De Spa 6 Hours 2023 . Wilfried Geerts en Belinda Nuytten

Drie dagen lang, van donderdagochtend tot zaterdagavond, toonde Spa Six Hours de auto’s van weleer op zijn 30e editie. Op een circuit van Spa-Francorchamps dat unaniem werd geprezen en dat qua weer trouw was aan zijn imago, schommelend tussen hevige regen en felle zon, hadden de deelnemers een geweldige tijd, tot grote vreugde van een groot publiek…

Sport Proto 2000

Het was de meer bescheiden Sport Proto 2000 line-up die vrijdagochtend laat de Spa Six Hours opende, met een 45 minuten durende race die uitmondde in een demonstratie voor de Chevron B8’s, Chris en Freddy Lilligston-Price die de leiding namen over het eerste ‘God Save the King’-geluid in het hart van de Belgische Ardennen, door het beter te doen dan Charles Alison aan de ene kant en Hugh Colman aan de andere kant …

Masters Endurance Legends – Race 1

Een veel indrukwekkendere startgrid voor de Masters Endurance Legends, die diende als overgang tussen de auto’s van weleer en de hedendaagse competitie. Bij afwezigheid van de Pescarolo-Judd van Christian Gläsel, die tijdens de kwalificatie crashte, werd de race in de openingsronden geleid door de twee Peugeot 90X’s van Steve Brooks en Stuart Wiltshire. De leeuwinnen namen de leiding tot Brooks crashte bij Speaker Corner! Na een Safety Car-periode ging Wiltshire er vandoor en won voor de HPD ARX03 van Olivier Galant en de Dallara Oreca van Antoine d’Ansembourg. In de GT-categorie leidde de Chrysler Viper GTS-R van Christophe Van Riet en Eric Mestdagh lange tijd, voordat de Aston Martin Vantage GT3 van Claude Bovet en David McDonald de leiding nam om te winnen…

HGPCA – Pre ’66 Grand Prix Auto’s – Race 1

Race 1 van de Historic Grand Prix Cars Association, met pre-1966 Grand Prix-auto’s, had halverwege de race te kampen met regen. Dit leidde tot talloze pirouettes. Terwijl de Cooper T53 en T79 alomtegenwoordig waren in de voorlopige top 6, was het Tim Child’s Brabham BT3/4 die naar voren kwam om te winnen voor Michael Gans (Cooper T79), terwijl Rudi Friedrichs (Cooper T53), die lange tijd aan de leiding had gestaan, aan het einde van de race versnellingsbakproblemen ondervond, waardoor hij terugviel naar de 3e plaats. Onder de auto’s met voormotor werden de Maserati 250F’s verwacht, maar John Spiers raakte uiteindelijk van de baan in Les Combes, waardoor Mark Shaw kon winnen met de zeer Amerikaanse Scarab Offenhauser, voor de twee Cooper Bristol Mk2’s van Ian Nuthall en Paul Grant.

Masters Racing Legends – F1 Auto’s 66-85 – Race 1

De regen bleef vallen op de startgrid van de Masters Racing Legends, met F1-auto’s van 1971 tot 1982. In het spel van bandenroulette kozen sommigen voor slicks, anderen voor regenbanden. Hoewel poleman Mike Cantillon (Williams FW07C) de beste start kende, maakte de Ier kort na het passeren van La Source een fout, waardoor Nick Padmore (Lotus 711) de leiding kon nemen. Na een Safety Car-periode veroorzaakt door Yutaka Toriba (Williams FW05) die van de baan liep, haalde Cantillon het leidende peloton in en ging hij zijn ex-Keke Rosberg-auto voor Padmore’s ex-Gunnar Nilsson Lotus en een Ken Tyrrell (Tyrrell 011) / Werner d’Ansembourg (Brabham BT49) duo gescheiden door… 29 duizendsten van een seconde aan de finish!

Vooroorlogse sportwagens

Hoewel de spectaculaire GN Parker van Justin en Charles Maeers pole position had gepakt in de sportwagens van de jaren ’20 en ’30, luidden technische problemen al snel de doodsklok voor deze originele machine. Rudi Friedrichs (Alvis Firefly Special) en vervolgens Gareth Burnett (Talbot 105) profiteerden allemaal, want ze stonden achtereenvolgens bovenaan in het klassement… voordat ze zelf in de problemen komen! Ross Keeling en Callum Lockie wonnen toen hun prachtige Delahaye 135 voor Christopher Mann’s Alfa Romeo 8C Monza en Martin Halusa’s Bugatti Type 35!

Belcar Historic Cup – Race 1

Zoveel water! Terwijl de weersvoorspellingen voor vrijdag vrij optimistisch waren, trof een stortbui het Circuit de Spa-Francorchamps! In deze zeer lastige omstandigheden beleefde het indrukwekkende Belcar Historic Cup-veld enkele zeer intense momenten, met herhaalde bandenwissels en talloze incidenten. Na te hebben gekozen voor slicks, behield Guy Fastres (BMW M3 E30) de leiding totdat de Beierse auto net voor de dubbele linkerbocht tegen de vangrail crashte! Bij andere incidenten die zich tegelijkertijd voordeden, werd de rode vlag gezwaaid… en Fastres werd uitgeroepen tot winnaar voor Eric Nulens (Porsche 964) en… Italiaanse Ilaria Stalliviera, aan het stuur van een bescheiden eerste generatie Renault Clio uitgerust met conventionele banden! Een paar uur later veranderde een salvo van penalty’s het klassement opnieuw en was het Ilaria Stalliviera die tot winnaar werd uitgeroepen! Michel Kowaleski (Ford Escort Mk2) won de oldtimercategorie voor Eric Damseaux (Mini Cooper S) en de Brit Harry Barton (BMW 2002)! Onwaarschijnlijk…

Masters GT Trofee

Het was ook in de regen dat de Masters GT Trophy-deelnemers vrijdag laat tot klappen kwamen. De Lamborghini Huracan Super Trofeo begon als favoriet en ze voltooiden de dubbel, Craig Wilkins won voor het duo Chris Milner-Nigel Greensall, het podium werd gecompleteerd door de Lotus Elise Motorsport van Rob Fenn en Paul Wright. In de GT4-categorie ging de overwinning naar Hans Hugenholtz in een Ford Mustang FR500C.

Masters Gentlemen Drivers & Pre-66 Toerwagens

De zaterdag begon met een 90 minuten durende semi-endurance tussen enkele Jaguar E-Type, TVR Griffith en Shelby Cobra Daytona. Vanaf poleposition hield de TVR van John Spiers de kopgroep vast, voordat Nigel Greensall zich naar de top van het klassement stuwde om een prachtige overwinning te pakken voor de Jaguar E-Type van Gary en John Pearson en de Lotus Elan 26R van Giles Dawson, winnaar in de categorie minder dan twee liter. In de categorie toerwagens, die het 60 minuten lang uitvocht, won Sam Tordoff met autoriteit in zijn indrukwekkende Ford Falcon Sprint, voor de Ford Mustang van Jake Hill en Rob Fenn en de Ford Falcon van Richard McAlpine.

HGPCA – Pre’66 Grand Prix Auto’s – Race 2

Na de overwinning van Tim Child’s Brabham BT3/4 een dag eerder, namen de Coopers zaterdag een duizelingwekkende revanche, op een baan die eindelijk droog was. En het was de Luxemburger Michael Gans die de leiding nam en een mooie overwinning pakte met de Cooper T79, wiens racecarrière in de vroege jaren ’60 meer dan beperkt was. Gans hield de Cooper T53 van Justin Maeers af tot aan de finish, terwijl de Brit Andy Middlehurst, in een ex-Jim Clark Lotus 25, de betere was van Tim Child, wiens auto motorproblemen had. Een Maserati 250F maakte een comeback in de categorie met voormotor, waarbij John Spiers won voor de twee Cooper Bristol Mk2’s van Ian Nuthall en Paul Grant.

Masters Endurance Legends – Race 2

Het Belgische volkslied klonk zaterdagochtend op het Circuit de Spa-Francorchamps aan het einde van Race 2 van de Masters Endurance Legends. Terwijl zijn vader Christophe d’Ansembourg donderdag de pech had de rest van het weekend te missen, maakte Antoine d’Ansembourg de pedigree van zijn ex-Didier Theys Dallara-Oreca waar om Race 2 van de Masters Endurance Legends te winnen, voor de Lola-Judd van de Brit Steve Tandy en de Zytek 09S van de Canadees Keith Frieser. In de Grand Touring-categorie opnieuw een overwinning voor de Aston Martin Vantage GT3 van de Zwitserse coureur Claude Bovet en de Brit David McDonald, die opnieuw de Chrysler Viper GTS-R van de Belgische coureurs Christophe Van Riet en Eric Mestdagh versloegen.

Belcar Historic Cup – Race 2

Na de slechte weersomstandigheden van de vorige dag profiteerde de Belcar Historic Cup eindelijk van optimale omstandigheden voor zijn tweede race. Meer was er niet nodig voor de krachtige Ford Capri 3100 RS van de Nederlander Wim Kuijl om weer op te klimmen in het veld en de leiding over te nemen van de Corvette C4 van de Belg Luc Branckaerts, die voor het eerst won in de categorie Youngtimers. De Amerikaanse schone bleef de schitterende BMW 320i E36 STW bestuurd door Erik Qvick en de Porsche 964 bestuurd door Luc Moortgat voor. In de categorie Oldtimers stonden achter eindwinnaar Wim Kuijl de Porsche 911 RSR van Angelo Ferrazano en de Ford Capri 2600 RS van Dieter Kuijl…

Masters Sportwagen Legendes

De Lolas waren de koninginnen van de Masters Sports Cars Legends op het Circuit de Spa-Francorchamps, ook al speelde de Amerikaan Kyle Tilley de spelbreker met zijn Chevron B23. Helaas zorgden remproblemen ervoor dat de auto in de kopgroep van Combes terechtkwam, voordat hij zich terugtrok naar de pitlane. Nadat hij in zijn Lola T292 de leiding had overgenomen van de Portugees Diogo Ferrao, wist de Brit Martin Stretton aan het einde van de race een Safety Car-periode te maken en de overwinning te pakken voor de Lola T70’s van Jason Wright en het duo Stephan Joebstl-Andy Willys. Alexander Furiani behaalde de 4e plaats, naast de Belg François Fabri in een Chevron B19.

Masters Racing Legends F1 Auto’s 66-85 – Race 2

En een tweede Belgisch volkslied, en nog een d’Ansembourg! Na de overwinning van Antoine in de Masters Endurance Legends was het Werner die race 2 van de historische F1-auto’s volledig domineerde aan het stuur van de ex-Nelson Piquet Brabham BT49, voor de Tyrrell 011 van de Amerikaan Ken Tyrrell en de Williams FW07-C van de Ier Mike Cantillon. In de categorie single-seaters zonder grondeffect was het de Lotus 77 van Nick Padmore die opnieuw een overwinning pakte, ruim voor de Surtees TS9B van Ewen Sergison.

Spa Zes uur Uithoudingsvermogen

Bijna twintig Ford GT40’s op de grid, waarvan 15 bovenaan het klassement een derde van de race… en slechts één die in staat is om de beste Lotus Elan 26R aan het einde van het evenement te verslaan! Het lijdt geen twijfel dat de Spa Six Hours Endurance trouw was aan de traditie, met een overvloed aan race-incidenten en andere wendingen. In de loop van de acht Safety Car-periodes die de race onderbraken, verdwenen een aantal topteams, waaronder Bryant-Cottingham (#21), Hart-Hart-Pastorelli , Ditting-Hancock en Pearson-Brundle , uit de bovenste regionen van het klassement, waardoor de schijnwerpers overbleven aan Andy Priaulx, Gordon Shedden en Miles Griffith (#14), evenals Nico Verdonck en Marcus Graf Oeynhausen (#30). Remproblemen vertraagden het Belgisch-Duitse duo tegen het einde van de race, waardoor de Ford GT40 bestuurd door meervoudig Europees en World Touring-kampioen Andy Priaulx de overwinning kon pakken… voor de #600 Lotus Elan 26R van Andrew Jordan, Sam Tordoff en James Dorlin! Het was de 16e overwinning voor een GT40 in 30 edities van de Spa Six Hours Endurance.

In de laatste ronden wisten Tony Wood, Will Nuthall en Michael Lyons (#25 Ford GT40) de top 3 compleet te maken. Wat betreft de wereldsterren van het weekend, zevenvoudig NASCAR-kampioen Jimmie Johnson en drievoudig Indy 500-winnaar Dario Franchitti, samen met Marino Franchitti, hadden ze een lange claim op het laatste podium voordat ze niet 7e werden in de # 32 Ford GT40. De eerste Jaguar E-Type, de #33 van Jon Minshaw en Phil Keen, was slechts op de 9e plaats te vinden.

De Touring categorie werd gewonnen door de Ford Mustang bestuurd door de Nederlanders Jac en Ties Meeuwissen en Bas Jansen, die de Ford Falcon Sprint bestuurd door Vanina Ickx versloegen! De Luxemburgers Bob Kellen, Yann Munhowen en Max Schiltz (Mustang) vervolledigden het podium.

In de andere categorieën waren er overwinningen voor Jordan-Tordoff-Dorlin (Lotus Elan – GTS10), Orebi Gann-Bourne-Lockie (Morgan +4, GTS11), Minshaw-Keen (Jaguar E-Type, GTS12) en Bordet-Bordet (Marcos 1800 GT, GTP -2,5 liter). Nico Verdonck, de beste Belgische coureur, kreeg de Prix Jean Blaton – Beurlys.
Spa Six Hours – 27.09.23 – 01.10.23
Het geluid van de geschiedenis

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait