Audi viert de 40e verjaardag van Audi Sport GmbH, ontstaan uit het in 1983 opgerichte quattro GmbH, met de Audi RS e-tron GT als speciale editie: De ice race edition belichaamt een nieuwe vorm van personalisering. Deze editie verrijkt het emotionele gamma van Audi exclusive – een aanbod dat al zo’n drie decennia lang in de smaak valt bij het voorname clientèle van het merk.
Audi haalt zijn inspiratie voor deze editie uit de unieke GP Ice Race in Oostenrijk. De kleurschakeringen van de sneeuwwereld komen terug op de buitenlaag van het koetswerk en worden voortgezet in het interieur. Met zijn basiskleur Florett Silver metallic en het zwarte dak in koolstofvezel, in combinatie met een opvallende foliewrap, ziet de Audi RS e-tron GT ice race edition er op het eerste gezicht magisch uit. De kleuren zilver en wit symboliseren fonkelende sneeuwkristallen en ijsmeren, terwijl de paarse accenten beelden oproepen van glinsterende skibrillen. De precieze nuances en transparante patronen roepen op harmonieuze en tegelijk opwindende wijze de sfeer op van bergachtige winterwerelden. Dit kleurenschema wordt doorgetrokken in het interieur: de middenstukken, schouderbogen en zijsteunen van de zetels in diamantzilver leder benadrukken dit karakter. In combinatie met delen in zwart leder en contrasterende paarse stiksels verwent de vierdeurs Gran Turismo met een exclusieve uitstraling. Opvallende details maken de interieurbeleving compleet.
De ice race edition is gebaseerd op de ontwerpideeën van de Audi RS e-tron GT ice race-conceptshowauto en is nu verkrijgbaar in een speciale editie met een oplage van slechts 99 exemplaren voor Europa. De basis voor de limited edition is de ongewijzigde RS e-tron GT met 440 kW (gecombineerd elektrisch verbruik in kWh/100 km: 21,6-19,6, gecombineerde CO2-uitstoot in g/km: 0) .
Buitenkant met unieke combinatie van lak en foliewrap
Het GP Ice Race-evenement, dat van start ging in 1952 en nieuw leven werd ingeblazen in 2019, is afgeleid van het Scandinavische skijöring, maar hier trekken de raceauto’s de skiërs en zijn er show- en demonstratieruns. Driftende raceauto’s van vroeger en nu zorgen in Zell am See voor het nodige spektakel in een besneeuwd berggebied. Ook de Mankei, een alpenweide aan de Grossglockner Hochalpenstraße, maakt deel uit van deze wereld. Audi Design liet zich inspireren door deze topografie en haar kleuren om een uniek model te creëren: de Audi RS e-tron GT ice race-conceptcar. De ontwerpers vertaalden de unieke associaties vrijwel ongewijzigd naar een speciale editie.
“Door als uitgangspunt het verleden en de toekomst te combineren met een spiegelende sportzonnebril creëerden we een look die de Audi RS e-tron GT doet opvallen”, aldus Christopher Kroener, designer Color and Trim. “Ik wilde dat de auto een ode zou brengen aan de opwindende autosportsfeer en de geest van voormalige racelegendes, maar tegelijk ook zou kijken naar de toekomst. De toespelingen op ijs en sneeuw geven het design een speciale dimensie. Het kleurenspel tussen wit en zilver is een hommage aan de koele stemming. Het is de bedoeling dat het de ijzige glinstering van de sneeuw opvangt en zo het gevoel van snelheid en dynamiek overbrengt dat je ’s winters ervaart tijdens de GP Ice Race in Zell am See.”
Bovenop de koetswerkkleur Florett Silver metallic, krijgt de RS e-tron GT een foliewrap. De folie werkt doelgericht met transparante delen en bedekt optisch niet het hele oppervlak. Hoewel alle externe onderdelen in folie verpakt zijn, geeft dit de indruk dat de folie de auto niet volledig bedekt. Het effect van dit soort wrap is dat het driedimensionaal witte tinten toevoegt aan de monochrome zilveren achtergrond. Contrasterende paarse elementen zorgen voor opvallende accenten. De patronen van de folie vormen abstracte ijskristallen en vertalen de gearceerde symbolen naar een nieuwe wereld van kleur. De ontwerpers hebben zich laten inspireren door het concept, zoals het merkembleem van de vier ringen vooraan en achteraan in het wit in plaats van de traditionele chroom- of zwarttinten. Zwarte 21-duimsvelgen, een zwart dak van CFRP en privacybeglazing voegen een vleugje stabiliteit en wegligging toe aan de subtiele luchtigheid van het lichtgekleurde koetswerk.
Interieur combineert exclusiviteit, van leder tot MMI
Het interieur trekt meteen de aandacht en oogt sportief. De middenstukken, schouderbogen en zijsteunen van de lederen zetels zijn uitgevoerd in diamantzilver, contrasterend met de zwarte delen. Dit idee berust op accentkleuren die op kleinere delen aangebracht zijn, maar nooit over het hele oppervlak. Hiermee is Audi exclusive erin geslaagd om het interieur te verfraaien in harmonie met de buitenkant en de foliewrap. Een nieuw stuurwiel, afgewerkt in een combinatie van leder en alcantara, heeft op de twaalf uur-positie een kleurmarkering in diamantzilver, net als bij racewagens. Expressieve accenten in de middenconsole en op het dashboard, vloermatten met een aangepast RS-logo en exclusieve Audi-badges maken het interieur van de ice race edition compleet. En de contrasterende paarse stiksels pikken een markant exterieurkenmerk subtiel op in het interieur.
“Ook in de digitale wereld zorgen we voor een hoog exclusiviteitsgehalte”, zegt Michael Binder, productmanager van Audi exclusive. “In het MMI-display hebben we een op maat gemaakte MMI-achtergrondafbeelding voor deze speciale editie. Tegelijkertijd blijven de vertrouwde keuzemogelijkheden bestaan in de sectie themawerelden.”
Maatwerk met zo’n 30 jaar traditie
De ice race edition is de jongste vrucht van een creatieve denktank. Toen Audi in 1995 startte met zijn maatwerkprogramma, zorgde het bedrijf al snel voor een aantal mijlpalen in de premiumsector. Kantoorpakketten voor de eerste generatie van de Audi A8, met een koelbox, een barcompartiment, een VHS-speler gekoppeld aan een monitor, een klaptafel en elektrisch bedienbare gordijnen, getuigden van de toenmalige pioniersmentaliteit van quattro GmbH. Met een oog voor individualiteit zette de afdeling zelfs enkele trends, tegen de heersende normen in: zwartgeverfde Audi-ringen waren toen nog niet gebruikelijk, maar zijn dankzij de gedurfde creativiteit van de dochteronderneming nu ingeburgerd als optie. Vandaag maken ze integraal deel uit van felbegeerde stylingpacks. Audi heeft ook grote vooruitgang geboekt in de productie. Terwijl verfraaiingen in het verleden vaak handmatige ingrepen in de werkplaats vereisten, is het merk er nu in geslaagd om veelgevraagde personalisaties rechtstreeks in de productielijn te integreren.
De verscheidenheid aan koetswerkkleuren in het Audi Sport GmbH-gamma is bijzonder aantrekkelijk. Terwijl het standaardgamma van de meeste modellen tien tot elf opties omvat, wordt dit aanbod aanzienlijk aangevuld met tientallen individuele lakafwerkingen. Desgewenst kan er zelfs gekozen worden voor tinten uit een nog breder spectrum van de autosector. De bijzondere ervaring die opgedaan is in bijna 30 jaar maatwerk omvat de specifieke eisen van individuele markten op het gebied van kleurenschema’s en andere uitrustingskenmerken. Er zijn trends. Zo geven sommige klanten tegenwoordig de voorkeur aan de matte zilverkleur of het Nardo-grijs als lakkleuren.
De sportieve dochteronderneming van Audi toonde haar pioniersmentaliteit vanaf 2005 ook met de exclusieve Audi-studio’s in Audi Forum Neckarsulm en Audi Forum Ingolstadt. Ze maken een uitgebreid persoonlijk klantenadvies mogelijk. Bovenop het zeer personaliseerbare aanbod van Audi exclusive, bieden de exclusieve conceptedities die in 2009 geïntroduceerd werden, verfijnde maar vooraf geconfigureerde uitrustingscombinaties. Zo had de Audi Q7 coastline exclusive concept bijvoorbeeld een parketvloer uit de scheepsbouw. Een paar jaar later haalde de Audi R8 GT zijn inspiratie uit de racerij, met kuipzetels, een brandblusser, vierpuntsgordels en een rolstang. Speciale productieseries met aantallen van twee tot drie cijfers, vaak voor lokale of regionale markten, zorgen ervoor dat Audi’s exclusieve bestellingen blijven binnenstromen.
En ook in de toekomst zullen de creatieve geesten bij Audi niet zonder ideeën komen te zitten. Met nieuwe keuzemogelijkheden, zoals editiespecifieke MMI-achtergrondafbeeldingen, breidt de individualisering zich ook uit naar de virtuele wereld. Beeldmotieven voor het MMI-display, de uitbouw van themawerelden, nieuwe stemmingen door middel van sfeerverlichting en een uitbreiding van Audi exclusive naar het digitale domein vormen totaal nieuwe elementen. Nieuwe edities, uitgebreide kleuropties en materialen, zoals Dinamica in nieuwe designpacks, maken het aanbod nog gevarieerder. Ze wijzen de weg naar een toekomst waarin de combinatie van klassieke uitrustingskenmerken en een virtuele onderdompeling nog intensere ervaringen belooft.