- De 296 Challenge is het negende model in de geschiedenis van de Ferrari Challenge Trofeo Pirelli.
- Het model is afgeleid van de 296 GTB en kenmerkt zich door substantiële wijzigingen aan de krachtbron, de aerodynamica en de handling.
- De nieuwe raceauto wordt aangedreven door de eerste zescilindermotor die ooit in de Challenge wordt ingezet. De nieuwe raceauto heeft een V6 met een cilinderinhoud van 2.992 cc die een vermogen van maximaal 700 pk levert in combinatie met een specifiek vermogen van 234 pk per liter, een nieuw record in dit segment.
- De 296 Challenge debuteert in het seizoen 2024, te beginnen met de Europese en Noord-Amerikaanse raceseries.
- Het model werd onthuld op het circuit van Mugello tijdens de 2023-editie van Ferrari Finali Mondiali.
Ferrari heeft tijdens de Finali Mondiali op het circuit van Mugello de 296 Challenge onthuld. Deze raceauto maakt zijn debuut in het seizoen 2024 van de Ferrari Challenge. De nieuwe auto is het negende model dat Ferrari introduceert in de geschiedenis van het merkenkampioenschap, dat nu aan zijn 32e seizoen bezig is.
De auto vormt een duidelijke stap voorwaarts voor de raceklasse van de fabrikant: het feit dat het niveau en het concurrentievermogen van de coureurs die wereldwijd deelnemen steeds verder toeneemt, betekende dat het ontwikkelingsteam achter de 296 Challenge nog radicalere wijzigingen aan het basismodel kon aanbrengen dan in het verleden het geval was, waarbij maximaal gebruik werd gemaakt van Ferrari’s ongeëvenaarde ervaring in de autosportwereld. Hoewel de 296 Challenge nog steeds past in de traditie van modellen die Ferrari in de loop der jaren heeft ontwikkeld voor gentlemen drivers, leunt de raceauto meer dan de vorige modellen op de ervaring die is opgebouwd met zijn tegenhanger in de autosport, de 296 GT3, waardoor hij ook bedoeld is voor coureurs die de ambitie hebben om in de toekomst deel te gaan nemen aan de GT-raceklasses.
De filosofie die ten grondslag ligt aan de 296 Challenge vroeg om een evolutie van het concept achter het racemodel voor de Ferrari Challenge. Dit model vormt een nieuwe stap van een productie-afgeleide auto met relatief bescheiden modificaties naar een auto waarbij een aantal belangrijke wijzigingen zijn doorgevoerd om de inzetbaarheid op het circuit te optimaliseren. Daardoor kon het ontwerpteam een model ontwikkelen dat in bepaalde opzichten extreem is en de lat aanzienlijk hoger legt op het gebied van algehele prestaties, maar ook wat betreft consistentie en de mogelijkheid om continu topprestaties te leveren tijdens testsessies of races.
De 296 Challenge is de allereerste auto in de merkenklasse die wordt aangedreven door een V6-motor – alle voorgaande modellen in de serie waren voorzien van V8-motoren. De grootste verandering ten opzichte van de 296 GTB is dat, net als bij de 296 GT3, de hybride aandrijflijn is verwijderd om gewicht te besparen, terwijl het vermogen is verhoogd naar 700 pk. Dit resulteert in een specifiek vermogen dat een nieuwe maatstaf vormt in het segment: 234 pk/l. Op het gebied van aerodynamica maakt de Challenge-auto gebruik van oplossingen die zijn afgeleid van de 296 GT3 en die nog verder zijn doorontwikkeld, wat ongekende downforce-cijfers oplevert.
Dit werd bereikt mede door de montage van de S-Duct, die lucht naar de centrale radiateur voert en vervolgens naar buiten leidt via een ventilatieopening in de motorkap, de lay-out van de zwanenhals-achterspoiler (nog een element dat vergelijkbaar is met de 296 GT3) en een reeks voorzieningen die de stabiliteit van de gegenereerde downforce in verschillende rijomstandigheden maximaliseren.
Het remsysteem is ook volledig opnieuw ontworpen en kenmerkt zich door de allereerste toepassing van nieuwe CCM-R PLUS-remschijven, die gebruikmaken van technologie die is afgeleid van de meest extreme toepassingen op het circuit. De introductie van deze innovatie heeft, samen met de circuit-specifieke evolutie van het ABS EVO Track-systeem waarover de 296 GTB beschikt, remprestaties en een uithoudingsvermogen opgeleverd die tot nu toe ondenkbaar waren. De nieuwe Pirelli-banden die speciaal voor dit model zijn ontwikkeld, dragen ook bij aan deze topprestaties. De 296 Challenge is per ronde 2 seconden sneller op het circuit van Mugello dan het vorige model, de 488 Challenge Evo, die werd gepresenteerd tijdens de Finali Mondiali 2019 op Mugello en debuteerde in het seizoen 2020. Het is veelzeggend dat de 296 Challenge die prestaties ook consistent kan leveren tijdens een volledige race-afstand.