Karakteristieke AMG-designkenmerken voor exterieur en interieur
· 2,0 liter viercilinder AMG-motor met elektrische uitlaatgasturbo
· Ook leverbaar met AMG-specifieke performance-hybrid technologie
· AMG RIDE CONTROL-ophanging en achterasbesturing standaard
Uitgebreide uitrusting en nieuwe designpakketten
Meer vermogen, meer uitrusting, meer rijplezier: de nieuwe Mercedes-AMG GLC volgt zijn zeer succesvolle voorganger op met tal van innovaties. De performance-SUV is leverbaar in twee vermogens- en uitrustingsniveaus: als instapmodel GLC 43 4MATIC (brandstofverbruik gecombineerd: 10,2-9,8 l/100 km, CO2-emissie gecombineerd: 232-223 g/km)1 en als eerste performance-hybrid SUV, de GLC 63 S E PERFORMANCE (brandstofverbruik gecombineerd: 7,5 l/100 km, CO2-emissie gecombineerd: 170 g/km, energieverbruik gecombineerd: 12,7 kWh/100 km)2.
“De Mercedes-AMG GLC SUV is een groot succes bij onze klanten. Onze twee nieuwe versies hebben een verschillend karakter voor een sportieve, urban lifestyle en zijn onovertroffen allrounders die op individuele klantwensen kunnen worden afgestemd. Met de E PERFORMANCE-aandrijving van de GLC 63 S lanceren we ook de eerste performance-hybrid SUV. De vierwielaandrijving, de actieve achterasbesturing en de snel schakelende transmissie versterken de emotionele en AMG-typische rijervaring.”
Michael Schiebe, CEO Mercedes-AMG GmbH en Hoofd Divisies Mercedes‑Benz G‑Klasse & Mercedes‑Maybach
De GLC 43 4MATIC is uitgerust met de 2,0 liter viercilinder AMG-motor met elektrische uitlaatgasturbo. Hij is goed voor een vermogen van 310 kW (421 pk) en krijgt via de riemaangedreven startdynamo een extra boost van 10 kW (14 pk) bij lagere snelheden. Andere standaard systemen die een belangrijke bijdrage leveren aan de dynamische rijervaring zijn de achterasbesturing, de permanente vierwielaandrijving AMG Performance 4MATIC met naar achteren gerichte koppelverdeling, de AMG SPEEDSHIFT MCT 9G-transmissie met natte wegrijkoppeling en het AMG RIDE CONTROL-onderstel met adaptief verstelbare demping.
De aan de Mercedes-AMG in de GLC 63 S E PERFORMANCE exclusief voorbehouden hybride aandrijflijn is een technisch hoogstandje. Hij combineert de 2,0 liter AMG-turbomotor met een Electric Drive Unit (EDU) op de achteras voor een opwindende rijervaring met hoge efficiëntie. Naast de duidelijk voelbare stuwkracht zorgt de onafhankelijke hybride lay-out ook voor een uitgebalanceerde gewichtsverdeling – wat de rijdynamiek en de handling in gelijke mate ten goede komt. Andere bijzondere eigenschappen zijn de directe respons van de elektrische aandrijving op de achteras, de snelle koppelopbouw en de vlotte vermogensafgifte.
1 De vermelde cijfers zijn de WLTP CO2-cijfers gemeten volgens Art. 2 Nr. 3 van Uitvoeringsverordening (EU) 2017/1153. De brandstofverbruikscijfers
zijn op basis van deze cijfers berekend.
2 De vermelde cijfers zijn de WLTP CO2-cijfers gemeten volgens Art. 2 Nr. 3 van Uitvoeringsverordening (EU) 2017/1153. De brandstofverbruikscijfers zijn op basis van deze cijfers berekend. Het energieverbruik is bepaald op basis van Richtlijn 2017/1151/EU.
De elektromotor verhoogt het vermogen en koppel afhankelijk van het rijprogramma en de rijomstandigheden en zorgt zo voor een bijzonder comfortabele of prestatiegerichte rijervaring. Volledig elektrisch rijden is ook mogelijk. De elektrische aandrijflijn en de high-performance accu met 400 volt zijn exclusieve eigen ontwikkelingen van AMG. Net als in Formule 1™ is de accu speciaal ontworpen voor een snelle stroomafgifte en -absorptie met innovatieve directe koeling van de cellen. Het gecombineerde systeemvermogen is 500 kW (680 pk), het gecombineerde systeemkoppel 1.020 Nm.
Een andere highlight is de volledig variabele vierwielaandrijving AMG Performance 4MATIC+ voor nog meer rijplezier. Daarbij komt de eveneens standaard actieve achterasbesturing, die wendbaarheid en stabiliteit verenigt.
AMG-specifieke interieur- en exterieurelementen voor een sportieve, verfijnde uitstraling
Het dynamische en hoogwaardige karakter van de nieuwe Mercedes-AMG GLC wordt door tal van AMG-specifieke interieur- en exterieurdetails benadrukt. Het exterieurdesign onderscheidt zich onder meer met de AMG-specifieke grille met verticale lamellen en de AMG-voorskirt met flics en een verchroomd sierelement. De flics, grote luchtinlaten en air curtains leiden de luchtstroom gericht naar de verschillende functies. De harmonisch geïntegreerde dorpelverbreders, de achterskirt in diffusorlook (GLC 43) of met extra diffusorplaat (GLC 63 S) en de twee dubbele uitlaatsierstukken (rond bij de GLC 43, trapeziumvormig bij de GLC 63 S) ronden het design af.
In het interieur zorgen de AMG-stoelen in lederlook ARTICO/microvezel MICROCUT AMG met opvallende graphics en bekleding voor een sportieve touch. Lederen of nappalederen bekleding met AMG-reliëflogo in de voorste hoofdsteunen zijn als optie leverbaar. Als optie zijn ook de AMG Performance-stoelen verkrijgbaar.
Eveneens standaard is het AMG Performance-stuurwiel in nappaleder (GLC 43) of nappaleder/microvezel MICROCUT (GLC 63 S). Het stuur is aan de onderzijde afgevlakt, geperforeerd op het greepgedeelte en voorzien van zilverkleurige aluminium stuurschakelpaddles. De twee ronde AMG-stuurwieltoetsen maken een snelle en feilloze bediening van verschillende rijdynamische functies en van de AMG DYNAMIC SELECT-rijprogramma’s mogelijk. De sportief-luxueuze sfeer wordt afgerond door de AMG-sportpedalen, AMG-vloermatten en verlichte instaplijsten met opschrift ‘AMG’.
Het MBUX infotainmentsysteem omvat verschillende AMG-specifieke graphics en functies in het combi-instrument, in het staande, centrale multimediadisplay in de middenconsole en in het optionele head-up display. De exclusieve AMG-weergavestijl ‘Supersport’ biedt de mogelijkheid om verschillende soorten content via een verticale structuur weer te geven. Dit omvat een set-upmenu dat de actuele instellingen van onderstel of transmissie weergeeft. Bovendien kan de bestuurder een navigatiekaart of verbruiksgegevens in de ‘Supersport’-modus laten weergeven.
Ook geïntegreerd is AMG TRACK PACE (standaard op de GLC 63 S, optioneel voor de GLC 43), de datalogger voor gebruik op het circuit. De software registreert tien keer per seconde meer dan tachtig voertuigspecifieke gegevens zoals snelheid, acceleratie en stuurhoek tijdens het rijden over een circuit. Ook informatief is de weergave van ronde- en sectortijden en aanvullende trainings- en analysetools.
2,0 liter viercilinder AMG-motor met elektrische uitlaatgasturbo
Het hart van de nieuwe Mercedes-AMG GLC-modellen wordt gevormd door de 2,0 liter viercilinder AMG-motor die innovatieve technologieën en hoge prestaties combineert met voorbeeldige efficiëntie. De krachtbron blijft trouw aan een traditie die typerend is voor het merk: hij werd niet alleen volledig ontwikkeld in de fabriek in Affalterbach, maar wordt daar ook volgens het principe ‘One Man, One Engine’ in manufaktuurkwaliteit gemonteerd. Daarbij combineert Mercedes-AMG het vakmanschap van zijn hooggekwalificeerde medewerkers met de nieuwste Industry 4.0-productiemethoden en een hoge mate van digitalisering.
De M139l-motor, zoals hij intern bekend staat, is tot nu toe de enige seriemotor ter wereld die wordt geladen met een elektrische uitlaatgasturbo. Het systeem is een directe afgeleide van de technologie die het Mercedes-AMG Petronas F1™-team al jaren met succes toepast in de koningsklasse van de autosport. De nieuwe vorm van turbolading garandeert een bijzonder spontane reactie over het hele toerengebied. Dit leidt tot een nog dynamischer rijgevoel en verhoogt tegelijkertijd de efficiëntie.
Het werkingsprincipe van de elektrische uitlaatgasturbo in detail
Direct op de turbo-as – tussen het turbinewiel aan de uitlaatzijde en het compressorwiel aan de inlaatzijde – is een ongeveer 4 cm dunne elektromotor geïntegreerd. Deze drijft rechtstreeks de as van de turbo aan en wordt elektronisch geregeld, waardoor het compressorwiel versnelt voordat de uitlaatgasstroom de aandrijving conventioneel overneemt.
Dit verbetert de respons direct vanaf stationair toerental en over het hele toerentalbereik aanzienlijk. De verbrandingsmotor reageert nog spontaner op het gaspedaal, terwijl het hele rijgevoel aanzienlijk dynamischer is. De elektrificatie van de turbo zorgt bovendien voor een hoger koppel bij lage toerentallen. Dit verhoogt ook de wendbaarheid en optimaliseert de acceleratie vanuit stilstand. Zelfs wanneer de bestuurder het gaspedaal loslaat of remt, is de technologie in staat om de laaddruk te allen tijde vast te houden. Dit zorgt voor een continue directe respons.
Aangedreven door het 48V-boordnet, werkt de elektrische uitlaatgasturbo met snelheden tot 175.000 t/min, wat een zeer hoge luchtstroom mogelijk maakt. De turbo, elektromotor en vermogenselektronica zijn aangesloten op het koelcircuit van de verbrandingsmotor om te allen tijde een optimale omgevingstemperatuur te creëren.
In vergelijking met de GLC 43 is de turbo van de GLC 63 S aanzienlijk groter. Dit zorgt voor een hogere luchtdoorvoer en dus meer vermogen. De geïntegreerde elektromotor wordt daarnaast aangedreven door een 400V hoogspanningssysteem.
Het closed desk-ontwerp van de M139l-motor zorgt voor een hoge stijfheid bij een laag gewicht. Dit maakt piekverbrandingsdrukken tot 160 bar mogelijk. De gebieden rond de cilinders zijn grotendeels gesloten en de afdekplaat is alleen doorboord door kleinere kanalen voor de koelvloeistof en motorolie. Een ander opvallend kenmerk van de motor is de tweetraps benzine-injectie. In de eerste fase brengen bijzonder snelle en nauwkeurige piëzo-injectoren de brandstof met een druk tot 200 bar in de verbrandingskamers. De tweede trap voegt kanaalinjectie in het inlaatspruitstuk toe met solenoïdekleppen, wat nodig is om het hoge specifieke vermogen van de motor te bereiken.
310 kW (421 pk) vermogen en 500 Nm koppel voor sportieve prestaties
De 2,0 liter viercilinder lijnmotor bevat innovatieve technologie waarmee de Mercedes AMG GLC 43 4MATIC een maximumvermogen van 310 kW (421 pk) bij 6.750 t/min kan bereiken. Het maximumkoppel van 500 Nm is beschikbaar bij 5.000 t/min. Afhankelijk van de situatie zorgt het systeem ook kortstondig voor een extra boost van 10 kW (14 pk) door de riemaangedreven startgenerator (RSG). De RSG van de tweede generatie fungeert als een milde hybrid en biedt deze tijdelijke vermogensboost, samen met functies zoals ‘zeilen’ en recuperatie voor een maximale efficiëntie. De 48V-technologie verhoogt tegelijkertijd ook het comfort, omdat de overgangen tussen de start-stopfunctie en de ‘zeil’functie bijna onmerkbaar zijn.
De GLC 43 4MATIC accelereert vanuit stilstand naar 100 km/h in 4,8 seconden. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 250 km/h.
E PERFORMANCE Hybrid met 500 kW (680 pk) systeemvermogen en 1.020 Nm systeemkoppel
In de GLC 63 S E PERFORMANCE levert de M139l-motor 350 kW (476 pk) bij 6.725 t/min. Daarmee is het de krachtigste in serie geproduceerde viercilindermotor ter wereld. Het maximumkoppel van de verbrandingsmotor van 545 Nm is beschikbaar bij 5.250–5.500 t/min. Bij deze performance-hybrid wordt de 2,0 liter motor gecombineerd met een permanent bekrachtigde synchrone elektromotor, een in Affalterbach ontwikkelde high-performance accu en de volledig variabele vierwielaandrijving AMG Performance 4MATIC+. Het systeemvermogen van 500 kW (680 pk) en het systeemkoppel van 1.020 Nm maken indrukwekkende rijprestaties mogelijk: accelereren vanuit stilstand naar 100 km/h duurt slechts 3,5 seconden en eindigt pas bij een elektronisch begrensde 275 km/h.
De 150 kW (204 pk) sterke elektromotor is op de achteras geplaatst, waar hij met een elektrisch geschakelde tweetraps transmissie en het elektronisch geregelde sperdifferentieel is geïntegreerd in een compacte Electric Drive Unit (EDU). Experts noemen deze lay-out een P3-hybrid. De lichtgewicht high-performance accu bevindt zich ook achterin boven de achteras. Dit compacte ontwerp heeft tal van voordelen.
De elektromotor werkt direct op de achteras en kan zijn vermogen daardoor directer omzetten in voortstuwing – voor die extra boost bij het wegrijden, accelereren of inhalen. Het inherente ontwerp van de elektromotor zorgt ervoor dat het vermogen direct op vol koppel kan worden ingezet, wat een bijzonder snelle start mogelijk maakt. Bovendien ervaart de bestuurder onmiddellijk een merkbare prestatieverbetering dankzij de geïntegreerde, elektronisch geregelde sperdifferentieel op de achteras: de hybrid accelereert zeer soepel uit bochten, biedt optimale tractie en daardoor ook meer rijveiligheid.
Bij eventuele slip op de achteras wordt het aandrijfvermogen van de elektromotor ook naar de voorwielen overgebracht voor meer tractie. De mechanische koppeling van de volledig variabele vierwielaandrijving maakt dit mogelijk door middel van de cardanas en aandrijfassen van de voorwielen. De plaatsing op de achteras verbetert de gewichts- en aslastverdeling in het voertuig. Dit vormt de basis voor de overtuigende handling.
Het AMG-concept biedt een zeer hoge efficiëntie bij het terugwinnen van energie, aangezien het systeem slechts minimale mechanische en hydraulische verliezen van de motor en transmissie toelaat. De geautomatiseerde tweetraps transmissie op de achteras met zijn speciaal gekalibreerde overbrengingsverhouding zorgt voor de spreiding van een hoog wielkoppel voor een soepele start tot een veilig continu vermogen bij hogere snelheden. Een elektrische actuator schakelt uiterlijk bij ongeveer 140 km/h de tweede versnelling in, wat overeenkomt met het maximumtoerental van de elektromotor van circa 13.500 t/min.
Met de dankzij de extra elektromotor verhoogde prestaties kon het ontwikkelingsteam ook de efficiëntie verbeteren – en tegelijkertijd lagere emissies en een lager verbruik realiseren.
Geïnspireerd door de Formule 1™, ontwikkeld in Affalterbach: de high-performance AMG-accu
De technologie van het lithium-ion-energieopslagsysteem is geïnspireerd op technologieën die zich hebben bewezen in de Formule 1™ hybride racewagens van het Mercedes-AMG Petronas F1-team. Tijdens de ontwikkeling hebben de experts van de Formula 1™-motorenwerkplaats High Performance Powertrains (HPP) in Brixworth intensief samengewerkt met Mercedes-AMG in Affalterbach. De high-performance AMG-accu combineert een hoog vermogen dat frequent achterelkaar kan worden opgeroepen met een laag gewicht om de algehele prestaties te verbeteren. Daarbij komen nog de snelle energieabsorptie en de hoge vermogensdichtheid. Dit betekent dat de bestuurder bijvoorbeeld tijdens een stevige rit in heuvelachtig terrein bergopwaarts spontaan het volledige vermogenspotentieel kan aanspreken, terwijl bij het bergafwaarts rijden sterk gerecupereerd wordt.
80 kW continuvermogen en 150 kW piekvermogen
De high-performance accu van de GLC 63 S E PERFORMANCE heeft een capaciteit van 6,1 kWh, 80 kW continuvermogen en 150 kW piekvermogen gedurende 10 seconden. Het laden vindt plaats via recuperatie of de geïnstalleerde 3,7 kW boordlader die kan worden gekoppeld aan een laadstation, wallbox of gewoon stopcontact. De accu is ontworpen voor een snelle vermogensafgifte en -absorptie, niet voor een zo groot mogelijke actieradius. De aandrijflijn maakt een elektrische actieradius van 12 km mogelijk, bijvoorbeeld voor rustig en volledig elektrisch rijden van het huis naar de rand van de stad of naar de snelweg.
Innovatieboost: directe koeling van de accucellen
De basis voor de hoge prestaties van de 400V AMG-accu is de innovatieve directe koeling: voor het eerst stroomt een hightech koelmiddel op basis van een elektrisch niet-geleidende vloeistof rond alle 560 cellen en worden deze afzonderlijk gekoeld. Elke accu heeft een bepaalde temperatuur nodig voor een optimale vermogensafgifte. Als het energieopslagsysteem te koud of te warm wordt, verliest deze tijdelijk merkbaar vermogen of moet deze worden uitgeschakeld om bij een te hoge temperatuur niet beschadigd te raken. De constante temperatuur van de accu heeft daarom een beslissende invloed op de prestaties, levensduur en veiligheid. Het AMG-systeem is ontworpen om een gelijkmatige warmteverdeling in de accu te garanderen.
De accu bevindt zich altijd binnen een consistent, optimaal bedrijfstemperatuurvenster van gemiddeld 45 °C, ongeacht hoe vaak hij wordt geladen of ontladen. Het is heel goed mogelijk dat bij hoge snelheden de gemiddelde temperatuur wordt overschreden. De beveiligingsmechanismen zijn daarom zo ingesteld dat het maximale vermogen uit de accu kan worden gehaald om vervolgens door directe koeling het temperatuurniveau weer te verlagen.
Bedrijfsstrategie: altijd elektrisch vermogen beschikbaar
De bedrijfsstrategie is afgeleid van het hybrid powerpack van de Mercedes-AMG Petronas Formule 1-racewagen. Net als in de topklasse van de autosport is maximale voortstuwing altijd beschikbaar wanneer de bestuurder deze oproept door middel van een kickdown – om krachtig uit bochten te accelereren of om snel in te halen. Het elektrisch vermogen kan altijd worden opgeroepen en vaak worden gereproduceerd via hoge recuperatieprestaties en bijladen naar behoefte.
Performance hybride aandrijving kan de tractie van één wiel regelen
Ook de rijdynamiekregeling profiteert van deze hybride aandrijving. In plaats van een reminterventie door ESP® kan de elektromotor ook de tractie regelen zodra een wiel te veel slip signaleert. Om dit te bereiken, vermindert het intelligente regelsysteem het aandrijfkoppel van de elektromotor, dat via het sperdifferentieel op de achteras op het wiel wordt overgebracht. Het resultaat is dat ESP® helemaal niet of pas later hoeft in te grijpen. Voordeel is dat de verbrandingsmotor zo met een hoger koppel kan worden gebruikt. Dit verbetert de wendbaarheid en verhoogt de efficiëntie. Bovendien kan het vermogen dat anders tijdens het remmen wordt ‘verbruikt’, nu worden gebruikt om de accu te laden.
AMG SPEEDSHIFT MCT 9G-transmissie met natte wegrijkoppeling
Het vermogen wordt in beide Mercedes-AMG GLC-modellen overgebracht via de AMG SPEEDSHIFT MCT 9G-transmissie (MCT = Multi-Clutch Transmission), waarbij een natte wegrijkoppeling de koppelomvormer vervangt. Dit vermindert het gewicht en optimaliseert, dankzij de lagere traagheid, de respons op het gaspedaal, vooral tijdens spurts en lastwisselingen. De uitvoerig gekalibreerde software zorgt voor extreem korte schakeltijden en indien nodig snel en meerdere keren terugschakelen. Bovendien zorgt de dubbele ontkoppelingsfunctie in de rijprogramma’s ‘Sport’ en ‘Sport+’ voor een bijzonder expressieve schakelervaring. Daarnaast is er de RACE START-functie, die zorgt voor een optimale acceleratie vanuit stilstand. In het rijprogramma ‘Comfort’ wordt automatisch de ECO start-stopfunctie geactiveerd. In het rijprogramma ‘Individual’ kan de ‘zeil’functie worden geactiveerd.
In de GLC 43 heeft de vierwielaandrijving AMG Performance 4MATIC een permanente vermogensverdeling tussen de voor- en achteras van 31 tot 69 procent. De naar achteren gerichte configuratie zorgt voor meer rijdynamiek inclusief hogere dwarsacceleratie en verbeterde tractie bij het accelereren. In de GLC 63 S brengt de volledig variabele vierwielaandrijving AMG Performance 4MATIC+ het aandrijfvermogen over op de weg. Het motorkoppel kan traploos en naar behoefte van 50/50 tussen de voor- en achteras tot 100 procent naar achteren worden verdeeld.
AMG DYNAMICS standaard onderdeel van de AMG DYNAMIC SELECT-rijprogrammakeuze
De rijprogramma’s van AMG DYNAMIC SELECT (vijf voor de GLC 43, acht voor de GLC 63 S) maken een breed scala aan voertuigkarakteristieken mogelijk, van comfortabel tot dynamisch. De verschillende rijprogramma’s bieden een individuele rijervaring, precies afgestemd op verschillende rijomstandigheden.
Het geïntegreerde rijdynamieksysteem AMG DYNAMICS is onderdeel van de AMG DYNAMIC SELECT-rijprogramma’s. Dit verbetert de stabiliserende functies van het elektronisch stabiliteitsprogramma ESP® met ingrepen om de stuureigenschappen wendbaarder te maken en biedt daarnaast extra ESP®-functies. Bij snel genomen bochten zorgt een korte remingreep op het binnenste achterwiel bijvoorbeeld voor een gedefinieerd giermoment rond de verticale as voor responsieve en nauwkeurige instuurbeweging.
De omvang en werking van deze ingrepen zijn afhankelijk van het gekozen AMG DYNAMIC SELECT-programma, waarbij de bestuurder de set-up in het rijprogramma ‘Individual’ zelf kan bepalen. Het ESP® kan in drie trappen worden aangepast. ‘On’ is de standaardselectie die een hoge mate van veiligheid biedt, aangepast aan het sportieve karakter van het voertuig. ‘Sport’ daarentegen maakt hogere drifthoeken mogelijk, terwijl ‘Off’ ervoor zorgt dat het systeem volledig wordt uitgeschakeld voor een bijzonder sportieve rijstijl op afgesloten circuits.
AMG RIDE CONTROL-onderstel met adaptief verstelbare demping
Beide modellen zijn uitgerust met het AMG RIDE CONTROL-onderstel met stalen veren en adaptief verstelbare demping. Deze set-up combineert een sportieve rijdynamiek met een hoog langeafstandscomfort. De basis hiervoor wordt gevormd door de vooras met speciaal ontwikkelde fusees en veerdraagarmen, en door de achteras die ook is uitgerust met elasto-kinematica die voor extra rijdynamiek. Als aanvulling hierop past de adaptief verstelbare demping de demping van elk individueel wiel continu aan de actuele situatie aan – altijd rekening houdend met het vooraf geselecteerde onderstelniveau, de rijstijl en de toestand van het wegdek. Naast een verbetering van het afrol- en rijcomfort leidt dit vooral tot een verhoging van de rijveiligheid. Er is keuze uit drie verschillende dempingsniveaus (‘Comfort’, ‘Sport’ en ‘Sport+’).
Actieve rolstabilisatie standaard bij de GLC 63 S E PERFORMANCE
Een ander kenmerk dat een doorslaggevende bijdrage levert aan de AMG-specifieke set-up voor een hoge rijdynamiek is AMG ACTIVE RIDE CONTROL. Deze actieve rolstabilisatie is standaard bij de GLC 63 S E PERFORMANCE. In plaats van conventionele, stijve stabilisatorstangen te gebruiken, compenseert het systeem carrosseriebewegingen op een elektromechanische wijze. Hiervoor zijn de stabilisatorstangen op de voor- en achteras in twee helften verdeeld. In het midden bevindt zich een elektromechanische actuator waarin een drietraps planetaire overbrenging is geïntegreerd. Bij een oneffen wegdek of een rustige rijstijl scheidt de actuator actief de stabilisatorhelften, wat het rijcomfort verhoogt. Bij dynamisch gebruik, bijvoorbeeld op een bochtige weg, grijpen de helften in elkaar en worden ze tegen elkaar in gedraaid.
Het systeem vermindert rolbewegingen niet alleen in bochten, maar maakt ook een nauwkeurigere afstemming van het stuur- en lastcyclusgedrag mogelijk. Daarnaast verhoogt het systeem het rijcomfort bij rechtdoor rijden doordat bijvoorbeeld verkeersdrempels worden gecompenseerd. Bewegingen in de carrosserie kunnen actief en optimaal worden aangepast aan de rijomstandigheden. Hierdoor kan de bestuurder de kenmerkende AMG-rijeigenschappen op het gebied van dynamiek, precisie en feedback nog intenser ervaren.
Om aan de hoge vermogenseisen te voldoen, is het systeem gebaseerd op een extra 48V-boordnet. Een ander voordeel ten opzichte van de gebruikelijke hydraulische systemen is de aanzienlijk snellere respons. Daarbij komt nog het lagere gewicht van de componenten in vergelijking met dat van hydraulische oplossingen.
Drietraps AMG-parameterstuurbekrachtiging en standaard achterasbesturing
De stuurinrichting van de Mercedes-AMG GLC-modellen draagt in gelijke mate bij aan de toename van dynamiek en comfort. Zo beschikt de drietraps AMG-parameterstuurbekrachtiging over een variabele stuurgeometrieverhouding die zich aanpast aan het geselecteerde rijprogramma. Bij hoge snelheden neemt de stuurbekrachtiging af; bij lage snelheden wordt het gestaag verhoogd. Hierdoor is bij lage snelheden en bij het manoeuvreren en parkeren relatief weinig stuurinspanning nodig, terwijl bij sneller rijden de best mogelijke controle behouden blijft. In de onderstelinstellingen ‘Sport’ en ‘Sport+’ ervaart de bestuurder ook aanzienlijk meer feedback via het stuurwiel.
Ook actieve achterasbesturing is standaard aan boord. Het werkt met een maximale stuurhoek van 2,5°. Tot aan dit punt draaien de achterwielen bij snelheden tot 100 km/h in tegengestelde richting van de voorwielen (variabel afhankelijk van de AMG DYNAMICS-instelling). Dit leidt tot een virtuele verkorting van de wielbasis, wat weer leidt tot aanzienlijk wendbaarder insturen, minder stuurinspanning en een verbeterde wendbaarheid. Zo wordt de draaicirkel merkbaar kleiner bij het nemen van bochten of tijdens het inparkeren. Bij snelheden boven 100 km/h (variabel afhankelijk van de AMG DYNAMICS-instelling) draaien de achterwielen daarentegen parallel aan de voorwielen – tot een maximum van 0,7°. Deze virtuele verlenging van de wielbasis heeft een positief effect op de rijstabiliteit en leidt tot een snellere opbouw van dwarskrachten bij het veranderen van richting en daardoor tot een directere reactie van het voertuig op stuurcommando’s. De mate van reactie van de achterasbesturing is afhankelijk van het gekozen AMG DYNAMIC SELECT-rijprogramma.
AMG-sportremsysteem en AMG-uitlaat met sportieve motorsound
Het AMG-sportremsysteem van de GLC 43 garandeert uitstekende vertragingswaarden en een optimale doseerbaarheid. Op de vooras zijn inwendig geventileerde en geperforeerde remschijven van 370 x 36 mm met vaste remklauwen met vier zuigers gemonteerd, op de achteras schijven van 360 x 26 mm met zwevende remklauwen met één zuiger.
De GLC 63 S heeft standaard het high-performance AMG-composietremsysteem dat is afgestemd op de extreme vermogenswaarden en de bijbehorende prestaties. Dit systeem omvat onder meer vaste remklauwen met zes zuigers voor (inwendig geventileerde en geperforeerde remschijven 390 x 36 mm) en zwevende remklauwen met één zuiger achter (inwendig geventileerde en geperforeerde remschijven 370 x 26 mm). Het remsysteem overtuigt met zeer korte remwegen en een maximale stabiliteit en fadingbestendigheid bij intensief gebruik. Andere karakteristieken van dit systeem zijn de lange levensduur en een bijzonder snelle respons.
Talrijke uitrustingspakketten om de Mercedes-AMG GLC-modellen te individualiseren
Bij het AMG-nightpakket exterieur zijn de buitenspiegels, inzetstukken in de AMG-dorpelverbreders, sierlijst bovenkant portieren, ruitframes en sierlijst in de achterbumper uitgevoerd in hoogglanzend zwart. Daarbij komen het warmtewerende, donkergetinte glas vanaf de B-stijl en de twee zwartverchroomde dubbele uitlaatsierstukken van de AMG-uitlaat.
Met het AMG-nightpakket exterieur II wordt donkerchroom toegevoegd: de lamellen van de grille zijn in donkerchroom uitgevoerd evenals de typeaanduidingen op de spatschermen en aan de achterzijde, inclusief de ster aan de achterzijde.
Het AMG-carbonpakket exterieur omvat elementen van hoogwaardig carbon voor de A-wing van de AMG-voorskirt, inzetstukken van de AMG-dorpelverbreders en sierlijst in de AMG-achterskirt. Met het AMG-stylingpakket ziet de GLC 43 er nog sportiever uit: de frontsplitter in hoogglanzend zwart met flics aan de zijkanten en de achterdiffusor met diffusorplaat zijn visueel ontleend aan de autosport. Verder zijn er extra flics voor de luchtuitlaten in de achterskirt in hoogglanzend zwart.
Edition 1 bij de introductie
De GLC 63 S E PERFORMANCE kan vanaf de introductie een jaar lang als exclusieve Edition 1 in de lakleuren grafietgrijs magno of hightechzilver magno worden besteld. De 21” kruisspaaks gesmede AMG-velgen zijn matzwart. De glansgedraaide velgranden zorgen voor een mooi contrast. Dat geldt ook voor de gele remklauwen van het high-performance AMG-composietremsysteem.
Het AMG-aerodynamicapakket versterkt de dynamische uitstraling. Tot de aerodynamische elementen behoren de grotere frontsplitter in hoogglanzend zwart met flics aan de zijkanten, de AMG Performance-spoilerrand in carrosseriekleur alsmede extra flics voor de luchtuitlaten in de achterskirt in hoogglanzend zwart. Ook het AMG-nightpakket exterieur en het AMG-nightpakket exterieur II zijn eveneens standaard. De AMG-tankdop in zilverchroom met opschrift ‘AMG’ benadrukt de bijzondere status van de Edition.
Het interieur kenmerkt zich door het contrast van zwart en geel. De AMG Performance-stoelen zijn bijzonder verfijnd met bekleding in zwart nappaleder Exclusief met gele siernaden en ‘Edition 1’-logo’s in de voorste hoofdsteunen. De sportieve look wordt aangevuld met gele veiligheidsgordels en exclusieve sieredelen in AMG-carbon met gele nerf. Het AMG Performance-stuurwiel in nappaleder/microvezel DINAMICA met gele siernaden en de AMG-instaplijsten met geel verlicht opschrift ‘AMG’ passen er perfect bij. De finishing touch wordt gevormd door de exclusieve Edition-badge in het interieur en AMG-vloermatten met gele siernaden en opschrift ‘Edition 1’.
Om deze waardevolle Mercedes-AMG te beschermen, ontvangt elke klant een op maat gemaakte AMG-indoor car cover met ‘Edition1’-logo. Met zijn ademende buitenkant van scheurvast kunstvezelweefsel en antistatische binnenkant van flanel beschermt hij het voertuig in de garage tegen stof en krassen.