde: ze wonnen hun klasse met een voorsprong van één ronde op de zusterauto die werd gedeeld door Gianmaria Bruni, Richard Lietz en Frédéric Makowiecki (Frankrijk). “De Porsche 911 is en blijft de beste sportwagen ter wereld – het is een echte racer. Het wordt niet beter dan een één-twee triomf in de GTE-Pro-klasse en een overwinning in de GTE-Am-klasse op onze 70e verjaardag”, zei Dr. Michael Steiner, opgetogen Porsche Research and Development-bestuurslid direct na de race.
2018 – 2022: Wereldkampioenschapstitels en nog een klasseoverwinning op Le Mans Terwijl de 911 van de 2017-generatie de GTE-Pro-kampioenschapstitel veiligstelde in het FIA WEC 2018-2019 na het winnen van zijn klasse op Le Mans
, wachtte de opvolger al in de coulissen: de RSR-19 aangedreven door een 4,2-liter zescilindermotor – de grootste boxer die Porsche ooit in een fabrieks-911-racer had geplant in dat stadium. Zijn debuut op de Sarthe in 2019 had het allemaal: in een klasse met 17 auto’s van zes verschillende fabrikanten behaalden de auto’s met nummer 91 en 93 podiumresultaten met een tweede en derde plaats in de felbevochten GTE-Pro-categorie. In 2021 volgde nog een podiumplaats, waarbij 2022 het langverwachte succes op de Sarthe opleverde. Richard Lietz, Gianmaria Bruni en lokale held Frédéric Makowiecki zorgden voor een nieuw hoogtepunt in het laatste jaar van de fabrieks-911 door hun klasse te winnen in de 24 uur van Le Mans. De bedoeling voor het laatste seizoen met de fabrieksauto’s in de GTE-Pro-klasse was om de wereldkampioenstitels te claimen, maar het team miste deze ambitieuze prestatie nipt tijdens de finale in Bahrein.
“We sloten ons aan bij het FIA WEC met een fabrieksteam in het 50-jarig jubileumjaar van de 911 en wonnen prompt de 24 uur van Le Mans. Tijdens de grootste endurancerace van dit jaar was de cirkel rond met onze overwinning in de derde klasse”, zegt Thomas Laudenbach, Vice President Porsche Motorsport. “Le Mans is het summum van endurance racen. We zijn bijzonder trots op onze successen daar. We hebben hard gevochten voor de andere 15 klasseoverwinningen in het FIA WEC en ze zijn het hoogtepunt van het geweldige werk van ons team en alle medewerkers die aan dit project hebben gewerkt in het ontwikkelingscentrum in Weissach. We hebben weer een hoofdstuk geschreven in de roemruchte geschiedenis van Porsche Motorsport. We hadden liever nog een titel toegevoegd aan ons totaal van vijf bij het laatste uitje. Hoewel dit helaas niet is gelukt, kunnen we erg blij zijn met onze geweldige prestaties na een decennium fabrieksracen. Tegelijkertijd kijken we vooruit: in 2023 jagen we met de Porsche 963 op algemene overwinningen tijdens ’s werelds grootste uithoudingsraces. We zijn hier erg enthousiast over!”
De fabrieksmissie van het FIA WEC in cijfers
Betwiste races: 62 in twaalf landen
Overwinningen in de GTE-Pro-klasse: 18
Pole positions (GTE-Pro): 20
Podiumplaatsen (GTE-Pro): 67
Afgelegde racekilometers: 155,830
WK-punten verdiend: 2.240
Ingezette fabrieksrijders: 18 Grootste fabrieksuitje: Le Mans 2018
en 2019 elk met vier auto’s
Hoogste topsnelheid: 312,7 km/u (Le Mans 2022)
2023: De 911 RSR blijft racen, de nieuwe 963 arriveert
Hoewel er een einde komt aan de fabrieksbetrokkenheid, zal de 911 RSR nog steeds worden geracet in het FIA WEC: Porsche-klantenteams zullen volgend jaar de populaire GT-racewagen inzetten in de GTE-Am-amateurklasse. Met de nieuwe Porsche 963 is het fabrieksteam van Porsche Penske Motorsport vastbesloten om te strijden voor de algemene overwinning in de twee grootste endurance-series ter wereld. Twee hybride prototypes nemen deel aan zowel het FIA World Endurance Championship WEC als het North American IMSA WeatherTech SportsCar Championship.