- Wereldpremière op “Rennsport Reunion 7” in Californië
- 911 GT3 R rennsport schuift alle beperkingen van de FIA GT3-reglementen opzij
- Hoogtoerige zescilinder atmosferische motor in boxerindeling
- Keuze uit zeven basiskleuren en drie speciale designs
- Gelimiteerde oplage van 77 voertuigen op basis van de Porsche 911 GT3 R
Stuttgart. Een van de speciale kenmerken van dit unieke collector’s item, dat beperkt is tot 77 eenheden, is de opvallend ontworpen body. De Porsche 911 GT3 R rennsport combineert het krachtige uiterlijk van een high-performance wedstrijdauto met moderne designelementen. Tegelijkertijd grijpt hij terug naar de autosportgeschiedenis van de sportwagenfabrikant zonder af te glijden naar een retro-look. Elementaire prestatiefactoren van het originele GT3-model, zoals luchtweerstand en aerodynamische downforce, blijven grotendeels onaangetast. Als volbloed raceauto blijft de vorm van de 911 GT3 R rennsport zijn functie volgen – maar dat doet hij op een uiterst emotionele en aantrekkelijke manier.
“De nieuwe Porsche 911 GT3 R rennsport biedt de ervaring van het besturen van een negen-elf-gebaseerde racewagen in wat waarschijnlijk de meest primaire vorm is”, benadrukt Thomas Laudenbach, Vice President Motorsport. “Je krijgt er kippenvel van als je ernaar kijkt en het combineert de beste autosporttechnologie met een designtaal die typerend is voor Porsche. Met zijn uitzonderlijke prestaties maakt de 911 GT3 R rennsport de geschiedenis van ons merk zowel tastbaar als hoorbaar. Het is niet meer dan gepast dat we het aan Porsche’s grote fangemeenschap zullen presenteren op Rennsport Reunion 7 in Laguna Seca. Dit is een exclusief aanbod aan onze klanten dat eigenlijk maar één limiet kent: de limited edition van 77 stuks.”
Deze buitengewone sportwagen is ontworpen door Grant Larson en Thorsten Klein van het Style Porsche-team. “De 911 GT3 R rennsport zal zijn plaats innemen als de logische opvolger van de moderne Porsche 935. Terwijl de 935 technisch gebaseerd was op de bijna standaard 911 GT2 RS Clubsport, gebruikt de 911 GT3 R rennsport de huidige 911 GT3 R van de 992-generatie als basis. Onder de uitgebreid opnieuw ontworpen carbon huid bevindt zich een volbloed raceauto”, benadrukt Larson. De Amerikaan was 14 jaar Director Special Projects bij Style Porsche. Samen met Thorsten Klein is hij verantwoordelijk voor de individuele, eenmalige voertuigen van Porsche Exclusive Manufaktur. Thorsten Klein vult aan: “We hebben het limited edition model iets meer breedte gegeven en de lengte visueel uitgerekt, terwijl het tegelijkertijd heel laag zit op prachtig vormgegeven wielen. Dit geeft het perfecte proporties en maakt het er nog spectaculairder uit.”
Onderscheidend design met krachtige uitstraling en een brede achterkant
Over het algemeen zijn alleen de motorkap en het dak overgenomen van de standaard GT3 R. Alle andere lichaamselementen zijn veranderd. Larson en zijn team hebben het grootste deel van de aerodynamisch geoptimaliseerde geometrie van de neus van het voertuig overgenomen, inclusief de koelluchtinlaten en kanalen. De ontwerpers hebben ook visuele accenten gelegd in het gebied rond de zijvinnen en flics. Ze worden nu omlijst door een zijkap en beschermd tegen schade veroorzaakt door externe impact. De radicaal gewijzigde vorm van de luchtinlaat- en uitlaatpanelen van de voorste wielkasten onderstreept het meer zelfbewuste uiterlijk. Conventionele buitenspiegels zijn geëlimineerd en vervangen door een digitaal equivalent. Een systeem bestaande uit drie camera’s geïntegreerd in de buitenste huid van het voertuig en monitoren in de cockpit voeren deze taak nu uit.
Aanpassingen aan de achterkant van de raceauto hebben een bijzonder onderscheidend karakter. De enorme achtervleugel is het dominante onderdeel van de luchtstroom. Het ontwerp is herinneringent van die van de legendarische Brumos Porsche 935/77, waarmee de Amerikaan Peter Gregg samen met de Nederlander Toine Hezemans en de Duitser Rolf Stommelen de zevende eindzege voor een Porsche pakte tijdens de 24 uur van Daytona in 1978.
De gedurfde interpretatie aan de achterkant ontwikkelt een visuele impact die ook wordt weerspiegeld in de downforce-nummers: om ervoor te zorgen dat de belasting op de horizontale elementen binnen de in de norm gedefinieerde grenzen blijft, zijn ze voorzien van twee extra verticale steunen. Qua functie doen ze denken aan de Porsche 962 Le Mans racewagen en overbruggen zo de kloof tussen heden en verleden. Een lichtbalk bestaande uit fijne LED-strips, die nu verlichte letters van de Porsche-belettering bevatten, kenmerken het algehele bredere achterste gedeelte. Een niveau lager laat de grotendeels open achterbumper om gewichtsredenen af van grille-afdekkingen en lambrisering. Dit geeft een duidelijk zicht op de technische componenten erachter en dus ook op het uitlaatsysteem met zijn centraal geplaatste dubbele uitlaatpijpen.
De bijzondere designclaim van de 911 GT3 R rennsport komt ook tot uiting in het licht gewijzigde interieur. De monitoren van de twee op het spatbord gemonteerde buitencamera’s gaan aan weerszijden harmonieus over in het interieur. Speciale graphics voor het spatscherm van het centrale display en het limited edition-nummer op het instrumentenpaneel hebben de vormen van de raceauto gekregen, terwijl de sfeerverlichting het thema van de in kleur verstelbare hoofdkoplampen voor het interieur overneemt. Alle veiligheidsvoorzieningen voldoen aan de geldende FIA-normen. Het bijzonder stijve rolkooiontwerp maakt de installatie van alleen de bestuurdersstoel mogelijk. Net als bij de wereldwijd in gebruik zijnde 911 GT3 R is de gelimiteerde ‘rennsport’ dus een eenzitter racewagen.
Met hun opvallende uiterlijk zijn de 18-inch velgen van BBS in hun exclusieve “race” design ook een blikvanger. Ze combineren alle technische eisen waaraan een wedstrijdwiel met centrale vergrendeling moet voldoen, waaronder een hoge designstandaard. Porsche Motorsport spuit ze standaard in Dark Silver Metallic.
Nieuw kleurenconcept met uitgebreide aanpassingsmogelijkheden
Qua kleurconcept slaat de 911 GT3 R rennsport een nieuwe weg in. Porsche biedt het nieuwe collector’s item af fabriek aan met een carrosserie gespoten in Agate Grey Metallic en carrosserie in puur carbon. De racewagen zal voor het eerst af fabriek verkrijgbaar zijn in zeven kleuren, waaronder Star Ruby en Signal Orange. Daarnaast zijn er drie exclusieve lakontwerpen beschikbaar die verder maatwerk mogelijk maken. Thorsten Klein, Style Porsche Project Manager voor de GT3 R rennsport: “Porsche is gevormd door zijn rijke geschiedenis. Dit geldt vooral in de racerij. Dit heeft ons vervolgens natuurlijk geïnspireerd, maar we wilden geenszins een kopie of een voor de hand liggende retro-verfbeurt produceren. De drie opties die we hebben geselecteerd, zijn nieuwe interpretaties die realistisch zijn en niet een of andere flagrante knipoog naar de geschiedenis van het merk.”
Het “Rennsport Reunion Design” is gebaseerd op traditionele motorsportkleuren en lanceert een golf over de verbazingwekkende contouren van de carrosserieoppervlakken. Het stroomt op een manier die doet denken aan de legendarische Corkscrew-hoekcombinatie op Laguna Seca, de locatie die is gekozen voor de wereldpremièree van de 911 GT3 R rennsport. Dit eerbetoon onderstreept de proporties van het voertuig en zijn achtervleugel, die verder wordt geaccentueerd door de nog steeds zichtbare koolstofoppervlakken. Samen met een keuze uit optionele verfschema’s zijn ze over het algemeen bedekt met een halfglans blanke laag. Met zijn rood-witte kleurenschema is het “Flacht Design” voorzien van de kleuren die traditioneel door Porsche Motorsport worden gebruikt. Het speelt vooral visueel met de uitlopende spatborden. De term “Flacht” is gewijd aan het district binnen het Porsche Development Centre Weissach, waar de motorsportafdeling is gevestigd. De derde optie is het “Speed Icon Design”. Het is gebaseerd op verschillende tinten blauw, die zich voornamelijk richten op de uitgesproken breedte van het voertuig.
Nog krachtigere racemotor
In principe is de 911 GT3 R rennsport gebaseerd op Porsche’s huidige GT3-racewagen. In vergelijking met de 911 GT3 R van de 992-generatie gaat het limited edition-model echter verder dan de strenge eisen van autosporthomologatie of beperkingen opgelegd door een “Balance of Performance” (BoP). Het ontwikkelingsteam dat Dr.-Ing. Andreas Singer ondersteunt, heeft deze extra vrijheden omgezet in een nog emotionelere circuitauto met tal van technische verfijningen. Het combineert meer motorvermogen met een lager gewicht en een spectaculair ontwerp met een geweldig geluid dat lijkt op dat van de 911 RSR. Het resultaat is waarschijnlijk het populairste circuitgereedschap dat Porsche ooit als collector’s item beschikbaar heeft gesteld.
De 4,2-liter zescilinder boxermotor van de 911 GT3 R, een krachtbron die tot 9.400 tpm toeren, profiteert vooral van het wegvallen van de beperkingen die de regelgeving oplegt: hij haalt een vermogenspiek tot 456 kW (620 pk). Dit komt overeen met een vermogen van maar liefst 148 pk per liter cilinderinhoud – hoogstwaarschijnlijk een record voor een atmosferische motor van een GT-racewagen. Hij is dus aanzienlijk krachtiger dan de originele krachtbron, die tot 416 kW (565 pk) kan ontwikkelen in de 911 GT3 R, afhankelijk van de BoP-rating. De watergekoelde vierklepsmotor met directe benzine-inspuiting is ontworpen om op E25-brandstoffen te rijden. Deze omvatten bio-ethanolbrandstoffen en zogenaamde reFuel, naast regeneratief geproduceerde e-brandstoffen, die een bijna koolstofneutrale werking mogelijk maken. Met hun lagere klopneiging maken ze de weg vrij voor geavanceerdere ontstekingshoeken en verhoogde compressie in de zes verbrandingskamers. De zuigers en nokkenassen die speciaal voor de GT3 R rennsport-motor zijn ontwikkeld, leveren betere prestaties, vooral wanneer ze op E25-brandstoffen rijden. De motor kan echter ook op conventionele brandstoffen draaien.
De krachtoverbrenging naar de achterwielen, inclusief de sequentiële zestraps versnellingsbak met constant gaas, is met slechts kleine aanpassingen afkomstig van de 911 GT3 R. Schakelen gebeurt via stuurwielpeddels die een elektronische schakelactuator aansturen. De overbrengingsverhouding van de vierde, vijfde en zesde versnelling komt overeen met de Daytona-opstelling van de GT3-racewagen. In de zesde versnelling, met een motortoerental van 9.000 tpm, geeft het de auto een topsnelheid die ongeveer 20 km/u hoger ligt dan de kortere FIA-gehomologeerde overbrengingsverhouding van de GT3 R. In de ongedempte versie biedt het race-uitlaatsysteem met centraal geplaatste dubbele uitlaatpijpen een authentiek en uiterst emotioneel motorgeluid.
Twee stillere verEr zijn sions met geluiddempers en katalysatoren beschikbaar voor racecircuits met geluidsbeperkingen.
Ook het onderstel is in principe identiek aan dat van de GT3-racewagen. Op de vooras wordt nog steeds een state-of-the-art dubbele wishbone-ophanging gebruikt om wielgeleiding uit te voeren met een multi-link ophanging aan de achterkant. De in vijf richtingen verstelbare raceschokdempers van KW hebben een afblaasfunctie. Porsche Motorsport levert de 911 GT3 R rennsport met een specifieke basisset-up. Verdere aanpassingen aan de ophanging kunnen worden gemaakt met behulp van shims. Hun voordeel: ze maken het mogelijk om fijne aanpassingen te doen zonder dat tijdrovende metingen van de ophanging nodig zijn.
Een ander uniek verkoopargument van de auto zijn de racebanden die Michelin exclusief aanbiedt voor GT3 R rennsport-klanten. Deze banden profiteren van een nieuwe constructie in combinatie met een nieuw samengesteld loopvlak dat resulteert in een verbeterde opwarming en rijeigenschappen in vergelijking met de Michelin Pilot Sport M S9 (S9M). Bovendien sluit het speciaal ontwikkelde bandontwerp op de zijwand van de band naadloos aan bij het uiterlijk van het voertuig.
Het aluminium monobloc raceremsysteem van AP heeft remblokken gekregen met titanium steunplaten. Ze verminderen de totale onafgeveerde massa’s met ongeveer een kilogram. De nieuwe FT3.5-veiligheidstank met een inhoud van 117 liter is ook een gewichtsbesparende functie, omdat hij een kilogram lichter is dan de vorige versie en in de toekomst ook in de 911 GT3 R kan worden gebruikt voor race-evenementen. Een andere gewichtsbesparende functie is de eliminatie van het airconditioningsysteem. Ventilatie voor de bestuurder wordt verzorgd door het stoelkoelingsconcept van de 911 GT3 R. In totaal mikken de ontwikkelaars op een leeggewicht van 1.240 kilogram voor de 911 GT3 R rennsport. Dit zou neerkomen op een gewicht/vermogensverhouding van 2,0 kg/PS. Porsche Motorsport biedt de limited edition 911 GT3 R rennsport af fabriek aan voor een prijs van 951.000 euro (1.046.000 USD), plus landspecifieke btw en opties.
Schrijf je in op http://motorsport-community.porsche.com/GT3Rrennsport