De nieuwe Mercedes-AMG GT Coupé: 100% AMG, made in Affalterbach

weede generatie van de AMG-sportwagen met nieuw dimensionaal concept

·      Uiterst dynamische rijeigenschappen in combinatie met een hoge mate van comfort

·      Volledig variabele vierwielaandrijving AMG Performance 4MATIC+, actieve aerodynamica, actieve rolstabilisatie en actieve achterasbesturing behoren voortaan tot de standaarduitrusting

·      Nog beter geschikt voor dagelijks gebruik dankzij meer ruimte, goed zicht rondom en optioneel als 2+2-zitter

De tweede generatie Mercedes AMG GT Coupé is het nieuwe topmodel van Mercedes AMG. Het model combineert uiterst dynamische rijeigenschappen met een grotere geschiktheid voor dagelijks gebruik. Hightech componenten zoals het AMG ACTIVE RIDE CONTROL-onderstel met actieve rolstabilisatie, de standaard achterasbesturing en actieve aerodynamica scherpen het rijgedrag verder aan. De sportieve coupé brengt zijn vermogen ook voor het eerst over op de weg met behulp van de volledig variabele vierwielaandrijving AMG Performance 4MATIC+. In combinatie met de 4,0 liter AMG-V8-biturbomotor resulteert dit in een rijbeleving op het hoogste niveau. De exclusieve AMG-sportwagenarchitectuur met de composiet aluminium carrosseriestructuur maakt een configuratie als 2+2-zitter mogelijk. Voor een sportwagen in deze klasse betekent dit dat passagiers een zeer goed ruimtegevoel hebben en dat er voldoende ruimte is voor hun bagage. De nieuwe Mercedes-AMG GT Coupé – het vijfde in eigen beheer ontwikkelde model na de SLS, de eerste generatie van de tweedeurs GT, de GT 4-Door Coupé en de SL – toont opnieuw de hoge technologische competentie van het ontwikkelingsteam in Affalterbach.

“De nieuwe AMG GT Coupé combineert bijzonder dynamische rijeigenschappen en een onderscheidende sportiviteit met een hoog niveau van dagelijks comfort. Onze nieuwe GT is onmiskenbaar het topmodel in ons omvangrijke portfolio en daarmee niet alleen de nieuwste ‘brand shaper’ van AMG, maar ook een duidelijk engagement voor de sportwagen ‘made in Affalterbach’. Met het nieuwe dimensionale concept en de mogelijkheid van 2+2-zitplaatsen spelen we direct in op de wensen van onze klanten.”

Michael Schiebe, voorzitter van de raad van bestuur Mercedes AMG GmbH en Hoofd divisies Mercedes-Benz G-Klasse & Mercedes Maybach

Bij de introductie is de sportwagen leverbaar als AMG GT 63 4MATIC+ Coupé (brandstofverbruik gecombineerd WLTP 14,1 l/100 km, CO2-emissie gecombineerd WLTP 319 g/km)[1] met een vermogen van 430 kW (585 pk) en als AMG GT 55 4MATIC+ Coupé (brandstofverbruik gecombineerd WLTP 14,1 l/100 km, CO2-emissie gecombineerd WLTP 319 g/km)1 met een vermogen van 350 kW (476 pk).

Exterieurdesign: de evolutie van een modern, iconisch sportwagendesign

Het nieuwe dimensionale concept met optioneel 2+2-zitplaatsen bood de designers compleet nieuwe designmogelijkheden voor het exterieur. Door de lange wielbasis, de korte overhangen en de steil oplopende voorruit oogt de nieuwe AMG GT compact en krachtig. De evenwichtige proporties met dynamische greenhouse, volumineuze wielkasten en expressief front geven de indruk van een krachtige sportwagen die ook geschikt is voor dagelijks gebruik. Het zijaanzicht wordt gekenmerkt door vloeiend vormgegeven oppervlakken zonder overbodige lijnen of randen, tot de verzonken portiergrepen aan toe. De expressief vormgegeven schouderpartij achter geeft het model nog meer sportwagenappeal. De lichtmetalen velgen, die bijna naadloos aansluiten op de carrosserie, benadrukken de kracht en dynamiek. De actieve achterspoiler is naadloos geïntegreerd in de grote achterklep.

De diepe en brede AMG-specifieke grille zorgt voor een sterke presence. De markante koplampen met standaard DIGITAL LIGHT onderstrepen het unieke karakter. De dagrijverlichting met de karakteristieke drie ‘light dots’ zorgt voor nog meer herkenningswaarde. De nauwkeurige graphics in het donkere binnenwerk van de koplampen met geborstelde oppervlakken onderstrepen het performance luxury-design. De onderste luchtinlaat laat het front nog breder ogen. Het sportieve front wordt afgerond met de krachtige powerdomes op de motorkap.

De compacte greenhouse met fastback-silhouet en grote achterklep stelde de designers in staat om een lage en afgeronde achterzijde te realiseren met een actieve, uitklapbare spoiler. Het precieze, gedetailleerde ontwerp van de wielkastbekleding vormt een fraai contrast met de strakke en volle oppervlakken. De sterk geprononceerde schouderpartij geeft het voertuig een perfecte balans tussen elegantie en sportiviteit. De smalle, horizontaal verbonden led-achterlichten met duidelijke en precieze graphics zijn perfect geïntegreerd in het design van de achterzijde. De donkere led -achterlichten vormen een ideale symbiose met de koplampen dankzij de driedimensionale ‘light dots’ lichtsignatuur. Ze zijn standaard voorzien van de running light indicator-functie en de ‘Coming Home/Leaving Home’-animatie. De expressieve achterdiffusor met geïntegreerde dubbele uitlaatsierstukken rondt de dynamische achterzijde af.

Interieurdesign: ‘hyperanaloge’ combinatie van analoge geometrie en digitale wereld

Het interieurdesign van de nieuwe AMG GT beschikt over de high-performance sportwagengenen van AMG, die vakkundig zijn vertaald naar een digitale wereld en consequent zijn doorontwikkeld. De materialen, de afwerking en de aandacht voor detail onderstrepen het luxueuze karakter van het interieur. Het cockpitdesign is, inclusief de centrale display in de middenconsole, gericht op de bestuurder en vormt een harmonieus geheel. Het volledig digitale combi-instrument is geïntegreerd in een driedimensionaal vizier.

Hoge mate van dagelijks gebruiksgemak en veel ruimte in het interieur dankzij het nieuwe dimensionele concept

Het optionele dimensionele concept met 2+2-zitplaatsen biedt een beter ruimtegevoel en veel plaats in het interieur. De achterbank vergroot de dagelijkse bruikbaarheid en is geschikt voor personen tot 1,5 meter lengte. De grote EASY PACK-achterklep inclusief HANDSFREE ACCESS-functie vergemakkelijkt het in- en uitladen. Indien nodig kan de bagageruimte worden vergroot met behulp van de in delen neerklapbare achterbankleuning.

Middenconsole met staand touchscreen

De middenconsole loopt over in het onderste deel van het dashboard. Het functionele en optische middelpunt wordt gevormd door het 11,9” grote multimedia touchscreen. Het staande formaat biedt duidelijke voordelen, vooral voor de navigatie, en meer ergonomische vrijheid. De fraaie weergaven op de lcd-displays maken het eenvoudiger om de voertuig- en comfortfuncties te bedienen. Het bestuurdersdisplay en het centrale display zijn holistisch op elkaar afgestemd. Het uiterlijk van het combi-instrument kan worden gepersonaliseerd met individueel selecteerbare hoofdweergaven. Het MBUX (Mercedes-Benz User Experience) infotainmentsysteem is intuïtief te bedienen en in staat om te leren. Het systeem biedt uitgebreide AMG-specifieke content in vijf weergavestijlen. Exclusieve menu-items zoals ‘AMG Performance’ of ‘AMG TRACK PACE’ onderstrepen het sportieve karakter.

In het AMG Performance-menu kan de bestuurder middels een vingertik op verschillende pictogrammen een groot aantal gegevens opvragen: bijvoorbeeld het vermogen, het koppel of de dwarsacceleratie, maar ook de vermogensverdeling van de vierwielaandrijving of de actuele voertuigstatus, waaronder de bandenspanning en vloeistoftemperaturen. De wielhoeken op de voor- en achteras of de oliedruk in het actieve rolstabilisatiesysteem kunnen ook worden weergegeven. Met de capacitieve displayknop op de bedieningsbalk onder het centrale display bedient de bestuurder verschillende functies zoals volume, assistentiesystemen, voertuigfuncties of gewenste rijmodus van ‘Comfort’ tot ‘RACE’.

Het optionele head-up display toont relevante informatie en acties driedimensionaal in de echte rijsituatie en omgeving. Ook hierbij kan de bestuurder kiezen uit verschillende weergavestijlen. Afhankelijk van de uitrusting of de persoonlijke smaak verlicht de sfeerverlichting het exclusieve interieur in 64 verschillende kleuren. De ‘subtiele’ weergavestijl is gekoppeld aan de sfeerverlichting. Bestuurders kunnen kiezen uit in totaal zeven achtergrondkleuren, die elk zijn toegewezen aan een van de 64 kleuren. Hiertoe behoren twee exclusieve AMG-achtergrondkleuren.

Sportstoelen met geïntegreerde hoofdsteunen

Een van de vele highlights in het interieur is het sculpturale stoeldesign van de standaard elektrisch verstelbare AMG-sportstoelen met geïntegreerde hoofdsteunen. Perfecte ergonomie en progressieve siernaad- en stikselpatronen completeren de symbiose van hightech, performance en luxe. De grote keuze aan verschillende bekledingen weerspiegelt ook het grote aantal uitrustingen, van comfortabel tot performance-georiënteerd. Een- en tweekleurig nappaleder behoren ook tot de mogelijkheden, net als de bijzonder verfijnde MANUFAKTUR bekleding nappaler met ruitpatroon of de sportieve combinatie van nappaleder met microvezel MICROCUT en contrastnaden in geel of rood. Optioneel zorgen in de multicontourstoelen voor de bestuurder en voorpassagier opblaasbare luchtkussens en drie massageprogramma’s voor uitstekend langeafstandscomfort. Het ENERGIZING-pakket plus combineert onder andere stoelfuncties zoals massage en verschillende lichtstemmingen om een verkwikkende of juist ontspannende comfortprogramma’s te creëren.

Zelfs de standaard sportstoelen bieden naast uitzonderlijk comfort ook een hoge mate van zijdelingse ondersteuning. Nóg sportiever zijn de optionele AMG Performance-stoelen, eveneens voorzien van geïntegreerde hoofdsteunen en luchtuitstroomopeningen in de rugleuningen. De zijwangen van de optionele multicontourstoelen worden in de rijprogramma’s Sport, Sport+ en RACE automatisch smaller afgesteld om altijd een optimale zijdelingse ondersteuning te bieden.

Dubbelspaaks AMG Performance-stuurwiel

De drie afgeronde dubbele spaken van het standaard AMG Performance-stuurwiel combineren stabiliteit met elegantie. De aan de onderzijde afgevlakte stuurwielrand, bekleed met nappaleder of nappaleder/microvezel MICROCUT, is standaard verwarmbaar. Het stuurwiel beschikt ook over een sensormat om ‘hands-on’ rijden te detecteren. Als de bestuurder zijn handen gedurende een bepaalde periode niet aan het stuur houdt, wordt een aantal waarschuwingen gegeven. Als de bestuurder vervolgens geen actie onderneemt, wordt uiteindelijk de noodstopassistent geactiveerd.

De twee standaard AMG-stuurwieltoetsen overtuigen door hun intuïtieve bediening, heldere, gekleurde lcd-displays en moderne pictogrammen. Hiermee kunnen belangrijke rijfuncties en rijprogramma’s worden bediend. De geselecteerde instelling wordt weergegeven op het display, dat direct in de betreffende toets is geïntegreerd. Het schakelen met de AMG SPEEDSHIFT MCT 9G-transmissie kan ook snel en nauwkeurig handmatig worden uitgevoerd met behulp van de aluminium stuurschakelpaddles die links en rechts achter de stuurwielrand zijn geplaatst.

Carrosserie: lichtgewicht composiet aluminium structuur

De intelligente materiaalmix van aluminium, staal, magnesium en vezelcomposiet zorgt voor een maximale stijfheid in combinatie met een laag gewicht. De geoptimaliseerde materiaaldoorsnedes en uitgekiende vormgeving van componenten creëren ruimte voor de vereiste comfort- en veiligheidsuitrustingen, de geavanceerde technologie en het grote bagageruimtevolume. Andere doelgerichte maatregelen zijn de aluminium plaat aan de onderzijde en de functioneel geïntegreerde veerpoten voor en achter. Ook de dashboarddrager van magnesium en de brug van vezelcomposiet met een mix van glasvezels en carbon maken duidelijk dat de engineers alles in het werk hebben gesteld om de best mogelijke materiaalmix te vinden.

Actieve aerodynamica voor een goede balans en maximale efficiëntie

Een belangrijk aandachtspunt bij de ontwikkeling van de nieuwe AMG GT was een hoge mate van aerodynamische efficiëntie. Om precies te zijn: een perfect uitgebalanceerde verhouding tussen een lage luchtweerstand en een beperkte opwaartse druk. In dit opzicht profiteert de sportieve coupé van de uitgebreide actieve aerodynamische elementen aan de voor- en achterzijde. Alle stromingsoptimaliserende elementen zijn naadloos in het exterieurdesign geïntegreerd. De aerodynamica van de AMG GT voldoet aan de complexe eisen wat betreft rijstabiliteit, luchtweerstand, koeling en windgeruis. De aerodynamische balans maakt het mogelijk om potentieel gevaarlijke rijsituaties, zoals plotselinge uitwijkmanoeuvres op hoge snelheid, veilig te laten verlopen.

Een technische highlight in de aerodynamische ontwikkeling is het tweedelige, actieve luchtregelsysteem AIRPANEL. Het eerste deel werkt met verticale lamellen die achter de onderste luchtinlaat in de voorskirt zijn geplaatst. Het tweede deel bevindt zich achter de bovenste luchtinlaat en beschikt over horizontale lamellen. Normaal gesproken zijn alle lamellen gesloten. Deze stand vermindert de luchtweerstand en maakt het mogelijk om de lucht naar de voertuigbodem te leiden, waardoor de opwaartse druk aan de voorzijde verder wordt verminderd. Alleen wanneer bepaalde temperaturen zijn bereikt op vooraf gedefinieerde componenten en de behoefte aan koellucht bijzonder groot is, worden de lamellen geopend (bij het tweede systeem pas bij snelheden boven de 180 km/h) en kan er een maximale hoeveelheid koellucht naar de warmtewisselaars stromen.

Een andere actieve component is de uitschuifbare achterspoiler die naadloos is geïntegreerd in de achterklep. Deze verandert afhankelijk van de rijsituatie van positie. De besturingssoftware houdt rekening met tal van parameters, zoals de rijsnelheid, de langs- en dwarsacceleratie en de stuursnelheid. Bij snelheden boven de 80 km/h neemt de spoiler vijf verschillende hoekstanden aan om de rijstabiliteit te optimaliseren dan wel de luchtweerstand te verminderen.

Het actieve aerodynamische element, dat in de voertuigbodem vóór de motor is geïntegreerd, draagt eveneens bij aan het verbeterde rijgedrag. Het lichtgewicht carbon profiel, dat circa 2 kg weegt, is een exclusieve AMG-ontwikkeling en beschermd door patenten. Het reageert op de gekozen AMG-rijprogramma’s en zakt automatisch met ongeveer 40 mm bij een snelheid van 80 km/h. Dit creëert een Venturi-effect, dat het voertuig als het ware aan de weg zuigt en de opwaartse druk op de vooras vermindert. De bestuurder merkt dit in positieve zin in de besturing, want de AMG GT laat zich nauwkeuriger besturen in bochten, met nog meer richtingsstabiliteit.

Als optie is ook een aerodynamicapakket leverbaar. Dit omvat aan de voorzijde extra flics op de buitenste luchtinlaten en op de wielkasten. Aan de achterzijde wordt de luchtstroom geoptimaliseerd door zijdelingse flics op de achterskirt, een grotere diffusor en een vaste achterspoiler. Door al deze maatregelen vermindert het aerodynamicapakket de opwaartse druk op de vooras en verhoogt het de downforce op de achteras.

4,0 liter AMG-V8-biturbomotor met twee twin-scroll turbo’s

Bij de tintroductie is de nieuwe AMG GT leverbaar met twee vermogensniveaus van de 4,0 liter AMG-V8-biturbomotor. De motoren worden volledig met de hand geassembleerd in de fabriek in Affalterbach volgens het principe ‘One Man, One Engine’. In het topmodel GT 63 4MATIC+ (brandstofverbruik gecombineerd 14,1 l/100 km, CO2-emissie gecombineerd 319 g/km)[2] levert de motor een vermogen van 430 kW (585 pk) en een maximumkoppel van 800 Nm over een breed toerenbereik van 2.500 tot 4.500 t/min. Accelereren van 0 naar 100 km/h duurt slechts 3,2 seconden en de topsnelheid bedraagt 315 km/h. In de GT 55 4MATIC+ (brandstofverbruik gecombineerd 14,1 l/100 km, CO2-emissie gecombineerd 319 g/km)2 levert de V8-motor een vermogen van 350 kW (476 pk) en een maximumkoppel van 700 Nm. De sprint van nul naar 100 km/h duurt 3,9 seconden en de topsnelheid bedraagt 295 km/h.

Speciaal voor de AMG GT werd de motor van een nieuwe carterpan, een verplaatste intercooler en actieve carterventilatie voorzien. De in- en uitlaatpoorten zijn geoptimaliseerd voor een effectievere gasuitwisseling en de uitlaatgasgeleiding voor de katalysatorbehuizing en het benzinepartikelfilter is vergroot. De engineers hebben het hogere vermogen van de AMG GT 63 4MATIC+ voornamelijk gerealiseerd door middel van een hogere turbodruk, een grotere luchtdoorvoer en aangepaste motorsoftware. Door al deze maatregelen maakt de achtcilinder indruk met zijn buitengewone vermogensafgifte met een krachtige boost bij alle toerentallen, gecombineerd met de hoogst mogelijke efficiëntie voor lage verbruiks- en emissiewaarden.

Digitaal en slim produceren: ‘One Man, One Engine’

De motor wordt volledig met de hand geassembleerd. In de AMG-motorenfabriek in Affalterbach is het principe ‘One Man, One Engine’ gekoppeld aan Industrie 4.0-productiemethoden. Het productieproces is gebaseerd op de hedendaagse knowhow op het gebied van ergonomie, goederenstromen, kwaliteitsborging, duurzaamheid en efficiëntie. Het slimme productieproces wordt gekenmerkt door maximale flexibiliteit, is transparant en zeer efficiënt. Daarbij borgt en verhoogt het de kwaliteit van de motoren en de productieprocessen met behulp van digitale technologieën.

Natte startkoppeling voor de transmissie

De AMG SPEEDSHIFT MCT 9G-transmissie combineert een emotinele schakelervaring met extreem korte schakeltijden en is speciaal afgestemd op de vereisten van de nieuwe AMG GT. Een natte startkoppeling neemt de plaats in van een koppelomvormer. Deze koppeling vermindert het gewicht en optimaliseert dankzij de lagere massatraagheid de respons op gaspedaalbewegingen, vooral bij het accelereren en bij lastwisselingen.

Meer tractie en rijstabiliteit: volledig variabele vierwielaandrijving AMG Performance 4MATIC+

De twee V8-modellen zijn standaard uitgerust met de volledig variabele vierwielaandrijving AMG Performance 4MATIC+. Het intelligente systeem combineert de voordelen van verschillende aandrijfconcepten. De volledig variabele koppelverdeling op de voor- en achteras zorgt niet alleen voor een optimale tractie op de fysieke grens, de bestuurder kan ook vertrouwen op een hoge mate van rijstabiliteit en rijveiligheid onder alle omstandigheden: zowel op droge wegen als op natte of besneeuwde wegen. De overgang van achterwielaandrijving naar vierwielaandrijving en omgekeerd vindt continu plaats op basis van een geavanceerde matrix die de intelligente regeling integreert in de algehele systeemarchitectuur van het voertuig.

Een elektromechanisch geregelde koppeling verbindt de continu aangedreven achteras op variabele wijze met de vooras. De optimale koppelverdeling wordt continu berekend, afhankelijk van de rijsituatie en de wensen van de bestuurder. De nieuwe coupé kan zo traploos schakelen tussen een tractiegerichte vierwielaandrijving met een 50:50 krachtverdeling over de voor- en achteras tot uitsluitend achterwielaandrijving. Naast de tractie en dwarsdynamiek verbetert de vierwielaandrijving ook de langsdynamiek voor een nog krachtigere acceleratie.

Multilink voor- en achterassen en aluminium draagarmen rondom

De nieuwe AMG GT heeft een multilink vooras met vijf draagarmen die volledig in de velg zijn geplaatst. De onafhankelijk van elkaar werkende wielcontrole- en wielophangingselementen maken een hoge dwarsacceleratie mogelijk met minimale aandrijfinvloeden op de stuurinrichting. Ook de wielen aan de achterzijde worden geleid door een constructie met vijf draagarmen.

Om het onafgeveerde gewicht te verminderen, zijn alle draagarmen, fusees en wielophangingselementen op de voor- en achteras van de nieuwe AMG GT gemaakt van gesmeed aluminium. Het multilink-concept geleidt elk wiel met minimale elastische bewegingen. De hoge mate van camber- en toespoorstijfheid maakt niet alleen hoge bochtsnelheden mogelijk, maar geeft de bestuurder ook een optimaal contact met de weg, zelfs in het grensbereik in bochten. Dit komt tot uiting in de uitstekende dwarsdynamiek en rijstabiliteit bij hoge snelheden, maar ook in de toegeeflijke reactie op invloeden van buitenaf, zoals zijwind, oneffenheden in de weg of veranderingen qua wrijvingscoëfficiënt. De bijzonder directe verbinding van de schokdemper met de wielophangingselementen vermindert trillingen en ongewenste schommelingen in de wielbelasting. De onafhankelijk van elkaar werkende wielbesturings- en wielophangingselementen maken een hoge dwarsacceleratie mogelijk met minimale aandrijfinvloeden op de stuurinrichting, wat ook het comfort ten goede komt.

AMG ACTIVE RIDE CONTROL-onderstel met actieve rolstabilisatie

Daar komt nog bij de AMG ACTIVE RIDE CONTROL-onderstel met rolstabilisatie. Actieve hydraulische elementen vervangen de conventionele mechanische torsiestang-stabilisatorstangen en compenseren rolbewegingen in de nieuwe AMG GT in fracties van een seconde. De adaptieve schokdempers zijn tevens voorzien van twee hydraulische verbindingen. De ene bevindt zich aan de compressiekant van de demper en de andere aan de trekkant. De demperkamers op alle vier de wielen en de leidingen zijn rechtstreeks verbonden via de regelkleppen van de adaptieve dempers.

De intelligente hydraulische koppeling van de vier veerpoten en de drukregeling van de pomp en de schakelkleppen maken een zeer brede rolveersnelheid mogelijk met tegelijkertijd minder rolbewegingen. Bij wijze van spreken kan elke torsiestang worden toegepast, van flexibel tot stijf. In het dagelijks verkeer verhoogt dit het comfort omdat zelfs oneffenheden die aan één kant optreden individueel worden gecompenseerd. Bij dynamisch bochtenwerk vermindert de hydrauliek ook actief het valverlies>>deze term zegt ons niets? ‘fall loss’. Dankzij de daaruit resulterende hoge camberstijfheid stuurt de coupé heel precies.

Bij rechtuit rijden wordt het systeem volledig geopend, afhankelijk van het rijprogramma en de rijsituatie. Het systeem compenseert individuele obstakels die anders tot rolbewegingen zouden leiden. Bestuurder en passagiers ervaren een aanzienlijk comfortabelere rijervaring. Het verminderde overhellen in bochten draagt zowel bij aan het comfort als aan de rijdynamiek. De kenmerken van het rijgedrag in de individuele rijprogramma’s kunnen nog meer gespreid worden tussen comfort en sport.

Het basisprincipe van het onderstel is dat de compressie- en trekzijde van de afzonderlijke dempers van het voertuig met elkaar verbonden zijn. De ingaande demper van de linker voordemper is via een hydraulische leiding verbonden met de uitgaande demper van de rechter voordemper. Er is ook een verbinding tussen de drukzijde van de linker achterdemper en de terugveringsfase van de rechter achterdemper. Op analoge wijze zijn de andere zijden van de demperkamers met elkaar verbonden via een tweede circuit. Het vereenvoudigde verloop van de hydraulische leidingen resulteert in een H-vorm.

Naast de onderlinge verbinding van de dempers worden er nog andere componenten in het systeem gebruikt die belangrijk zijn voor de werking ervan. De trek- en drukzijde van de kleppen zijn direct met elkaar verbonden via een elektrisch bedienbare 2/2-weg-klep, die bekend staat als de comfortklep. Aan elk van de drukzijden van de kleppen is ook een drukaccumulator bevestigd. Beide circuits zijn ook verbonden met een centrale pomp. Deze zorgt ervoor dat de druk van het hydraulische systeem in beide circuits kan worden aangepast. De verbinding tussen de pomp en de circuits wordt gemaakt via 2/2-weg-kleppen. Achter de kleppen zijn druksensoren geïntegreerd om de systeemdruk in de respectieve leidingen te controleren. De systeemdruk kan vrij worden gekozen en daarmee ook de grootte van de gegenereerde antirolregeling. Hierbij geldt: hoe hoger de systeemdruk, hoe groter de verwachte rolstijfheid.

Het systeem werkt zeer efficiënt omdat het de bestaande kinetische energie van het voertuig gebruikt om het rolgedrag positief te beïnvloeden. De hydrauliek van het AMG ACTIVE RIDE CONTROL-onderstel bedient ook het optionele liftsysteem voor de vooras. Indien nodig kan de voorzijde met 30 mm worden verhoogd, waardoor het bijvoorbeeld gemakkelijker wordt om ondergrondse parkeergarages in te rijden of over verkeersdrempels te rijden. Het liftsysteem wordt bediend via het centrale multimediadisplay of met de toetsen op het AMG-stuurwiel. Het bijbehorende menu wordt geopend nadat de bestuurder op het voertuigsymbool op de bedieningsbalk hebt gedrukt. Er kunnen onder andere posities worden opgeslagen met behulp van GPS-technologie, zodat de voorzijde van het voertuig automatisch wordt verhoogd wanneer de betreffende punten weer worden gepasseerd.

Sperdifferentieel op de achteras voor een optimale rijstabiliteit

De nieuwe AMG GT heeft standaard een elektronisch geregeld sperdifferentieel op de achteras, dat zorgt voor een uitstekende tractie en maximale rijveiligheid onder alle rijomstandigheden. Niet alleen wordt de tractie van de aandrijfwielen op de achteras verder verbeterd, ook de bochtsnelheden in het grensbereik nemen toe. Bovendien wordt de rijstabiliteit geoptimaliseerd bij het wisselen van rijstrook met hoge snelheid. Het systeem werkt met een variabel blokkeringseffect in de tractie- en overrun-modus en is perfect afgestemd op de verschillende rijomstandigheden en wrijvingswaarden van het wegdek.

Actieve achterasbesturing combineert wendbaarheid en stabiliteit

De nieuwe AMG GT is ook standaard uitgerust met actieve achterasbesturing (HAL). Afhankelijk van de snelheid sturen de achterwielen in tegengestelde richting (bij snelheden tot 100 km/h) of in dezelfde richting (bij snelheden boven 100 km/h) als de voorwielen. Het systeem maakt dus een wendbaar en een stabiel rijgedrag in gelijke mate mogelijk, eigenschappen die zonder achterasbesturing haaks op elkaar staan. Andere voordelen zijn de eenvoudigere beheersbaarheid van het voertuig in het grensbereik en de verminderde stuurinspanning omdat de stuurinput directer wordt vertaald in stuurbewegingen op de vooras.

Krachtig composietremsysteem met lichtgewicht remschijven

Het high-performance AMG-composietremsysteem staat garant voor uitstekende vertragingswaarden en een nauwkeurige dosering. Het systeem overtuigt met een korte remweg, fijngevoelige reacties en een hoge mate van stabiliteit – zelfs bij een extreme belasting. De composietremschijven zijn bijzonder licht: de rijdynamiek en het stuurgedrag profiteren van het lagere onafgeveerde gewicht. De remschijf (gemaakt van gietijzer) en de rempot (gemaakt van aluminium) zijn nu verbonden met speciale pennen en niet meer met schroeven zoals voorheen. Deze constructie bespaart ruimte, die wordt gebruikt voor een nog betere koeling van de remmen. Ook de directionele perforatie is nieuw: naast de gewichtsbesparing en betere warmteafvoer kenmerkt deze oplossing zich door een snellere respons op nat wegdek en een betere reiniging van de remblokken na het remmen.

Zes rijprogramma’s en AMG DYNAMICS: van comfortabel tot dynamisch

De zes AMG DYNAMIC SELECT-rijprogramma’s ‘Slippery’, ‘Comfort’, ‘Sport’, ‘Sport +’, ‘Individual’ en ‘RACE’ maken een breed scala aan voertuigkarakteristieken mogelijk, van comfortabel tot dynamisch. Elk programma biedt een individuele rijervaring, die nauwgezet is afgestemd op uiteenlopende rijomstandigheden. Als onderdeel van de AMG DYNAMIC SELECT-rijprogramma’s beschikken de AMG GT-modellen ook over AMG DYNAMICS. Deze geïntegreerde rijdynamiekregeling vult de stabiliserende functies van ESP® aan met tactische ingrepen in de regeling van de vierwielaandrijving, de stuurkarakteristiek en in aanvullende ESP®-functies. Bij dynamisch bochtenwerk bijvoorbeeld zorgt een korte remingreep op het achterwiel aan de binnenkant van de bocht voor een gedefinieerd giermoment rond de verticale as, wat een spontane en nauwkeurige besturing mogelijk maakt. Het spectrum loopt van extreem stabiel tot zeer dynamisch.

AMG TRACK PACE: datalogger voor gebruik op het circuit

AMG TRACK PACE is standaard aan boord. De software maakt deel uit van het MBUX infotainmentsysteem en registreert tien keer per seconde meer dan tachtig voertuigspecifieke gegevens (bijvoorbeeld snelheid, acceleratie, stuurhoek, bediening van het rempedaal) tijdens het rijden over een gedefinieerde route. In het ‘Telemetrie’-scherm kunne veertig parameters live worden weergegeven, maximaal vier tegelijk.

Daarnaast worden ronde- en sectortijden weergegeven op het multimediadisplay, het head-up display en in het combi-instrument, evenals extra training- en analysetools. De navigatie in het head-up display toont bochtenhoeken en rempunten, zodat bestuurders de beste lijn kunnen vinden. De augmented reality-functie van MBUX maakt het ook mogelijk om de lijn van een opgeslagen opname te tonen op het multimediadisplay. Op deze manier kan de bestuurder zijn rijstijl verbeteren, zoals met een virtuele instructeur. Acceleratie- en vertragingswaarden kunnen ook worden gemeten en opgeslagen.

Uitrustingsprogramma: veel keuzemogelijkheden voor een individuele uitstraling

De uitrustingsdetails en de vele opties bieden tal van individualiseringsmogelijkheden voor de meest uiteenlopende wensen van klanten – van sportief-dynamisch tot luxueus-elegant. Dit omvat elf lakkleuren en acht nieuwe velgdesigns. Kopers kunnen kiezen uit vijf designpakketten voor het exterieur om het uiterlijk verder aan te scherpen in de richting van elegantie of dynamiek. De AMG GT 55 4MATIC+ en AMG GT 63 4MATIC+ hebben standaard 20” multispaaks lichtmetalen AMG-velgen. Er zijn ook andere velgen leverbaar in de maat 21”.

Rijassistentiesystemen: intelligente assistenten op de achtergrond

De rijassistentiesystemen houden met behulp van tal van sensoren, camera’s en een radar het verkeer en de omgeving van de nieuwe coupé in de gaten. Als het nodig is, kunnen de intelligente assistenten razendsnel ingrijpen. Bestuurders worden ondersteund door tal van nieuwe of uitgebreide systemen – in alledaagse situaties bijvoorbeeld door middel van afstandsregeling, sturen en wisselen van rijstrook. Bij gevaar helpen de systemen om adequaat te reageren op een mogelijke aanrijding. De werking van de systemen wordt gevisualiseerd door een nieuw weergaveconcept in het combi-instrument.

Het assistentiedisplay in het combi-instrument laat op een begrijpelijke en transparante manier zien hoe de rijassistentiesystemen werken in een schermvullende weergave. De bestuurder herkent het voertuig, rijbanen, rijstrookmarkeringen en andere weggebruikers zoals personenwagens, vrachtwagens en tweewielers op een ruimtelijk abstracte manier. De systeemstatus en werking van de assistenten worden gevisualiseerd op basis van deze weergave van de omgeving. Het nieuwe animated assistentiedisplay is gebaseerd op een 3D-scène die in realtime wordt gegenereerd. Deze hoogwaardige en dynamische weergave maakt de werking van de rijassistentiesystemen transparant in een augmented reality-rijervaring.

Tal van connectiviteitsservices beschikbaar

Het MBUX (Mercedes-Benz User Experience) infotainmentsysteem maakt het mogelijk om gebruik te maken van de vele digitale services van Mercedes me connect. Voordelen zijn de smartphone-integratie van Apple CarPlay en Android Auto, het handsfree-systeem via Bluetooth-verbinding en digitale radio (DAB en DAB+). In combinatie met MBUX hebben klanten toegang tot connectiviteitsserviceszoals Live Traffic Information. Met Mercedes me connect wordt de nieuwe AMG GT in zijn geheel intelligenter: voor en na de rit of onderweg kunnen extra functies worden gebruikt. Het enige wat bestuurders hoeven te doen, is de coupé te koppelen aan een Mercedes me account in de Mercedes me-portal en de gebruiksvoorwaarden te accepteren. Dankzij navigatie met Live Traffic Information en Car-to-X Communication kunnen klanten rijden met behulp van realtime verkeersgegevens. Zo kunnen zij op een efficiënte manier files vermijden en kostbare tijd besparen. Voertuigen in een netwerk gebruiken Car-to-X Communication om informatie over verkeerssituaties uit te wisselen.

Technische gegevens

Mercedes-AMG GT 63 4MATIC+ Coupé

Motor
Aantal cilinders/opstelling 8/V
Cilinderinhoud cm3 3.982
Max. vermogen kW/pk 430/585
bij t/min 5.500-6.500
Max. koppel Nm 800
bij t/min 2.500-5.000
Compressieverhouding 8,6
Mengselvorming Microprocessorgestuurde benzine-injectie, biturbo
Vermogensoverdracht
Lay-out aandrijflijn Volledig variabele AMG Performance 4MATIC+ vierwielaandrijving
Transmissie AMG SPEEDSHIFT MCT 9G (automatische transmissie met natte meervoudige platenkoppeling)
Overbrengingsverhoudingen
1e/2e/3e/4e/5e/6e/7e/8e/9e versnelling 5,35/3,24/2,25/1,64/1,21/1,00/0,87/0,72/0,60
Achteruitversnelling 4,80
Onderstel
Vooras AMG ACTIVE RIDE CONTROL-onderstel met actieve rolstabilisatie, aluminium dubbele dwarsdragers, anti-dive control, schroefveren en adaptief verstelbare demping
Achteras AMG ACTIVE RIDE CONTROL-onderstel met actieve rolstabilisatie, aluminium dubbele dwarsdragers, anti-dive control, schroefveren en adaptief verstelbare demping
Remsysteem Hydraulisch remsysteem met twee circuits; voor: 390 mm composietremschijven, inwendig geventileerd en geperforeerd, aluminium vaste remklauw met 6 zuigers; achter: 360 mm composietremschijven, inwendig geventileerd en geperforeerd, aluminium zwevende remklauw met 1 zuiger; elektrische parkeerrem, ABS, remassistent, drietraps ESP®
Besturing Elektromechanische parameterstuurbekrachtiging met tandheugel, variabele stuuroverbrenging (14,4:1) en variabele stuurbekrachtiging. achterasbesturing met wielhoeken tot 2,5°
Velgen voor: 10,5Jx 20 ET42; achter: 11Jx 20 ET33
Banden voor: 295/35 ZR 20; achter: 305/35 ZR 20
Afmetingen en gewichten
Wielbasis mm 2.700
Spoorbreedte voor/achter mm 1.683/1.686
Lengte/hoogte/breedte mm 4.728/1.354/1.984
Draaicirkel m 12,5
Bagageruimtevolume l 321-675
Leeggewicht volgens EC kg 1.970
Laadvermogen kg 190-350
Tankinhoud/waarvan reserve l 70/10
Prestaties, verbruik, emissies
Acceleratie 0-100 km/h sec. 3,2
Topsnelheid km/h 315
Brandstofverbruik gecomb. WLTP1 l/100 km 14,1
CO2-emissie gecomb., WLTP1 g/km 319

1 De opgegeven waarden zijn de vastgestelde WLTP CO-waarden in overeenstemming met Art. 2 Nr. 3 Uitvoeringsverordening (EU) 2017/1153. De cijfers voor het brandstofverbruik zijn berekend op basis van deze waarden.

 

Technische gegevens

Mercedes-AMG GT 55 4MATIC+ Coupé

Motor
Aantal cilinders/opstelling 8/V
Cilinderinhoud cm3 3.982
Max. vermogen kW/pk 350/476
bij t/min 5.500-6.500
Max. koppel Nm 700
bij t/min 2.250-4.500
Compressieverhouding 8,6
Mengselvorming Microprocessorgestuurde benzine-injectie, biturbo
Vermogenstransmissie
Lay-out aandrijfsysteem Volledig variabele AMG Performance 4MATIC+ vierwielaandrijving
Transmissie AMG SPEEDSHIFT MCT 9G (automatische transmissie met natte meervoudige slipkoppeling)
Overbrengingsverhoudingen
1e/2e/3e/4e/5e/6e/7e/8e/9e versnelling 5,35/3,24/2,25/1,64/1,21/1,00/0,87/0,72/0,60
Achteruitversnelling 4,80
Onderstel
Vooras AMG ACTIVE RIDE CONTROL-onderstel met actieve rolstabilisatie, aluminium dubbele dwarsdragers, anti-dive control, schroefveren en adaptief verstelbare demping
Achteras AMG ACTIVE RIDE CONTROL-onderstel met actieve rolstabilisatie, aluminium dubbele dwarsdragers, anti-dive control, schroefveren en adaptief verstelbare demping
Remsysteem Hydraulisch remsysteem met twee circuits; voor: 390 mm composietremschijven, inwendig geventileerd en geperforeerd, aluminium vaste remklauw met 6 zuigers; achter: 360 mm composietremschijven, inwendig geventileerd en geperforeerd, aluminium zwevende remklauw met 1 zuiger; elektrische parkeerrem, ABS, remassistent, drietraps ESP®
Besturing Elektromechanische parameterstuurbekrachtiging met tandheugel, variabele stuuroverbrenging (14,4:1) en variabele stuurbekrachtiging. achterasbesturing met wielhoeken tot 2,5°
Velgen voor: 10,5Jx 20 ET42; achter: 11Jx 20 ET33
Banden voor: 295/35 ZR 20; achter: 305/35 ZR 20
Afmetingen en gewichten
Wielbasis mm 2.700
Spoorbreedte voor/achter mm 1.683/1.686
Lengte/hoogte/breedte mm 4.728/1.354/1.984
Draaicirkel m 12,5
Bagageruimtevolume l 321-675
Leeggewicht volgens EC kg 1.970
Laadvermogen kg 190-350
Tankinhoud/waarvan reserve l 70/10
Prestaties, verbruik, emissies
Acceleratie 0-100 km/h sec. 3,9
Topsnelheid km/h 295
Brandstofverbruik gecomb. WLTP1 l/100 km 14,1
CO2-emissie gecomb., WLTP1 g/km 319

[1] De opgegeven waarden zijn de vastgestelde WLTP CO-waarden in overeenstemming met Art. 2 Nr. 3 Uitvoeringsverordening (EU) 2017/1153. De cijfers voor het brandstofverbruik zijn berekend op basis van deze waarden.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait