6 zitplaatsen voor 6 tekens aan boord: Heritage presenteert de FIAT Multipla 6×6

  • Om de 25 te vierenÞ verjaardag van de Multipla, de Afdeling Erfgoed van Stellantis maakt een exclusieve one-off genaamd de Fiat Multipla 6×6, die op de markt zal worden gebracht en bestemd is om een verzamelaarsauto te worden.
  • De nieuwe creatie werd ontworpen door Roberto Giolito, de “vader” van het model uit 1998 en huidig hoofd van Stellantis Heritage (Alfa Romeo, Fiat, Lancia, Abarth).
  • Het Heritage-project is geïnspireerd op zes personages die Giolito in het verleden heeft getekend om het leven aan boord van het revolutionaire Fiat-model op grappige en onconventionele wijze weer te geven.
  • Terwijl de personages individueel op de stoelen zijn afgebeeld, zijn ze samen te zien op de motorkap en zijkanten op de Bio Turquoise-livery van het voertuig, die herinnert aan open ruimtes en de zee.
  • Het bovenste deel van het voertuig in blauw is elegant gecontrasteerd met het onderste deel in grijswit, inclusief de sierlijsten, wielen en bumpers.
  • De Multipla was de eerste “3+3” zitter in zijn segment en bood genoeg ruimte voor zes passagiers in twee rijen van drie zitplaatsen. Het was zo innovatief dat het MoMa in New York het tentoonstelde als de “auto van de toekomst” tijdens de tentoonstelling “Different Roads” en het werd uitgeroepen tot “Auto van het Jaar” door het tijdschrift Top Gear in het Verenigd Koninkrijk.
  • Via de volgende link kun je een video bekijken waarin Giolito vertelt over het ontstaan van de Multipla 6×6.

25 jaar zijn verstreken sinds de Fiat Multipla voor het eerst op de markt werd gebracht, na de presentatie op de International Motor Show Germany in de herfst van 1997, waar het een buzz creëerde en de nieuwsgierigheid wekte van zowel het grote publiek als experts uit de industrie. Om het te eren, maakt de afdeling Erfgoed van Stellantis een exclusieve one-off genaamd de Fiat Multipla 6×6, die voorbestemd is om een verzamelaarsauto te worden.
De ontwerper van de nieuwe creatie is Roberto Giolito – de “vader” van de Multipla en hoofd van Stellantis Heritage (Alfa Romeo, Fiat, Lancia, Abarth). In deze video (link) spreekt Giolito over de sterke punten van het originele model en het ontstaan van zo’n uniek voertuig. De Heritage-operatie werd geïnspireerd door zes grappige personages die Giolito in 1998 tekende om het leven aan boord van het voertuig op grappige en onconventionele wijze weer te geven.
De ontwerper verklaarde: “Deze zes personages, deze zes manieren om de auto waar te nemen, hebben een comeback gemaakt op en in de eerste verzamelaar Multipla. Het is een vreugdevol eerbetoon, in typische Fiat-stijl, aan een model dat 25 jaar later nog steeds belangstelling trekt en blijft hinten naar nieuwe manieren om mensen te vervoeren en te huisvesten. Daarom hebben zes grappige personages voor zes verschillende manieren om dit voertuig te ervaren de Multipla 6×6 geïnspireerd.”
De Multipla 6×6 is momenteel in productie en is vanaf 17 november te zien
Þ tot 19Þ op de Milano Auto Classica show. Daarna zal het worden verkocht aan een verzamelaar die gepassioneerd is door fantasierijk en onconventioneel Italiaans design. Het is mogelijk om informatie hierover te ontvangen door te schrijven naar de volgende e-mail, de website te bezoeken (link) of contact op te nemen met het Heritage-team, dat van 26 tot 29 oktober op de Auto e Moto d’Epoca-show in Bologna zal zijn.
Laten we samen eens kijken naar de geschiedenis van de Multipla, beginnend bij het 6×6-project en zijn personages en verder gaan met zijn innovaties. Dit model veranderde letterlijk de manier waarop we rijden en reiservaringen delen en werd het eerste sociale netwerkvoertuig – zelfs voordat dit woord in gebruik was. Het eerste sociale netwerk, SixDegrees, werd bijvoorbeeld geïnspireerd door de theorie dat iedereen met elkaar verbonden is door zes graden van scheiding. Dit is hetzelfde aantal tekens dat met elkaar is “verbonden” in de Multipla dankzij het gevoel van vrijheid dat het voertuig biedt.

Het Multipla 6×6-project: een reis door de verbeelding en exclusiviteit
Gebaseerd op een model uit 1998, onderscheidt de nieuwe Multipla 6×6 zich door zijn unieke Bio Turquoise kleurstelling – een emblematische kleur uit die jaren, die herinnert aan open ruimtes en de zee, en symboliseert de “groene” benadering en emissiearme motor van het model. Deze kleur fungeert als achtergrond voor de zes tekens op de motorkap en zijkanten van het voertuig, terwijl de lijsten, wielen en bumpers grijswit zijn gespoten – een neutrale kleur die elegant contrasteert met de blauwe carrosserie. Dezelfde verfijning is te vinden in het interieur waar de donkerblauwe stof wordt gecombineerd met de grijswitte deurpanelen. Ondertussen bevat elke stoel een afbeelding van een van de personages, die in 1998 werden getekend om samen te vallen met de lancering van het model. In feite heeft elk personage zijn of haar eigen unieke manier om het model te zien en te ervaren: van de avonturier tot de baby, de bestuurder, de vrouw die aantrekkelijk is voor de elegante man, de monnik en de jonge rebel uit de jaren 1970. Deze tekeningen kwamen terecht op de accessoirelijn van het model, onder meer op t-shirts en puzzels, en wonnen het publiek. Tegenwoordig zijn deze karikaturen terug op de Multipla 6×6 – individueel aan de binnenkant en allemaal samen aan de buitenkant. Aan het stuur staat de ontdekkingsreiziger klaar om deze vrolijke band naar een nieuwe avonturier te leiden. Achter hem, in het midden van de eerste rij, zit het kind in zijn autostoeltje en droomt al van autorijden en het dragen van een racehelm, terwijl naast hem de aantrekkelijke vrouw make-up probeert op te doen. De manager met zijn elegante pak en onmisbare laptop, de monnik die zich concentreert op zijn spirituele lezingen en de jonge hippie die vredig achterover ligt, zijn allemaal achterin te vinden. Ieder vertegenwoordigt, op zijn of haar eigen manier, de vrijheid om zijn eigen neiging te uiten in zo’n revolutionair voertuig.


Een designstuk tentoongesteld in het MoMa en nog steeds een cultklassieker voor jonge Europeanen
Om de eerste generatie onder de loep te nemen, heeft het Heritage-team een tweede video (link) gemaakt waarin Roberto Giolito geheimen en anekdotes onthult over het model uit 1998.
Aan de ene kant valt de Multipla op door zijn onmiskenbare en leuke design, aan de andere kant is het een concreet voorbeeld van hoe ingenieuze oplossingen de kwaliteit van leven aan boord echt kunnen verbeteren. Niet toevallig vond de presentatie in Groot-Brittannië plaats in het London Design Museum. Bovendien werd in 1999 een Multipla-model tentoongesteld in het Museum of Modern Art (MoMA) in New York, het belangrijkste en beroemdste kunstmuseum ter wereld, als voorbeeld van de “auto van de toekomst” voor zijn innovatieve stilistische en technische oplossingen. Giolito verklaarde: “Tegenwoordig zijn er jongerenorganisaties die van dit object houden. Het was zo ongewoon in vergelijking met de andere segmenten, juist omdat het een gezellige levensstijl vertegenwoordigde, sociaal zijn en samen zijn. En dus zijn er vandaag clubs die ernaar op zoek zijn en ze herstellen naar hun oorspronkelijke specificaties. Er is een heuse beweging gaande die Multipla in lijn met de tijd vindt. Misschien begrijpen ze het nu nog beter dan toen, omdat het voertuig te vooruitstrevend en innovatief was om geaccepteerd te worden.”

Onconventionele stijl en een te creëren
ruimte De Multipla ontkracht het stereotype dat beweert dat het werk van een ontwerper bestaat uit een uitsluitend esthetische, stilistische oefening. In dit geval heeft het Centro Stile Fiat niet de look gecreëerd voor een product dat technisch en functioneel door iemand anders is geproduceerd. Het ontwierp het met een buitengewoon technisch team en wilde de conceptuele originaliteit van de Multipla benadrukken, door het een algemene vorm te geven die krachtig en duidelijk liet zien dat dit een nieuw type auto was. Dit betekende het ontwerpen van de carrosserie van de Multipla rond de zes passagiers die op twee rijen zaten en hun bagage en rekening houden met comfort. Het was echter ook noodzakelijk om ervoor te zorgen dat ze normale sociale relaties binnen de groep konden onderhouden en hen de kans konden geven om intense relaties met de buitenwereld te hebben, met behoud van de hoogst mogelijke bescherming en veiligheid. In wezen moest de aanpak vragen over functionaliteit op de voorgrond plaatsen en de wensen van de passagier verzoenen met de mogelijkheden van technologie. De algemene vorm van het model werd gecreëerd op basis van de moeilijke integratie van deze behoeften en opgesplitst in twee “modules”: een korte en gestroomlijnde basis bedekt met een hoog en groot gezicht. De twee elementen zijn aan de voorzijde zichtbaar gescheiden door een soort gebogen strip die is gemaakt om de lichten, de ruitenwissermechanismen en de pollenfilterpatroon te huisvesten. De lay-out van de voorlichten op verschillende vlakken verdient speciale aandacht, omdat het de voorkant deels zijn amusante uitstraling geeft. De drie paar ronde lichten die op verschillende hoogtes zijn geplaatst, zijn gepositioneerd om de weg het beste te verlichten: de mistlampen in de bumper, de dimlichten in de grille en grootlichtlampen in de gebogen strip bij de voorruit. Ondertussen heeft hij een uiterst unieke uitstraling van achteren, waarbij de achterlichten opvallen: twee rode harten die uitspringen op het gladde oppervlak. De zijruiten zorgen voor een uitzonderlijk zicht naar buiten. De voorruit wordt ondersteund door een gebogen strook die uit het snijpunt van de gordellijn komt en het profiel dat de laterale ring van de structuur creëert. De twee profielen die het front aan de basis van het voertuig verankeren, zijn zichtbaar en strekken zich uit over het hele dak als twee enigszins merkbare aders. Op deze manier versterkt de structuur zijn rol bij het beschermen van de cabine.
Tot slot was de Multipla ook industrieel innovatief. Dankzij de Space Frame-structuur beantwoordde het aan twee verschillende vereisten: superieure productieflexibiliteit en lage vaste investeringen. Deze technologische innovatie weerspiegelt ook de betrokkenheid van Fiat bij het milieu, dat altijd de nadruk heeft gelegd op belangrijke kwesties die verband houden met de productie, zoals rationeel energiegebruik, afvalvermindering en de toepassing van de meest geavanceerde en duurzame industriële processen.


Intelligente ideeën voor optimaal rijcomfort en reisplezier
Goede ideeën nemen geen kostbare ruimte weg. Dit is nog een van de sterke punten van dit model dat, dankzij zijn innovatieve architectuur, de enige echte “3 + 3” -zitter in zijn segment was. In feite veranderde het oorspronkelijke ontwerp van de cabine een vier meter lang voertuig in een echte minivan. De Multipla vervoert maximaal zes personen in twee rijen van drie stoelen, die allemaal veel ruimte en bewegingsvrijheid hebben. De hoofden van de zijpassagiers bevinden zich ver van de muren, zodat ze niet krap aanvoelen. Bovendien zorgt de modulariteit die wordt gecreëerd door de stoelen die kunnen worden neergeklapt en volledig kunnen worden verwijderd, voor het verkrijgen van maximaal 1.900 liter (gemeten tot aan het dak) kofferruimte. Bovendien was het interieurvolume van het voertuig met meer dan 3 kubieke meter het beste in het segment. Zijn veelzijdigheid en ruimtelijkheid doen niets af aan het plezier van het rijden in een model dat aanvoelt als een sedan. En deze intelligente oplossingen maken de Multipla ook het beste voertuig voor gezelligheid en “je goed voelen aan boord”. In feite is het de ideale auto om met vrienden te reizen wanneer zes zitplaatsen en een grote kofferbak nodig zijn. Het is een voertuig voor vrije tijd waarmee men het aantal zitplaatsen kan aanpassen aan het aantal passagiers (drie, vier, vijf of zes), waarbij alle resterende ruimte wordt gebruikt om objecten te vervoeren. Het is een voertuig waarin drie personen kunnen reizen, waarbij de vrije ruimte op de volledig vlakke vloer wordt gewijd aan lange of zware objecten. Dankzij zijn compacte afmetingen en ruime zichtbaarheid in alle omstandigheden is het een auto die geschikt is voor dagelijkse ritten in het stadsverkeer. In wezen zijn het veel voertuigen in één. De Multipla is in staat om te transformeren op basis van de behoeften van het moment en van tijd tot tijd (en alleen voor de benodigde hoeveelheid tijd) de configuratie van een stationwagon, een minivan, een sedan of een bestelwagen op zich te nemen. Het “vermenigvuldigt” (zoals de naam al zegt) de manieren waarop het kan worden opgezet of bestuurd en maakt vrij en inventief gebruik van zijn binnenruimte mogelijk.

De glazen bubbel geïnspireerd door moderne architectuur
In het interieur heeft dezelfde ontwerpfilosofie geresulteerd in een zorgvuldige indeling van de ruimte, de voorzichtige eliminatie van afval en het gebruik van elke gelegenheid. De eerste sensatie wanneer men aan boord van de Multipla stapt, is de ongelooflijke hoeveelheid ruimte, omdat deze veel groter is dan de buitenkant toelaat. Om het grootste comfort te garanderen bij het in- of uitstappen, bevindt de voorste stijl zich in een geavanceerde positie. Zitten op een van de zes beschikbare stoelen is aangenaam: ze zijn allemaal even breed, comfortabel, veilig en ergonomisch. De mechanische elementen zijn zoveel mogelijk naar boven verplaatst om de bestuurder maximale bewegingsvrijheid te bieden en de ruimte achterin is vergelijkbaar met die van een limousine. De grote zijruiten zorgen voor een uitzonderlijk zicht en zorgen voor een gevoel van openheid naar buiten. Wie in de Multipla reist, voelt zich perfect thuis in de omgeving en een deel van de wereld om hem heen. Giolito legt uit: “De cabine van de Multipla is ook geïnspireerd op andere sectoren die de concepten van welzijn en comfort verbeteren. Ik heb het over de architectuur van de Velasca-toren in Milaan, die is ontworpen om de efficiëntie te optimaliseren door meer adem te geven aan de bovenste verdiepingen. Evenzo hebben de Agusta-helikopters een cabine waarin het venstergedeelte breder is in het bovenste deel, wat zorgt voor een beter zicht zowel boven als onder. De Multipla heeft dezelfde efficiënte aanpak omdat het zijn cabine uitbreidt waar de hoofden van de passagiers zijn, waardoor ze ongelooflijk veel zicht hebben.”

Stoelen, het dashboard en functies
aan boord Naast dat hij ruim is, is de Multipla extreem veelzijdig. De stoelen zijn verdeeld over twee rijen en maken het mogelijk om gebruik te maken van een ruime kofferbak. Alle stoelen hebben een verstelbare rugleuning; De achterste kunnen worden neergeklapt om de laadruimte te vergroten of worden verwijderd. De achterbank kan in verschillende posities worden geplaatst om de laadcapaciteit te vergroten. De centrale stoel draagt bij aan het comfort van de achterpassagiers, omdat deze schuift en kan worden neergeklapt om een tafel te maken. In plaats van de centrale stoel van de voorste rij kan een meubelstuk worden gemonteerd met opbergvakken, waaronder een ruime koelkast die wordt gevoed door de batterij van de auto. De vrijheid om de stoelen te verwijderen maakt het mogelijk om het interieur op veel verschillende manieren in te richten (elke achterbank biedt zeven opties).
Bovendien is de organisatie van de apparaten en instrumenten aan boord volledig innovatief. De horizontale lay-out van het dashboard ziet eruit als een werkoppervlak waar verschillende opdrachten, wijzerplaten en gereedschappen zijn georganiseerd op basis van strikt rationele criteria. De frequentie waarmee ze worden gebruikt, de beste afstand voor een gemakkelijke aflezing en hun complementaire of analoge functies werden allemaal in aanmerking genomen. Traditioneel is het dashboard een vlak en verticaal vlak waarin de verschillende elementen van het instrumentarium zijn aangelegd. Ondertussen hebben de ontwerpers van de Multipla het gemaakt en ontworpen met drie dimensies in gedachten. Dit creëert een sterke formele impact en zorgt voor een gemakkelijke en natuurlijke controle van de verschillende instrumenten, die eenvoudig te herkennen en te lezen zijn. De snelheidsmeter wordt in wezen op het oppervlak van het dashboard geplaatst. Het bevindt zich iets rechts van het stuurwiel en kijkt naar de bestuurder, die het gemakkelijk kan raadplegen zonder zijn of haar blik te laten zakken – zoals degenen die achter de computer werken snel naar het scherm kunnen kijken. Bovendien zorgt de grotere afstand van het instrument tot de bestuurder voor een gemakkelijke en snelle aflezing. Luchtcirculatie en ventilatie vinden plaats via een systeem van ventilatieopeningen en een diffuser die uit het dashboardoppervlak komt. De belangrijkste commando’s en besturingsinstrumenten staan opgesteld op een centraal terrein.
Naast de bestuurder, in de ideale ergonomische positie, is er de versnellingspook – de belangrijkste interface in de constante dialoog tussen de bestuurder en de auto. Er zijn ook veel opbergvakken waarmee men ten volle kan profiteren van elk hoekje in de cabine en de juiste plek voor alles kan vinden: van compartimenten boven en onder het dashboard tot die onder de zonnekleppen, zachte zakken achter de rugleuningen, harde zakken langs de deuren, een lade onder de rechtervoorstoel, en een radio- en telefoonhouder.

Duurzame motoren en superieure veiligheid
Wat de motoropties betreft, kon de 1998 Multipla worden uitgerust met vier motoren: de traditionele 1.6 Torque 16v 76 kW (103 PK) en 1.9 JTD 85 kW (115 PK) motoren die een laag brandstofverbruik, verbluffende prestaties en uitgebalanceerd, elastisch en leuk rijden garandeerden. Bovendien was de Multipla al milieubewust en omvatte twee bijzonder “schone” versies in combinatie met de 1.6 “Natural Power” 68 kW (92 PK): de uitsluitend methaan “blupower” en de bi-fuel methaan en benzine “bipower” versie. In plaats van de klassieke treden onder de achterbank, is de vloer vlak en bevat geen lasten, en is zelfs groot genoeg om de componenten van milieuvriendelijke motoren in het onderste deel te huisvesten. Last but not least, Multipla Fiat Hybrid Power benzine- en elektrische motor werd geïntroduceerd in 2000, die werd geproduceerd in een paar modellen voor het Athena-project in Napels. De Multipla bood ook tal van veiligheidssystemen en -apparaten: van ABS tot ESP, zes airbags, sensoren die het gebruik van airbags moduleren op basis van het gewicht en de massa van een passagier. Bovendien waren er ook windowbags beschikbaar die langs de ramen naar beneden dalen om de hoofden van de passagiers te beschermen in het geval van een zijdelingse botsing. De achterbank was voorzien van een hoofdsteun die de bestuurder tijdens parkeermanoeuvres vrij zicht gaf. De rugleuningen garandeerden een stevige grip. En om autostoelen eenvoudig te bevestigen en vast te zetten, was de Multipla uitgerust met Isofix-opzetstukken. Bovendien was de Multipla in 2004 het eerste voertuig in de Fiat-groep dat een luidsprekertelefoon met Bluetooth-technologie in het dashboard gebruikte.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait