BRC OMLOOP VAN VLAANDEREN ROESELARE 2023

Niels Reynvoet breekt de ban en wint de
63ste A&D Omloop van Vlaanderen

Wat een finale! Wat een duel! De A&D Omloop van Vlaanderen, de 10de wedstrijd van het Kroon-Oil Belgian Rally Championship, werd pas in de slotmeters beslist. Na twee wedstrijddagen gingen Jos Verstappen en Niels Reynvoet met een verschil van amper 0″1 de slotronde in. Eerst leek de vroegere Nederlandse F1-coureur de wedstrijd in zijn voordeel te beslissen, maar op de voorlaatste proef maakte Jos Verstappen een klein foutje. Zo pakten Niels Reynvoet en Willem Verbeke hun eerste overwinning op nationaal niveau. Mentaal een geweldige opsteker nadat ze twee weken geleden de zege in de Aarova Rally door de vingers lieten glippen door een koprol in de slotfase.
Maxime Potty en Andy Lefevere out
De strijd voor de overwinning was twee dagen lang erg boeiend in de A&D Omloop van Vlaanderen. In totaal ging de leidersplaats 9 keer naar een andere rijder op 20 klassementsproeven. De snelste starter vrijdagavond was Andy Lefevere. Voor eigen publiek stuurde hij de VW Polo GTi Rally2 naar de eerste scratch. Zijn nachtblindheid speelde hem vervolgens parten op de laatste twee proeven, waardoor hij naar de derde plaats zakte. Zaterdagochtend zette Andy Lefevere de achtervolging in, maar een foutje op de Zilverberg zorgde voor een afgebroken wiel achteraan op de Polo.
De tweede leider in de wedstrijd was Maxime Potty, die op de derde proef de leiding in handen nam, maar die bij de tweede doortocht in Beveren bij het aansnijden van een linkse het linkervoorwiel beschadigde. De schokdemper brak en Potty moest opgeven. De leider in het BRC zou zaterdag opnieuw van start gaan, maar na de eerste lus hield hij de wedstrijd voor bekeken. “We konden geen punten scoren en onze kans op een overwinning was verkeken. We hebben vandaag enkel gereden om de proeven te ontdekken en om zeker te zijn dat de Citroën weer in orde is na ons foutje gisteren. Verder aandringen had geen zin,” aldus Maxime Potty.
Verstappen in de fout
Niels Reynvoet ging als leider de nacht in, maar de Oost-Vlaming kon niet lang genieten van de koppositie. Door een foutje bij het inklokken voor de start van KP 7 Passendale, kreeg de Citroën-rijder 10″ straftijd. De leidersplaats werd overgenomen door Jos Verstappen, die erg sterk reed bij zijn debuut op de klassementsproeven rond Roeselare.
“We hebben recent nog een wedstrijd in Duitsland gereden en onze nota’s zijn gewoon heel goed. Ik weet dat ik kan vertrouwen op de nota’s van Renaud en, ondanks de moeilijke omstandigheden met proeven die er vanochtend verrassend nat bij lagen, had ik meteen vertrouwen in de auto. Die heeft voldoende grip in de snelle bochten. Ik kon meteen toptijden rijden zonder overdreven risico’s te nemen,” vertelde Verstappen. Toch ging het voor de Nederlander nog mis toen ze in de tweede ronde te laat in klokten voor de start op de Zilverberg. “We kwamen enkele tellen te laat bij de tijdscontrole omdat we in het verkeer twee keer voor een rood licht stonden. Brute pech…”
Meteen stonden de tellers weer gelijk. Op KP 14 had Niels Reynvoet nog 0″1 voorsprong, maar na de rondkoers op de Zoning was Jos Verstappen leider met 0″1 voorsprong. Niels Reynvoet reageerde door in Houthulst de scratch te rijden, maar het antwoord van Jos Verstappen waren twee kanontijden in Passendale en De Ruiter. Met 4″3 voorsprong leek de Skoda-rijder de zege op zak te hebben, maar op de Zilverberg ging Verstappen in de fout.
“Ik was wellicht te hard geconcentreerd op een snelle rechtse, waardoor ik de nota miste dat we meteen daarna linksaf moesten. We schoten aan hoge snelheid die linkse voorbij… Een fout van mij. Jammer, maar ik ben ook blij met deze tweede plaats, want het was een mooi, uitdagend parcours en we hebben maximaal aangevallen. Het was een mooi duel met Niels,” vertelde Jos Verstappen, tweede en wel winnaar in de BRC Master Cup.
Niels Reynvoet boekte op zijn 31ste zijn eerste grote nationale overwinning. Een mentale opsteker nadat hij enkele weken geleden nipt naast de overwinning greep in Oudenaarde. “Van bij de start kon ik met vertrouwen aanvallen, maar zonder over de limiet te gaan, want we wilden zeker finishen deze keer. Zaterdag heb ik geprobeerd in de buurt te blijven van Jos om hem onder druk te houden. Toen hij op zijn beurt 10″ straftijd kreeg, werd het razend spannend. We zaten op de limiet en Jos maakte een foutje net toen ik me al had neergelegd bij de tweede plaats. Deze overwinning doet enorm veel deugd na de tegenslagen die we dit jaar hadden in de Wallonie en Oudenaarde,” vertelde winnaar Niels Reynvoet, genavigeerd door zijn halfbroer Willem Verbeke.
Syx op het podium
Na de opgave van Vincent Verschueren met een losgekomen turboslang, ging de derde plaats naar Bjorn Syx in amper zijn tweede wedstrijd met de Citroën C3 Rally2. “Deze podiumplaats overtreft mijn verwachtingen. Ik was al blij met een top 5, maar dit is nog mooier. Voor een droog parcours hadden we een prima set-up, dus toen het droger werd voelde de auto prima aan en kon ik aanvallen.”
Bernhard ten Brinke maakte na drie jaar zijn comeback in de rallysport met een knappe vierde plaats. De Nederlander die de voorbije jaren in Dakar actief was, vond snel zijn automatismen terug en klokte knappe tijden. Hij klopte Roger Hodenius, die het parcours in Roeselare ontdekte. Hodenius moest zich in de slotfase nog reppen voor een ontketende Nicola Stampaert, die op 0″8 van de Top 5 eindigde. “Het klopte gewoon in de slotfase. Plots hadden we de juiste afstellingen die me optimaal vertrouwen gaven,” verklaarde Stampaert zijn sterke tijden.
De top 10 werd vervolledigd door Thibaud Mazuin, voor Jimmy D’hondt, die debuteerde met zijn nieuwe Citroën C3 Rally2, en Pieter-Jan Maeyaert, autoritair winnaar in Historic met zijn BMW M3 E30. Bert Coene stuurde zijn Ford Fiesta Mk2 Rally2 naar de 10de plaats. In het Junior BRC ging de zege en de titel naar de 24-jarige Jonas Dewilde uit Staden. Tuur Vanden Abeele won de categorie voor GT’s met zijn Porsche 997 GT3.

Jonas Dewilde kampioen voor eigen publiek bij de  juniors
A&D Omloop van Vlaanderen


Na 10 van de 12 manches van het Kroon-Oil Belgian Rally Championship is de Junior-kampioen al gekend. In de A&D Omloop van Vlaanderen behaalden Jonas Dewilde en zijn navigator Jeffrey Vandenbussche hun vierde overwinning van het seizoen. Samen met de punten van de tweede plaats behaald in de TAC Rally heeft Jonas Dewilde zich gekroond tot Junior Kampioen van België.

De 24-jarige rallyrijder uit Staden wist wat hem dit weekend te doen stond in eigen streek. “We moeten gewoon finishen, want met 8 punten scoren we voldoende punten om Lander Depotter definitief achter ons te houden. Ik moet dus foutloos blijven, maar anderzijds wil ik me ook amuseren. Als ik rustig wil rijden, dan ga ik zondag wel naar de bakker…”
Met zijn Renault Clio Rally4 reed Jonas Dewilde onbedreigd naar de overwinning en een 19de plaats algemeen. “In het begin van de rally voelde ik wel wat stress, maar ik heb zo weinig mogelijk aan de titel gedacht. Dit is zeker een kinderdroom die in vervulling gaat. Wat de toekomst brengt? Het is nog te vroeg om daar al zekerheid over te hebben, maar wellicht wil ik dit jaar nog wel een rally rijden met een Renault Clio Rally3…”
Naast de Junior-titel, pakte Jonas Dewilde ook de Belgische titel in klasse RC4.

De tweede plaats bij de jongeren ging naar Lander Depotter, eens te meer de snelste in klasse RC5. De leider in de Clio Trophy deed met succes ritme op en hij klopte met meer dan een minuut Jeroen Catelin, Xavier Dekeyser en het voltallige peloton van de Nederlandse Clio Trophy.
“We reden deze wedstrijd omdat het de thuisrally is van Jasper. Mijn navigator woont letterlijk om de hoek bij het servicepark. Het was interessant om ritme op te doen met het oog op de finale van de Clio Trophy in de East Belgian Rally,” vertelde Lander Depotter.

Palmares:
2013 : Matthias Boon
2014 : Guillaume Dilley
2015 : Andy Dewallef
2016 : Polle Geusens
2017 : Guillaume de Mevius
2018 : Grégoire Munster
2019 : Grégoire Munster
2021 : Charles Munster
2022 : Tom Rensonnet
2023 : Jonas Dewilde

Klassement Junior BRC (na 10/12 manches): 1. J. Dewilde 118; 2. L. Depotter 50; 3. B. Verlinde & P-M. Brasseur 43; 5. L. Baudet 42; 6. A. Duville 37; 7. L. Dhaene & T. Heindrichs 35; 9. M. Decock 33; 10. C. Fiasse & B. Bosseloir 30; 11. Th. Vandeputte 23; 12. Anderson (GB) & B. Bosseloir 18; 14. N. Bruyneel 10; 13. Th. Vronen 8; 16. V. Soupart 6

 

Pieter-Jan Maeyaert oppermachtig

A&D Omloop van Vlaanderen Historics
De strijd in het Historic BRC in de A&D Omloop van Vlaanderen werd deze keer volledig overheerst door Pieter-Jan Maeyaert en Yves Dewulf. Met hun BMW M3 E30 reden ze naar een knappe 9de plaats algemeen. Paul Lietaer werd op 1’12” tweede in zijn Opel Manta 400.
Voor de wedstrijd werd een duel verwacht tussen de BMW-rijder en de “Polle”, maar deze keer was Maeyaert voortdurend een fractie sneller. En dat was ook de doelstelling van PJ Maeyaert, die tot de finish bleef aanvallen om een goed resultaat in de top 10 veilig te stellen.
“Ik heb Paul al een paar keer geklopt met een miniem verschil, maar daar was ik dan zelf niet zo tevreden over, want onze M3 heeft meer potentieel. Deze keer was het verschil duidelijk. We hebben een goede afstelling gevonden die me veel vertrouwen geeft,” aldus PJ Maeyaert, die binnenkort graag de Rally van Sanremo wil rijden met de MATS BMW M3 E30.
De tweede plaats ging naar Paul Lietaer, die in Roeselare aan de start stond met zijn Opel Manta 400 en niet met de snellere Ascona. “We gaan binnenkort de Tour de Corse rijden. De Ascona wordt helemaal gereviseerd voor die grote afspraak. Ik voelde zaterdagochtend al dat we Maeyaert hier niet zouden kunnen volgen. Ik vond gewoon minder tractie dan met de Ascona op het gladde asfalt. Maar, we hebben hard gereden en we hebben ons geamuseerd,” vertelde Paul Lietaer, met 15 zeges “Mister Omloop van Vlaanderen”.
Na de sortie van Lode De Keyser met zijn Porsche vrijdagavond en Danny Vancoillie met zijn Opel Kadett zaterdagmiddag, ging de derde plaats naar de rode Ford Escort Mk1 van Koen Verhaeghe, die bovendien oprukt naar de derde plaats in de tussenstand van het kampioenschap, 2 punten voor PJ Maeyaert.
“Ik heb begrepen dat we in het kampioenschap goed geklasseerd staan, maar helaas zal dit mijn laatste BRC-deelname van dit seizoen zijn. De motor heeft zijn kilometers bereikt en heeft een revisie nodig,” vertelde Koen, die zijn wagen naar het podium moest duwen. “Op de allerlaatste proef liet de koppeling het afweten. We zijn blij dat we nog hier geraakt zijn. In de wedstrijd ging de startmotor ook al stuk. Nee, een makkelijke wedstrijd was het niet.”
De vierde plaats in Historic ging in deze A&D Omloop van Vlaanderen naar Marijn Hoens, ook al met een Ford Escort Mk1.

 

Roger Hodenius verstevigt zijn leidersplaats

A&D Omloop van Vlaanderen
In de BRC Master Cup voorbehouden voor rijders die de kaap van 50 jaar gepasseerd zijn, is ervaring en terreinkennis doorgaans een van de belangrijkste kwaliteiten. Die stelling ging dit weekend niet op in de A&D Omloop van Vlaanderen, waar de Nederlanders Jos Verstappen en Roger Hodenius de dubbel scoorden in de BRC Master Cup, ondanks het feit dat ze voor de eerste keer aan de start stonden in Roeselare. Bovendien lagen de proeven er ’s ochtends verraderlijk glad bij.

Zoals verwacht ging de overwinning naar Jos Verstappen, die zelfs lang op weg leek naar de algemene overwinning. Een foutje op de voorlaatste proef kostte hem de zege algemeen, maar bij de Masters was de voorsprong voldoende groot om de overwinning te pakken. “Ach, tweede of eerste algemeen, het zal mijn leven niet veranderen. Ik heb genoten van de felle strijd en van de mooie, uitdagende proeven,” verklaarde Jos Verstappen, die oprukt naar de 3de plaats bij de Masters.
Zijn teamgenoot Roger Hodenius zorgde voor een nog straffere prestatie door 5de algemeen te worden met zijn Skoda Fabia RS Rally2. Laten we immers niet vergeten dat Hodenius pas vorig jaar debuteerde in de rallysport en nooit eerder aan de start stond in Roeselare.
“Ik kan je vertellen dat we meteen goed wakker waren! Zowel vrijdag als zaterdag waren de eerste proeven verschrikkelijk moeilijk. Het had geregend en de koorden lagen er heel modderig bij. Na de eerste auto’s lag er veel vuil op de baan en het asfalt is erg glad. We hebben tot de laatste meter moeten aanvallen om de vijfde plaats vast te houden, want Nicola Stampaert kwam nog terug tot binnen een seconde!,” lachte Roger Hodenius.
Jimmy Dhondt werd derde bij zijn debuut met de Citroën C3 Rally2. De titelverdediger in de Master Cup was tevreden met zijn 8ste plaats algemeen. “Het was mijn eerste wedstrijd met de Citroën en natuurlijk moest ik in het begin nog wennen aan het gedrag van de auto. Het is een wereld van verschil in vergelijking met de Fiesta. De auto was top, maar de piloot moet nog veel leren,” lachte Jimmy.
Bert Coene, vierde, moest ook wennen aan het gedrag van zijn Ford Fiesta Rally2. “Het is de nieuwste generatie van de Fiesta Rally2, voorzien van alle evoluties. Je zou denken dat het gedrag vergelijkbaar is met de eerste generatie van de Fiesta R5, maar alles is anders. Ik ben blij dat Jasper van den Heuvel op de shakedown donderdag de wagen mee heeft afgesteld. In de loop van de wedstrijd kreeg ik meer vertrouwen, maar ik heb nog meer kilometers nodig…”
Paul Lietaer, tweede in Historc, werd vijfde bij de Masters, voor Thierry Cokelaere, die zijn eerste overwinning behaalde in de M Cup. “Ik stond al twee keer op het podium in de M Cup in Roeselare, maar deze keer heb ik eindelijk de eerste zege te pakken. Ik moest wel hard trappen om Franky Boulat af te houden. Op de Zoning kon ik telkens een klein verschil maken. Die proef ligt me wel, want daar kan ik mijn ervaring als kartpiloot gebruiken,” vertelde de piloot uit Oostrozebeke.
Franky Boulat strandde inderdaad op 2″2 van Cokelaere, net als Richard Pex, die in de Master Cup de punten van de 7de plaats pakte voor Boulat. “We hebben het ganse weekend enorm hard gereden, want ook Philip Lommers en Kurt Braeckevelt waren goed mee. Met een tweede plaats doe ik alvast een goede zaak in de tussenstand van de M Cup die beslist zal worden in de East Belgian Rally,” verklaarde Franky Boulat.

 

Christiaan Spelmans een zucht sneller dan Laurent Vanton
Ook na de A&D Omloop van Vlaanderen is de titelstrijd in de 2WD Trophy nog niet beslist. In Roeselare gaven Christiaan Spelmans en Laurent Vanton elkaar geen duimbreed toe. Uiteindelijk ging de overwinning toch naar leider Spelmans met… 1″6 voorsprong op Laurent Vanton.
“We hebben een halve rally met een gescheurde uitlaat gereden. Daardoor kwam er veel rook in de cockpit en kon ik de nota’s amper horen. De motor leverde vrijdagavond in de hoogste versnellingen ook niet het maximale vermogen. Jammer, want ik denk dat ik op die proeven misschien wat meer afstand had kunnen nemen van Laurent. Zaterdag bleef hij aanklampen. Het was een heel plezant duel,” vertelde Spelmans.
Laurent Vanton strandde op een zucht van de blauwe Clio, maar wel met een brede smile: “Wat een geweldige strijd. Bij elke finish keken Christiaan en ik elkaar aan en dachten we ongetwijfeld hetzelfde. “Dit gaat echt hard, maar als jij niet lost, dan ik ook niet”, lachte de Clio-rijder. “Het parcours lag er in de eerste ronde heel verraderlijk bij. Vrijdagavond vond ik echt mijn draai niet in het begin, want de grip van het asfalt was moeilijk in te schatten.”
Stefaan T’joens genoot van het duel op een afstand. “Door drukke bezigheden in de garage had ik amper verkend en die twee voor mij gingen ook gewoon te hard. Het was mooi om het duel voor ons te volgen. Zelf verloor ik wat tijd door twee lekke banden.”
Jony Van de Walle werd vierde met zijn Opel Astra, voor de Mini van Lieven Vinckier.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait