- Jubileummodel voor de 60e verjaardag van de 911 in beperkte oplage van 1.963 exemplaren
- Lichtste 911 van de 992-generatie
- 4.0-boxermotor met 386 kW (525 pk) en een maximumtoerental van 9.000 t/m
- Lichtgewicht koppeling en kort gespreide handgeschakelde versnellingsbak
- Optioneel Heritage Design Pack ‘60 Jaar 911’
De naam geeft aan dat de nieuwe 911 S/T afstamt van een bijzonder prestatiegerichte versie van de eerste 911-generatie. Vanaf 1969 bood Porsche een speciale raceversie aan van de 911 S. Intern werden deze voertuigen 911 ST genoemd. Aanpassingen aan het chassis, de velgen, de motor en het koetswerk zorgden voor een aanzienlijke verbetering van de acceleratie, het remmen, de tractie en de bochtstabiliteit. Grote spoilers en andere aerodynamische hulpmiddelen werden nog niet gebruikt in deze modellen. De nieuwe 911 S/T neemt de geest van de originele 911 S (ST) mee naar de huidige modelgeneratie van de Porsche 911. Het jubileummodel combineert elementen van de 911 GT3 RS met het koetswerk van de 911 GT3 met Touring Pack en vult die aan met lichtgewicht componenten die speciaal zijn ontwikkeld voor de 911 S/T. Het resultaat is een unieke rijervaring binnen het 911 GT-gamma.
Lichtgewicht constructie van de vleugels tot de koppeling
Naast andere ingrepen dankt de 911 S/T zijn bijzonder levendige en directe rijgedrag onder meer aan een consequent lichtgewicht ontwerp. De kofferklep vooraan, het dak, de voorspatborden en de deuren met hun opvallende inlaten zijn gemaakt van de lichtgewicht koolstofvezelversterkte kunststof (CFRP). Hetzelfde geldt voor de rolkooi, de stabilisatorstang op de achteras en het schuifpaneel (verstevigingselement op de achteras). Porsche voorziet zijn jubileummodel ook standaard van magnesium velgen, het PCCB-systeem, een lithium-ionstartbatterij en lichtgewicht beglazing. Dankzij de beperkte isolatie, het weglaten van de achterasbesturing en de gewichtsbesparingen in de aandrijflijn haalt de 911 S/T een leeggewicht van slechts 1.380 kg. Daarmee is de auto, geoptimaliseerd voor een FRS-configuratie (snelle afstelling voor openbare wegen), nog eens 40 kg lichter dan een handgeschakelde 911 GT3 Touring.
De Porsche-ingenieurs ontwikkelden een nieuwe lichtgewicht koppeling, exclusief voor de 911 S/T. In combinatie met een enkelemassavliegwiel vermindert die het gewicht van de roterende massa met 10,5 kg. Dat zorgt voor een duidelijke verbetering van het reactievermogen van de atmosferische boxermotor, die nu bijzonder snel en direct in de toeren klimt. Gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak met een kortere overbrengingsverhouding dan bij de 911 GT3 levert de hoogtoerige motor in de 911 S/T nog directere dynamische kwaliteiten. Hij stuwt de 911 S/T in slechts 3,7 seconden naar 100 km/u. De topsnelheid bedraagt 300 km/u. De opwindende rijervaring wordt versterkt door de meeslepende soundtrack van het standaard lichtgewicht sportuitlaatsysteem. De 911 S/T is de enige 911 van de huidige generatie die een voorwielophanging met boven en onder dwarsgeplaatste draagarmen combineert met een meerarmige achteras zonder achterwielbesturing. De schokdempers en regelsystemen zijn hierop afgestemd.
Ook de stroomlijn van de 911 S/T is geoptimaliseerd voor de openbare weg in plaats van het racecircuit. Het jubileummodel is standaard uitgerust met een Gurney-flap (of lip) op de uitschuifbare achterspoiler. Tot de standaarduitrusting behoren ook 20- (voor) en 21-duimse (achter) lichtgewicht magnesium wielen met centrale moer. Vooraan staan ultrahigh-performance banden van 255/35 ZR 20 garant voor een hoog niveau van mechanische grip, terwijl de 911 S/T achteraan voorzien is van 315/30 ZR 21-banden. Kuipstoelen van CFRP zijn standaard. De viervoudig verstelbare Sports Seat Plus is een gratis optie. Het instrumentenbord en het klokje van het Sport Chrono-pack zijn afgewerkt in een klassiek groen Porsche-kleurenschema.
De 911 S/T wordt aangeboden met een exclusief Heritage Design Pack als optie. De nieuwe exterieurkleur Shoreblue Metallic en de velgkleur Ceramica zijn exclusief verkrijgbaar voor deze bijzonder elegante variant. Op de deuren kan op verzoek een startnummer van 0 tot 99 en een decoratieve folie worden aangebracht. Het klassieke Porsche-embleem in het design van de originele 911, dat prijkt op de neus, de wieldoppen, het stuurwiel, de hoofdsteunen en de autosleutel, onderstreept de historische roots van de 911 S/T. In het interieur worden de stoelen ook gekenmerkt door stoffen middenpanelen in Classic Cognac met zwarte streepjes, alweer als eerbetoon aan het erfgoed. Een tweekleurige semi-anilinelederen bekleding in Black/Classic Cognac met uitgebreide lederen oppervlakken, een dakhemel in geperforeerd Dinamica-microvezel en andere elementen van Porsche Exclusive Manufaktur maken het plaatje compleet. Het Porsche-logo en de 911 S/T-typeaanduiding op de achterkant van de auto zijn goudkleurig.
Porsche Design biedt klanten van de 911 S/T exclusief de Chronograph 1 – 911 S/T aan. Met een titanium kast, zonder coating en gestraald om gewicht te besparen, sluit dit exclusieve uurwerk helemaal aan bij het lichtgewicht ontwerpprincipe van het nieuwe puristische speciale 911-model. Het hart van de chronograaf is de Porsche Design WERK 01.240 met zijn COSC-certificering en flyback-functie. Het wordt aangedreven door een rotor in het design van de magnesium velgen van de 911 S/T.
In België is de nieuwe Porsche 911 S/T nu te bestellen voor 327.743,04 euro inclusief btw.
De Chronograph 1 – 911 S/T is inbegrepen.
Porsche 911 S/T
WLTP: Brandstofverbruik (gecombineerd): 13,8 l/100 km; CO2-uitstoot (gecombineerd): 313 g/km