- 75 jaar Porsche-sportwagens: open concept car herneemt de Porsche 356
- 30 jaar Festival of Speed: hoogstaande Porsche-parade op de Hillclimb
- 100 jaar Le Mans: zes winnende auto’s van Porsche
Stuttgart/Chichester. “De Porsche Vision 357 is een knipoog naar de eerste Porsche-modellijn, de droomsportwagen van Ferry Porsche. En aangezien de 356 zich zowel als cabriolet als coupé in het collectieve merkgeheugen heeft gebrand, geldt voor de concept car dezelfde logica: er kunnen er maar twee zijn”, zegt Michael Mauer, Vice President Style Porsche. De Porsche Vision 357 Speedster belichaamt de essentie van het merk. Rijplezier en rijdynamiek gecombineerd met een uiterst puristische vorm. Net als bij de Mission X die we een paar weken geleden presenteerden, laat dit model zien dat zelfs met frisse designgenen het Porsche-DNA doorschijnt.”
De Vision 357 Speedster is gebaseerd op de technologie van de Porsche 718 GT4 e-performance. De elektromotoren en accutechniek komen dus uit de Mission R en het onderstel uit de 718 GT4 Clubsport. Na de wereldpremière op het Goodwood Festival of Speed zal de ontwerpstudie dit jaar te zien zijn op de Rennsport Reunion in de VS eind september.
Exterieurontwerp: verkorte voorruit en eenzijdige tonneau-afdekking
De concept car heeft de gehurkte, ingekorte voorruit die typerend is voor een speedster, waardoor de monolithische carrosserie van de auto nog meer nadruk wordt gelegd. Over de rechterkant van de auto is een tonneau-afdekking van het type dat ooit gebruikelijk was op open sportwagens. De hoofdsteun van de bestuurder lijkt in de lucht te hangen door het technisch ontworpen carbon kantelelement erachter. Daarachter zit de laadpoortdeur en het anker voor de klassieke speedstertop.
Het tweekleurige concept met de twee grijstinten Marble Grey en Grivelo Grey Metallic is geïnspireerd op historische voorlopers van de autosport, zoals de voorspatborden die worden gebruikt om te beschermen tegen rondvliegende rotsen in racescenario’s en de voorvleugels, die de donkerdere Metallic-kleur hebben. Ook de voorwielen zijn gespoten in Grivelo Grey Metallic. Dit wordt aangevuld met contrasten in Miami Blue, bijvoorbeeld op de quick-release mechanismen op de wrap-around motorkap.
Het jubileumlogo met de grote “75” en de twee jaartallen “1948” en “2023” zijn voorzien van Grivelo Grey Metallic en Miami Blue – een fris alternatief voor de decoratieve elementen van de coupé Vision 357, waarbij rood als extra kleur werd gebruikt. Daarboven zitten komische eenhoorns voor de achterwielen. Het mythische wezen werd speciaal voor de conceptauto getekend door Porsche-ontwerpers, die ook hun hand legden op het pittige “Speedster” -logo. Camera’s vervangen de buitenspiegels. Net als bij de klassieke voorouders zijn ze niet op de deuren geplaatst, maar verder naar voren op de spatborden. In de open 357 hebben ze een nieuwe, aerodynamisch geoptimaliseerde vorm die doet denken aan vleugels.
Andere details van het exterieurdesign zijn bekend van zijn zusterconceptauto: de vierpuntslichtaanduiding aan de voorkant heeft een rond ontwerp dat doet denken aan de Porsche 356. De achterlichten zitten achter een reeks punten met patronen die in de carrosserie zelf zijn gefreesd. Een andere knipoog naar de eerste Porsche-modellijn is het verticale grillepatroon aan de achterkant. Het derde remlicht is geïntegreerd in het grille-ontwerp.
De brede baan maakt een bullish indruk en verbetert de rijstabiliteit. De 20-inch wielen zijn gemaakt van magnesium en zijn voorzien van koolstofvezel wieldoppen en centrale sloten. Visueel doen ze ook denken aan een legendarische Porsche whiel: de 356 A en 356 B met trommelremmen hadden velgen met de opvallend grote boutcirkel van 205 millimeter.
Interieurontwerp: puristisch, gereduceerde cockpit
Het interieur is teruggebracht tot het essentiële en volledig afgestemd op de bestuurder. De laaghangende zitpositie is typisch sportief. De CFRP-zitschaal is geïntegreerd in de monocoque. De bestuurder zit op met Racetex bedekte pads en wordt stevig op zijn plaats gehouden door een zespuntsgordel met een Miami Blue-riem. Het instrumentenpaneel bevindt zich als een transparant oppervlak bovenop de stuurkolom. Het racestuur is een voorbeeld van lichtheid, terwijl de schokdemper lijkt alsof hij is opgehangen. De individuele bedieningselementen bekijken ondertussen de accentkleur Miami Blue van buitenaf.
Het gehele dashboard is in een carbon-weave afwerking. Als alternatief voor een conventioneel dashboardkastje kunnen Miami Blue-riemen in het rechterbovengedeelte worden gebruikt om accessoires vast te zetten. Eenvoudige stoffen riemen vervangen conventionele deurklinken. Dit detail uit het racemilieu bespaart gewicht.
Parade van iconen: andere Porsche-modellen op het Festival of Speed
De Vision 357 is het Porsche-hoogtepunt op Goodwood, maar het is lang niet de enige zeldzaamheid van de sportwagenfabrikant die aanwezig zal zijn voor het evenement. Porsche brengt meer dan 15 nieuwe en klassieke modellen naar West Sussex. Een speciale Porsche-parade zal twee keer per dag de beroemde heuvel beklimmen op het Festival of Speed. Het illustere veld wordt aangevoerd door de 356 No. 1 Roadster. Daarna volgt de 928 “Trigema” raceversie uit 1983, een Cayenne Transsyberia, een 959, een 911 Turbo S (type 993) en een wel heel bijzondere 911 Carrera S (991). Dit eenmalige model was de miljoenste 911 die werd geproduceerd sinds de komst van de iconische sportwagen in 1963.
Porsche viert in Goodwood ook de 100ste verjaardag van de 24 uur van Le Mans. Het merk heeft immers het record van 19 algemene overwinningen in handen. Porsche zal ook drie klassekampioenen en drie algemene winnaars laten zien, onder andere in Goodwood. Dit omvat de 718 W-RS Spyder (winnaar van de 2,0-liter klasse in 1961), de 935 Martini (klassewinnaar in 1976) en de 911 RSR in het “Pig” -ontwerp (winnaar van de GTE Pro-klasse in 2018). Het trio overall winnaars bestaat uit de 936/81 Spyder, de 911 GT1 ’98 en de 919 Hybrid uit 2017.
Na hun premières tijdens de festiviteiten ter gelegenheid van “75 Years of Porsche Sports Cars”, zullen de 718 Spyder RS en de Mission X voor het eerst aan het grote publiek worden gepresenteerd op Goodwood. De ontwikkeling van de puristische roadster, de 718 Spyder RS, stond in het teken van maximaal rijplezier op bochtige landwegen. De Mission X-conceptauto is de spectaculaire herinterpretatie van een hypercar, met deuren in Le Mans-stijl die open en vooruit gaan, en een krachtige, efficiënte elektrische aandrijflijn.
Naast andere huidige modellen van de in Stuttgart gevestigde sportwagenfabrikant, krijgen Goodwood-bezoekers ook de mogelijkheid om een Porsche “Junior 108” dieseltractor te zien. Commissies voor klantontwikkelingen waren immers een integraal onderdeel van het bedrijfsportfolio in de tijd dat de Porsche 356 in productie was. Tussen 1949 en juli 1963 werden zo’n 120.000 tractoren in licentie gebouwd met de naam Porsche.
One-of-a-kind: het Goodwood Festival of Speed De Britse Sunday Times beschreef de legendarische heuvelklim op het Festival of Speed
ooit als een “kruising tussen de Grand Prix van Monaco en de Royal Ascot”. Een veeleisend parcours omzoomd door hooibalen, het parcours van 1,86 km is een uitdaging voor zowel bestuurder als auto. Het circuit loopt over het terrein van Goodwood House, het landgoed van Charles Henry Gordon-Lennox, 11e hertog van Richmond. De fervente autosportliefhebber richtte in 1993 het Goodwood Festival of Speed op. Zo’n 180.000 autosportfans bezoeken elk jaar het evenement voor historische en moderne raceauto’s op de locatie in West Sussex in Zuid-Engeland. Ter gelegenheid van het 75-jarig bestaan van het merk Porsche staat een sculptuur van kunstenaar Gerry Judah centraal op het Festival of Speed.