- Valour viert het 110-jarig jubileum van Aston Martin door zijn unieke traditie van superlatieve speciale editie sportwagens met voormotor te eren
- Op maat gemaakte handgeschakelde 6-versnellingsbak op unieke wijze gekoppeld aan een 5,2 liter Twin Turbo V12 voor maximale betrokkenheid van de bestuurder en tijdloze klassieke aantrekkingskracht
- Valour, de laatste van een tijdperk, combineert onmiskenbare looks, meedogenloze prestaties en een intens dynamisch karakter om puristen te verrassen met de ultieme viscerale rijervaring
- Productie beperkt tot 110 eenheden wereldwijd
- Spectaculaire styling herdefinieert iconische V1970 Vantage uit de jaren 1980/8 en de legendarische ‘Muncher’ Le Mans-racer met behulp van geavanceerde materialen en technologie
11 juli 2023, Gaydon, VK: Ter ere van zijn 110e verjaardag onthult Aston Martin met trots Valour – een spectaculaire, ultra-exclusieve V12-motor, handgeschakelde transmissie speciale editie gebouwd om de lange traditie van het merk van superieure sportwagens met voormotor te eren en puristen te verrassen die hunkeren naar onverdunde en viscerale rijervaringen.
Lawrence Stroll, Executive Chairman van Aston Martin, zei over de spannende nieuwe speciale editie: “Valour is een viering van Aston Martin’s passie voor autorijden en buitengewone erfgoed, maar het is ook emblematisch voor het levendige en gerevitaliseerde merk van vandaag. Valour, een modern icoon dat klassiek karakter combineert met hedendaagse uitvoering, vangt de essentie van opwinding en exclusiviteit die dit legendarische automerk definieert. Valour is een showcase voor onze ontwerp-, engineering- en productiemogelijkheden van wereldklasse en is een verder bewijs van de positie van Aston Martin als de kampioen van de bestuurder en maker van ’s werelds meest opwindende, exclusieve en wenselijke ultra-luxe high-performance auto’s.’
Valour is volledig gericht op degenen die genieten van een echt betrokken rijervaring en de toewijding van Valour aan tijdperkbepalende prestaties en stimulatie is ongeëvenaard. De enige V12-sportwagen met voormotor die beschikbaar is met een handgeschakelde transmissie, zijn puristische aanpak is uniek in 2023 en een opwindend eerbetoon aan een gouden tijdperk van rijden.
Gemotiveerd door dit rijke erfgoed is Valour gerealiseerd met behulp van de allernieuwste technologie, methoden en materialen. Als zodanig is het een samensmelting van de essentiële kwaliteiten die aston Martin’s grootste modellen met voormotor zijn gaan definiëren. Glorieuze throwback en hedendaags meesterwerk, Valour is het beste van Aston Martin verleden en heden en het tegengif voor auto’s die proberen bestuurders te isoleren van het proces van het rijden.
De bloedlijn van Valour is ongeëvenaard. Geïnspireerd door de originele V8 Vantage en de prachtige Vantage-gebaseerde RHAM / 1 ‘Muncher’ Le Mans-racer uit 1980, beschikt hij over de ongebreidelde brawn die zo typerend is voor de ultieme sportwagens van Aston Martin. Machines zoals de jaren 1990 twin supercharged V600 Vantage; voor een tijd ’s werelds krachtigste productieauto. Onberispelijk ontwerp en vlekkeloze uitvoering echoën die van de prachtige One-77 supercar, terwijl zijn intense op de bestuurder gerichte karakter Valour verbindt met de eenmalige Victor.
Met een productie die beperkt is tot slechts 110 auto’s wereldwijd, zorgt de zeldzaamheid van Valour ervoor dat het een van de meest verzamelbare van alle Aston Martins zal zijn. Een verrukkelijke specificatie aan het einde van het tijdperk – die de epische 715 pk / 753 Nm sterke 5,2-liter V12 met dubbele turbo voor het eerst koppelt aan een op maat gemaakte handgeschakelde zesversnellingsbak – garandeert een echt absorberende ervaring en verzekert Valour’s plaats in het pantheon van geweldige rijdersauto’s aller tijden.
Dankzij de unieke kalibratie van de aandrijflijn zijn de immense vermogens- en koppeloutputs van Valour ongeremd, waardoor de bestuurder volledige prestaties en maximale controle in elke versnelling krijgt. Een mechanisch sperdifferentieel versterkt het gevoel van directe analoge verbinding tussen auto en bestuurder, met de extra ondersteuning en geruststelling van elektronische tractie- en stabiliteitscontrolesystemen. Valour’s rijmodi – Sport, Sport + en Track – zijn ook afgestemd om een zorgvuldig beoordeelde gasrespons, koppelbeheer en geluidskarakter te bieden.
Om zijn dynamische referenties te onderstrepen, heeft Valour een op maat gemaakte ophanging gekregen, met adaptieve dempers, veren en antirolstangen die allemaal specifiek op de auto zijn aangescherpt. De wieluitlijningsgeometrie heeft speciale camber-, zwenk- en teeninstellingen. Deze eigenschappen zorgen ervoor dat Valour over duidelijke en duidelijk gedefinieerde rij- en rijeigenschappen beschikt. Een straatauto betekent in de eerste plaats dat hij met succes een sportieve balans moet vinden tussen strakke, nauwkeurige verticale carrosseriecontrole en resolute weerstand tegen rollen, terwijl hij de compliance biedt om te schitteren op geweldige rijwegen.
De aangepaste carrosseriestructuur van Valour versterkt zijn unieke dynamische karakter verder en is voorzien van schuifpanelen voor en achter, een veerpootsteun achter en een versteviging van de brandstoftank. Deze elementen maximaliseren zowel de torsiestijfheid als de laterale stijfheid en bieden de ophanging een geoptimaliseerd platform om een nauwkeurigere carrosseriecontrole en meer verfijning te bieden. Bovendien verwijdert een nieuw stuursysteem ongewenste bronnen van compliance om de bestuurder een nog beter gevoel van gedetailleerd gevoel, verbinding en directheid te geven.
Met standaard carbon keramische remmen heeft Valour voldoende remkracht dankzij schijven aan de voorkant van 410 mm x 38 mm en gegrepen door 6-zuiger remklauwen. Aan de achterzijde zijn 360mm x 32mm schijven gekoppeld aan 4-zuiger remklauwen. Deze CCB-schijven bieden verbeterde remprestaties en een aanzienlijke vermindering van 23 kg in niet-afgeveerde massa ten opzichte van stalen remmen, en zijn ontworpen om remvervaging te weerstaan bij temperaturen tot 800 graden, waardoor de bestuurder het volledige prestatiepotentieel van Valour kan verkennen met maximaal vertrouwen en nauwkeurige controle.
Het indrukwekkende hardwarepakket van Valour wordt compleet gemaakt door een set prachtige 21″ lichtgewicht gesmede lichtmetalen ‘Honeycomb’ velgen, die zijn uitgerust met de allernieuwste AML-specifieke Michelin Pilot Sport S 5-banden – 275/35 R21 voorbanden en 325/30 R21 aan de achterkant – voor geïnspireerd weggedrag en wegligging in natte of droge omstandigheden.
Simon Newton, Aston Martin’s Director of Vehicle Performance, zei: “Geïnspireerd door de iconische, muscle cars uit ons verleden, hebben we Valour begiftigd met een overvloed aan vermogen en koppel, terwijl we moderne technologie en engineering gebruiken om die prestaties beter exploiteerbaar en plezierig te maken. Een groot deel van het eren van dat bestuurdersvriendelijke karakter was het koppelen van onze fantastische V12-motor aan een handgeschakelde transmissie. Het was een uniek onderdeel van de opdracht en het eindresultaat is echt onvergetelijk; een state-of-the-art rijdersauto die gedijt bij het tot het uiterste gedreven worden en het ware hart en de ziel heeft van een tijdloze analoge klassieker’.
Die immense prestatiemogelijkheden en intense rijeigenschappen komen levendig tot uiting in Valour’s brede houding en sterk ontwikkelde lichaamsbouw. De carrosserie is volledig gemaakt van koolstofvezel en combineert aston Martin’s hedendaagse designtaal met direct herkenbare kenmerken van de iconische V1970 Vantage uit de jaren 8. Het resultaat is gedurfd en onmiskenbaar vanuit elke hoek.
De clamshell-motorkap is voorzien van een grote ‘hoefijzer’-ventilatieopening en dubbele NACA-kanalen om voldoende ventilatie te bieden voor de V12 met dubbele turbo die eronder zit. De iconische grillevorm van Aston Martin is geëvolueerd om zowel vorm als functie te verbeteren. Het centrale gedeelte wordt bepaald door aluminium banden, terwijl grote koolstofvezelinlaten aan weerszijden de motor voeden en remmen met koele lucht. Ze omlijsten ook de klassiek geïnspireerde ronde LED-koplampen, uniek voor Valour en die onder een rakish wenkbrauwachtige grille zitten met dreigend effect.
Modern aerodynamisch denken is moeiteloos in het ontwerp verwerkt, met deskundig beheer van de luchtstroom dat de stabiliteit optimaliseert en tegelijkertijd een uniek assertief ontwerp bereikt. De prominente frontsplitter en voorspatbordopeningen die in de flanken van Valour zijn verwerkt, werken in harmonie met de achterschermpanelen met vortex genererende exobladen en elegant omhoog geplaatste Kamm-staart en prominente diffuser om aerodynamische balans te bereiken.
De achterkant heeft ook een dramatische achterlichtafbeelding, met clusters van LED-lichtbladen (zes aan elke kant) die de baanbrekende Valkyrie-hypercar weerspiegelen. Een aluminium accent over de volledige breedte – gefreesd van een massieve knuppel en gepolijst tot een onberispelijke afwerking – bakent de achterkant af en scheidt de bovenste en onderste secties tot een dramatisch effect. Gepositioneerd tussen de diepe elementen van de achterdiffusor is het middelpunt van het buitengewone achterontwerp van Valour; een drievoudig uitlaatsysteem vervaardigd uit lichtgewicht roestvrij staal. Met een wanddikte van minder dan 1 mm maakt deze speciale buis een gewichtsbesparing van 7 kg ten opzichte van een traditioneel systeem, maar straalt toch een glorieus zware soundtrack uit.
Valour’s viering van het erfgoed van Aston Martin gaat binnen verder, met een tijdloze tweezits cockpit van ongewone eenvoud en verleidelijke tactiliteit. Centraal hierin staat de handgeschakelde versnellingspook. Met een keuze uit bewerkt aluminium, titanium, koolstofvezel of walnoot voor de versnellingspook, en een blootgesteld schakelmechanisme om de mechanische verbinding te benadrukken, richt Valour zich op het leveren van de fysieke en emotionele betrokkenheid die verloren is gegaan voor de vooruitgang.
Meesterlijk materiaalgebruik is al lang een kenmerk van Aston Martin, dus het is geen verrassing dat het interieur van Valour schittert met originele en zeer effectieve combinaties waaruit klanten hun eigen unieke specificatie kunnen creëren. Traditionele wollen tweed geïnspireerd op de stoelbekleding van Aston Martin’s 1959 Le Mans-winnende DBR1 bieden bijvoorbeeld een prachtig contrast met het hightech weefsel van koolstofvezel dat wordt gebruikt om de schalen van Valour’s lichtgewicht prestatiestoelen, op maat gemaakte deurkaarten, fascia-ventilatieopeningen, bovenste middenconsole en transmissietunnel te vormen.
Verdere personalisatie komt in de vorm van een flexibele methode van livery maatwerk. Door het lichaam van Valour in vier gebieden te verdelen – voorkant, motorkap, zijkanten en achterkant – kunnen klanten kiezen uit een uitgebreid scala aan handgeschilderde strepen en grafische ontwerpen, die kunnen worden toegepast in een van de 21 verfkleuren.
Als een klant verder wil gaan dan het standaard palet van Valour-opties, kunnen ze de diensten van Q by Aston Martin inschakelen om een echt op maat gemaakte specificatie te creëren. Voorbeelden hiervan zijn het ontwerp van een eenmalige livery, volledig blootgestelde 2×2 twill koolstofvezel carrosserie met een keuze uit rode, blauwe of groene tint, gelakte wielen, Mokume koolstofvezel interieurdetails of een keuze uit Johnsons of Elgin tweed en kasjmier stoffen voor de stoelen en hemelbekleding.
Miles Nurnberger, Aston Martin’s Director of Design, zei: “Bij Aston Martin is ons ontwerp altijd vooruitstrevend, maar als het gaat om het vieren van een belangrijke mijlpaal – in dit geval onze 110e verjaardag – gunnen we onszelf een beetje speelruimte. Valour is dan ook glorieus unapologetisch; een old-school bruut verfijnd en opnieuw uitgevonden door de lens van 2023. Een terugkeer naar een gebeitelde vorm, weg van de meer sculpturale vormen die de huidige serieproductie Aston Martin’s definiëren, met gedurfde details en moderne materialen wortelen in het heden. We wilden ervoor zorgen dat het uiterlijk de rijervaring weerspiegelt. De rauwe lichamelijkheid van de vorm zou je alles moeten vertellen wat je moet weten over de woeste prestaties en analoge sensaties van het temmen van een 715 pk handgeschakelde sportwagen, maar het duidelijke gebruik van de nieuwste technologie wijst op een auto met moderne manieren en uitzonderlijke dynamische mogelijkheden”.
De productie van Valour zal in Q3 van 2023 beginnen op het hoofdkantoor van Aston Martin in Gaydon, met de eerste leveringen gepland voor Q4 2023. Valour, klaar om een van de meest begeerde auto’s te worden in aston Martin’s ongeëvenaarde canon van iconische speciale sportwagens met voormotor, is een kostbaar verzamelaarsstuk dat erom vraagt om te worden bestuurd.