- In 1998 schreef smart geschiedenis met de lancering van het eerste fortwo-model.
- 25 jaar later introduceert het vernieuwde merk zijn compacte, volledig elektrische premium SUV smart #1 in Europa.
- smart viert zijn jubileum met een koffietafelboek dat de mijlpalen van het merk belicht en een reizende tentoonstelling doorheen Europa die in september op de IAA in première gaat.
Brussel, 17 juli 2023. Na meer dan 9.000 dagen en ter gelegenheid van zijn 25e verjaardag blikt het baanbrekende merk terug op de talrijke mijlpalen uit een kleurrijke carrière in de auto-industrie. smart heeft zijn stempel gedrukt met innovatieve en unieke producten, van het radicaal heruitvinden van stedelijke mobiliteitsoplossingen met de praktische stadsauto’s tot het beantwoorden van hedendaagse mobiliteitsbehoeften met de nieuwe generatie van volledig elektrische compacte smart premium SUV’s. Met de introductie van de volledig nieuwe smart #1[1] in 13 Europese landen, schrijft smart verder geschiedenis met een uitgesproken engagement voor elektrische aandrijving en houdt het merk zoals voorheen de vinger aan de pols van de tijdsgeest.
“Het heeft altijd al in het DNA van smart gezeten om te verrassen met onconventionele concepten die een antwoord bieden op de uitdagingen van stedelijke mobiliteit”, zegt Dirk Adelmann, CEO smart Europe GmbH. “Onze nieuwe generatie auto’s toont na 25 jaar de tot volle wasdom gekomen versie van de smart spirit. Vandaag staat smart voor focus op puur elektrisch rijden en uitgebreide connectiviteitsoplossingen om de stedelijke levensstijl van morgen te vergemakkelijken.”
1998 – 2023: de toon voor toekomstige mobiliteit wordt gezet
Het allereerste concept van een extreem compacte auto die zijn tijd ver vooruit was, werd in 1972 ontwikkeld door Mercedes-Benz als reactie op de steeds langere files in de steden en de toenemende luchtvervuiling. Na jaren conceptontwikkeling van kleine voertuigen zoals het “Nahverkehrsfahrzeug”, afgekort NAFA, in 1981 en een partnerschap tussen Daimler en Nicolas Hayek, oprichter van de Swatch-groep, werd het idee werkelijkheid en veranderde het gezicht van stedelijke mobiliteit voorgoed. In 1998 rolde het eerste fortwo stadscoupémodel van het nieuwe merk smart van de productielijn. Met dit originele idee als uitgangspunt heeft smart in de afgelopen 25 jaar een breed gamma van buitengewone voertuigen op de markt gebracht, waaronder de smart forfour, smart crossblade en smart roadster.
Wanneer smart in 2019 de eerste autofabrikant is die een volledige transitie van de verbrandingsmotor naar BEV’s doorvoert, vormt de ontwikkeling van de smart fortwo electric drive opnieuw een baanbrekende mijlpaal in de geschiedenis van het merk. Al in 2007 werden 100 prototypes van de volledig elektrische fortwo getest in de straten van Londen. Een jaar later werden de eerste auto’s aan klanten geleverd om de weg vrij te maken voor een elektrische toekomst op internationale schaal. Een toekomstgericht verhaal over duurzame mobiliteit, waarbij in 2022 een nieuw hoofdstuk aangesneden werd met de wereldpremière van de volledig nieuwe smart #1, de eerste telg van uit een hele familie intelligente, volledig elektrische premiumvoertuigen.
smart’s unieke merk en zijn opwindende evolutie zijn mogelijk gemaakt door persoonlijkheden met een toegewijde visie, die samen kwamen om niet alleen een echt speciale auto te creëren, maar vooral om een nieuwe mobiliteitscultuur te realiseren. Creatieven als Jeremy Scott en Freddy Reitz vestigden de reputatie van smart als verbindende factor tussen gelijkgestemden met een optimistische kijk op de toekomst. Een nalatenschap die ook zal worden voortgezet in de nieuwe merkarchitectuur van Mercedes-Benz en Geely Automotive: dit jaar zal de internationaal gerenommeerde grafisch ontwerper Stefan Sagmeister exclusief voor smart zes kunstwerken creëren die hun weg vinden naar een exclusief koffietafelboek en die te zien zullen zijn in een reizende tentoonstelling.
smart celebrates with exclusive coffee table book, a touring exhibition and a fan event
Het koffietafelboek “Always Unconventional”, dat wordt uitgegeven ter gelegenheid van het 25-jarig bestaan van het merk, brengt de mijlpalen van het merk in herinnering en inspireert lezers met visionaire verhalen, kunst en buitengewone beelden. Met de lancering van dit uitzonderlijke collector’s item dompelt smart lezers onder in zijn onconventionele wereld met al zijn creaties, mensen en ongekende verhalen. Het koffietafelboek zal voor het eerst aan het Europese publiek worden gepresenteerd op de IAA (5-10 september) in München, waar bezoekers ook een blik kunnen werpen op een wagen die als een nieuwe gelimiteerde jubileumeditie voorgesteld wordt.
Een ander hoogtepunt van het jubileumjaar is de première van een rondreizende tentoonstelling die, na de eerste stop tijdens de IAA, halt zal houden in verschillende Europese landen. De expo toont bezoekers de geschiedenis van het merk vanaf de eerste conceptauto’s tot vandaag.
Om de feestelijkheden af te ronden nodigt smart zijn trouwe schare merkliefhebbers uit voor een nieuwe editie van het befaamde evenement “smart times”, dat voor het eerst werd gehouden in 2001. Het record voor het grootste aantal deelnemers werd gevestigd in 2016, toen meer dan 3.000 smart fans en begeleiders samenkwamen in Hamburg.
Over smart Europe
smart Europe GmbH, opgericht in juni 2020, is een volledige dochteronderneming van smart Automobile Co., Ltd en gevestigd in het Duitse Leinfelden-Echterdingen, bij Stuttgart. Het internationale team van smart Europe is verantwoordelijk voor verkoop, marketing en after-sales-activiteiten van de volgende generatie slimme voertuigen, producten en diensten van het merk op de Europese markt. Onder leiding van CEO Dirk Adelmann en CFO Martin Günther bouwt de onderneming in Europa een sterke positie op, gebaseerd op een uiterst efficiënt en klantgericht bedrijfsmodel. smart Automobile Co., Ltd. is een wereldwijde joint venture tussen Mercedes-Benz AG en Geely Automobile Co., Ltd. smart positioneert zich als een toonaangevende leverancier van intelligente elektrische voertuigen in het premiumsegment.
[1] Gecombineerd elektrisch verbruik in kWh/100 km: — (NEDC) / 18,2 (BRABUS), 16,8 (Premium), 17,4 (Pro+) (WLTP); Gecombineerde CO2 emissie in g/km: 0 ; Elektrisch bereik (WLTP) in km: 400 (BRABUS), 440 (Premium), 420 (Pro+).
[1][1] De fabrikant van de smart fortwo, die nog steeds in productie is, is Mercedes-Benz AG en niet smart Europe of smart Automobile.