- Wereldpremière van de limited special edition Porsche 911 GT3 R rennsport
- Meer dan 300 raceauto’s op ’s werelds grootste Porsche-bijeenkomst in Californië
- Porsche 963, 919 Hybrid en GT4 e-Performance sensatiefans
- Indrukwekkend decor met 91.000 toeschouwers onderaan de “Kurkentrekker”
- Twee tractorraces bieden uitstekend entertainment en verrassen fans
Stuttgart. Toen de vierdaagse bijeenkomst op de WeatherTech Raceway Laguna Seca ten einde liep, konden de organisatoren terugkijken op een geslaagd evenement. “Het was een voorrecht om onze zevende Rennsport-reünie te mogen organiseren”, zegt Ayesha Coker, Vice President of Marketing bij Porsche Cars North America. “De ingrediënten waren gewoon perfect, van legendarische coureurs uit ons verleden en heden tot de aanwezigheid van geweldige nieuwe auto’s en toevoegingen om een breder publiek aan te spreken dat nog nooit op Rennsports is verschenen, inclusief Esports. De gemeenschappelijke component was het enthousiasme van alle aanwezigen, de verwondering, trots en opwinding – het maakte Rennsport echt speciaal. Op naar de volgende!”
Toeschouwers konden getuige zijn van historische en nieuwe raceauto’s op het circuit met zijn beroemde “Corkscrew”. Talrijke presentaties, technologieworkshops, signeersessies met Porsche-legendes, muziekconcerten en gigantische “Transformers”-robots maakten het programma compleet. “De Rennsport Reünie is absoluut uniek. Het wordt hier duidelijk wat het merk Porsche voor veel mensen betekent”, legt Alwin Springer uit, die tijdens het evenement als Grand Marshal optrad samen met oud-fabrieksrijder Patrick Long uit de VS. De voormalige president van Porsche Motorsport North America voegt toe: “Opnieuw waren fans en eigenaren van raceauto’s verenigd in hun passie. Dat maakt de sfeer zo bijzonder. Voor mij persoonlijk heb ik veel oude vrienden uit mijn carrière ingehaald. Het voelde als de beste vorm van familiereünie.”
De toekomst: Porsche 911 GT3 R rennsport en GT4 e-Performance in de schijnwerpers
Een van de grote hoogtepunten van de zevende Rennsport Reünie was de presentatie van de nieuwe Porsche 911 GT3 R rennsport. Het voertuig, beperkt tot 77 eenheden en gebaseerd op de succesvolle GT3-racewagen, de 911 GT3 R, voltooide twee showruns op Laguna Seca Raceway op elk van de vier evenementdagen. “Ik had zoveel plezier in de cockpit”, lacht Jörg Bergmeister. Met een brede grijns voegt de oude fabrieksrijder en huidig Porsche-merkambassadeur toe: “We hebben nauwelijks aan de setup gewerkt. Ik reed de baan op en alles voelde meteen geweldig: geweldige autobalans, veel grip en ongelooflijke acceleratie. Ik ben nog nooit zo snel geweest op Laguna Seca!” Bergmeister klokte rondetijden in de buurt van 1:20.0 minuten. Ter vergelijking: de snelste Porsche 911 GT3 R was in mei ruim vier seconden langzamer in de IMSA-kwalificatie op dezelfde locatie. Het spectaculaire voertuig, ontworpen om te worden bestuurd door liefhebbers op circuits buiten de motorsportcompetities, produceert tot 456 kW (620 pk) en is ontworpen om op moderne e-brandstoffen te rijden.
De eerste units moeten medio 2024 klaar zijn.
De Mission X-concept en de Porsche Vision 357 Speedster behoorden tot de auto’s die te zien waren in de paddock, die tot de nok toe gevuld was. Als onderdeel van de GT4 e-Performance World Tour racete de Duitser Marco Seefried over het legendarische circuit nabij de Pacifische kust in de tot 800 kW (1.088 pk) volledig elektrische raceauto.
Het heden: Porsche Penske Motorsport voert campagne met de 963
De racereünie diende ook als opwarmertje voor de grote finale van het IMSA WeatherTech SportsCar Championship 2023. Elke dag reed de 963 van het Porsche Penske Motorsport-fabrieksteam showronden op de locatie waar het hybride prototype in mei van dit jaar zijn eerste pole-position claimde. Aan het stuur van dee 515 kW (700 pk) raceauto, fabrieksrijders Dane Cameron uit de VS en Felipe Nasr uit Brazilië deelden de rijtaken met lokale held Patrick Long uit Californië.
Porsche Penske Motorsport stuurt twee 963-racers naar de seizoensfinale op Road Atlanta in het tweede weekend van oktober. In de zogenaamde “Petit Le Mans” over tien uur konden Porsche, het fabrieksteam en de twee rijdersploegen de kampioenschapstitel winnen in het eerste jaar van de nieuwe top GTP-klasse. De Porsche Deluxe Carrera Cup North America voegde nog meer actie toe op WeatherTech Raceway Laguna Seca.
In de twee races trakteerden 37 Porsche 911 GT3 Cup-auto’s van de nieuwste generatie toeschouwers op aangrijpende race-actie. De geschiedenis: Meer dan 300 historische voertuigen pakken de “Corkscrew” op racetempo
aan Sinds de eerste editie van de Rennsport Reunion in 2001 is het evenement een viering van de autosportgeschiedenis van Porsche.
Het evenement van dit jaar was geen uitzondering; het waren legendarische raceauto’s die zorgden voor de meest gepassioneerde en emotionele scènes op het Laguna Seca-podium. In totaal kwamen meer dan 300 auto’s het circuit op in tal van klassen, waaronder de sierlijke, lichte Bergspyder, het “pk-monster” Porsche 917/30 uit het CanAm-seizoen 1973 en de RS Spyder, die enorm succes had in de VS, evenals de zeer innovatieve Le Mans-winnende 919 Hybrid. Twee races met Porsche-tractoren zorgden voor wat meer ontspannen entertainment. Onder andere fabrieksrijders Felipe Nasr, Matt Campbell en Nick Tandy toonden hun kunsten op de historische tractoren. Patrick Long ging de strijd aan met Jörg Bergmeister, die een Porsche-tractor had geleend van Longs vader Jon.