Debuut op Family Day: Ter gelegenheid van het 150-jarig jubileum op de Audi-site in Neckarsulm elektrificeerden twaalf leerlingen van de Vier Ringen een iconische klassieke auto. Op 8 juli onthulden cursisten van de automechatronica, carrosserie- en voertuigbouwmechanica en schildercursussen trots de “EP4”. De “E” staat voor elektrische aandrijving en de “P4” voor de NSU Prinz 4, een model geproduceerd in Neckarsulm door NSU Motorenwerke van 1961 tot 1973.
“We wilden een auto bouwen die niet alleen snel was en er cool uitzag, maar ook de 150e verjaardag van de site eerde”, zegt Dean Scheuffler, een leerling-automonteur bij Audi in Neckarsulm. Het perfecte startpunt: een NSU Prinz 4 uit 1971, die decennialang van de weg was geweest tot zijn wederopstanding in januari 2023. De leerlingen wekten deze “prins” uit zijn sluimer en voorzagen hem van een nieuw hoogspanningshart.
Maar het was een lange weg van de lancering van het project in januari tot de grote onthulling op de Familiedag. In tal van teamvergaderingen wisselden stagiairs, trainers en projectmanagers van gedachten over de status, uitdagingen en volgende stappen van het project. De eerste taak was om een solide basis te leggen voor de conversie. Mizgar Doman Hassan, een leerling-carrosserie- en voertuigbouwmonteur, herinnert zich: “Toen we de auto kregen, had de carrosserie verschillende roestplekken. Deze gebieden waren het eerste dat we hebben opgelost.”
De aandrijving: elektrificerend en emissievrij
Terwijl de ontluikende carrosserie- en lakspecialisten het chassis en de buitenste huid van de klassieke auto aanpakten, gingen de toekomstige automonteurs aan de slag met de aandrijflijn, batterij en ophanging.
De achterkant van de “prince”, waar ooit een tweecilinder benzinemotor met 30 pk (22 kW) woonde, is nu de thuisbasis van een 240 pk (176 kW) elektromotor. Hij komt uit een Audi e-tron uit 2020 en haalt zijn kracht uit een accu van de plug-in hybride Audi Q7 TFSI e quattro.1
De accu zit onder de motorkap, waar de NSU Prinz ooit zijn brandstoftank had. De geëlektrificeerde machine ademt koellucht in via een brede luchtinlaat aan de onderkant van de bumper, terwijl warmte kan ontsnappen via een grote opening in de voorkap. De achterklep verbetert ook de koeling en kan in een halfopen positie worden bevestigd. Zo onthult hij de elektrische krachtcentrale en doet hij denken aan historische raceauto’s op basis van de sportieve NSU Prinz 1000. Waar destijds een rij open carburateurtrechters toeschouwers aanwijzingen gaf over de sportieve intenties van deze auto’s, toont de EP4 nu zijn elektromotor.
Het exterieur: atletisch en historisch
Voor de leerlingen was het duidelijk dat hun EP4 trots moest laten zien dat het zijn leven begon als een NSU Prinz. Tot de historische elementen behoren dus niet alleen de voor- en achterlichten. Ook de carrosserie uit de jaren 1970 behield zijn karakteristieke schouder- en daklijnen. De leerlingen bevrijdden het plaatwerk van roest en schilderden het inAudi kleuren Suzuka Grey en Brilliant Black. Accenten zoals het jubileumopschrift “150” werden aangebracht op de zijkant van het voertuig.
De grote sprong in prestaties vereiste uitgebreide aanpassingen aan het chassis en de carrosserie. Een aangepaste bodemplaat uit een Audi A1, inclusief remmen en assen, vormt de basis. De leerlingen monteerden het uitgebreid aangepaste en aanzienlijk verbrede lichaam bovenop. De gespierde spatborden zijn onmiskenbaar atletisch. De leerlingen ontwierpen deze met de steun van Audi Design en maakten ze werkelijkheid met behulp van 3D-printen. Onder de spatborden zijn brede wielen weggestopt. Dankzij moderne performancebanden zorgen ze voor de nodige grip tijdens acceleratie en sportief bochtenwerk.
“Het oog reist met je mee! We wilden dat de prestaties van de EP4 vanuit elke hoek zichtbaar zouden zijn”, legt Cynthia Huster, leerling-autoschilder, uit. De achtervleugel, gespoten Signal Yellow, geeft de EP4 een bijzonder sportieve uitstraling. De twist: De vleugel is niet bevestigd aan de carrosserie, zoals in andere voertuigen, maar aan de rolkooi. De steunen gaan dus door de achterruit.
Het interieur: racend en minimalistisch
De Signal Yellow rolkooi zorgt voor een opvallend contrast in het interieur. Daarnaast is het interieur – typisch voor raceauto’s – teruggebracht tot de essentie; Alle andere geschilderde oppervlakken zijn zwart. De inzittenden zitten op “Recaro Podium” kuipstoelen.
Een single-board computer en bijbehorend scherm dienen instrumenten en displays. Ze zijn ook de snelheidsmeter en boordcomputer van het voertuig en voeren diagnostische taken uit.
Talenten werken met passie en toekomstgerichte technologie
In alle stappen zetten de cursisten de kennis die ze tijdens hun opleiding hadden opgedaan in de praktijk in. Timo Engler, Head of Training Vehicle Technology/Logistics, legt uit: “Het project gaf onze leerlingen de kans om vrij te werken met verschillende technieken en materialen. Zo maakten ze naast de elektrische aandrijving gebruik van 3D-printen, een tweede technologie van de toekomst. Koolstofvezel – bekend uit de autosport – werd ook gebruikt voor de motorkap.
Maar de trainees hebben niet alleen veel geleerd op het gebied van vakmanschap. Engler: “In het geval van EP4 waren de visie en deadline erg ambitieus. Het is mooi om te zien hoe de junior staf is meegegroeid met hun taak en wat een sprong in ontwikkeling ze als team hebben gemaakt.”
Last but not least konden de trainees op elk moment waardevolle tips en ondersteuning krijgen van Audi’s Technical Development. Zo leerden ze automatisch veel over de processen van Audi en leerden ze verschillende experts uit andere bedrijfstakken kennen.
Geschiedenis ontmoet de toekomst
Of het nu gaat om symbolen van het Duitse “Wirtschaftswunder” (Wonder aan de Rijn) of als raceauto’s die nog steeds overwinningen scoren op heuvelbeklimmingen: NSU-voertuigen hebben geschiedenis geschreven en blijven autoliefhebbers tot op de dag van vandaag inspireren. Met zijn charme en elektrische aandrijflijn wekt de EP4 anticipatie op de komende volledig elektrische hoofdstukken in het doorlopende verhaal van Audi’s Neckarsulm-site.
Xavier Ros, lid van de raad van bestuur van Audi voor Human Resources, was onder de indruk van het unieke project. “Met bewonderenswaardige inzet en veel creativiteit hebben onze leerlingen een geweldige auto gebouwd. Ze mogen echt trots zijn op het resultaat”, aldus Ros. Hij voegde eraan toe: “Projecten zoals deze laten zien dat ons bedrijf een sterke toekomst heeft dankzij ons jonge talent.”