Keuze uit twee krachtig gemotoriseerde modelvarianten
· Eerste SUV Coupé met exclusieve AMG E PERFORMANCE hybride technologie
· Geëlektrificeerde 2,0 liter viercilinder AMG-motor met elektrische uitlaatgasturbo
· AMG RIDE CONTROL-onderstel met verstelbare demping en achterasbesturing
· Karakteristieke AMG-designkenmerken voor exterieur en interieur
Enkele weken na de presentatie van de nieuwe Mercedes-AMG GLC SUV presenteert het performance- en sportwagenmerk nu de nieuwe GLC Coupé. Dit model completeert de succesvolle midsize modelserie van Mercedes-AMG en vormt een nieuwe highlight in het portfolio met zijn combinatie van dynamische elegantie en karakteristieke AMG-kenmerken. De opvallende proporties en dynamisch gelijnde oppervlakken zorgen voor een uniek uiterlijk, aangevuld met een hoogwaardig interieur.
Er is keuze uit twee krachtige modelvarianten: de GLC 63 S E PERFORMANCE Coupé is de eerste performance-hybrid SUV coupé van het merk (brandstofverbruik gecombineerd 7,5 l/100 km, CO2-emissie gecombineerd 170 g/km, energieverbruik gecombineerd 12,7 kWh /100 km)[1] met een systeemvermogen van 500 kW (680 pk). De basisversie, de GLC 43 4MATIC Coupé (brandstofverbruik gecombineerd 10,2-9,8 l/100 km, CO2-emissie gecombineerd 232-223 g/km)[2], heeft een vermogen van 310 kW (421 pk) en biedt via de riemaangedreven startdynamo een kortstondige boost van 10 kW (14 pk). De dynamische rijervaring wordt mede bepaald door de uitgebreide standaarduitrusting, die onder meer bestaat uit de achterasbesturing, vierwielaandrijving, AMG SPEEDSHIFT MCT 9G-transmissie met natte wegrijkoppeling en AMG RIDE CONTROL-onderstel met adaptief verstelbare demping.
“Met de nieuwe Mercedes-AMG GLC Coupé richten we ons op klanten die op zoek zijn naar een sportieve lifestyle en een dynamisch design in combinatie met indrukwekkende prestaties. De hoogwaardige technische componenten staan garant voor rijdynamiek en rijplezier op het hoogste niveau. Met het topmodel GLC 63 S E PERFORMANCE Coupé bieden we onze innovatieve hybride aandrijving nu ook in dit segment aan, die garant staat voor een zeer veelzijdige rijervaring.”
Michael Schiebe, CEO Mercedes-AMG GmbH en Hoofd divisies Mercedes-Benz G-Klasse & Mercedes-Maybach
Het sportieve silhouet met een vloeiende overgang naar de achterzijde is het belangrijkste kenmerk van de nieuwe Mercedes-AMG GLC Coupé. De koplampen sluiten aan op de bovenkant van de AMG-grille en benadrukken daarmee de breedte van het voertuig. De AMG-voorskirt in jetwingdesign met grote luchtinlaten, verticale vinnen en extra flics creëert opvallende accenten. Precieze randen op de flanken benadrukken de sportieve proporties en de krachtig gelijnde wielkasten.
De claddings in carrosseriekleur en de AMG-dorpelverbreders zijn harmonieus geïntegreerd in de elegante basisvorm. De soevereine uitstraling wordt ook benadrukt door de grote spoorbreedte en de strak op de carrosserie aansluitende velgen in de maten 19, 20 of 21” Diverse velgen die af fabriek worden aangeboden, zijn glansgedraaid met bicolor oppervlakken. Op de optielijst staan treeplanken die voor een geoptimaliseerde instap zorgen alsmede tal van andere pakketten.
De tweedelige achterlichten met een zwart, donkerrood verbindingselement laten de achterzijde breder ogen. De AMG-specifieke achterskirt in diffusorlook (GLC 43) of met een extra diffusorpaneel (GLC 63 S) en de twee dubbele uitlaatsierstukken (rond bij de GLC 43, trapeziumvormig bij de GLC 63 S) versterken de krachtige uitstraling.
Karakteristieke AMG-elementen in het interieur voor een sportieve, elegante uitstraling
In het interieur zorgen de AMG-stoelen in lederlook ARTICO/microvezel MICROCUT AMG met unieke graphics en dessins voor een sportieve touch. Optioneel is bekleding in leder en nappaleder met een AMG-reliëflogo op de voorste hoofdsteunen leverbaar. Ook AMG Performance-stoelen zijn als optie leverbaar.
Een andere highlight is het standaard AMG Performance-stuurwiel in nappaleder (GLC 43) of nappaleder/microvezel MICROCUT (GLC 63 S). Het is afgevlakt aan de onderkant, geperforeerd op het greepgedeelte en voorzien van zilverkleurige aluminium stuurschakelpaddles. Met de twee ronde AMG-stuurwieltoetsen kunnen diverse rijdynamiekfuncties en de AMG DYNAMIC SELECT-rijprogramma’s snel en nauwkeurig worden bediend. De sportieve, luxueuze sfeer wordt afgerond door AMG-sportpedalen, AMG-vloermatten en verlichte instaplijsten met opschrift ‘AMG’.
Het MBUX infotainmentsysteem bevat diverse AMG-specifieke displays en functies. Hiertoe behoren onder andere de specifieke displays in het combi-instrument, in het staande centrale multimediadisplay in de middenconsole en in het optionele head-up display. De exclusieve AMG-weergavestijl ‘Supersport’ biedt de mogelijkheid om content weer te geven via een verticale structuur. Dit omvat een set-up menu dat de geselecteerde onderstel- of transmissie-instellingen weergeeft. De bestuurder kan ook een navigatiekaart of verbruiksgegevens in de ‘Supersport’-weergavestijl laten weergeven.
Ook geïntegreerd is AMG TRACK PACE, de datalogger voor gebruik op het circuit (standaard bij de GLC 63 S, optioneel voor de GLC 43). De software registreert tien keer per seconde meer dan tachtig voertuigspecifieke gegevens tijdens het rijden op een circuit, zoals snelheid, acceleratie, stuurhoek en rempedaalbediening. De weergave van ronde- en sectortijden en extra training- en analysetools geven de bestuurder ook extra inzicht.
2,0 liter viercilinder AMG-motor met elektrische uitlaatgasturbo
Het kloppend hart van de nieuwe Mercedes-AMG GLC Coupé wordt gevormd door de 2,0 liter viercilinder AMG-motor, die innovatieve technologieën en een hoog prestatieniveau combineert met een voorbeeldige efficiëntie. De motor blijft trouw aan een traditie die typerend is voor het merk: hij is niet alleen volledig ontwikkeld in de fabriek in Affalterbach, maar wordt daar ook volgens de hoogste kwaliteitsnormen geproduceerd volgens het principe ‘One Man, One Engine’. Mercedes-AMG combineert het vakmanschap van zijn hooggekwalificeerde medewerkers met de modernste productiemethoden van Industry 4.0 en een hoge mate van digitalisering.
De motor, die intern bekend staat als M139l (de l staat voor plaatsing in lengterichting), is tot nu toe de enige seriemotor ter wereld die wordt geladen met een elektrische uitlaatgasturbo via het extra 48V-boordnet, dat ook de riemaangedreven startdynamo (RSG) omvat. Het systeem is een directe afgeleide van de technologie die het Mercedes-AMG Petronas F1 Team al jaren met succes toepast in de hoogste klasse van de autosport. Deze nieuwe vorm van turbolading garandeert een bijzonder spontane respons over het hele snelheidsbereik. Dit leidt tot een nog dynamischer rijgevoel en verhoogt tegelijkertijd de efficiëntie.
Het werkingsprincipe van de elektrische uitlaatgasturbo in detail
Een ongeveer 4 cm dunne elektromotor is direct op de as van de turbocompressor geïntegreerd tussen het turbinewiel aan de uitlaatzijde en het compressorwiel aan de inlaatzijde. Deze motor wordt elektronisch aangestuurd, drijft direct de as van de turbo aan en brengt zo het compressorwiel in beweging totdat de uitlaatgasstroom de conventionele aandrijving overneemt.
Dit verbetert de respons vanaf stationair toerental en over het gehele toerenbereik aanzienlijk. De verbrandingsmotor reageert nog spontaner op het gaspedaal en het rijgevoel is veel dynamischer. De elektrificatie van de turbo zorgt bovendien voor een hoger koppel bij lage toerentallen. Dit verhoogt ook de souplesse en optimaliseert de acceleratie vanuit stilstand. Zelfs wanneer de bestuurder het gaspedaal loslaat of remt, is de technologie in staat om de laaddruk te allen tijde vast te houden. Dit zorgt voor een continue directe respons.
In vergelijking met de GLC 43 is de turbo van de GLC 63 S aanzienlijk groter. Dit zorgt voor een hogere luchtdoorvoer en dus meer vermogen. De geïntegreerde elektromotor wordt daarnaast aangedreven door een 400V-hoogspanningssysteem.
E PERFORMANCE Hybrid met 500 kW (680 pk) systeemvermogen en 1.020 Nm systeemkoppel
In de GLC 63 S E PERFORMANCE levert de M139l-motor 350 kW (476 pk) bij 6.725 t/min. Daarmee is het de krachtigste in serie geproduceerde viercilindermotor ter wereld. Het maximumkoppel van de verbrandingsmotor van 545 Nm is beschikbaar bij 5.250–5.500 t/min. Bij deze performance-hybrid wordt de 2,0 liter motor gecombineerd met een permanent bekrachtigde synchrone elektromotor, een in Affalterbach ontwikkelde high-performance accu en de volledig variabele vierwielaandrijving AMG Performance 4MATIC+.
Het systeemvermogen van 500 kW (680 pk) en het systeemkoppel van 1.020 Nm maken indrukwekkende rijprestaties mogelijk: accelereren vanuit stilstand naar 100 km/h duurt slechts 3,5 seconden en eindigt pas bij een elektronisch begrensde 275 km/h.
De 150 kW (204 pk) sterke elektromotor is op de achteras geplaatst, waar hij met een elektrisch geschakelde tweetraps transmissie en het elektronisch geregelde sperdifferentieel is geïntegreerd in een compacte Electric Drive Unit (EDU). Experts noemen deze lay-out een P3-hybrid. De lichtgewicht high-performance accu bevindt zich ook achterin boven de achteras. Dit compacte ontwerp heeft tal van voordelen.
De elektromotor geeft zijn vermogen direct af aan de achteras en kan zijn vermogen daardoor directer omzetten in aandrijving – voor die extra boost bij het wegrijden, accelereren of inhalen. Zoals kenmerkend is voor deze lay-out, kan het vermogen van de elektromotor worden gebruikt met het maximumkoppel, zodat bijzonder soepel wegrijden vanuit stilstand mogelijk is. Dankzij het geïntegreerde, elektronisch geregelde sperdifferentieel op de achteras ervaart de bestuurder bovendien direct een merkbare verbetering van de prestaties: de hybrid accelereert extreem soepel uit bochten, biedt een optimale tractie en daarmee meer rijveiligheid.
Als er slip optreedt op de achteras, wordt voor meer tractie de aandrijfkracht van de elektromotor indien nodig ook overgebracht naar de voorwielen. De mechanische verbinding van de volledig variabele vierwielaandrijving maakt dit mogelijk via de cardanas en aandrijfassen van de voorwielen. De plaatsing op de achteras verbetert de gewichts- en aslastverdeling in het voertuig. Dit vormt de basis voor de overtuigende handling.
Het AMG-concept biedt een zeer hoge recuperatie-efficiëntie omdat het systeem slechts minimale mechanische en hydraulische verliezen van de motor en transmissie toestaat. De geautomatiseerde tweetraps transmissie op de achteras zorgt met zijn speciaal gekalibreerde overbrengingsverhouding voor een goede spreiding van het koppel in uiteenlopende situaties, van soepel wegrijden vanuit stilstand tot veilige, continue prestaties bij hogere snelheden. Een elektrische actuator schakelt bij ongeveer 140 km/h de tweede versnelling in, wat overeenkomt met het maximumtoerental van de elektromotor van circa 13.500 t/min.
Geïnspireerd door de Formule 1™, ontwikkeld in Affalterbach: de high-performance AMG-accu
Bij de ontwikkeling van het lithium-ion-energieopslagsysteem dienden technologieën die zich hebben bewezen in de Formule 1™ hybrid racewagens van het Mercedes-AMG Petronas F1 Team als inspiratiebron. De high-performance AMG-accu combineert een hoog vermogen dat frequent achterelkaar kan worden opgeroepen met een laag gewicht om het algehele prestatieniveau van het voertuig te verhogen. Daarbij komen nog de snelle energieabsorptie en de hoge vermogensdichtheid.
80 kW continuvermogen en 150 kW piekvermogen
De high-performance accu van de GLC 63 S E PERFORMANCE Coupé heeft een capaciteit van 6,1 kWh, 80 kW continuvermogen en 150 kW piekvermogen gedurende 10 seconden. Het laden vindt plaats door middel van recuperatie of via de 3,7 kW boordlader die kan worden gekoppeld aan een laadstation, wallbox of gewoon stopcontact. De constructie van de accu zorgt voor een snelle vermogensafgifte en -absorptie en niet voor een zo groot mogelijke actieradius. Toch is de elektrische actieradius van 12 km goed bruikbaar, bijvoorbeeld om geluidsarm, volledig elektrisch te rijden vanuit woonwijken naar de rand van de stad of naar de snelweg.
Innovatieboost: directe koeling van de accucellen
De basis voor het hoge prestatieniveau van de 400V AMG-accu wordt gevormd door de innovatieve directe koeling: een hightech koelvloeistof stroomt rond alle 560 cellen en koelt ze zodoende afzonderlijk. Elke accu heeft een bepaalde temperatuur nodig voor een optimale vermogensafgifte. Als het energieopslagsysteem te koud of te warm wordt, verliest het tijdelijk merkbaar vermogen of het vermogen moet worden verlaagd om geen schade te veroorzaken als de temperatuur te hoog is. Een gelijkmatige temperatuurregeling van de accu heeft daarom een zeer grote invloed op de prestaties, levensduur en veiligheid ervan. Het AMG-systeem is erop gericht om een gelijkmatige warmteverdeling in de accu te garanderen.
Bedrijfsstrategie: altijd elektrisch vermogen beschikbaar
De bedrijfsstrategie is afgeleid van het hybride powerpack van de Mercedes-AMG Petronas Formule 1-racewagen. Net als in de topklasse van de autosport is de maximale aandrijving altijd beschikbaar wanneer de bestuurder de kickdown gebruikt – om krachtig uit bochten te accelereren of snel in te halen. Het elektrisch vermogen kan altijd worden opgeroepen en vaak worden gereproduceerd via hoge recuperatieprestaties en bijladen naar behoefte.
Performance hybrid-aandrijving kan de tractie van één wiel regelen
De hybride aandrijflijn heeft ook een positieve uitwerking op de rijdynamiek. In plaats van in te grijpen door via ESP®-remingrepen uit te voeren, kan de elektromotor ook de tractie regelen zodra er op een wiel te veel slip wordt gesignaleerd. Om dit te realiseren, verlaagt de intelligente regeling het aandrijfkoppel van de elektromotor, dat vervolgens via het sperdifferentieel op de achteras naar het wiel wordt overgebracht. Het resultaat: het ESP® hoeft niet of pas later in te grijpen. Het voordeel hiervan: de verbrandingsmotor kan daardoor een hoger koppel afgeven. Dit verbetert de souplesse en verhoogt de efficiëntie. Bovendien kan het vermogen dat anders ‘verspild’ zou worden door het remmen worden gebruikt om de accu te laden.
GLC 43 4MATIC: 310 kW (421 pk) vermogen en 500 Nm koppel maken sportieve rijprestaties mogelijk
De 2,0 liter viercilinder lijnmotor van het instapmodel GLC 43 4MATIC Coupé heeft een maximumvermogen van 310 kW (421 pk) bij 6.750 t/min. Het maximumkoppel van 500 Nm wordt geleverd bij 5.000 t/min. Afhankelijk van de situatie levert het systeem ook kortstondig een extra boost van 10 kW (14 pk) via de riemaangedreven startdynamo (RSG). De tweede generatie RSG functioneert als een mild hybrid-systeem, dat naast de tijdelijke boost ook functies als ‘zeilen’ (uitrollen) en recuperatie mogelijk maakt. Dat zorgt voor een maximale efficiëntie. De 48V-technologie verhoogt ook het comfort, omdat de overgangen tussen de start-stop functie en de ‘zeil’functie bijna onmerkbaar verlopen. De GLC 43 4MATIC accelereert vanuit stilstand naar 100 km/h in slechts 4,8 seconden. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 250 km/h.
AMG SPEEDSHIFT MCT 9G-transmissie met natte wegrijkoppeling
Het vermogen wordt in beide Mercedes-AMG GLC Coupé-modellen overgebracht via de AMG SPEEDSHIFT MCT 9G-transmissie (MCT = Multi-Clutch Transmission), waarbij een natte wegrijkoppeling de plek van de koppelomvormer inneemt. Deze transmissie vermindert het gewicht en optimaliseert dankzij de verminderde massatraagheid de respons op gaspedaalbewegingen, vooral tijdens het accelereren en bij lastwisselingen. De uitvoerig gekalibreerde software zorgt voor extreem korte schakeltijden en, indien nodig, snelle meervoudige terugschakelacties. De dubbele ontkoppelingsfunctie zorgt in de rijprogramma’s ‘Sport’ en ‘Sport+’ voor een bijzonder opwindende schakelbeleving. Ook wordt de RACE START-functie toegepast, die een optimale acceleratie vanuit stilstand garandeert. In het rijprogramma ‘Comfort’ wordt de ECO start-stopfunctie automatisch geactiveerd, de functie ‘zeilen’ kan worden geactiveerd in het rijprogramma ‘Individual’.
Bij de GLC 43 heeft de vierwielaandrijving AMG Performance 4MATIC een permanente vermogensverdeling tussen de voor- en achteras in de verhouding 31 tot 69 procent. Het feit dat een groter deel van het vermogen aan de achterwielen wordt afgegeven, zorgt voor meer rijdynamiek, een hogere dwarsacceleratie en verbeterde tractie bij het accelereren. In de GLC 63 S brengt de volledig variabele vierwielaandrijving AMG Performance 4MATIC+ de aandrijfkracht over op de weg, inclusief een driftmodus voor nog meer rijplezier.
AMG DYNAMICS standaard onderdeel van de AMG DYNAMIC SELECT-rijprogrammakeuze
De AMG DYNAMIC SELECT-rijprogramma’s (vijf voor de GLC 43, acht voor de GLC 63 S) maken een breed scala aan voertuigkarakteristieken mogelijk, van comfortabel tot dynamisch. De afzonderlijke rijprogramma’s bieden een individuele rijervaring, die nauwgezet is afgestemd op de verschillende rijomstandigheden.
Nieuw binnen het AMG DYNAMIC SELECT-rijprogramma is het geïntegreerde rijdynamieksysteem ‘AMG DYNAMICS’. Deze breidt de stabiliserende functies van het elektronisch stabiliteitsprogramma ESP® uit met ingrepen in de stuurkarakteristiek die voor meer rijdynamiek zorgen en met extra ESP®-functies. Bij dynamisch rijden in bochten zorgt een korte remingreep op het binnenste achterwiel bijvoorbeeld voor een gedefinieerd giermoment rond de verticale as, wat spontaan en nauwkeurig sturen mogelijk maakt.
De mate en effectiviteit van deze ingrepen zijn afhankelijk van het gekozen AMG DYNAMIC SELECT-rijprogramma, waarbij de bestuurder de set-up zelf kan bepalen in het rijprogramma ‘Individual’. Het ESP® kan in drie trappen worden ingesteld. ‘On’ is de standaardkeuze, die een hoog veiligheidsniveau biedt dat is aangepast aan het sportieve karakter van het voertuig. Terwijl ‘Sport’ grotere drift hoeken mogelijk maakt, kan door de stand ‘Off’ te kiezen het systeem volledig worden uitgeschakeld voor een bijzonder sportief rijgedrag op afgesloten circuits.
AMG RIDE CONTROL-onderstel met adaptief verstelbare demping
Beide modellen zijn uitgerust met het AMG RIDE CONTROL-onderstel met stalen veren en een adaptief verstelbare demping. Het onderstel combineert een sportieve rijdynamiek met een hoog langeafstandscomfort. De basis hiervoor wordt gevormd door de vooras met speciaal ontwikkelde fusees en kogelgewrichten op de veerpoten, en de achteras, die ook is voorzien van dynamisch ontworpen elastokinemetica. Hierop voortbouwend past de adaptief verstelbare demping de demping op elk afzonderlijk wiel continu aan de actuele behoefte aan – altijd rekening houdend met het vooraf ingestelde onderstelniveau, de rijstijl van de bestuurder en de toestand van het wegdek. Dit verbetert niet alleen het afrol- en rijcomfort, het zorgt ook voor meer rijveiligheid. De bestuurder heeft keuze uit drie verschillende dempingsniveaus (‘Comfort’, ‘Sport’ en ‘Sport+’).
Actieve rolstabilisatie
De actieve rolstabilisatie AMG ACTIVE RIDE CONTROL, optioneel voor de GLC 63 S E PERFORMANCE, levert een doorslaggevende bijdrage aan de AMG-specifieke afstelling die voor een hoge mate van rijdynamiek zorgt. In plaats van gebruik te maken van conventionele, stijve dwarsstabilisatoren compenseert het systeem de carrosseriebewegingen op elektromechanische wijze. Om dit te bewerkstelligen, bestaan de dwarsstabilisatoren op de voor- en achteras uit twee delen. In het midden bevindt zich een elektromechanische actuator waarin een drietraps planetaire overbrenging is geïntegreerd. Als het wegdek ongelijkmatig is of als een rustige rijstijl wordt aangehouden, scheidt de actuator de stabilisatorhelften op actieve wijze van elkaar, wat het rijcomfort verhoogt. Bij dynamisch rijden, bijvoorbeeld op een bochtige weg, grijpen de helften in elkaar en worden ze tegen elkaar in gedraaid.
Het systeem vermindert niet alleen de rolbewegingen in bochten, maar zorgt ook voor een nauwkeurigere coördinatie van het stuurgedrag. Het verbetert ook het gedrag van het voertuig bij lastwisselingen. Dit systeem verhoogt tevens het rijcomfort bij rechtuit rijden omdat bijvoorbeeld bewegingen die worden veroorzaakt door oneffenheden in het wegdek aan één kant worden gecompenseerd. De bewegingen van de carrosserie kunnen zodoende op actieve wijze optimaal worden aangepast aan de rijomstandigheden. De kenmerkende AMG-rijdynamiek, precisie en feedback kan nog intenser worden ervaren.
Om aan de hoge vermogenseisen te voldoen, is het systeem gebaseerd op een extra 48V-systeem dat deels elektrisch is. Een ander voordeel ten opzichte van conventionele hydraulische systemen is de aanzienlijk snellere respons. En dan is er nog het lagere gewicht van de componenten in vergelijking met hydraulische oplossingen.
Drietraps snelheidsafhankelijke AMG-stuurbekrachtiging en standaard achterasbesturing
De stuurinrichting van de Mercedes-AMG GLC-modellen draagt ook bij aan een hogere mate van dynamiek en comfort. De drietraps AMG-parameterstuurbekrachtiging heeft een variabele stuurgeometrieverhouding die zich aanpast aan het gekozen rijprogramma. Bij hoge snelheden neemt de stuurbekrachtiging af; bij lage snelheden neemt deze toe. Daardoor is er relatief weinig kracht nodig om te sturen bij lage snelheden en bij het manoeuvreren en parkeren, terwijl een optimale controle over het voertuig behouden blijft wanneer er harder wordt gereden. In de onderstelinstellingen ‘Sport’ en ‘Sport+’ krijgt de bestuurder ook aanzienlijk meer feedback over de rijomstandigheden via het stuurwiel.
De actieve achterasbesturing is ook standaard aan boord. Deze werkt met een maximale stuurhoek van 2,5°. Tot aan dit punt draaien de achterwielen in tegengestelde richting van de voorwielen bij snelheden tot 100 km/h (variabel, afhankelijk van de geselecteerde AMG DYNAMICS-instelling). Dit leidt tot een virtuele verkorting van de wielbasis, wat resulteert in aanzienlijk wendbaarder manoeuvreren, minder stuurwerk en meer lichtvoetigheid. De draaicirkel wordt bijvoorbeeld merkbaar kleiner bij het keren of het parkeren. Bij snelheden boven de 100 km/h (variabel, afhankelijk van de geselecteerde AMG DYNAMICS-instelling) draaien de achterwielen in dezelfde richting als de voorwielen – tot een hoek maximaal 0,7°. Deze virtuele verlenging van de wielbasis heeft een positief effect op de rijstabiliteit. Het leidt bovendien tot een snellere opbouw van dwarskrachten bij het veranderen van richting en daarmee tot een directere reactie van het voertuig op stuurcommando’s. Het reactiegedrag van de achterasbesturing is afhankelijk van het gekozen AMG DYNAMIC SELECT-rijprogramma.
AMG-sportremsysteem en AMG-uitlaat met een sportieve motorsound
Het AMG-sportremsysteem van de GLC 43 garandeert uitstekende vertragingswaarden en een optimale controle. Op de vooras zijn inwendig geventileerde en geperforeerde remschijven van 370 x 36 mm gemonteerd met vaste remklauwen met vier zuigers. Aan de achterzijde zijn remschijven in de maat 360 x 26 millimeter gemonteerd, met zwevende remklauwen met één zuiger.
Talrijke uitrustingspakketten om de Mercedes-AMG GLC-modellen te individualiseren
Bij het AMG-nightpakket exterieur zijn de buitenspiegels, inzetstukken in de AMG-dorpelverbreders, sierlijst bovenkant portieren, ruitframes en sierlijst in de achterbumper uitgevoerd in hoogglanzend zwart. Daarbij komen het warmtewerende, donkergetinte glas vanaf de B-stijl en de twee zwartverchroomde dubbele uitlaatsierstukken van de AMG-uitlaat.
Met het AMG-nightpakket exterieur II wordt donkerchroom toegevoegd: de lamellen van de grille zijn in donkerchroom uitgevoerd evenals de typeaanduidingen op de spatschermen en aan de achterzijde, inclusief de ster aan de achterzijde.
Het AMG-carbonpakket exterieur omvat elementen in hoogwaardig carbon voor de A-wing van de AMG- voorskirt, de inzetstukken van de AMG-dorpelverbreders en sierlijst in de AMG-achterskirt. Met het AMG-stylingpakket ziet de GLC 43 er nog sportiever uit: de frontsplitter in hoogglanzend zwart met flics aan de zijkanten en de achterdiffusor met diffusorplaat zijn optische verwijzingen naar de autosport. Het pakket omvat ook extra flics voor de luchtuitlaten in de achterskirt in hoogglanzend zwart.
Edition 1 bij de introductie
De GLC 63 S E PERFORMANCE Coupé kan vanaf de introductie gedurende één jaar als exclusieve Edition 1 worden besteld in de exterieurkleeeuren grafietgrijs magno of hightechzilver magno. De folie in magno charcoal laat de flanken van het voertuig langer lijken. De 21” kruisspaaks gesmede AMG-velgen zijn matzwart. De glansgedraaide velgranden zorgen voor een mooi contrast. Dat geldt ook voor de gele remklauwen van het high-performance AMG-composietremsysteem.
Het AMG-aerodynamicapakket versterkt de dynamische uitstraling. De aerodynamische elementen omvatten de grotere frontsplitter in hoogglanzend zwart met flics aan de zijkanten, de AMG-Performance spoilerrand in zwart en extra flics voor de luchtuitlaten in de achterbumper in hoogglanzend zwart. Het AMG-nightpakket exterieur en het AMG-nightpakket exterieur II zijn eveneens standaard. De AMG-tankdop in zilverchroom met opschrift ‘AMG’ benadrukt de bijzondere status van de Edition.
Het interieur kenmerkt zich door het contrast van zwart en geel. De AMG Performance-stoelen zijn bijzonder verfijnd met bekleding in zwart nappaleder Exclusief met gele siernaden en ‘Edition 1’-logo’s in de voorste hoofdsteunen. De sportieve look wordt aangevuld met gele veiligheidsgordels en exclusieve sierdelen in AMG-carbon met gele nerf. Het AMG Performance-stuurwiel in nappaleder/microvezel DINAMICA met gele siernaden en de AMG-instaplijsten met geel verlicht opschrift ‘AMG’ passen er perfect bij. De finishing touch wordt gevormd door de exclusieve Edition-badge in het interieur en AMG-vloermatten met gele siernaden en opschrift ‘Edition 1’.
Om deze waardevolle Mercedes-AMG te beschermen, ontvangt elke klant een op maat gemaakte AMG-indoor car cover met ‘Edition1’-logo. Met zijn ademende buitenkant van scheurvast kunstvezelweefsel en antistatische binnenkant van flanel beschermt hij het voertuig in de garage tegen stof en krassen.