Na Mégane is de beurt aan Scénic om zich opnieuw uit te vinden en uit te groeien tot de speerpunt van de nieuwe generatie elektrische wagens van Renault. Nieuwe Scénic E-Tech electric werd ontworpen voor gezinnen en aangepast aan hun behoefte om in alle vrijheid en veiligheid te reizen. Hij sluit dan ook naadloos aan bij het strategische plan ‘Renaulution’ door elektrische moderniteit te verenigen met nuttige, intuïtieve technologieën en een duurzamer ontwerp. Hij wordt het eerste seriemodel dat concreet gestalte geeft aan de ambitie van Renault Group om te evolueren tot een autobedrijf van de volgende generatie, ten dienste van een correcte transitie. Op dat vlak belichaamt hij zijn duurzame-ontwikkelingsstrategie via drie pijlers: milieu, veiligheid en inclusie.
Scénic, 27 jaar evolutie
Het verhaal van Scénic begon 27 jaar geleden. Het model zag het levenslicht in 1996, vijf jaar na de voorstelling van de gelijknamige concept-car in 1991. Door zich als de eerste compacte monovolume uit de geschiedenis te positioneren, bracht hij een ware revolutie teweeg op de automarkt. Scénic staat voor ‘Safety Concept Embodied in a New Innovative Car’,vrij vertaald ‘een veiligheidsconcept in een nieuwe, innovatieve auto.’ Gezinnen zijn in de loop der jaren sterk geëvolueerd, net als hun reisgewoonten en ambities op het vlak van milieu en veiligheid. Scénic is zich echter al die jaren blijven transformeren om te anticiperen en in te spelen op hun behoeften. Vandaag meet de gezinswagen uit het C-segment zich een zuiver elektrische motor aan om zichzelf opnieuw uit te vinden en nodigt hij uit tot reizen zonder daarbij te raken aan zijn DNA van vooruitstrevende gezinswagen. Scénic werd altijd ontworpen om als eerste auto van het gezin te fungeren, en leende zich dus perfect voor weekenduitstapjes en lange reizen. Dat blijft ook zo, dankzij zijn WLTP-rijbereik van meer dan 620 kilometer. Bovendien werd hij als eerste elektrische wagen duurzamer ontworpen om het welzijn van zijn inzittenden en de wereld rond hem te verzekeren. De gezinswagen van morgen is nu reeds een feit.
De gezinswagen bij uitstek
Gesterkt door de troeven van het elektrische CMF-EV-platform ontwikkeld door de Alliantie, kan hij schermen met een gedurfd design, een voor deze klasse beperkte voetafdruk en een onovertroffen plaatsaanbod voor zijn inzittenden. Daarbij komt nog de compacte batterij tot 87 kWh, die nog meer ruimte laat om de wagen ideale verhoudingen te geven. De motor tot 160 kW (het equivalent van 220 pk) laat de bestuurder maximaal genieten van een dynamisch en wendbaar rijgedrag op maat van elke rit. In het interieur staat het comfort van alle passagiers centraal, met een onovertroffen interieurruimte dankzij de vlakke vloer en de 2,78 meter lange wielbasis. Dat garandeert niet alleen een zee aan ruimte voor de passagiers, met 278 millimeter knieruimte achterin, maar ook voor bagage, met een koffervolume van 545 liter. Het innovatieve ‘Solarbay’-zonnedak dat ondoorzichtig kan worden gemaakt en de ‘ingenius’-armsteun achteraan maken het interieurcomfort compleet.
Het multimediasysteem OpenR Link, dat werd verrijkt met meer dan vijftig apps, stelt gebruikers in staat om hun ritten in alle sereniteit te plannen en leuke momenten te delen. Ook zijn klanksignatuur is uniek dankzij de uitzonderlijke samenwerking met kunstenaar, componist en auteur Jean-Michel Jarre.
Tot slot zal Nieuwe Scénic E-Tech electric als eerste elektrische wagen uit het Renault-gamma worden aangeboden in de uitvoering Esprit Alpine, die zowel emotie als sportiviteit uitstraalt. Net als bij zijn debuut rolt Scénic nog steeds van de band in de fabriek van Douai (ElectriCity), en hij zal vanaf begin 2024 worden gecommercialiseerd.
De eerste duurzaam ontworpen gezinswagen
Om een autobedrijf van de volgende generatie uit te bouwen, moeten we de auto en zijn gebruik herbekijken om een zo groot mogelijk publiek te laten genieten van een innovatieve, meer verantwoorde en veiligere mobiliteit. Dat impliceert ook dat we de milieu-impact van voertuigen over hun hele levenscyclus beperken, van ontwerp, productie en gebruik tot de verwerking aan het einde van hun levenscyclus (van wieg tot graf). Deze vijfde generatie van Renault Scénic lanceert een nieuwe visie op mobiliteit. Over de noodzaak van een verantwoord gebruik en een duurzamere productie is iedereen het eens. Op basis van zijn bestaansreden en het strategische plan ‘Renaulution’ evolueert Renault Group tot een hoogtechnologische onderneming van de volgende generatie, die zowel economische, ecologische als sociale waarde wil creëren, om zo vanaf 2040 koolstofneutraal te worden in Europa en tegen 2050 wereldwijd. Als pionier inzake koolstofneutraliteit onthulde Renault op de ChangeNOW-top van 2022 de concept-car Scénic Vision, als de vrucht van zijn ambitie om duurzamere en visionaire voertuigen te ontwikkelen. Vandaag wordt die ambitie voor het eerst realiteit met Nieuwe Scénic E-Tech electric, de eerste zuiver elektrische gezinswagen die op duurzame wijze werd ontworpen.
Deze zuiver elektrische gezinswagen is innovatiever, royaler en meer dan ooit mee met zijn tijd. Hij is een wegbereider op het vlak van duurzame ontwikkeling en veiligheid. Nieuwe Scénic E-Tech electric, die wordt geassembleerd in de fabriek van Douai, bij ElectriCity in Frankrijk, stippelt een nieuw traject uit, van een mobiliteit die tegelijk duurzamer, veiliger en innovatiever is. Zijn elektromotor wordt eveneens in Frankrijk gebouwd, in de Megafactory van Cléon. Deze wagen gebruikt tot 24 procent gerecycleerde materialen en is, conform Richtlijn 2005/64/EG, voor 90 procent van zijn totale massa (inclusief batterij) recycleerbaar in industriële recyclagebedrijven. De weg naar een innovatieve, meer verantwoorde en veiligere mobiliteit voor zoveel mogelijk mensen is nu geopend!
Na Mégane is de beurt aan Scénic om zich opnieuw uit te vinden en uit te groeien tot de speerpunt van de nieuwe generatie elektrische wagens van Renault. Nieuwe Scénic E-Tech electric werd ontworpen voor gezinnen en aangepast aan hun behoefte om in alle vrijheid en veiligheid te reizen. Hij sluit dan ook naadloos aan bij het strategische plan ‘Renaulution’ door elektrische moderniteit te verenigen met nuttige, intuïtieve technologieën en een duurzamer ontwerp. Hij wordt het eerste seriemodel dat concreet gestalte geeft aan de ambitie van Renault Group om te evolueren tot een autobedrijf van de volgende generatie, ten dienste van een correcte transitie. Op dat vlak belichaamt hij zijn duurzame-ontwikkelingsstrategie via drie pijlers: milieu, veiligheid en inclusie.
Scénic, 27 jaar evolutie
Het verhaal van Scénic begon 27 jaar geleden. Het model zag het levenslicht in 1996, vijf jaar na de voorstelling van de gelijknamige concept-car in 1991. Door zich als de eerste compacte monovolume uit de geschiedenis te positioneren, bracht hij een ware revolutie teweeg op de automarkt. Scénic staat voor ‘Safety Concept Embodied in a New Innovative Car’,vrij vertaald ‘een veiligheidsconcept in een nieuwe, innovatieve auto.’ Gezinnen zijn in de loop der jaren sterk geëvolueerd, net als hun reisgewoonten en ambities op het vlak van milieu en veiligheid. Scénic is zich echter al die jaren blijven transformeren om te anticiperen en in te spelen op hun behoeften. Vandaag meet de gezinswagen uit het C-segment zich een zuiver elektrische motor aan om zichzelf opnieuw uit te vinden en nodigt hij uit tot reizen zonder daarbij te raken aan zijn DNA van vooruitstrevende gezinswagen. Scénic werd altijd ontworpen om als eerste auto van het gezin te fungeren, en leende zich dus perfect voor weekenduitstapjes en lange reizen. Dat blijft ook zo, dankzij zijn WLTP-rijbereik van meer dan 620 kilometer. Bovendien werd hij als eerste elektrische wagen duurzamer ontworpen om het welzijn van zijn inzittenden en de wereld rond hem te verzekeren. De gezinswagen van morgen is nu reeds een feit.
De gezinswagen bij uitstek
Gesterkt door de troeven van het elektrische CMF-EV-platform ontwikkeld door de Alliantie, kan hij schermen met een gedurfd design, een voor deze klasse beperkte voetafdruk en een onovertroffen plaatsaanbod voor zijn inzittenden. Daarbij komt nog de compacte batterij tot 87 kWh, die nog meer ruimte laat om de wagen ideale verhoudingen te geven. De motor tot 160 kW (het equivalent van 220 pk) laat de bestuurder maximaal genieten van een dynamisch en wendbaar rijgedrag op maat van elke rit. In het interieur staat het comfort van alle passagiers centraal, met een onovertroffen interieurruimte dankzij de vlakke vloer en de 2,78 meter lange wielbasis. Dat garandeert niet alleen een zee aan ruimte voor de passagiers, met 278 millimeter knieruimte achterin, maar ook voor bagage, met een koffervolume van 545 liter. Het innovatieve ‘Solarbay’-zonnedak dat ondoorzichtig kan worden gemaakt en de ‘ingenius’-armsteun achteraan maken het interieurcomfort compleet.
Het multimediasysteem OpenR Link, dat werd verrijkt met meer dan vijftig apps, stelt gebruikers in staat om hun ritten in alle sereniteit te plannen en leuke momenten te delen. Ook zijn klanksignatuur is uniek dankzij de uitzonderlijke samenwerking met kunstenaar, componist en auteur Jean-Michel Jarre.
Tot slot zal Nieuwe Scénic E-Tech electric als eerste elektrische wagen uit het Renault-gamma worden aangeboden in de uitvoering Esprit Alpine, die zowel emotie als sportiviteit uitstraalt. Net als bij zijn debuut rolt Scénic nog steeds van de band in de fabriek van Douai (ElectriCity), en hij zal vanaf begin 2024 worden gecommercialiseerd.
De eerste duurzaam ontworpen gezinswagen
Om een autobedrijf van de volgende generatie uit te bouwen, moeten we de auto en zijn gebruik herbekijken om een zo groot mogelijk publiek te laten genieten van een innovatieve, meer verantwoorde en veiligere mobiliteit. Dat impliceert ook dat we de milieu-impact van voertuigen over hun hele levenscyclus beperken, van ontwerp, productie en gebruik tot de verwerking aan het einde van hun levenscyclus (van wieg tot graf). Deze vijfde generatie van Renault Scénic lanceert een nieuwe visie op mobiliteit. Over de noodzaak van een verantwoord gebruik en een duurzamere productie is iedereen het eens. Op basis van zijn bestaansreden en het strategische plan ‘Renaulution’ evolueert Renault Group tot een hoogtechnologische onderneming van de volgende generatie, die zowel economische, ecologische als sociale waarde wil creëren, om zo vanaf 2040 koolstofneutraal te worden in Europa en tegen 2050 wereldwijd. Als pionier inzake koolstofneutraliteit onthulde Renault op de ChangeNOW-top van 2022 de concept-car Scénic Vision, als de vrucht van zijn ambitie om duurzamere en visionaire voertuigen te ontwikkelen. Vandaag wordt die ambitie voor het eerst realiteit met Nieuwe Scénic E-Tech electric, de eerste zuiver elektrische gezinswagen die op duurzame wijze werd ontworpen.
Deze zuiver elektrische gezinswagen is innovatiever, royaler en meer dan ooit mee met zijn tijd. Hij is een wegbereider op het vlak van duurzame ontwikkeling en veiligheid. Nieuwe Scénic E-Tech electric, die wordt geassembleerd in de fabriek van Douai, bij ElectriCity in Frankrijk, stippelt een nieuw traject uit, van een mobiliteit die tegelijk duurzamer, veiliger en innovatiever is. Zijn elektromotor wordt eveneens in Frankrijk gebouwd, in de Megafactory van Cléon. Deze wagen gebruikt tot 24 procent gerecycleerde materialen en is, conform Richtlijn 2005/64/EG, voor 90 procent van zijn totale massa (inclusief batterij) recycleerbaar in industriële recyclagebedrijven. De weg naar een innovatieve, meer verantwoorde en veiligere mobiliteit voor zoveel mogelijk mensen is nu geopend!
” In 1996 was Scénic een nieuw object dat de traditionele codes door elkaar schudde en het concept van de gezinsauto opnieuw uitvond. Nieuwe Scénic E-Tech electric zet dezelfde filosofie verder. Hij keert terug als een veelzijdige elektrische auto die lange afstanden kan afleggen en ontworpen is met het oog op duurzame ontwikkeling. Hij biedt een uitzonderlijke binnenruimte terwijl hij toch compact blijft, met een zee van licht, comfort en connectiviteit van het hoogste niveau. ” Fabrice Cambolive, CEO van het merk Renault
“Het design van Nieuwe Scénic E-Tech electric staat ten dienste van zijn efficiëntie, toegankelijkheid en duurzame integratie in de omgeving. Hij werd ontworpen om gezinnen in alle vrijheid, veiligheid en duurzaamheid te laten reizen en brengt de nieuwe designtaal van het merk Renault tot uiting. Zijn gulle rondingen zijn die van een levendig en humanistisch merk en zijn combinatie van scherpe, nauwkeurige lijnen met tal van hoogtechnologische details, katapulteert de wagen naar de moderne en geconnecteerde wereld.” Gilles Vidal, Directeur Design van het merk Renault.
Nieuwe Scénic E-Tech electric is mee met zijn tijd en belichaamt een nieuw type van gezinswagen. Bepaalde trekken en kenmerken sluiten aan bij de stijlkenmerken van een SUV, terwijl zijn verlaagde gordellijn en vloeiende lijnenspel doen denken aan die van berlines. Dat resulteert in een ideaal compromis tussen een moderne, eigentijdse stijl, een compromisloos interieurcomfort en een geoptimaliseerde stroomlijn. Zijn design illustreert op krachtige wijze de nieuwe vormtaal van Renault, die werd geïnitieerd door Gilles Vidal en die de eigenheid van spanningslijnen en technische details combineert met royale welvingen, geworteld in het DNA van ‘auto’s om in te leven’.
Een nieuwe vormtaal
Nadat ze in 2022 werd voorgesteld op de concept-car Scénic Vision, vindt de nieuwe vormtaal van Renault nu ook haar weg naar de seriemodellen: Nieuwe Clio, Nieuwe Rafale en voor het eerst ook een zuiver elektrisch model: Nieuwe Scénic E-Tech electric. De sterk gewelfde oppervlakken verwijzen naar de historische waarden van Renault als een menselijk en levendig merk, terwijl de combinatie van spitse, gestructureerde karakterlijnen en talloze hoogtechnologische details de wagen naar een moderne en geconnecteerde wereld katapulteert. De beheerste oppervlakken rondom de wagen maakten het mogelijk om karakterlijnen te ontwikkelen die zich verspreiden en zich in het koetswerk integreren om hem een sterke persoonlijkheid te geven.
“Nieuwe Scénic E-Tech electric geeft blijk van een sterk karakter dankzij een silhouet met ideale proporties en een uitgesproken persoonlijkheid, die de nieuwe, erg moderne vormtaal van het merk Renault integreert. Het is een onmiddellijk herkenbare en karaktervolle wagen, waarop je geleidelijk nieuwe details ontdekt naarmate je hem van naderbij bekijkt.”
Agneta Dahlgren, Directrice Designprojecten
Een ideale architectuur om een gezinswagen te ontwerpen
Terwijl de eerste Scénic-generaties in de categorie van de monovolumes thuishoorden, met hun lineaire silhouetten waarbij motorkap en voorruit naadloos in elkaar overgingen, betekent Nieuwe Scénic E-Tech electric een ware doorbraak op het vlak van architectuur. De vlakke laadvloer, de grote 19″- en 20″-velgen, de lange wielbasis en het ‘Solarbay’-panoramadak dat ondoorzichtig kan worden gemaakt, vertalen zich in een innovatieve gezinswagen die aan alle verwachtingen en gebruiksdoeleinden voldoet.
Hij is 4,47 meter lang, 1,86 meter breed en 1,57 meter hoog. Dat resulteert in unieke proporties, een ruim interieur en een compromisloos comfort voor alle inzittenden. Het unieke concept van Scénic, een wagen die zowel werd uitgedacht voor de bestuurder als voor zijn passagiers, biedt iedereen een optimale zithouding. Zo beschikt de bestuurder over een zetel die een geruststellende en veilige hoge zitting combineert met de typische hellingsgraad van een berlinezetel voor meer dynamisme en rijplezier. De achterpassagiers beschikken van hun kant over een knie- en hoofdruimte die niet moet onderdoen voor die in de beste gezinswagens uit het C-segment.
Een dynamisch silhouet dat de aandacht trekt
Zoals zijn erg dynamische silhouet bewijst, stond aerodynamica centraal in het ontwerp van Nieuwe Scénic E-Tech electric, om de efficiëntie en het rijbereik van de wagen te maximaliseren. Vooraan verbeteren luchtgordijnen onder de dagrijlichten de penetratie van de lucht rond de wagen. Het profiel van de wagen is getooid met karakterlijnen die royale welvingen en scherpe randen combineren. De achterkant kreeg dan weer een gebeitelde vormgeving om de luchtweerstand te verbeteren, terwijl een uitgesproken karakterlijn beide zijden van de achterbumper siert.
Ook het design van de 20″-velgen is specifiek en draagt bij tot de efficiëntie van de wagen. De lichte ‘Oracle’-velgen uit gesmeed aluminium zijn uitgerust met addenda die het luchtinlaatoppervlak verkleinen en een extra stroomlijnvoordeel (SCx) met zich meebrengen. Nieuwe Scénic E-Tech electric heeft ook vlak aansluitende deurgrepen, die modern ogen en de stroomlijn ten goede komen.
Een persoonlijkheid doordrongen van robuustheid
Met zijn erg lange wielbasis van 2,78 meter (+ 10 cm ten opzichte van Mégane E-Tech electric), zijn erg korte overhangen voor- en achteraan en zijn wielen die op de uiterste hoeken van het koetswerk werden geplaatst – stuk voor stuk ontwerpvoordelen van het moduleerbare CMF-EV-platform – ademt Nieuwe Scénic E-Tech electric een en al robuustheid en geeft hij blijk van een uitgesproken persoonlijkheid. De gordellijn loopt door tot aan het achterste zijruitje om de dynamische vorm van de wagen te benadrukken en meer kracht te geven rond de achterwielen. De deurbeschermers onderaan, de wielkastverbreders en de bodemplaten voor- en achteraan versterken het uitgesproken karakter van de wagen. De dakstangen vervolledigen dit design, dat zowel aerodynamica als robuustheid uitdraagt. Ze zijn voorzien op alle uitvoeringen en passen zich perfect aan de gezinsbehoeften van onze klanten aan.
Specifieke, karakteristieke wielen
Met hun typische grafische vormgeving, met in het midden het Renault-logo, vullen de 19″- en 20″-velgen van Nieuwe Scénic E-Tech electric het moderne design van de wagen aan. De unieke 20”-velgen van de Esprit Alpine-versie herinneren aan de identiteit van het merk met de A-pijl: de zwarte gediamanteerde velgen, gelakt met een gerookte vernis en omgeven grijze wielnaafdoppen. Dat alles geeft de wagen meer dynamiek, finesse en techniciteit.
Een uitgesproken motorkap
De lange horizontale motorkap van Nieuwe Scénic E-Tech electric wordt vormgegeven door symmetrische karakterlijnen die progressief vervagen en uitlopen in de nagenoeg horizontale accentlijn boven het radiatorrooster. De zijdelingse uitsnijdingen boven de vleugels geven hem nog meer kracht en robuustheid.
Ruiten die het radiatorrooster sieren
De bijzonder herkenbare voorkant van Nieuwe Scénic E-Tech electric is voorzien van het ‘Nouvel’R’-logo en de nieuwe lichtsignatuur van Renault om zo zijn merkimago te versterken. Het logo staat verticaal op het radiatorrooster, te midden van een reeks motieven waarbij ruitjes in overdruk verschijnen of verdwijnen naargelang de blootstelling aan het licht en de kijkhoek. Deze motieven versmelten zich met de koplampen bovenaan het radiatorrooster voor een hoogtechnologisch en spectaculair effect.
Nieuwe lichtsignatuur en onuitgegeven welkomstanimatie
Nieuwe Scénic E-Tech electric draagt de nieuwe lichtsignatuur van Renault. Zijn grafische vormgeving, afgeleid van de ruit, drukt kracht en robuustheid uit en versterkt de merkidentiteit. De dagrijlichten (DRL) in de vorm van halve ruiten zijn verticaal geplaatst aan beide uiteinden van de voorzijde, waardoor andere weggebruikers de breedte van het voertuig goed kunnen inschatten en de veiligheid toeneemt. De voorkant wordt tevens verfraaid door een ‘techno’ lichtanimatie voor de dagrijlichten en koplampen.
Een hoogtechnologische achterkant
Op de achterzijde van Nieuwe Scénic E-Tech electric accentueren diverse details de lijnen van de wagen en zijn technische en moderne uitstraling. Net als bij de dagrijlichten vooraan werden de achterlichten op de uiterste hoeken geplaatst als twee pijlen die aan weerszijden van het koetswerk werden geplaatst om de visuele breedte van de wagen te versterken. Ze worden geanimeerd door micro-optische technologie wanneer ze branden en hebben een ‘zwevend’ effect wanneer ze gedoofd zijn. Het Scénic-opschrift onder het Renault-logo ‘Nouvel’R’ vervolledigt dit onuitgegeven design en versterkt zijn hoogtechnologische karakter met een verfijnde en gemoderniseerde hoekigere typografie die perfect aansluit bij het logo.
Zes koetswerkkleuren
Nieuwe Renault Scénic E-Tech electric wordt leverbaar in zes koetswerkkleuren: Vlamrood, Nachtblauw, Sterzwart, Glanzend Schiste grijs, Schiste Satijngrijs (exclusief voor de uitvoering Esprit Alpine) en Parelmoerwit. Die laatste benadrukt de eenvoudige en gulle esthetiek van de wagen en zet de koetswerklijnen in de verf. Naargelang de uitvoering kan men opteren voor een tweekleurige afwerking door het dak en de stijlen uit te voeren in een andere kleur (Sterzwart of Mat Schiste Grijs) dan de rest van het koetswerk.