Nieuwe boeken voor de autofan. Vincent Arpons

Das grosse Mercedes Heckflossen-Buch.

Door de fabriek als W110/W111 gecodeerd, staat deze Mercedes in de volksmond bekend als Heckflosse. Een bijnaam die meteen aantoont hoe geliefd dit model is. Karakteristiek voor dit type zijn de vinnen achteraan en de vertikale snelheidsmeter, beter bekend als koortsthermometer in Duitsland.

Deze Mercedes was tevens het eerste model dat kon genieten van de veiligheidskooi met vervormbare kreukelzones bedacht en gepatenteerd door ingenieur Béla Barényi, een belangrijke stap in de techniek in de autogeschiedenis.

Auteur Matthias Röcke vertelt in dit boek alles wat je wil en moet weten over de W110/W111. Zowel de technische details, de bijzondere types (afgeleiden geconstrueerd door Binz, Miesen of de Universal van het Belgische IMA), de veiligheidsaspecten, de rensport, de verschillende uitvoeringen als de miniaturen komen aan bod. Achteraan vind je tabellen met technische gegevens, productiecijfers, exportaantallen, prijzen en persartikels.

Een prachtig boek, dat een al tijdje geleden verscheen maar dat ik graag nog eens onder de schijnwerper breng.

 

Auteur: M. Rocke. Taal: Duits.

ISBN: 978-3-86852-821-3. 25 x 34 cm. 176 blz.

Uitgever: Heel Verlag Königswinter (D). heel-verlag.de

 

Audi TT. Tois générations, une icône.

In dit boek overloopt de auteur de drie generaties van de TT, de 8N, 8J en de FV.

De eerste reeks, met de zogenaamde Bauhaus styling, blijft voor mij de mooiste. Dat was echter het type met de aanvankelijke stabiliteitsproblemen, iets wat in het boek ook aangehaald wordt. Iedere serie wordt met een nogal beknopte tekst beschreven en het zijn de foto’s die overwegen. Een presentatie die waarschijnlijk bij het beoogde publiek zal passen. Dat alles had, wat mij betreft, suitgebreider gekund, maar de fans zullen zeker blij zijn met de mooie illustraties.

 

Auteur: X. Chauvin. Foto’s: A. Taquet. Taal: Frans.

ISBN: 978-2-38514-007-6. 25 x 30 cm. 160 blz.

Uitgever: Sophia Éditions Paris. Sophia-editions.com

 

Art of Concept Cars by René Staud.

René Staud is sedert meer dan 40 jaar als professioneel fotograaf actief en heeft in die tijdsspanne tal van concept cars en uitzonderlijke auto’s voor zijn lens gehaald. Zijn verantwoordelijkheid daarbij is niet min, meestal is uiterste geheimhouding vereist en daarnaast wordt van hem ook een optimaal resultaat verwacht.

In dit boek brengt hij de keuze van een 34-tal topauto’s uit de vele die hij in zijn studio kon vereeuwigen, daaronder enkele bekende klassiekers maar ook modellen die ooit de show stalen op befaamde autosalons.

Bij alle onderwerpen is ook een tekst met de nodige uitleg voorzien.

Een boek dat uiteraard uitmunt in de fotopresentatie en dat je dichter brengt bij die zeldzame, ongenaakbare topmodellen.

 

Auteurs: G. Heidbrink/W. Wutke. Foto’s: R. Staud. Taal: Duits /Engels.

ISBN: 978-3-613-04542-2. 25 x 31 cm. 206 blz.

Uitgever: Motorbuch Verlag Stuttgart. motorbuch-verlag.de

 

Fiat 520, 521, 522 e 524.

 

Auteur Alessandro Sannia heeft ondertussen al een hele reeks boeken (ik schat zo’n 44-tal) over klassieke Fiat-modellen bijeen geschreven, allemaal uitgegeven bij Il Cammello in Turijn.

Ook deze editie over de Fiat 520, 521,522 en 524 is gepresenteerd met de typische zwarte kaft en in het bekende ‘landscape’ formaat.

In het boek krijg je een overzicht van alle modellen met afbeeldingen of foto’s, technische tabellen en een interessante, verduidelijkende tekst.

 

Auteur: A. Sannia. Taal: Italiaans.

ISBN: 978-88-96796-75-7. 19 x 27 cm. 72 blz.

Uitgever: Il Cammello Torino. ilcammello.it

 

L’Automobile Magazine Toutes les voitures du Monde 2023/2024.

Jarenlang kon je als autofan in onze contreien de nodige info over de wereld-autoproductie voornamelijk vinden in 3 verschillende uitgaven.

Van 1947 tot 2021 waren er de 75 afleveringen van het Zwitserse Automobil Revue/Revue Automobile, dat met zijn gedetailleerde gegevens als een ware bijbel gold. Sindsdien zijn nog twee Franse edities gebleven, het ‘hors série’ salonnummer van het tijdschrift L’Automobile en dat van concurrent L’Auto-Journal. Eerstgenoemde verschijnt telkens in juni, de andere half juli.

De versie van L’Automobile is uitgegroeid tot een bijzondere cataloog van (bijna) alle auto’s geproduceerd in de verschillende wereldcontinenten. Voorzien van een onwaarschijnlijk interessante tekst en essentiële technische gegevens, worden ook andere details zoals bijvoorbeeld de productiesite vermeld.

Het is een schat aan informatie, een project waarmee – veronderstel ik – een ganse ploeg een jaar zoet is…

Chapeau!

 

L’Automobile Magazine. Taal: Frans.

21 x 28 cm. 354 blz.

automobile-magazine.fr

 

 

Legendární Škoda 105/120 a její sourozenci

In Tsjechië verschijnen tal van interessante autoboeken, alleen worden die meestal enkel in de moedertaal uitgegeven en dat is niet zo handig.

De Škoda die onderwerp is van dit boek, de 105/120, verscheen in 1975 en was in feite een verdere ontwikkeling van de bekende 1000 MB.

In dit boek beschrijft de auteur de ontwikkeling van de modellen, de eerste prototypes en de verdere evolutie van de vele varianten. Ook de speciale versies komen aan bod zoals de Estelle voor Engeland, de Black Arrow voor Nederland of de cabrioletversies van gespecialiseerde firma’s. Een apart hoofdstuk betreft ook de coupé.

Heel interessant vond ik de beschrijving van het prototype Ortodox met de motor voorin en een transaxle systeem (met de versnellingsbak aansluitend bij het differentieel/de achteras). En natuurlijk wordt de rallygeschiedenis van Škoda niet vergeten. Achterin vind je de tabellen met de technische gegevens.

Een interessant boek, dat het verdiend had om ook in het Engels vertaald te zijn…

 

Auteur: J. Tuček. Taal: Tsjechisch.

ISBN: 978-80-271-3892-0. 21 x 26 cm. 159 blz.

Uitgever: Grada Publishing. grada.cz

 

Lancia Gamma. Berlina & Coupé 1976-1984.

De Gamma was het nieuwe vlaggenschip van Lancia dat in 1976 in Genève werd voorgesteld. Zoals we allemaal weten, werd de Gamma te snel op de markt gebracht en werden er verkeerde keuzes gemaakt door een initieel gebrek aan middelen. Dat leidde ertoe dat het imago door de problemen met de eerste auto’s (in casu de aandrijving van de distributieriem) onherstelbaar was geschonden. Nochtans was de Gamma een klasse-auto met een knappe motor (een 4-cilinder, maar in die categorie verwachtte de klant een zespitter…) en vooral een typisch mooi Lancia-interieur.

De auteur gebruikt in zijn boek veel fabrieksfoto’s en technische tekeningen voor de beschrijving van de evolutie van de Gamma.

Hij vermeldt daarnaast ook de verschillende speciale versies van de ‘carrozzieri’, zoals de Olgiata, de Scala, de Spider T-roof van Pininfarina, de 3V(volumi) of de Megagamma van Ital Design.

Het boek bezit geen luxueuze look maar brengt een interessant beeld van deze Lancia klassieker. Auteur Matteo Licata studeerde in 2006 af als car designer bij het Istituto Europeo di Design en geeft zijn boeken in eigen regie uit via Amazon Fulfillment, zo produceerde hij al meerdere titels over Alfa Romeo.

Nog even meegeven dat je achteraan in het boek de ‘database’ vindt, een reeks nuttige tabellen met identificatiecodes,afmetingen, modelcodes, motornummers, productie-aantallen en technische gegevens.

 

Auteur: M. Licato. Taal: Engels.

ISBN:978841482587. 22 x 28 cm. 123 blz.

www.roadster-life.com

 

Die Amerikaner und wir. 

De ondertitel ‘Maẞstäbe und Leitlinien für den Automobilbau in der beginnenden Ära der Massenmotorisierung’ geeft aan waar het in dit boek, uitgegeven door het August Horch museum in Zwickau, om draait.

De crash van Wall Street eind 1929 bleef uiteraard voor Europa niet zonder gevolgen en had in Duitsland ook repercussies in de automobielwereld. In juni 1932 ontstond hierdoor Auto-Union, een door de banken geconstrueerde fusie van Audi, DKW, Horch en Wanderer.

Naast de nationale en internationale economische problemen waren er ook de structurele moeilijkheden. Zo was de Amerikaanse auto-industrie veel beter opgesteld om in serie, en dus goedkoper, te produceren, waardoor de Amerikanen in staat waren overal in de wereld op concurrentiële basis te exporteren. De pro-auto politiek, vanaf 1933 gevoerd door Adolf Hitler, mag dan wel positieve gevolgen gehad hebben voor de Duitse auto-industrie, het probleem van de arbeidsintensieve productie en de verouderde infrastructuur bleef bestaan.

Het was dus niet onlogisch dat Auto-Union in 1937 een technische delegatie zond naar de USA om er de fabrieken van de voornaamste autoproducenten en toeleveranciers te gaan bekijken. Daar konden ze heel wat opsteken van modernere productiemethodes, gesofisticeerde machines en verbeterde bandmontage.

In 1941 kon die delegatie niet meer reizen door de ontstane oorlogssituatie, maar werd er een hoop documentatie over de Amerikaanse auto-industrie verzameld via diverse filialen in het ‘neutrale’ Zuid-Amerika.

De studie en de beoordeling daarvan werden beschreven in rapporten die nu doorgenomen zijn door bekwame historici zoals de auteurs Peter Kirchberg en Detlef Neumann. Professor Kirchberg schreef reeds meerdere boeken over Auto-Union en de auto-industrie in Oost-Duitsland, ook toen hij er nog verbleef voor de val van de Muur.

Kortom, een zeer interessant werk met een leerzame tekst en tal van tabellen en nuttige info. Het boek is te bestellen via de shop van het museum maar wordt enkel binnen Duitsland verstuurd.

 

Auteurs: P. Kirchberg/ D. Neumann.

21 x 30 cm. 138 blz.

Uitgever: August Horch Muzeum Zwickau. Horch-museum.de

 

Op de antiquarische boekenplank:

 

Guide Simca. Tous les modèles de 1934 à 1964.

Het is bijna een halve eeuw geleden dat het merk Simca officieel verdween (43 jaar exact, op 1 juli 1980) en vervangen werd door Talbot. Bij vele jonge lezers zal de naam Simca daarom niet meteen een belletje doen rinkelen. In 1955 bekleedde Simca nochtans de 2de positie op de Franse markt (!) na Renault en dus voor Citroën, Peugeot en Panhard. Dat allemaal dankzij het succes van de Aronde.

Auteur Bruno Poirier bracht in 1994 deze overzichtelijke gids van de Simca-modellen, startend vanaf het jaar 1934, toen Simca meer en meer zijn eigen versies van de Fiat-modellen in licentie bouwde.

Na WO II ging Simca zijn eigen weg en werd steeds succesvoller, dankzij de Aronde, de 1000, de 1300/1500-reeks enz.

Dit boek, dat je nog antiquarisch kunt vinden, geeft een jaar per jaar overzicht van de Simca-modellen met alle details en foto’s die je toelaten een bepaald type te identificeren en te dateren.

 

Auteur: B. Poirier. Taal: Frans.

ISBN: 978-2-85120-427-0. 20 x 26 cm. 128 blz.

Uitgever: E/P/A (Éditions Presse Audiovisuel) France.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait