Lamborghini en Ducati werken samen in naam van de verkeersveiligheid met een innovatief motor-naar-auto communicatiesysteem

Onthulling van prototype Vehicle to Vehicle-technologie die bestuurders waarschuwt voor gevaar

Sant’Agata Bolognese/Lausitz (Duitsland), 15 september 2023 – Automobili Lamborghini ondersteunt Ducati’s inzet om een hoger veiligheidsniveau voor motorrijders te garanderen. De in Bologna gevestigde motorfietsfabrikant was een van de toonaangevende spelers op het demo-evenement dat door het Connected Motorcycle Consortium op het circuit van Lausitzring (Duitsland) werd georganiseerd om de effectiviteit aan te tonen van connectiviteitssystemen voor motorfietsen en auto’s die in de loop van deze cyclus van het onderzoek van het consortium zijn ontwikkeld.

Het Connected Motorcycle Consortium (CMC) is een internationale vereniging van toonaangevende fabrikanten van tweewielige voertuigen die tot doel heeft motorfietsen op te nemen in de toekomst van geconnecteerde mobiliteit om de veiligheid van motorrijders te verbeteren. Autofabrikanten onderzoeken en ontwikkelen al jaren Vehicle to Vehicle (V2V) communicatietechnologieën en CMC werkt eraan om ook informatie toe te voegen die wordt verzonden door motorfietsen (die verschillende behoeften en dynamieken hebben), zodat dit in de toekomst kan worden gestandaardiseerd wanneer de technologie wordt geïntegreerd in het hele motor- en wagenpark in omloop.

CMC werd opgericht in 2016, hetzelfde jaar dat Ducati toetrad, waarbij de leden aanvankelijk betrokken waren bij een nauwkeurige analyse van de gevaarlijkste ongevallen tussen motorfietsen en auto’s in termen van frequentie en de ernst van de schade die motorrijders hebben geleden. Met dit onderzoek als uitgangspunt werden de gevallen geselecteerd waarin connectiviteit het meest zou kunnen helpen, en werd begonnen met de ontwikkeling van die methodologieën die het aantal effecten en hun risico voor de gezondheid van motorrijders kunnen verminderen. Een cruciaal aspect van dit onderzoek was om de reactietijden van het systeem zoveel mogelijk te verkorten, omdat het beperken van het risico op een ongeval afhangt van hoe lang van tevoren een van de twee betrokken partijen wordt gewaarschuwd.

Om de effectiviteit van de systemen die worden onderzocht en ontwikkeld aan te tonen, hielp Lamborghini Ducati in de testfase van het project door een Urus te leveren voor use case-simulaties. Ducati besloot te kijken naar de drie meest kritieke en gevaarlijke ongevallen, d.w.z. gevallen die motorfietsen in een verduisterde positie plaatsen ten opzichte van tegemoetkomende auto’s of die motorrijders in een situatie brengen waarin ze geen zicht hebben op wat er voor hen gebeurt. In deze situaties kan communicatie tussen voertuigen die zijn geïntegreerd met sensoren aan boord het aantal ongevallen helpen verminderen.

De technologie is ontwikkeld door Ducati in samenwerking met een aantal leveranciers, waaronder Bertrandt voor de hardware en Nfiniity voor het besturingssysteem en de ontwikkeling van algoritmes. In deze ontwikkelingsfase heeft het prototype een extra scherm op de motor met waarschuwingssignalen die de motorrijder op de hoogte kunnen stellen van elk gevaar.

De door Ducati en Lamborghini geanalyseerde en gedemonstreerde gevallen op de Lausitzring waren IMA (Intersection Movement Assist), LTA (Left Turn Assist) en DNPW (Do Not Pass Warning).

Het geval van IMA (Intersection Movement Assist) betreft een kruispunt met verminderd zicht waar een motorfiets op een drukke weg een kruispunt nadert waar een auto tegelijkertijd van een secundaire weg komt. Om deze situatie nog kritischer te maken, koos Ducati ervoor om een vast obstakel toe te voegen om het zicht op de motorfiets volledig te verduisteren voor zowel de bestuurder als de hulpsystemen van de auto. In dit geval wordt een waarschuwingssignaal weergegeven op het dashboard van de auto dat de automobilist waarschuwt voor de komst van de motorfiets en de bestuurder adviseert om het kruispunt met uiterste voorzichtigheid te naderen.

LTA (Left Turn Assist) daarentegen heeft betrekking op een kruispunt waar zowel de auto als de motor op de hoofdweg rijden, maar in tegengestelde richting, en de auto linksaf wil slaan. In dit geval is de motor minder zichtbaar dan de auto, zelfs door de hulpsystemen, met het risico dat de tegenligger niet goed wordt beoordeeld. Ook in dit geval, zodra de automobilist de oogkleppen aanzet bij het naderen van de kruising, wordt een waarschuwingssignaal voor de motor weergegeven.

DNPW (Do Not Pass Warning) is ondertussen het geval wanneer een motor in een rij verkeer een groot voertuig voor zich wil inhalen en dat op zijn beurt een auto voor zich heeft die een bocht naar links wil maken maar niet zichtbaar is voor de motorrijder. In dit geval is het de motorrijder die de waarschuwing ziet zodra het systeem detecteert dat zowel de auto als de motor hun oogkleppen hebben ingeschakeld.

Om de effectiviteit van de systemen die in deze onderzoekscyclus door CMC zijn ontwikkeld, aan te tonen, hebben Lamborghini en Ducati een video gemaakt met een Ducati Multistrada en een Lamborghini Urus[1]. De video is beschikbaar op het Lamborghini YouTube-kanaal en op de website van lamborghini.com.

[1] Brandstofverbruik en emissiewaarden van Urus S; Brandstofverbruik gecombineerd: 14,1 l/100km (WLTP); CO₂-uitstoot gecombineerd: 320 g/km (WLTP)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait