Na het tweeluik Mid Flanders Classic en Staon Nostalgica eind augustus, was het onmiddellijk tijd om terug vooruit te kijken. Inmiddels lopen de voorbereidingen voor de 5de editie van de
Trimard Classic al op volle toeren. Wij zijn als organisatie dan ook verheugd jullie al enkele vernieuwingen voor te kunnen stellen.
Na twee edities richting de streek van Dinant, waarbij voornamelijk over Belgische wegen werd gereden, brachten de twee volgende edities ons langs prachtige wegen naar de Baai van
de Somme. Voor de 5de editie gaan we evenwel opnieuw een andere richting uit. De exacte locatie houden we nog even geheim, maar wij kunnen wel reeds verklappen dat we met deze
editie binnen onze landsgrenzen blijven.
Zoals reeds te lezen viel, zal de volgende Trimard Classic doorgaan op 30 en 31 maart 2024.
Daarbij blijft het concept ongewijzigd:
➢ Op vrijdagavond is er reeds de mogelijkheid de administratieve en technische keuring te voltooien. Zo kan iedereen op zaterdag rustig aan de start verschijnen zonder al te veel stress.
➢ Verder blijft de wedstrijd een all-in concept van start tot finish. Van ontbijt en lunch op zaterdag tot hotelovernachting met diner en ontbijt, een lunch op zondag en natuurlijk de apéro bij de finish gevolgd door een laatste maaltijd tijdens de prijsuitreiking.
Na een evaluatie van de vorige editie, waarbij we gepoogd hebben zo veel mogelijk met ieder zijn wensen en suggesties rekening te houden, hebben we besloten om enkele vernieuwingen
door te voeren voor de komende editie van de Trimard Classic.
Zo lassen we een extra categorie in, waardoor er vanaf deze editie 3 i.p.v. 2 categorieën de vorige jaren de start zullen nemen:
• Marathon: Deze categorie is voorzien voor de ervaren teams onder de deelnemers.
Voor het eerst zullen we in deze categorie ook werken met de tijdsopname van Geodynamics. Dit zorgt ervoor dat het aantal RT-kilometers flink de hoogte in zal gaan.
Natuurlijk blijven we in deze categorie ook oog hebben voor het nodige navigatiewerk, conform de navigatiesystemen erkend door de VAS. Maar op verzoek van vele deelnemers, zullen we deze secties (Navigation Secties) volledig scheiden van de RT’s. Met andere woorden het navigatie- en het tijdsaspect worden mooi van elkaar gescheiden zodat een fout niet dubbel bestraft wordt.
Touring: Deze categorie is voorzien voor de mensen die toch wat competitie willen, maar voor wie vooral het navigatieaspect net iets minder mag zijn. Het roadbook zal bijgevolg volledig opgemaakt zijn in bol–pijlsituaties met afstanden. Voor het overige zullen we ook in deze categorie werken met de tijdsopname van Geodynamics, zodat ook de deelnemers aan deze klasse voldoende RT-kilometers voorgeschoteld zullen krijgen.
• Balade: Maar ook aan de mensen die er graag een uitstap van willen maken, zonder de stress van het navigeren of de tijdsdruk van het RT-rijden, hebben we gedacht.
Zodoende werd een nieuwe balade-categorie onder de doopvont gehouden, waarbij de deelnemers de rit kunnen afwerken – zonder dat ze gechronometreerd worden – met behulp van een roadbook, dat volledig uit gemeterde bol-pijlsituaties zal bestaan.
Zoals jullie merken: voor elk wat wils dus tijdens de volgende Trimard Classic. Wij hebben voor onze 5de editie nog enkele verrassingen in petto maar die houden we nog even voor later.
Het Trimard Team